28 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

28 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Bekârlardan Vergi Almak Nüfusu Arttırmaz Bekârlardan verg; alalım. Bu söz senelerdir söylenir. 932 bütçesine varidat arıyanlar için bu fikir saklandığı mabfazadan çıktı, Şimdi bütçeye birkaç ku- ruş ilâve etmek için haraç, me- rat pey sürülöyor. Bakalım ne getirecek? Bekârlardan vergi is- temek eğer sadece: — Ey bekârlar devletin borç larına siz biraz daha fazla yar- dım edin, demekse bunn söyle- pecek söz yoktur. Çünkü bu, meşbur katır mi, keç: mi hikâ- yesinin bir tekrarı olur. Önünde akan sular darur. Eğer bu vergiyle Türkiyede in- sanlar evle; sin Türk nüfusu art- sın diye bir gaye takip ediiiyor. sa bn çok şüpheli, müçevveş ve İlimsiz bir karar our. Ay tutalmasına tabanca atmak ne kadar ilim işiyse, nüfusun artmasına vergiyle çare bulmak da o kadar hakikate uygundur. Nüfus ne zaman artar, be 78- mau eksilir, çokluğuyla m artar, ölmesine mami olmâkia mı firer? | Bu, bugün başlı başına bir ilim meselesidir. Kimya gibi, fizik gi- ... Türkiyede nüfus meselesi her şeyden evvel refah meselesidir, 928 den itibaren Türkiyede nüfus hareketleri binde (25) olmak üz- re bir fazlalık göstermektedir. Bu fazlalık merkezi Avrupanın İslav kısımları müstesna olmak üzre Garbi Avrüps Ve Japonya: nın son senelerdeki nüfus hare- reketine benzemektedir. Nüfusun artması işle beraber yürüdüğü zaman faydalıdır. Bugünkü Av- rupa müfusunda nüfus çoğalma- sından ziyada işin ayalmasından doğan nüfus fazlalığı vardır. Nüfus fazlalığı dünyanın eski- | derberi önüne geçmiye çalıştığı | bu uğurda harpler, içtimai yar- dım teşekkülleri vöcude getirdiği yegâne içtimal, iktısadi, siyasi | meseledir. Çünkü işle mütenasip bir nüfus artması daima iyi ne ticeler verdiği halde, nüfusu çe- ğalmıyan, fakat işi azalan yer- lerde nüfus arasında ölüm mik- tarı fazladır. Muhatereiler bura- da. bir akın halini alır, ablâki bağlar daha çabuk çözülür, cina- yet, İntihar, katil, Hırsızlık İsta» Bunu | nüfus, evlenmenin | doğanların | Iktısat Ale Fiat tenezzülü »minde: Bazımaddelerdebariz! | farklar gösteriyor | İstanbul Ticaret ve Sanayi © dası tarafımdan neşredilen bir islatistikte bam maddelerin haf- tanın biyatlariyle geçen seneleri ayni haftalarm fiyatisrı ara sında bir mukayeseve göre ge: cen hafta 82,5 kuruşm ( sstılan balmumu 931 senesinin ayni haf- tasında 1409, 930 zenesindeyse 160 kuruşa satrlaıştır. İri mal yamurtamn sandığı geçen hafta 28,59, 931 de 37, tanesi geçen hafta dukle 50 931 de 35 ve 930 da 38 İraruş- tur. Zeytinyağı ogeçen hafta ekstra 57,5, 931 de 61,5 ve 930 | da da 67 kuruştur. Kitre beyaz birinci geçen hafta 270, 931 de 270, 930 da 265 kuruştur. Ham keçi derisi çifti geçen hafta 85, 931 de 170 ve 930 da 625 ku- ruştur. Afyon inhisarı Bir afyon taciri bu hususta neler düşünüyor ? Afyon inhisarı meselesi hak kmda dün görüştüğümüz alâka- darlardan Horasanciyan kanında | Mehmet Nuri bey bu busasta şunları söylemiştir; “ — Afyonlarımızın bir el va- sıtasiy!e harice satılmasının mem- leket için faydali olacağına ka- nim. Du hususta imhisar, yabut şirket şekillerinden hangisinin faycah olacağı hakkımda bir şey süyliyemem, Fikrimes - yapılması elzem ve rarur! olan İş, ihraca- | tın bir mücesese tarafmdan ya- pılması hariç piyasalarda Af yonlarımızın kıymetten o düşme- kaktır. Çünkü gimdi memleketi- emen onansasnansen emer rmsemaya | buralardan devşirirler, Türkiye nüfusu, bekârları ver- giye tabi tutarak yeni bir rand- man elde edemer. Çünkü nüfus artmasının sebebi mecburi elen» me değildir. Dünya nüfusu ista- tistiklerine şöyle bir bakarsanız hakikati görürsünüz. Nüfusu art- hran refahtır. iştir. Iktisadi refaha bağlı » sıhhat meselesidir. Dahn evvel ölümün azalmasını, doğanların ölmemesi- ni temin etmek lâzımdır. İşin ciddi tarafı budur. tistikleri en ek rakamları ! Mahmut Balm mel ( Son Yemen Valisi ) 30 Senelik Siyasi Esrarı ifşa Ediyor | zara mem mate em mamasvımmunay Tefrika 75 yeme? Bir güm bana; — Senin yerinde olsam, dedi, bir lâhza burada durmam, ecda- dın öyle bir yerde yatıyo: ve onların türbeleri bile halk tara- fından öyle mukaddes ve muba- | rek addediliyor kiş... Ne düru- * yorsun Asire git, halkı başına topla, hükümete isyan et, mul- laka bir taraftan yardım da gö rürsün, az birzamenda bir hü- kümdar gibi mevkiin olur... Hem ecdadının ruhunu dereli 5 b tarihte bir namın olur... ge da servet ve saman sahi- olarsan...,, Tercume vw iktibas haklı mahfuz Tevlik hoca o günden sonra beni hep bu yola teşvik etti, İ öyle ezip, © kadar ikna edici | bir ifadesi vardı ki, ben gayrı İbtiyari biç farkına varmadan, yavaş yavaş onun feskiri altında kalıyordum. Günler böyle geçti ve bir gön baktım ki artık Ka- birede, Ezherde İralamıyacağım, bir kuvvet beni Asire değru çe- kiyordu. Ka'ktım buraya geldim, ve bittabi buraya gelişimin se- bebi hep Tevfik hocanm telki- matı olduğuna göre, orun gös terdiği yola sapmış bülündüm. 930 senesinde 42 #radır. Zeytin | mesini temin edeceği mubak- | amaa MK. 22 İ Göztepe ve civarı Onbaş güne kadar elektriğe kavuşuyor 15 mayısa doğru Gözlepe ve civarına elekirik cereyanı veri- İecektir. Burada oturanlar evi İ sinde tesisatı bitirmişlerdir. Elek- | İ İ trik şirketinin bazı nolsanlarını ikmal etmesini beklemektedirler. | Haziranda da Erenköyüne ve ei- varına ecorsvan yerilebilecektir. M.Kemal 5. geliyor Darülbedayi san'atkârlarından M. Kemal beyin tedavi edilmek özre belediyece Viyanaya gön- | derildiğini yazmıştık. Sevimli san'atkârımız Viyanada maruf bir hekimin kliniğinde esısh su- rette muayene Olunmuş cerrahi müdahaleye lüzum görülmüş ve kendisine muvaffakiyetle netice- lenen bir ameliyat yapılmıştır. M. Kemal B. Viyanadan 1s- tanbula gelmek üzre ayrılmıştır. | yarın şehrimize gelecekt | ara tüccarı memleketimizin Afyon ibracatçılanna müracaat ederek fiyat ister eğer alıcıysa muhtelif otüccarlardan alacağı muhtelif fiyatların vasatisini is- | teklif eder. Halbuki Türk Af- yonunu satacak olan müessese bir olursa buna da imkân yok- tur. Alıcıya teşebbüs edilecek olan bir fiyat verilecektir. Sanayicilerin içtimaı Dün sanayi birliğinde sanayi- iler bir toplantı yapmışlardır. Bu toplantıda teşviki sanayi ka- nunurun tadilâtiyle Kredi ban- kası projesi mevzou bahs ol. muştur. Neticede © sanayicilerin bu-husustaki nokiai nazarlarının sit olduğu makamlara bildiril- | mesi için bir'heyetin Ankaraya İ izamı kararlaştırılmıştır. Anka- i raya gitmek üzre Nazmi Nari, ! Mahmut ve Atıf beylerden mü- rekkep bir heyet ayrılmıştır. Bu heyet bugünlerde Ankaraya gi- decektir. Buğday fiatları Buğday fiatlarında dün gene bir tereffu kaydedilmiştir. Ekstra | mallar 7 kuruş 15 paradan mu- | amele görmüştür. Evvelki günkü | fiatlara göre dünkü yükseklik 15 | | | İ paradır. Dün şehrimize 80 vagon | buğday gelmiştir. Limon kontenjanı sul istimali Haydarpaşa gümrüğünde ya- pıldığı haber verilen İimon kon- tenjamı sui istimali hakkındaki tahkikat henüz neticelenmemiş- tir. Meseleye vaziyet eden mü- fettişler tahkikatı derinleştirmek- tedirler, İdris birden bire durdu, fazla söylediğinin farkına yaren gibi; Bittabi şimdi o gençlik ka- fam yok, kimsenin sözü, telkini altında değilim, artık düşünerek hareket ediyorum, beni rahat bırakmış olsalardı, hükümetten adalet görmüş olsaydım, elbette bende rahat ve sakin dururdum — Hükümetten şikâyetin, bil- hassa o zamanlara ait şikâyetin nedir? —... Meselâ, dedi, buraya meşrutiyelin ilk mulasamıf ve kumandanı olarak kim geldi bi- | lir misisiz? Haydi istibdat devri femadır diyorlardı, meşrutiyet diye ümitlendik, gele gele Sö- leyman Şefik Pş. geldi (1) bu zat meşrvtiyet hükümeti nezdi- ne ayak bazar basmaz koça köpe- ğini camiye soktu, ve o daki- kadan itibaren bizi iğzab için ne mümkünse yaptı (2) delimiy- di, mutlaka sizi ayaklandırmak | ren, — —3 e sal ri Beledi yede: “Şehir M 2 Nisanda Açılıyor Şehir meclisi nizanm ik | eclisi | | | top ley eli | Hazırlanan rüznameye göre, içti: | mada Karaağaç müesiesatmın ve! Darülâcizenin 930 senesi kat'i he- sap raporları hakkında daimi en-| cümen tarafmdan hazırlanan par batnlar, idarei hususiye ve beledi-| nin 932 senesi bütçesi okunacak v. vel müzaker edilecektir. Şolörlerin shveli ruhiyeleri Esnayi seferde mecruhiyet, ves | fat, hasarat ika eden şoförler 4€- nede bir kere belediye sıhhat ko- misyonuna getirilerek umumi mur ayeneleri yapılmaktadır. Belediye senede bir kere muayeneyi kâfi İ görmemekte ve bu gibi şoförle -| rin vukuat yaptıkları zaman abva li rahuyelerinin bilinmesini, bu an daki mruayenelerinin neticesi hak- kında bir rapor tanzim edilmesi *| ni faydalı bulmaktadır. Bundan| sonra vukust yapan goförler en) yakım belediye ve polis doktor » luklarına sevkedileceklerdir. Müstamel eşya hakkında yeni tedbirler Belediyece yapılan tetkikat ne-| ticesinde tephirhaneler varidatın” da geçen seneler naazran şaaynı dikkat bir derecede tenakus ha - sıl olduğu ve buna da sebep çar-! $ı ve pazaralarda satılmakta olan müstamel eşyanın tephirhanelere| uğradılmamasından ileri geldiği ar'aşılmıştır. Bw netice üzerine belediye ri- #1 » , bütün zabıtai belediye me- imi. farm çarşı ve paz | rikah Garwocd, — VAKIT 26 MART 1932 emmez Sip 9) Yeni otokano Şampiyonu ngton, 27 (A.A) — Ame- G stokaro cihan sürat şampiyonu olmuştur. Çüm- kü beynelmilel Metoryatbing bir- liği 5 Şubat taribinde Fiorida'da n Miami'de tesis edilmiş olan yeni rekeru resmen tecil etmiştir. Yakında Ingiliz takımı geliyor Meşbur İngiliz (Vesham) takımı 21, 29 Mayıs ve Haziranda tiç maç yapmak üzere şehrimize ge- ecektir — mana —— Maarifte: Iki iddia Pan mekteplerde talebelerin İ muhtelif sebeplerden döğülmekte olduğu iddiasile maarif müdür löğüne İki müracaat vaki olmuş- tar. Bu müracaatlardan birinde Sarıyer ilk mektebinde Zeki is- minde bir çocuğun mektep mü- dürü Kârnm bey tarafından to- kat ve tekmeyle odögüldüğü, diğerinde de Bakırköydeki 3 üncü mektepte Muazzez isminde bir kızın gene mektep müdürü ta- rahsdan cezalandırmak maksa- diyle kulağınm yırtıldığı iddiâ olunmaktadır. Maarif müdürlüğü, bu iki ha- İ disenin tahkikatına başlamıştır. Bir kaç güne kadar mesele an- laşılacaktır. İ kim ve baş hekimlerine verilmesi ve bunlar tarafından verilecek ka rarlara göre hareket (edilmesini şube müdürlüklerine bildirmiş - tir. Yeni bahçe stadyumu Belediyenin Yeni bahçede ufak İ stadyum inşasma (karar verdiği ! malümdur. Fen heyeti müdürlüğü neye sevketmelerini emretmiştir. Belediye müfettişlerinin raporları Belediye sıhhat işleri müfettiş-| leri belediye riyasetine mühim bir rapor vermişlerdir. Müfettişler bu raporlarında, içlerinde yenilecek ve içilecek maddeler satılan ve halkın sıhhatiyle (alâkadar olan dükkânların açılmasına müzaada verildiği zaman doktorların ba berdar edilmediğini ovebu gibi| dükkânlar açıldıktan sonra haber dar edilen doktorların sıhhi nok- sanlara dair rapor vermekten baş- ka yapacak kalmadığı, shbatın her gün ihlâl edi! yazmışlardı.| Bu raporlar üz e belediye ri »! yaseti bundan sonra halkım s'hha- tine icrayi tesir edecek bu gibi ye mek ve İçmiye mahsis levazım #a tan dükkün sahipleri tarafından ruhsat talebini havi verilecek isti-| daların evvel emirde mıntaka he-| ami mı istiyordu? na yaptığme da mı bilmiyerdu.; Kim bilir. Ni- hayet arzu ve meramwına mail oldu, çarmaçar ayaklandık., Sustu, Biraz düşündü ve gül- miyerek devam ettim: — Size garip bir şey onlata- | cağım, beni yola getirmek için bir pasihatçi gönderdi, bu zat ne yapıp yapacak beni elde ede- cek rahı mustakime sevkedecek- ti... Düşünün, bilin bakayım bu mürşit ve vaiz kimdı?. Mümkün | değil bulamazsınız, ben sire #öy- lüyeyim, bubizzat Tevfik kosay- di, evet ta kendisi Obesim akıl kocam, beni buraya gönd (git hükümete isyan et!) | diye gönderen koca Tevlikti. | Fakat bu defa temamen aksi bir vazifewi> Kühadı * seliyordu. Bu zat kitaplarıkg, & kai gözlerimin e m 'n Cevap Yeni bahçedeki arsa ve ev sahip- leriyle temas ederek istimlâk işi- ni süratle bitrimye çalışmaktadır. rsaların çoğu Evkafa ait olduğu için Evkafla da pazarlık yapılmak tadır. Stadyum yapılabilecek sa - hanım 25 bin liya alınabileceği tah min edilmektedir. Cenaze otomobli ve arabaları Belediye cenaze nakli için dört yeni otomobil almıya karar var- miştir, Fakat bu karar son gürler- de değiştirilmiş, < bir etomobille üç adet çift atlı cenaze arabası ss tın alınması kabul edilmiştir, Bu İ arabalar şehrimizde yapılacaktır. Haziranda bu iş münakasaya İso “ nacaktır, IWtısat müdürlüğü teşkilâbh Belediye İktisat müdürü Asım Süreyya Bey, İktisat müdürlüğü teşkilâtmm yeni baştan tanzimi La çin hazırladığı raporu belediye ri- yasetins vermiştir. Bu rapor büt- gevle alâkadar olduğu cihetle da» encümene havale dilecektir. bekler gibi bir müddet kaldık” tan sonra; — Ne dersiniz, bu işe Nedim bey dedi, gölünç, çok “gülürç değil mi? Ben me diyebilirdim, e anda gözlerimin önüne bu sarışın, elli beşlik hoca geldi, onu nerede görratştüm hatırlıyamıyerdum /31 İnkat onun bu mevi maceralarını çok işitmiştim, bu hocavm bir aralık habeşistana da gittiğini ada da karma kernşık işler düğünü de biliyordum, İdris rdini dökmek ister gibiş ) Simdi yüz eliliklerden olan Sü- laymın Şefik (psşe) 197 Sülermen Şek (poşai ane yakış İbi bu memeriyeri meclisteki Ye men ve Asir mehuslerim kiş te Mey swan etmemiş ve hükümetin mezan di; Keti celbedilmişti. 3) Hana Süleymin Şefik (paşa Tile enafımdan mekasara edildiği zaman Bianbulden elelicele gene Asire hoo Tevfix sönderiim'şi Ba adımı be de tece İimat edilmesinin sebebi bir türlü anlaşılamaz.