28 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

28 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Troçki Çekoslovakyaya ka- bul edilmiyor Prağdan Taymis gazetesine bildi- rildiğine göre, Troçkinin Bohemyada tedavi olunmak üzere Çekoslovakya) . ya girmesi için vuku bulan müracaatı reddolunmuştur. Çekoslovakya hükü- meti, Troçkinin, Türkiyeye veya baş ka bir memlekete avdet için teminat vermediğini ileri sürerek onun talebi-| ni kabul etmemiştir. Troçkinin beyanatı Troçki bir Avrupa gazetesinin şeh- yimiz muhabirine beyanatında, Japon taarruzunun bidayette muvaffak ol - sa bile sonraları Rusya dahilinde bü » yük müşkülâtla karşılaşacağını, Al -| manyada milliyetperverci Hitler mu- vaffak olursa bunun Rusya için Ja- ponyayla harbe girmekten daha teh- Jikeli olacağını söylemiş ve “istikbalin ana hatları Berlindedir.. demiştir. Eskişehir Holk evi çalışıyor Eskişehir Halk evinin O kütüpane, reşriyat, dil, edebiyat ve tarih şube) Teri çalışmıya başlamışlardır. Tarihi şubesi, Eskişehir tarihinin yazılması na başlamış, neşriyat şubesi bir mec- mua neşrine karar vermiştir. amy Eğlence ye: inin istihlâk vi Ankaradan Oo bildiriiğineg göre Maliye vekâleti sinema, tiyatro, dans! #alonu gibi yerlerden alınmakta olan istihlâk resminin daha kolay bir çe -| kilde tahsili için çare düşiinmekterir. Verilen habere göre Vekâlet bu er - giyi bina .İratları vergisine müayyen bir nisbet dahilinde zam yapmak su-i retiyle tahsil etmek kararındadir. Bu hussuta bir lâyiha hazırlanmaktadır. gelmiştir. Bunlardan © (38,753) tonu doğru konşimentoyla (o limanimızda (transbordöment « aktarma) © yapıl mıştır. Ecnebi limanlarından gelen eşya yokünunda (930) senesine nağa- ran (9, 8) derecesinde bir tezayüt ve 1929 senesne nazaran (94 36) derece sinde bir tenakus vardır. Aktarma işlerimiz ayrıca nazarı i- tibare alındıkta 931 de (36,753) tona baliğ olmuştur. Halbuki aktarma İş leri 990 da (21,320) ton, 1929 da (18696) ton ve 1928 de ise (15,114) tondu. Ale farma işlerinde-mevcut tezayütte ten- gilâtlı tarife tatbikinin mühim tesiri dokunmuştur. 1931 senesinde tahmil ve tahliye iş- leri hemen hemen arızasız geçmiş ve girket esaslı hiç bir şikâyet karşısın- da kalmamıştır. 1931 senesinde kömür tahliye mik. tarı (384,796) ton ve tahmil miktarı da (195964) ton ki cem'an (580,160) tondur. Geçen senenin tahmil (ve tahliye miktarı cem'an (646,401) ton olduğu. na göre bu senenin tenakus miktarı (€4 10) derecesindedir. Limandan ge- lip geçen vapurların aralması ve bir kısmının mazota tahvili ve ecnebi kö- mü den mümkün olduğu kadar m ii kalmak keyfiyeti kömür iş lerinde mahsris tedenniyi vücude ge- — firmiştir. Bu meyanda Seyrisefain, — Şirketi hayriye ve Haliç vapurları kö- mür İstihsalâtı dahil bulunmamakta- dır, (1931) senesindeki su tevziate (204,045) tona baliğ olmaktadır ki (223,410) ton olan (930 senesinin sw tevziat yekünunun hemen muadili ve (202,041) ton olun 929 senesinde fse| yüzde 10 derecesinde bir noksan gö4- termektedir, Şirketin su vesaitinin tekemmül etmiş olmasına nazaran gu tevziatınm artmaması limandan gelip geçen bil- hassa transit sefalnin ve seyyah ze milerinin azalması ve gelip geçenle rin de tonajlarinm azalmasmdan 3 geldiğine atfelunmaltadır. ral Haberleri mızi biriktiriniz |) (lthalâtın tahdidinden evvelki sipariş Çin-Japon Vekiller heyeti çok musip bir karar verdi Ankara, 27 .Vakıt) — Ithalâtın tahdidi kararından evvel be deli kısmen veya tamamen döviz ibracı suretile sipariş edilerek memlekete gelen eşyanın memlekete sokulmadığı takdirde itha-, İât tacirlerinin mulazarnr olacakları düşünülerek bu eşya ve emteanın itba'ine vekilirr hevelince mfsande edilmistir. Ankarada üçüncü milli sergi Bir Mayısta açılacak olan bu sergide yalnız yerli malları teşhir edilecek Ankara, 27 (A.A) — Üçtneti mili sanayi sergisi | mayısta evkaf spartımanının sinema salonunda açılacaktır. Saneycler arasında sergiye iştirak etmek için büyük hazırlıklar yapılmak- tadır. Sergide yalmız yerli mamu'âtı ve masnuatı teşhir edilecek ve sergi satışlı elscaktır. Sergi yeri için biçbir Beret slınmiyacaktır. Eşya ve eşya getien eşbastan gidip gelme ve nakliyelerinde yözde elli tensilât yapılacaktır. iş Bankası umumi heyetinin kararları Ankara, 27 — Iş bankası heyeti umumiye içtima bngün bankamn merkezinde Siirt meb'usu Mabmut Beyin riyasetinde toplanmıştır. Heyeti umumiye riyasetine dahil mevaddı müzakere etmiş ve bu sene hissedarlara “b 10 terziine yani 10 liralık bisse senedine bir Jira itasına ve müeasislere 9b İS lira verilmesine karar vermiştir. Temettöln tevriine !0 Nisandan itibaren başla- nacaktır. 1932 senesi meeclisi idare szalarına mahiya 100, reise 150 lira verilecektir. 992 murakipleri Trapzon meb'usu Hasan ve Edirne meb'usü Şakir beylerdir. Kendilerine senevi ikişer bin lira ita edilecektir. Ankara bakkalları piyanko bayi- liğini istiyorlar Ankara, 27 (Vakıt)— Ankarada mevcut 350 bakkal! Başve- kâlete, Tayyare cemiyetine, fırkaya müracaat ederek bubran dolayısiyle sıkıntıda olduklarından obabisle diğer şehirlerde ol- duğu gibi Anka da Tayyare piyanko biletleri “Bayiliğini kendilerine verilmesini istemişlerdir. Halen Ankarada bir tek başi varır. . Rana bey İstanbula geliyor Ankara, 27 (Vakıt) - Gümrükler vekili Rana B. telkikatta bulunmak Örre birkae ©fie kndar İstanbula gidecektir. Ödemiş cinayetinin katilleri yakalandı Katiller dört kişidir. Çalınan 15,000 lira aranmaktadır İzmir, 27 (Vakıt) — Odetrişte irtikâp edilen esrarengiz cina- yetin failleri tamamen yakalandı. Ödemişte Kendir pazırmda hacı Kadir ağanın tesarrufundaki saman'ıkta cinayetin #mreti icresi tertip edilmiştir. Maktul Mehmet ağanm yakın olan evine girilerek karısı ve bizmetçisi Mehmet O boğulduktan sonın Mehmet efendinin göğ- süne bir kama szplanmıştır. Kanh kama handa yapılan tahar riyatta balunda, Katiiler han mösteciri Tireli Hakkı, sabıkalı Çallı Ömer, odabaşı Aksekili Kadir, Tavash basmacı Mehmettir. Omer cina- yeti itiraf etmiştir. o Aldıklem 15000 iivenm nerede saklandığı aranmaktadır. Pariste bir Kilise kulesinde Günlük kazâlar Paris 27 (A.A. — Matin ga- zetesi dün münaknlât y#ründen 9 kişinin ölmüş ve 30 kişinin yaralanmış olduğunu yuzmak- tadır. Yabanarısı tutuldu Roma, 77 (A.A) — Tiryeste- de şehrin sokak ve caddelerinde yapılan gayrimantazam bir ta- kipten sonra yaptığı fenalıklar İ bütün şehir kalkım heyecanı düşürmüş olan 25 yaşmda bir gerir tevkif olnumuştur. Bu adam, kirçek genç kızları yaralamıştır.aF Sanrı sokak orla. sında haluktan sonmdan şakıyla yaralamaze mezkör amişti. Kend hazır bulunman ismi ve rümiş elki taliplerin . pmdiye kadar ilân ölunur. (IlUrefından kızıl bayrak ! Paris, 27 (A.A) — Bu gece, korünist bir amele, İvry - sur- seine kilisesinin çan kulesine tırmanarak (oparatonere büyük bir kınl baprak asmışlır. Bayrağın üstünde şu cümle yanlıydı: “Kahrosun bharp!,, Kilisenin papazıyla polis komi- geri beş yere yerli ameleye mü- racast ederek bu bayralın indi- riimesini istemişlerse de amele reddetmiştir. Nihayet, ılfaiyeye müracast meckoriyeti hasıl ol- muş ve bunlar kilissatn etrafını ve tivar. sekaklar dolduran çek ka'abahk bir halkın önünde bü- yük bir merdivenle bayrağı kal: dırmışlardır. idare edi.en poiis kuvvetlerinin kurmuş oldukları pusulara düş memiye muvaffak oltwuştu. Konferansı Şanghay, 27 .A.A) — ÇinJa- pon konferansı, Çin ve Japon âskeri murahbasları ve Fransa, Ingiltere, Amerika ve İtalya mü measillerinin buzuruyle bu sabah tekrar mesaisine başlamıştır. Müzakeratım bati bir suretle terakki etmekte olduğu söy.en- mektedir. Diğet taraftan çiniiler le Japonların meşretmiş oldukları tebliğde Çim- Japon kenferansının yalmz ali noktalarda terakki etmekte, halbuki başlıca sokta- | İarda bir takım müşkülüla tesa- düf eylemekle olduğunu gizle memektedir. Looenkor, Cemiyeti akvamın ittibaz etmiş olduğu karara ter- fikan toplanmış olan Şanghay konferansınm Japon kuvvetleri- nin çelelmesini temin maksadile bir mülareke akti neticesini is- tibsalden başka bir vazfesi ol- madığını beyan etmiş ve demş- tir kiz Şimdiye kadar aktedilmiş o'an celselerin Mançurideki gayrı meş- ru teşekküller hakkmda hiç bir netice elde edilmesine medar olmamıştır. Çin pretestolarını tekrar etmiştir. Bazı devletler de memleketimizin siyasi ve mülki tamamiyetine riayet İfzumunda ısrar etmişlerdir. Çinin Şanghay» da yapmış olduğu fedakâruklar beynelmilel misaklara olan bör- metini ispat etmiştir. Cemiyeti akyamın Japowyaya karşı müeyyidelerini tatbik ede- memesine teessÜf oluror. | Tuna meselesini konuşmak için Londra, 26 (A.A.)— Hariciye nezaretinde (beyan edildiğine göre Tuna meselesi hakkında müzakeratta bulunmak üzere he- men Londraya birer mümessil göndermeleri için Fransa, Al- wanya ve İtalyaya birer nota irsal edilmintir. Fransada tiyatro Butranı Pyris, 27 (A.A) — Dünde ti- yatro bubraxımın balli müyesser olmamışsa da bülktmet, bütçe müvazenesini ihlâl elmemek şar» tiyle bir uzlaşma zemini bulmak için son derece gayret sarfına mütemayil olduğundan vaziyet- teki gerginiğin zeval bulacağ Ümit olunmaktadır. Terziler sen- dikası ve kalveciler kenfede- rasyonu gibi teşekküller temaşa müesseselerinin baretine müza- herete Üprsr vermişlerdir. Şatranç müsabakası Lonbra, 27 (A.A) — Kembriç komitesinin | şatran; oyunçuları | cemiyeti tarafımdan tertip edilen | mühim bir şatranç müsabakasına dün başlanmıştır. Harie ye nazın Sir Join Simen küşat celsesine riyaset etmiştir. Sır George Thomas'a Mis Men chik ve felemenkli Van den Voeh müşabakaya iştirâk edenler ma yanınıladır Çeşme sahiilerinde avlanan Yunanlı kayıkçılar İzmir, 37 (Yekri) -- Altı muryaralı cümrük moetğrü Çeşme sahillerinde Kara ruralarımızda balik avlıyan 11 tayfalı hir Yunan kayığını yakaladı. Bahkçılar Çeşme adliyesine verildi - ler. Balıkçılar kendi sahillerinde balık | bulamadıkları içim ara | sizdikleşiyi ayküyerler. Gi ağ | Fransaile italya Anlaşiyorlar ( Baş makalemizdem mabast | siyaselin neticelerinden birisi de bu müzakeredir. Şimdi vaziyet pek müsaittir, Fransada sağ cenah ekseriyeti, sol cenab ekseriyetinden dahs fazla bir #ransız İtalyan anlaş- masına taraftardır. Nisan niba- yetinde de, Almanya rejiminin değişip değişmiyeceği belli olun- ca bu vaziyet daha ziyade tavaz- zuh etmiş o'ncaktır. Italya ile Fransa atasınm dü- zelmesi için evvelâ bir itimat esssi kurulmak lâzımdır Bu anlaşmıya ikinci esasda orta Avrupa meselesinde ayni noklai nazar sahibi olmak olabi- iir. Orta Av.upada iktisadi buh- randan müteessir olan devletler var. Zaman zaman bu devletlere “Birleşiniz,, diyorlar. Hatta son günlerde Cemiyeti akvam mali ko witesi de, bu devlet erin refa- hının, ancak, Tuna havzasında bir anlaşma neticesinde kabil olabileceğini bildirdi. Fakat bu devletler ne zaman bir anlaşmı- ya teşebbüs ettilerse daima siyesi mapialarla karşılaştılar, büyük devletlerin birbirleriyle çarpışan meolantleri karşısında kaldılar. Bu noktadd çarpışan başlıca üç büyük devlet Almanya, Fransa ve Italyaydı. Bu sebepten, buüç büyük devlet arasında bir an- laşma olmadıkça Tuna havzasın- da iktisadi vaziyeti düzeltmek ihtimali yoktu. Acaba bu anlaşma elde edi- lebilir mi? Elde edilse bile kon- lenjan esası mı, yoksa gümrük meselelerinde en ziyade şayan tercih devlet esasında mi, yoksa Bzesimela mi mlm edilebilir? Bu suüllerin cevaplarım M. Tardiyöyle Grandinin müzake- ratı net.cesi, Almanyanın bu ne- üce karşısnda alacağı vaziyet gösterecektir. Fakat şimdiden, M. Grandinin Cenevreye, Fransız Italyan an- laşması hususunda müspet esâs- larla avdet edeceğini söylersek, büyük kehanette bulunmuş ol- mayız. Şüphesiz, bazı teferrüatta değişiklikler olabilir, fakat bun- lar ana battı üzerinde bir tesir yapamaz. Fransayla İtalyanm anlaşması tersi tesiibat meselesinin halli içinde büyük bir adım demek- tir. Zira, bu amaşma bir mese seye münhasır Kalamaz, “siya iaamat Garbi Avrupada Çocuk doğumu azalıyor Garbi Avrupayla Amerikada çe » tuk doğumu gitlikçe (azalmaktadır. Yapılan tetkiklere göre İngiltere, Fransa, Almanya, Amerikada 13 mili. yon ailenin çocuksuz yaşadığı anla- şılmıştır. Amerikadaki çocuksuz nal « lelerin $ milyona, Almanyadakiler 4 milyona, İngillerede 2 milyona, Fran sa da 2 milyona yariyor . Tugilterede 1911 den 1921 e kadar çocuksuz ailelerin sdedi iki misline varmıştır. 911 de nisbet yüzde 16 ol duğu halde 1921 de yüzde 32 ye ba « uğ , Bugün işe nisbet yüz 38 ok muştur, Hadise Almanyada derin Akisler uyandırmetır. o Alman o fktisatçrsr Errat Kohn, Almanyanm 1976 sene * sinde 15 milyon amalacağını söylüyor Halbuki harpten evvelki Almanyanın nüfoşu mütemadiyen artıyordu. Profesör Engen Ziseher e göre 1850 denberj bütün İçtimai saflar arasında tevellâdat ssalıyor. Amerikada çocuk sur aileler, 19 fine asra nisbetle 16 misli yükselmiştir . Gere yapılan tefkiklere göre çe * cakar: em gök seslen emri münevvef srarfter,