25 Mart 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

25 Mart 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 2

GER 1 Sahife 2 Atina mektupları (Baş tarafı birinci sahifede ) iktisadi buhran neticesi olarak bir tahavvül mevcut olduğu mu- hakkaktır. Fakat Yunan milletinin M. Venizelostan tamamile yüz çevirerek (kraliyetçiler ( tarafına döndüğü doğru değildir. Esasen M. Venizelosun makamı iktidardan çekilmek ve yerini bir temerküz okabinesine bırakmak istemesinin başlıca sebeplerinden biri de, milletin emniyet ve itima- dını kaybettiği zannına kapılma- sından değil, fakat harici borçlar- da moratoryom ilânı gibi bugünkü iktisadi buhrana karşı yegâne âcil çare addedilen tedbire milli bir mahiyet vermek istemesin- dendir, i Kraliyetciler, (yukarıda izah ettiğim sebeplerden dolayı bu kombinezona girmek istemedikleri cihetle, temerküz kabinesi teşkili teşebbüsüne akim kalmış nazarile bakmak icap eder. Vekayin aldığı cereyandan sonra, şimdiki kabinenin istifa- sına bir kaç günlük mesele nazarile bakılabilir. Her halde şimdiki kabineyi istihlâf edecek teşekkülde, M. Çaldarisin fırka- sından başka, cumhuriyetçi bü- tün fırkaların rüesası ve belki de M. Venizelos bulunacaktır. Her ne suertle olursa olsun M. Venizelos gibi tecrübe ve idare sahibi bir hükümet adamının mevkii iktidardan çekilmesi kom- şumuz Yunanistanın zararına ola- rak kaydedilecek bir hâdisedir. Çünkü Omakamı iktidara kim gelirse gelisin M. Venizelosun Yunanistanda anarşi yerine tesis ettiği zabtı raptı temin edemiyecek ve eskiden beri ikide bir gördü- ğümüz cenerallerin darbei hükü- metleri tekerrür edecektir. Mubalif gazeteler, Yunan baş- vekiline, akla ve hayale gelmiye- cek şiddetli hücumlarda bulun- makta, memleketin paralarını çar- çur ettiğini, lüzumsuz bir israf ve alâyişe kapıldığını, memleketi iflâsa sürüklediğini, milleti aldattığını ve şimdi de milletin hiddet ve gazabından kurkarak harice kaç- mak için istical ettiğini yazmak- tadır. Gazetelerin bu daimi tah- rikât ve hücumları, memlekette öyle bir (istikrarsızlık (havası yarattı ki, yarının ne olacağı kestirilemez. Bazı sergüzeştçular M. Venizelosun mevkii sarsılır gibi olur olmaz derhal kımıldan- mağa başlamışlardır. Kraliyetçi gazetelere inanmak lâzım gelirse, sabık ihtilâl hükü- meti reisi ceneral Plastras, M. Venizelosu evinde bir kaç defa ziyaret ederek uzun uzadıya gö- rüşmüş, acı serzeniş ve sitemlerde bulunmuştur. “xx Yapışkan misafir! (Baş tarafı birinci sahifede ) Bugün hava kapalı olacak, rüzgâr karayelden kuvvetli olarak esecektir. Kar fasılalarla devam edecektir. Dün en fazla sıcaklık 4, gece enaz sıfırdan aşağı İ, bu sabah sıfır derece idi, Edirnede kar Edirne 25, ( Hususi ) — Kar kesif bir surette devam etmek- tedir. (o Hertaraf (O bembeyazdır. Soğuk daha ziyade şiddetlen- miştir. Milano sergisi Italyanin Milano ve Bari şehir- lerinde açılacak sergilere işti- rakimiz kararlaştırılmıştı. Ticaret umumi müdiri Naki bey Milanoya ek: üzere yarın . şehrimize gelecektir. Akşam | Bu Sahbahki Telgraflar İnhisar kanunu kabul edildi Bazı mebuslar yalnız inhisarlarda tasfiye yapılmasını tenkit ettiler Ankara 25 — Dün meclis saat 12 de Hasan beyin riyasetinde toplanmış ve inhisarlara ait lâyi- hanın ikinci müzakeresi yapılmış- tır. İnhisar idarelerine yeniden mütekait memur alınmayacağına dair olan madde okunurken Izmit mebusn Sırrı bey: — Bu madde meclisi hayrete sevetmiştir. Bir kısım memurları hakkı insanisinden, hakkı medeni- sinden vaz geçiriyorlar. Vekâlet kendisine müracaat eden zatın liyakatine bakarak onu alıp almamakta muhtardır. Genç müte- kaitlerin alınması için bu madde- nin tayyini teklif ederim, dedi. Sırı beyle Oberaber (o Yozgat mebusu Süleyman Sırrı ve Refik Şevket beyler 90 imzalı bir takrir hazırlamışlardı. Bu takrir de mü- tekaitlere ait maddenin tayyedil- Çin - Japon müzakeratı durdu Çin kumandanı, Japon kumandanının müzakereye iştirakini istiyor Londra, 24 (Hususi) — Şang- hayda bir mütareke akdi ve Japon kuvvetlerinin (o çekilmesi hakkında iki taraf arasında bir itilâf husule gelmişti. Bu itilâfe resmi bir şekil vermek üzere bugün Çin ve Japon ordu kuman- 19 uncu Kanton Çin ordusu kumanda Ceneral Tehian-Kouang- Ouai Japon kumandanınn kendi yerine başka birisini konferansa göndermesi üzerine müzakereye girişmekten çekinmiştir. Mali vaziyet Heyeti vekile tetkikata devam ediyor Ankara 24 — Heyeti vekile bugün de sabah ve öğleden sonra iki defa toplanmıştır. Bu içtima- larda mali vaziyet ve 932 bütçesi hakkımda ( tetkikatta © bulunul- muştur. Bundan başka Saraçoğlu Şükrü beyin Paristeki temas ve müza- kerelerine dair Maliye vekili tarafından malümat verilmiştir. Heyeti vekiledeki tetkikatın daha birkaç gün devam etmesi muhtemeldir. Nafıa işleri Isveç grupile müzakere devam ediyor Isyeç grupu ile hükümet ara- sında müzakere cereyan ediyor. Nafıa vekili Hilmi bey İnşaatın tatili (o mevzuubahs (olmadığını, yalnız peşin para yerine bono verileceğini söylemiştir. Terkos işinde şirketin eski ta- lepleri tetkik ediliyor. Bu tetki- katın daha bir müddet devam edeceği anlaşılmaktadır. Vekâlet, Sıvas - Erzurum hattının inşası için müracaat eden gruplarla müzakereye devam ediyor. mesi isteniyordu. Takrir reye kon- du. Ve mütekaitlere ait madde tayyedildi.$ Bundan sonra Konya mebusu Refik bey söz alarak dedi ki: — Bütün devlet kadroları çok geniştir. Hükümet teşkilâtında büyük bir ameliye yapmaklâzım- dır. Bu ameliyenin yalnız inhisar- larda yapılması doğru değildir. Bu, büyük bir haksızlık olur. Müsavatı edame için bütün me- murlar hakkında aynı ameliyeyi yapmalıyız. Bütçe varidatı 1 milyon tahmin edilirken yalnız memur maaşı 8İ milyon küsur tutmaktadır. Inhisar memurları çıkarılırken “Başka yerde adam yok mu bizi çıkarıyorlar ?,, derlerse hakları değil midir? En esaslı vazifeler dururken yak nız inhisarlar için hiç de âdilâne Japonlar diğer bir Çin cenera- lının müzakereye gelmesini iste- mişlerse de hiçbir ceneral bunu kabul etmemiştir. Bunun üzerine Japonya, ONankin (o hükümetine müracaat E Kanton hükümetinin itilâftan memnun olmadığı anlaşılmaktadır. Mançuriden “gelen haberlere göre karışıklık devam ediyor. Çinli kuvvetleri ve adi (şakileri mütemadiyen şehirlere mütemadi- yen şehirlere akınlar yapmakta- dır. Bazı mahallerde mühim mik- tarda Çir askeri (toplanmıştır. Yalova civarında bir otobüs devrildi İçindekiler kurtarıldı, şoför ağır surette yaralıdır Dün Bursa - Yalova yolunda bir otobüs kazası olmuştur. Şoför Ismai! efendinin (idaresinde bulu- nan otobüs, Yalovaya yarım saat mesafede birdenbire derin bir çukura devrilmiştir. Bu sukut neticesinde otobüs tamamen parçalanmış ve içinde bulunan 22 yolcudan bazıları hafif surette oyaralanmışlardır. Yolcu- ların ekserisi mucize kabilinden kurtulmuşlardır. Yolcular arasında iki kadın ve birde çocuk vardır. Çocuk yüzün- den hafif surette yaralanmıştır. Yolcular Yalovaya yürüyerek gelmek mecburiyetinde kalmışlar- dır. Yalnız yüzünün muhtelif yerle- rinden ağır surette yaralanan şoför diğer bir otobüsle Yalovaya getirilmiştir. Kazaya otobüse fazla yolcu almasının ve bilhassa şöförün yanında 4 yolcu bulunmasının sebebiyet verdiği zannedilmektedir. Yeni temyiz âzasi Ankara 24 — Açık bulunan temyiz mahkemesi âzalığına Istan- bul birinci ticaret reisi Şemseddin bey tayin olunmuştur. görmediğimiz bir salâhiyet veri- liyor. Vekil bey tensikat yapmak istiyorlar. Yapacaklarını bütçede yapsınlar.. Bu kanun doğru değil- dir.. Reddini teklif ederim.. Bunun üzerine inhisarlar vekili Rana bey kürsüye gelmiş ve: — Bu kanundan maksat ta- sarruf değildir. Vazifelerini yap- mıyanları (çıkarmak O vekâletin hiyet değil, çıkarılanlara tazminat vermek için müsaade istiyoruz. Hissiyatla işler yürümiyor. Elimizde olsaydı böyle bir tasfiye yapmaz- dık. Ben de hassas olduğum halde deruhde ettiğim vazifeyi başarmak için hissiyata tabi olmamağa mecburum.,, Bundan sonra inhisarlar kanu- nunun heyeti umumiyesi reye kondu ve ekseriyetle kabul edildi. Japonlar bunlara karşı harekete hazırlanıyorlar. Amerikanın Tokyo sefiri Tokio, 24 (A. A.) — Tekaüdü ihtiyer etmiş olan Âmerika sefiri vapuruna binmiştr. Gerek hükümet memurları gerek ahali şimdiye kadar Tokyodan müfarakat eden sefirler hakkında nadiren yapıl mış olan bir takım muazzam merasile mumaileyhi teşyi eylemiş- lerdir. Eski borçlar Saraçoğlu Şükrü bey dün izahat verdi Ankara, 24 — Sabık maliye vekili Saraçoğlu Şükrü bey bugün Ankaraya geldi. İstasyonda Baş- vekâlet müsteşarı, Maliye, Ziraat, Nafia o vekillerile £& mebuslardan bazıları ve dostları tarafından istikbal edildi. Şükrü bey muvasalatını mütea- kip Başvekili ziyaretle Pariste cereyan eden müzakerat hakkında malümat vermiştir. Taksitlerin birkaç sene tecili ve üçte bir nisbetinde tediye esaslarına göre bir itilâf zemini bulunduğu söy- lenmektedir. Saraç oğlu Şükrü beyin gelecek hafta Parise avdet etmesi muh- temeldir. Kâbil sefirimiz geliyor Izmir, 24 (Hususi) — Kâbil sefirimiz Hikmet bey Ankara vapurile ve Mısır tarikile buraya geldi. Bugün Istanbula hareket etti. Yalovada “define Yalova, 24( A.A.) — Yalova- nın Çınarcık nahiyesi köyleri ev yapmak için temel kazailarken mühim miktarda altın ve gümüş para ile ham gümüş külçeleri bul- muşlardır. Paralar eski zamanlara aittir. Yalova kaymakamlığı defi- neye vazıyet etmiş, keyfiyeti İs- tanbul defterdarlığına bildirmiştir. 25 Mart 1923 Iki hırsız Eşyayı çuvallara doldu- rurlarken yakalandılar Zabıta, ikisi de Yorği isminde iki azılı hırsızı evvelki gece cürmü meşhut halinde yakalamıştır. Muhtelif | hırsızlıktan maznun bulunan iki kafadar evvelki gece de Tepebaşında Galip dede cad- desinde tuhafiyeci Dimitri €fen- dinin dükkânını gözlerine kestir- mişler ve gündüzden tertibatlarını almışlardır. Gece dükkânlar kapanıp el ayak çekildikten sonra iki hırsız dük- kânın önüne gelmişler ve birisi kapıdaki kilidi kırıp içeriye gir- miştir. İçeride eline geçen eşyayı toplarken diğer Yorgi de köşe ba- şında gözcülük etmeğe başlamıştır. İçerideki Yorgi, Dimitri efendi- nin dükkânındaki eşyanın bir çoğunu çuvala doldurduktan sonra yandaki dükkânı da gözüne kes- tirmiştir. Yorgi eline geçirdiği bir demirle yandaki Polidros efendinin dükkânmın (duvarını delmiştir. Bu dükkânı da boşal- tırken polis devriyeleri peyda olmuşlardır. Gözçü Yorgi polisleri görünce yakayı ele vermemek için derhal arkadaşı Yorgiyi haberdar etmiş- tir. Fakat bu hareket polislerin gözünden kaçmamış ve derhal dükkâların etrafını sarmışlardır. Hırsızlar dükkândan çaldıkları eşyalarla beraber yakayı ele vermişlerdir. Polis merkezi bu vaka ve hırsızların diğer cürüm- leri etrafında tahkikata devam etmektedir. Tahkikat ikmâl edil- dikten sonra hırsızlar adliyeye teslim edileceklerdir. Yangın Yeniköy nahiye müdürlüğü binası yandı Dün gece Yeniköyde nahiye merkezi ile nüfus memurluğu ve polis karakolunun bulunduğu bi- nadan yangın çıkanıştır. Yangın gece saat sekizde çık- mış, bina ahşap olduğu cihetle ateş birdenbire tevessü etmiştir. Itfaiye yetişinceye kadar bu bina yanmış ve ateş yandaki boş ah- şap binaya da sirayet etmiştir. faiyenin ogayretine rağmen yangın saat on bire kadar devam etmiş ve bu evde temamile yan- dıktan sonra söndürülebilmiştir. Yanan ahşap bina eski Mısır sefarethanesine' aitti, Nahiye mü- dürlüğünde bulunan evrakın bir kısmı da yanmıştır. Yangın nahiye merkezindeki sobadan çıktığı anlaşılmaktadır. Şükrü Kaya bey Ankaradan gelen haberlere göre dahiliye vekili Şükrü Kaya bey, hususi işlerinin tesviye için yarın şehrimize gelecektir. Şükrü Kaya bey şehrimizde az zaman kala- caktır. Suriyede vaziyet Halk arasında galeyan devam ediyor Berut, 24 (A.A.) — Fransız parlamentosunda Suriye intihabatı sırasında vuku bulan kanlı hadi- seler dolaysile hükümetten istizah yapmıştır. Suriyede efkârı umu- miyenin tatmini için fevkalâde komiser M.Ponsenun Şam, Hama, Doma mebus intihabile cumhur reisliği intihabı ikmalini müteakip Parise çağırılacağı haber veriliyor: Şamda intihabatın yapılmasının yaklaşmasına rağmen bir yabu- diden başka kimse namzetlik koymamıştır. İntihabata vatanile- rin iştirak edip etmiyeceği belli değildir.