27 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

27 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Türkçe Kuran — aş Mısır ulemasından Mehmet Ferit Vecdi beyin yazdığı mühim bir makale siisilesi yakında VAKIT sütunlarında 15 inci Yıl * Sayı : 5106 ai BiZ bir sey PR anlıyamıyoruz | Hariçten gelen Ermenice ga- zetelerin neşriyatına göre şimdi- ye kadar Türkiye ve Türklük aleyhinde el birliği yapan komi- teci Ermeniler arasında fikir ihtilâfı başlamıştır. Bundan evvel bunu isbat eden bir kaç yazı nümunesi neşrettik, Bu günde Pa- riste çıkan Haraç gazetesiyle Amerikada çıkan Hayastani Goç- nak gazetesi arasındaki müna- kaşayı iç sayfalarımızda nakil ve dercediyoruz. Hariçte cereyan eden bu mü- nakaşalardan çıkan mana şudur ki Hayastani Goçnak gibi bazı Ermeni gazeteleri Türkiyeye karşı itidal ve mantıkla hareket etmek fikrinde (bulunuyorlar. Bunlar suikast ve tahrikât yolunu tut- muş olan diğer Taşnaklara “git- Gğiniz yolun sonu felâkettir. Kırk elli senelik tecrübe hâlâ kâfi gelmedi mi ?, Bahusus bugün Türkler her vakitki:den daha kuvvetli bir haldedir. Çılgınca | ve mezbuhane hareketlerden vaz geçelim. Türklerle ( anlaşarak maksadımıza varmıya çalışalım.,, diyorlar. Ötekilere gelince, onlarda: “Biz Türklerle anlaşarak büyük maksada masıl varılabileceğini bilemiyoruz. Bizim maksadımız ancak kuvvet ve şiddetle alına- biliş Mademki siz bu maksadın örklerle konuşarak, anlaşarak adilabileseğinimsöylüyorauzul Ankara caddesi faciasının nuz, o halde niçin harekete ge- çip konuşmuyorsunuz, anlaşmı- yorsunuz, istediklerimizi Türkler- den muslihane bir surette alımı- yorsunuz?,, diye cevap veriyorlar. Ermeni komitecilerinin bu su- retle ikiye ayrılması, hadiseleri hisle değil, akıl ve mantık gö- züyle görüp muhakeme etmek ih- tiyacınm yavaş yavaş kendini gösterdiğine delâlet eder. Buda şimdilik bir terakki eseridir. Yalnız Türkiyeye karşı şimdi- ye kadar takip ettikleri hattı ba- reketi değiştirip değiştirmemek meselesinde birbirleriyle ihtilâfa düşen (Ermenilerin sözlerinde bizim anlıyamadığımız mübim bir nokta vardır. Bu nokta da hariç- teki Ermenilerin Türkiyeden ne istedikleridir: Türkiye dahilinde olan Ermeni- lerin vaziyetini cümhuriyet ka- nunları tayin etmiştir. Bu kanun- lara karşı Rumların, Müsevilerin vazıyeti neyse Ermenilerin de ondan ibarettir, Netekim son seyrüsefer talimatnamesi tadil edilirken Ermeniler Rumlarla Mü- sevilerden hiç tefrik edilmemiş- tir. Türk kanunları mazannda Rumlarla Müsevilerden aşağı tu- e tulmıyan Ermeniler elbette on- lardan fazla hiç bir hak iddia edemezler. Hariçteki Ermenilere gelince, Mehmet Asım ÇA saral 2 inci sayfada) © i muhakeme- > re sine başlandı lİ Bir müddet evvel Ankara caddesinde tüccar Emin Vafi Bey tarafından kullanılan oto- mobil kazasına ait facianın mu- bakemesine başlanılmış, Kasım paşada Huriye isminde bir kadı- nı biçaklıyarak öldüren bayram beş sene hapse mahküm edil miştir. Resmimiz bayramı dünkü muhakemesi esnasında gösteri- yor. Bu muhakemelere ait yazı- larımız dördüncü sayfamızdadır. Doktor — Bu akşam İyice terleyiniz. Hasta — O kolay doktor. Eve giderken, her akşam bakkal, kasap, ekmekçi yolumu kesip beni adam akıllı terletiyorlar 1, Pazar , 27 MART (3 üncü ay) mmm ! İ çiçek açar | ların, | lerin dünyası aceba nasıl bir dünya ila Sayımı 5 Kuruş Ekmeğe zam yapılması doğru değildir Ziraat müsteşarı Atıf B., mahsulün az olmasının sebebi fiyatların düşüklüğü değildir, diyor Ziraat vekdleli müsteşarı Atıf bey, Ankaradan şehrimize gelmiştir. Atıf Bey ihracat ofisi müdürü Cemal bey le birlikte Avrupanın muhtelif mem leketlerinde bir seyahat yepacaklar - dır. Atıf Bey, dün kendisiyle görişen bir muharrirümize muhtelif mesele - ler etrafında şu sözleri söylemiştir: — Ofis müdürü Cemal Beyle bir « likte seyahatimize, oTriyesteden baş- kyacağız. İtâlya, Fransa, Belçi - ka, Lehistan, Almanya ve İsveç, Norveçi (o dolaşacağız. oSeyahatimiz mayıs nihayetine (okadar sürecektir. Vazifemiz (bâzı gazetelerin yazdı ları gibi o doğrudan doğruya tetki - kat yapmak değildir. Seyahalten maksat; ecnebi büyük alıcı ve satıcı Tarla temas etmektir. İthal edilecek mallara mukabil ihracat Omallarımı zın alınması yolunda anlaşma esasla rmı tesbi tedeceğir, Thraç eşyaları - mızın hepsine mahreç ve mübadele el saşları üzerinde satış imkânları ari-| yacağız, Bütün işçilerimizi alâkadar €- den yeni kanun Jâyihasının metnini aynen neşrediyoruz. : —Bağzim. ainpe saylada— — mın arrorama a me — Yavrularınıza sene başında ilk tahsil kitaplarını parasiz hediye edeceğiz. Kuponları mızı istediğiniz günden itiba- ren birıktirebilirsiniz. Akisler; Güzideler dünyası ! Harbi umuminin kanla suladığı topraklar yeni bir meseleyle meşyul oluyor: İşsizlik! Ne iktisat doktorlarının dahiya - ne nazariyeleri, one dünya maliyeci lerinin o zekâsr, ne büyük sermaye -' darların tecrübeli kurnazlığı, hiçbiri bu derdin devasini bulamıyor. Her gün, yeni bir tecrübenin, yeni bir ü. midin, bu büyük Wangın içinde kül olduğunu görüyoruz. Son gelen Fransız mecmuaların - dan birinde meşhur Darwin'in oğluy- la bir mülâkat var. Leond Darwin diyor ki: (İşsizliğin o sebebi, insan adedi - nin çokluğudur. o Dünya bahçesini yabani otların . sırnaşık istilâsından kurtarıp meyve veren ağaçların, fidanların rahat nefes almasını lemin etmek lâzımdır. Bu - nun için bir çare ver: Tevellüdatın adedini azaltıp kıymetini çoğaltmak, yalnız güzidelerin çocuk yapma - sına müsaade etmek!) Bu nazariyenin o vadettiği dünya, yı düşünüyorum: Bir. beşeriyet ki, yalnız âlimlerin, şalrlerin, filezof « muclilerin soyundan gelmiş. vücutları (o başları tarafından dalgın, yorgun, sinirli, veh ve o babalara ld - füreyecek güzide « Bu, yenmiş, ham babalardan gık o annelerden olur? Onu o bilmiyecek me var: Tarla - ları ekilmiyen, madenleri işlemiyer, fabrikaları o çalışmıyan oç, sefil bir| kitap dünyası? Yusut Ziya ; Atıf b. Henüz kumpânsasyon üzerinde yal rilmiş bir karar yoktur. o Yapacağı- mız temaslardan sonra mukavele im zalanması o muhtemeldir. Ve bunlar; ağlebi ihtimal (o Ankarada imzalana caktır.,, Buğday meselesi bir arz ve talep meselesidir Atıf bey, ekmek, buğday ve zeri yat etrafındaki neşriyat hakkında şunları söylemiştir: “Ekmek fiatlarının yükseltilme « si yolunda barı gazetelerin yaptıkla rı neşriyat üzerine tetkikat yaptırıldı ğı doğru değildir. Bu ancak bir arz ve talep konsorsiyomu teşkili suretin de ölbilir. o Fazln arz olduğu zaman onları toplamak, ve talepleri İs'af etmek suretiyle (o fiatları yükseltmek en makul bir hareket olabilir, Yoksa ekmeğin 12 kuruşa (oçıkartılması suz retiyle çiftçiye menfaat temini biç de kolay olamaz. Bir kere bundan çiftçiyi müstefit etmek, bu kazaner ona kadar ulaştırmak hemen imkân- sızdır. Yeni zer'iyat Bu seneki zer'iat meselesine gelin. ee; şüphe yok ki, kışın Ânf bastırma | Alttarafı 4 üncü sayfada ) . İş Bankasının Umumi 'heyetibugün toplanıyor Safi kâr 811 bin liradır; yüzde on temettu dağıtılacak Bankanınumumi müdürü Celâl beyin sözleri Türkiye İş Bankasının umum he yeti bu gün toplanacaklır. Bu mü nasebetle bankanın umumi müdürü Mahmut Celâi Bey bankanın muvaf - fakıyetli o faaliyetleri etrafında dün bir o muharrirlmize şu beyanatie '» lunmuştur: — Bankanın Umumi Heyeti yarın (bu gün) ; toplanacaktır. Umum | muvacehesinde hissedarlarımızla has bühal etmek mutadımızdır. Bu sene de aynı şeyi tekrar ediyorum, 1981 senesi (o nihayetinde, usulü - müz dairesinde her nevi karşılık ve ihtiyatlar ayrıldıktan sonra elde et - Üğimiz safi kâr (811) bin küsur lira dır. Nizami (o ihtiyatlarmız Oo yekünu 2,100,000 liraya baliğ olmuştur. 1941 senesi bilânçomuzda aktif yekünu 75,218,299 liradır. Umum mevduat) termektedir. hesaplarımız (39,306.277) rakamı gös! a ŞA Celâl B. Sene başındaki na! | Almarafı 5 inci sayfada | Dünkü toplantıda bulunanlar Dün saat 16da Halkevinde kütüphane ve neşriyat şubesi | idare heyetide seçilmiştir. Cel- seyi İstanbul Halkevi reisi Hâ- mit B. açmış ve şubenin eb» m- miyetinden bâbis bir nutuk söy. lemiş, talimatnar deki şubeye (Lütfen sayfayı çeviriniz), /