25 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

25 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 10

Akşam 25 Mart 1 Sahife 10 MEMLEKET HABERLERİ —————— Konyada spor gittikçe kuvvetleniyor Konya 22 (Hususi) — Bu bafta gene lig maçlarına devam edil miştir. Maç saat dokuzdan başlı- yarak beş buçuğa kadar sürmüş- tür. İlk maç lise ve sanatlar mektebi sporcuları arasında cere- yan etmiştir. Neticede lise 2-5 sanatlar mektebini mağlüp etu. Ikinci maç: Alay idman yurdu ve gedikli küçük zabit mektebi gençleri arasında cereyan etmiştir. Alay idman yurdunun ekseri oyuncuları takım zabitlerinden te- şekkül ediyordu. Kısmen ibtiyar- lığa yüz tutan butakım, gençlerin .faml, seri, atik hareketlerine mu- kabele edemez bir vaziyetteydiler. Birinci haftaymın ilk anlarında gedikli, bir gol atmağa muvaffak oldu. Müşteki bulundukları bir sporcunun oyundan çıkarılmasını teklif eden alay idman yurdu, arzularının isaf edilemiyeceği söy- lenince ikinci haftaymda oyundan vaz geçmişlerdir. ; 3 — Üçüncü ve en heyecanlı maç Konyanın 931 senesi şampi- yunu askeri orta mektep ve idman yordu gençleri arasında cereyan etmiştir. Kolordu kumandanı Naz- mi ve Hüsnü Rıza paşaların hazır bulunmaları maça daha çok ehemmiyet verdiriyordu. En son icra edilen bu maça seyirciler sabırsızlanıyor, yerlerinde dura- mıyorlardı. Nihayet vakit geldi. Gençler sıra ile sahaya çıktılar. Bu çıkışı bir alkış tufanı karşıladı. Spor Tekniğine (ovakıf bir hakemin idaresinde cereyan eden bu maçın başlama düdüğünde yaşa motör.. Selâhaddin bıravo.. Ilh.. Sesler yükseliyordu. Topa askeri orta mektep hâkim... Ilk sayıyı askeri orta yaptı. Maçı (2-5) yine askeri orta mektep bitirdi. Bu mağlü- biyete Odüşen idman yurdu klübüne mensup bir zat ile görüştüm. En mühim oyuncula- rından üç kişinin izinli, tebdili- hava ve istifa ettiklerini söyliye- rek bu neticenin daha evvelden tahmin edildiğinden bahsetti. Bende hasıl olan kanaat: Bu sene de askeri orta mektebin Konya şampiyonu olacağıdır. Çatalcada yangın Çatalca 2? ( Hususi) — Dün gece Çatalcanın hallaçlı kariyesi muhtarı Haşim efendinin saman- lığı kendisine evvelden beri hasım olan biri tarafından kasten yakıl- mıştır. Zabıta tahkikat yapıyor. Samsundan gelen bir halı hırsızı yakalandı Zabıta Recai isminde birini tevkif etmiştir. Bu adam Sam- sunda mühim bazı halı hırsızlık- larının faili olmakla maznundur. Samsun zabıtası Recai hakkın- da tahkikata başlamış ve kendi- sini orada bulamamıştır. Yapılan tahkikatta Recainin Istanbula gittiği tesbit edilmiş ve burada yaka- lanması için polis müdüriyetine yazılmıştır. Bu asırda Ticaretin ruhu Reklâm! dır i Malınızı çok satmak için Akşam'a ilân vermeniz kâfidir. Zira: AKŞAM Bütün Türkiyede en fazla satışı olan gazetedir Amerika filosunun manevraları Son günler zarfında bütün Amerika filosu Babrımuhiti kebirde toplanmış ve büyük manevralar yap- mağa başlamıştır. Bu manevralar esnasında ateş talimleri, gece hücumları yapılmış, filo uzun müddet açıklarda dolaşmıştır. Yakında manevralar biterek gemiler üssübahrilerine avdet edecektir. Resmimiz bir zırhlının kıç tarafında yoklamayı gösteriyor. - Yetim kalan çinli çocuklar . Çinde muharebe bitti, fakat harbin sebep olduğu sefalet devam ediyor. Muharebe esnasında binlerce insan ölmüş, bir çok çocuklar kimsesiz, yetim kalmışlardır. Şanghaydan kaçarken yolda ailelerini kaybe- derek kırlarda serseriyane dolaşan çacuklara da sık sık tesadüf ediliyor. Harp harekâtı bittiği için şimdi bunlar toplanmakta ve Şanghay ile Nangine nakledilmektedirler, Resmimizde bu suretle toplanan çocuklardan bir gurup görülüyor. KARİ MEKTUPLARI Beiediye dairesine neden sabahları girilemez? Belediyeler, halkın iktiyaçları ile gayet yakından alâkadar olan yerlerdir. Bunun için belediyeye her zaman girip çıkmak halkın en tabii ihtiyaçlarındandır. Fakat her nedense bizim belediye daire- sine öğleden evvel girmenin imkânı yoktur. Bu da zannedi- yorum ki bizde evvelden beri kökleşen memur zihniyetinin bir neticesidir. Az memurla bir çok işler gören Bankalarımızın öğle tatili bile yapmadan halkın işini gördükleri böyle bir zamanda belediye pekala halka kapısını açık bulundurabilir. Belediye reisimizin nazarı dikka- tini celbederiz. Haşim Soba borularından akan pis sular Bilhassa kış günlerinde hepi- mizi rahatsız eden bir şeyden bahsedeyim: Artık soba boru- larından akan pis suların elbise- lerimizi o kirletmesinden ( bıktık, usandık... Bunlara çare bulmak paraya mütevakkif değildir. Esasen bele- diye talimatnamesinde de bu ci- hetler nazarı itibara alınmıştır. Binaenaleyh ev sahiplerini soba- larının böyle etrafı kirletmemeleri için tedbir almağa meçbur etme- lidir. Icap eden makamatın nazarı dikkatini celp ederim. Rıfat Eti ucuzlatmak için ne yapmalı? Istanbulda et işi bir zaman me- sele olmuştu. Şimdi kimse “et, kelimesini ağzina almıyor. Halbuki bu işin /mesele haline gelmesi hem halk hemde tüccar için faideli idi. Belki bu meseleyi tekrar can- landıra bilmek ümidile ve eski kasap sıfatile bende fikrimi söy- mek isterim. Ette ihtikâr yoktur. Fakat et buna rağmen pahalıdır. Çünkü mezbaha rusumu res üzerinden alınır. Geçen sene şehir meclisi bu resmin sikleti üzerinden alınmasına bir karar vermişti. Varidat eksilecek diye belediye sıklet üzerinden almağa korkuyor. Halbuki bu takdirde varidat artar. Çünkü kaçak et kesilmez. Şimdi vasati olarak bir hay- vandan muhtelif isimden alınan rusumun omıkdarı 810 kuruşa çıkmaktadır. Halbuki sıklet üze- rinden alınacak olursa resim biraz inecektir. Bu suretle halk ete fazla istihlâk edecek, mez- bahada daha çok hayvan kesile- cek ve neticede mezbaha varidatı da eksilmiyecek, belki artacaktır. Eti ucuzlatmak için bundan iyi çare olamaz. Ahmet Otomatik telefon ve yangınlar Telefonlar otomatik olduktan sonra yangın ihbarı o güçleşti. Evvelce telefon o matmazellerine “ Yangın! ,, demek kâfiidi, Şimdi ise itfaiyenin telefon numarasını bulup telefon etmek zamana bağ- lıdır. Yangın büyür bir kaç ev yanar ondan sonra itfaiye gelirse neye yarar? İstanbul gibi kalabalık bir şehirde bunun bir çok mahzurları vardır. Belediyemizin bu yanlışı tashih etmesini beklerim. Beyazıtta Saniye Kredi kooperatifleri Ziraat bankası şimdiye kadar Istanbul vilâyeti dahilinde dört kredi kooperatifi tesis etmiştir. Bunlardan biri Iç Eren köyünde, diğerleri Yalova, Kartal ve Mal- tepededir. Banka yakında Çatalca ve Bakırköy Beykoz'da da birer kredi kooperatifi oteşkil (o ede- | cektir. İ z i