25 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

25 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Atina mektupları Yunan siyasi buhranı nasıl neticelenecek ? Kraliyet taraftarları derhal yeni intihap yapılmasını istiyorlar
 A vrupaya bir heyet gidiyor Heyet eşya mübadelesi ve tütün satışı hakkında tetkıkat yapacak Ankara 24 (Hususi) — Kontenjan
 Ötobüs imtıyazı Mevcut otobüsler maliyet fiatini çıkarıncıya kadar işliyecek SA < isi Londrada işliyen yeni otobüsler ( iki
 Yapışkan misafir! Kış ve kar bir türlü yakamızı bırakmıyor Busene kış, yapışkan bir misafir gibi bir türlü gitmek bilmiyor.

Dün geceden beri yağan karın irtifaı santimetroyu buldu. 20 AKŞAM Yalova - Bursa yolunda bir otobüs devrildi, bir çok yaralı var. —— Sene 14 — No: 4834 — Fiat: her yerde: 5 kuruş CUMA — 25 Mart 1932 Telefonlar: Tahrir 21686 — Idare 21434 — Klişe 20113 © Avrupaya bir heyet gidiyor Heyet eşya mübadelesi ve tütün satışı hakkında te Ankara 24 (Hususi) — Konten- jan usulünün tatbikinde bazı tadi- lât yapılacağına dair olan haber- ler teeyyüt ediyor. Bu tadilât kon- tenjan listelerinin muhtelif mem- leketlere taksimi suretinde ola- caktır. Hükümet bize mal gönderen veya bizim mal ihraç ettiğimiz memleketlerle müzakereye girişe- cek ve mukaveleler aktedecektir. Bu mukaveleler üzerine bizden fazla mal alan memleketlere kon- tenjan listesinde daha fazla mal #thal etmek hakkı verecektir. Yeni usul avrupanın bazı mem- leketlerinde tatbik edilen (Cem- pansation - Gleariny) tatbikine başlandıktan (oOsonra (o Japonya gibi bize külliyetli mal gönderdiği halde hemen hiç birşey almayan devletlerin idbalâtı tahdit edile- cektir. Yeni usul bir nevi eşya müba- delesi ve takas şeklinde olacağı için kambiyo çıkmasına lüzum kalmıyacaktır. Iki tarafın alacak ve borç hesapları bazı mali müesseselerde açılacak © hesabı carilerle idare olunacaktır. Bizde Avrupaya gidecek olan ziraat vekâleti müsteşarı Atıf bey bu iş Cumhuriyet merkez bankası tarafından yapılacaktır. Tatbika başlanacak olan usul münasebetile bazı tetkikata lüzum görüldüğünden ziraat vekâleti müsteşarı Atıf beyle ihracat ofisi müdürü Cemal beyin Italya, tkika t yapacak Belçika , memleketlerine kararlaştırılmıştır. Atıf bey bu akşam Istanbula hareket et- miştir. Atıf ve Cemal beylerin seyahatlerinin istihdaf ettiği gaye şöyle hulâsa olunabilir: 1 — Teşkil olunan takas ko- misyonunun harici mübadele şart ve usullerine muvafık olarak faa- liyette bulunmasını temin için ecnebi memleketlerdeki tatbikatın bilinmesi ve ecnebi büyük alıcı ve satıçı teşekküller arasındaki arzu ve temayüllerin malüm olması faydalı görüldüğünden bu seyahat elzem görülmüştür. 2 — Bizde de tatbikı takarrür eden Kompanzasyon Glearing muamelâtının muhtelif memleket- lerdeki idare ve cereyan tarzları- nın tetkiki de lüzumlu görül müştür. 3 — Heyetimiz bu tetkikattan maada ihracat mallarımızın ve bil- hassa tütünlerimizin satışlarını temin için icap eden temas ve te- şebbüslerde (bulunacak ve bu meyanda kredi ile tütün satışı imkânlarını tetkik edecektir. Almanya ve şimal gönderilmeleri Otobüs imtiyazı Mevcut otobüsler maliyet fiatini çıkarıncıya kadar işliyecek ği “2 Londrada işliyen yeni otobüsler ( iki katlı olan bu otobüslerin yukarıda, arkadaki kısmı köpekli yolculara mahsustur ) Istanbulda otobüs işletme imti- yazının belediyeye verildiğini yaz- mıştık. Fakat, bazı gazetelerin haber verdikleri gibi, hükümetin bukararı henüz tebliğ edilmiş değildir. İşletme imtiyazının Belediyeye tebliği üzerine belediye otobüs seferlerini tanzim etmek için bir proğram yapacaktır. Zaten evelce otobüslerin nerelere işleyeceğine dair belediyenin hükümete takdim ettiği bir proje vardır. Bü proje muhteviyatı tatbik edilecektir. Belediye, şimdi şehir içinde işleyen otobüslerden çoğunun işe yaramıyacak halde bulunuğuna kani olduğundan bu otuböslerden istifade etmek fikrinde değildir Bununla beraber belediye, bun- lar içinde istifade (edilebilecek olanlar varsa bunları satın ala- caktır. Belediye şimdi işliyen otobüs- lerin, sahiplerinin zarar etmeme- Iri için belediyenin nezareti al- tında ve maliyet fiatini ve borç- larını ödeyinciye kadar işlemelerine müsaade edecektir. Belediye Avrupadan yeniden otobüs getirtecektir. Bunlar şehrin ihtiyacı görülen her semtine işle- yecektir. Maamafih imtiyaz verilir- ken hükümet, ibtiyari, mecburi hatları tayin etmiş, mevsime göre servisler tesisinide muvafık gör- müştür, Seferler de bu esasa göre tanzim edilecektir. Yeni otobüsler getirtmek ve seferleri tesis ederek işe başlamak için iktiza eden tahsisat ayrıca düşünülecektir. Yapışkan misafir! Kış ve kar bir türlü yakamızı bırakmıyor Busene kış, yapışkan bir misa- fir gibi bir türlü gitmek bilmiyor. Bir kaç gündenberi havalar soğuk gidiyor, sabahları Şişli, Kâğıthane ve civarına bafif hafif kar yağı- yordu. Dün gece yarısından sonra soğuklar büsbütün şiddetlendi ve kar adamakıllı başladı. Sabahleyin her taraf obembeyazdı., Yerde 15-20 santim kadar kar vardı. Gelen malümata nazaran her yerde havalar bozmuştur. Bilhassa Trakyada soğuklar çok fazladır. Edirneye, Çorluya birkaç günden beri devamlı surette kar yağmak- tadır. Balkanlarda da kar ve soğuk pek fazladır. Anadoluda havalar nisbeten iyidir. Bilhassa Mersin, Adana ve bu gibi cenup vilâyetlerimizde bir kaç gündenberi ılık bahar havaları başlamıştır. Şimale çık- tıkça soğuklar ziyadeleşmektedir. Kandilli rasathanesi omüdürü Fatin bey havalar hakkında ken- disile görüşen bir muharririmize demiştirki : — Bu mevsimde İstanbula kar yağmasında hiç bir fevkalâdelik yoktur. Balkanlarda soğuklar arttığı için Istanbulda da kar yağmakta- dır. Istanbulda bu zamanlarda kar yağdığı çok görülmemiştir. Hattâ Nisanda bile kar yağmıştır. Bun- dan kırk elli sene kadar evvel kiraz zamanında kar yağdığını söylerler. ,, Yeşilköy ohava rasat merkezi bugünkü hava hakkında şu malü- matı vermektedir: (Devamı 2 nci sahifede) Atina mektupları Yunan siyasi buhranı nasıl neticelenecek ? Kraliyet taraftarları derhal yeni intihap yapılmasını istiyorlar Atina, 21 (Hususi muhabirimiz- den) — Yunanistan, siyasi bir buhran arifesindedir. Cemiyeti- Akvam maliye komisyonunun, tecili düyun ve bir istikraz akti hakkında, Yunanistan tarafından vaki olan talepleri, ancak bir ta- kım kuyut ve şurut altında oda kısmen kabule yanaşması, Veni- zelos kabinesinin mevkiini, fena halde sarstı ve başvekili ciddi bir surette istifayı düşünmeğe sevketti. Cemiyeti Akvam maliye komis- yonunun toplandığı Paristen ilk gayri müsait haberler gelince, M. Venizelos, istifaya ve yerini bütün siyasi fırkaların teşkil edeceği bir temerküz kabinesine terketmeğe karar vermişti. Bütün siyasi fırkalar rüsası, M. Venizelosun bu tasavvurunu, kabule meyyal göründükleri halde, Kraliyet fırkası reisi M. Çaldarisin böyle bir kabineye girmekten istinkâf etmesi temerküz &abinesi teşkili tasavvurunu akim bırak- mıştır. Ve M. Venizelosun istifa- sını bu ane kadar geciktirdi. Kraliyet fırkası reisi M. Çalda- ris, M. Venizelos (tarafından takip edilen mali ve iktisadi siyaseti iflâsla neticelenmesinden sonra iktidar makamının, bugün olmasa bile yarın veyahut öbür gün, kendisine geçeceğinden emin ve Pire belediye riyaseti intihabı- nin verdiği netice de kendisinin bu zan ve zehabını kuvvetlendir- diği cihetle, temerküz kabinesine iştirak suretile bu ihtimali uzak- laştırmak istemiyor. M. Çaldarisin temerküz kabine- sine iştirak etmek istememesinin diğer bir sebebi de şimdiki kabi- nenin tezebzüp içinde biraktığını iddia ettiği mali ve iktisadi işlerin tanzim ve tasfiyesi mesuliyetini yükletmek istememesirdir. Yunanistanda başlamak üzere bulunan siyasi bahran hakkında, kraliyet taraftarları fırkanın nok- tai nazarı şudur: Kraliyetçilerin relsi Çaldaris “M. Venizelos istifa ettikten sonra itidar mevkiini bir temer- küz kabinesi değil, bir iş kabi- nesi istihlâf etmelidir. Bu kabine derhal parlâmentoyu dagıtmalı ve kırk gün zarfında yeni inti- habat icra etmelidir. İntihbap neticesinde, hangi fır ka ekseriyeti kazanırsa, o fırka, makamı iktidar mes'uliyetini diğer fırkalar ile müştereken değil münferiden deruhte etmelidir. Bu tarzı hareket, (memlekette hali tabiiyi iade edeceği gibi parlâmantarizmin de ruhuna mu- vafıktır.,, İşte kraliyetcilerin noktainazarı budur: Bunlar, son iktisadi buh- ranın tesiratı altında, efkârıumu- miyenin kendi lehlerine döndü- günü zannettikleri cihetle, yeni intihabatı en yakın bir atide yap- tırmak suretile, halkin haleti ru- hiyesinden istifade etmek iste- yorlar. Kraliyetçilerin bu hesabı doğru mudur değil midir, sureti kat'iyyede kestirilemez. Efkârı umumiyede (Devamı ikinci sahifede) nara ra — Bekârlardan vergi?... Bu masrafa can mı dayanır monşer?.. — Fena mı birader, evliliğe alışırsın!...