27 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

27 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

... : Mükim bir maç Bugün Yunan-Bulgar takımları karşıla şıyorlar Atinadan gelen haberlere göre Yu, nan milli takımı, bugün İtalya B. mil M takımiyle bir revanj maçı yapmak İçin Romaya gitmekte olan ve Atina») dan geçen Bulgar milli takımiyle! temsilt bir maç yapacaktır. İki taraf. ta bu maça fevkalâde ehemmiyet ver- mektedirler. | Kros şampiyonası | Mmtakanm tertip ettiği Kros şam piyonası yapılmış ve şu sporcular si rayla kaarnmıslardır: Mehmet, Remzi, İbrahim, Nael, Ferhat, Arif (Besiktas), Mahmut (Fe! nerbahçe), Beyler, Koşu mesnfesi 8,5 kilemetreydi. Bi. Tincisinin aldığı derece 3743.8 dir. Terciimanlar | —— Vapürlura girememek mese- lesindean sikâyet edivorlar Sön günlerde polis besine; sube müdürlüğü Galata yolcu salonuyla limana gelecek ecnebi vaptırlarma gi. recek tercümanlar hakkında bazı ye - mi kararlar vermiş; bu arada vapan Tara ancak kollarında mensup olduk:| Tarı otel ve seyahat acentelerinin iş - mi yazılı bulunan bir kaç tercilma - nm girebileceğini bildirmiştir. Bu karar tercümanlar arasında bü yük bir tesssür uyandrrmretır . Tercümanlar diyorlar ki: o Kacakeılı#a mâni olmak makra. diyle ittihaz edildi söylenen yeni kes yar, bi? terefimanları müterarrır yor. Gümrük vera hesinef suha kacak. çıhğda mfni olmak lein fstedi”i tethi. ri alabilirler. Faknt birim varurlara girerek sevyahlara tercümanirk etme- mize mâni olması doğru bir hareket depmldir. Bu, netice itiharivle bir kne «va. hat acentesinin isine verıvaesk, bn - na mukabil serbest cnlıman ve hiç hir #eenlere menswn olman bizim aç kalmamıza sahen olaesttr. Ker hizim denemesine dön yünilem, hatti Senn Adİvor ve aramız. da sünheliler şörilürnren farefiman. Tar srsemda bir tamif vanilem, Fa - kat hisim serhastea enlırmamıza mâ - ni oluhmasın. Dünkü ihtifal Dişçi mektebinin müess's'erin- den Halit Şazi B, merhumun ö- lüm yıl dönümü münasebetile dün bir ihtifal yapılmış, birçok dişçiler ve merhumun talebeleri Eyöpteki kabrini ziyaret etmiş- lerdir. Fatih camisinde bugün mevtüt okunacak Iki sene evvel vefat eden ih- tifalci Ziya B. merhumun vefatı yıl dönümü münasebetile bugün öğle namazından sonra Fatih ca- misinde hafız Sadettin ve Burhan tarafından mevlüt oku- «fnhe edilivoran erla bir İronfeği AŞA AL LL se Mahmut Nedim Bey Günün Haberleri ie Yeniden nüfus tahriri yapılacak Yeniköy nahiye müdürlüğü bi- nasıma yandığı yazılmıştı. Bu yangında poliş ve nulus kuyu- datı da kâmilen yanmıştır. Bu itibarla Yenikâyde yeniden tah- riri nufus yapılacaktır. Diğer ya- nan evraka ait muamelât için de | hususi bir heyet teşkil edilmiştir. Kontenjan Tadil haberleri fabri- kaları telâşa düşürdü Kontenjanm tadil edileceği etra - fında yapılan neşriyat fabrikalarımı. zı telâşa düşürmüş. ticaret odasına bir çok mektuplar gönderilmiştir. Kontenjan dolayısiyle kuvvet bu - lan birçek yerli müesseselerin, bu w- sül tadil edildiği takdirde müşkül va- riyette kalacakları ileri sürülmekte - dir. Bu arada Halheoğlunda kenten «| janden istifade ederek faaliyete başlı yan birgok yerli fabrikalar döktükle- ri büyük sermayenin tehlikede olda - ğunu İdd'a etmektsdirler. Kâbil sefirimiz KAMI sefirimiz Hikmet Bey evvel ki gece yarrsı Ankara vepuruyla şeb» rimize gelmiştir. Hikmet Bey, 26 gün evrel Kâbil - den hareket ettiğini, Efgnnistan ah- valinin tamamiyle tabil bir vaziyette olduğunu söylemiş, bir kaç güne ka - dar Ankaraya gideceğini ve 15 gün ka dar sonra tekrar Efganistana döne - ceğini ilâve etmistir. Pn'inim » sirçocuk" Yanarak öldü! Bakirköş'inde üç vaşında bir çocuk yanarak ölmüştür. Müddelnmemilik ha- diseye variyet etmiştir Çocuğum De rüzden yandığı henüz anlaşılamımışur, tahki at" yanılmaktıdır. Bir hırsız şebekesi tutuldu - Punga'tı polis merkezi, bir müddet İ tenberi o civirda ev soymakta olan bir hirsz şebekesini meydana çıkarmış ve kumpanyanın adamlarından (lüsevin 1s minde birini tevkif etmiştir. Polis Hü seyinin İstüevabiyle, şebekenin İzini elde etmiştir. Bir ev yandı Fatihte Atpazarında eczacı Rıza be- yin evinden, soba kurumlarının tutuşma- sı Özerine yangın çıkmış, sev kısmen yandıktan sonra, yetişen itİniye tarafın- dan söndürülrüstür e üç beşi birlikmiş! Yalovada bir arsada define bulundu. Buna yazmıştık. Yapılan tahkikata göre bu define üç tane irlikten fbarettir. Giren r ( Son Yemen Valisi ) 30 Senelik Siyasi Esrarı işa E diyor | une» azman Tefrika 74 gm Yerciime ve iktibas hakla mahfuz — Bu birleşme ne için olacak yeniden kan dökmek içinmi, sebep ne, biz, suçsuz insanlar arasında bilâsebep kan dökük memesi için çalışıyoruz, bıraka- hım halk işi ve gücüyle meşgul olsun, rahat etsin, biribirinizi yemekte ne fayda var? — Bende ayni fikirdeyim, fakat o rahat durmaz. İdris şimdi de aklı sira bizi imamla çarpışlırmak istiyordu, ve yalan söylüyordu, Ben de syni fikirdeyim sözü kos keca bir yalandı, rahat durmak onun kâ- rı değildi, rahat durursa kimden para çekecekti, Harbi, isyan ve kıyamı, kan dökmeyi bir nevi san'at, vasılat maişet, ve nihayet itiyat edinmiş çöl başları arasında (Idris) te vardı. Hudut ve mıntaka meselesine gelince onunla itilâfın gayri ka- bil olduğunu bir kere daha ve kuvvetle anladım, biz ona Sab- ya ve Ebu Ariş kazalarını bıra- kıyordu'. O, bu teklife güldü, — Yalnız iki kaza, kepsi ba Doktorlarla ticaret odası arasında ihtilâf galiba mahke- mede halledilecek Hususi sıhhat yurtlarının, ticareti odasına yazılmaları icap ettiği yazıl- mış, ve bu mesele doktorların şiddet» li itirazlarını mücip olmuştu. Henüz helledilemiyen bu mesele gittikçe hat| bir ihtilâf şeklini almaktadır. Etibba! odası reisi Tevfik Salim Paşa, Afiyet! yurdu sahibi operatör Kerim Niyari Bey, Musa Kârım Bey bu hususta fi- kirlerini söylemişler, Musa Kâzım Bey: “Ticaret yapmıyoruz ki, odaya kaydedilelim, odanın bundan sonraki israrlarını biz muhakeme huzurunda| karşılayacağız, demiştir. | Diğer taraftan dün ticaret odam' umümt! kâtibi Vehbi Rey de bir harririmize şöyle demiştir: — Odaya yarılmaları icap eden doktorlardan büzr, musyenehanesi e-| lanlar değil, yurt açanlardır Ye şüphe! yok ki, bu hususta itiraz vuku buldu. ğu takdirde halledeeek bir merci ek bette bulumur.. Ticaret odamnm «dzya yazılmı - yanlar israrı karşında son çare e larak icra ve hüeiz tarafıma gitmeyi düşündüğü söylenmektedir. Profesör Malş Bugün dönüyor | Dartilfünunun ıslahı hakkında tetkikat yaparak bir rapor ha- zırlamıya memur profesör Malş bugün tekrör şehrimize gelecek- | tir. Profssör müyıs başında An- karaya giderek raporunu msarif vekâ'etina verecektir. i İ Buğday fiyatları Buğday fiatiam yükselmekte de- vam etmektedir” Dün Istdnbula 76 vagon buğday gelmesine rağ- mea fiatların 5 kuruştan 7 ku- ruşa yükselmesi 15 gündenberi az buğday gelmesi ve şebrimiz buğday stoklarının azalmış bu- Junmasından ileri gelmektedir. Değirmenler buğday a'ımına de- vam etmektedirler. Fiatların da- ba yükselmesi muhtemeldir. Limon kontenjeanında sulistimal ver mı ? Şehrimize ait limon kontenja- nında' suiistimal olduğu yazılmış ve bu haber tekzip edilmişti. Halbuki a'âkadarların verdikleri malümat bu haberi teyit eder mahiyettedir. Ve öğrendiğimize göre de Haydarpaşa gömlüğün- deki bu meseleyi müfettişler tet- kike başlamışlardır. Bu mesele- nin bir kaç güne kadar tavazzuh elmesi muhteme' Sualim üzerine, istediği yer- leri saymıya başladı, aşağı yü- karı on kazadan fazla istiyordu, sonta buraların idaresinde biz- ce asla kabul edilemiyecek barı teklifleri vardı. Artık o bizim verebilecekleri- | mizi, bizde onun istediklerini öğrenmiştik, Zaten bundan evvelki umumi toplanışımızda da bu neticeye varmıştık. Bütün heyetle toplan- dığımız zaman da o böyle vahi tekliflerde bulunmuştu. O gün kendis'ne, — Burada bu Bedeviler içinde işin ne, İstanbula buyur, sana orada iyi bir iş verelim, rahat rahat otur k bak, demiş- tik, — Canıma minnet, < yalaız bir şartla dedi, © da - ittihatçı- lara asla itimadım olmadığından padişah ve halife olarak sultan Abdülhamit iş başında ve yanında da Sadrazam Kâmil Pş. bulunur- sa.. Şindi koşa keza İstanbula gi- derim, kaliyel meklepteriniz "* 45 günlük ihracatımız gördün, demiye lüzum yoktu, onun Türkçe okutulacak dersler kararlâştı Türkiyedeki bilümum ecnebi mekteplerinde, akalliyet mektep- lerinde olduğu g tarih, coğ- rafya ve yurt bi i derslerinin Türk muallimleri tarafından Türk- çe olarak tedrisi tekerrür etmiş- ti, Bu kararların tatbikine gele- cek ders senesi bidayetinden iti- baren başlamılacaktır. Bu itibarla ecnebi mekteplere yeniden mual- limlere tayin edilecek ve bu mekteplerin kadrolarında tadil'ât yapılacaktır. ve kıymetleri İhraent ofisi mari ayn ait en beş) günlük, mühim ihracat maddelerini. vin mikdar ve kıymetlerini gösteren! bir istatistik neşretmiştir . Bu istatistiğe göre; martın birin - den on beşine kadar; 51.970 lira krys! metinde ve $#95 küçlük keçi; 9,818 Ji- ra kıymetinde ve 16,767 kile bam de- ri; 4TAST lira krymetinde ve 98,708 kö.” Io yün; 11,175 lira kıymeiinde ve 206,252 lira kıymetinde ve 4.611.454 Jira kıymetinde ve 182,909 kile incir; 210,564 Vira kıymetimde ve 448,821 kile| iş ve kabuklu fmdık; 222 lira krr-| metinde ve 774478 kilo peytin yağı; 127,178 lira kıymetinde ve 920,750 ki- lo tütün; 227,226 Vira kıymetinde ve 689,772 kilo pamuk; 218,381 lira kıy - metinde ve 21,163 ton maden kömürü! ihraç edilmiştir , Inhisarlar umum Müdürlüğü Müskürat inbisan müdürü A- sım beyin yeni teşkil olunacak inhisarlar umum! müdürlüğüne tayin edileceği kuvvetle mevzuu bahsolmaktadır. Neciwetlin Sadık ve Naşıt Hakkı Beyler Cenevrede teslihatın tahdidi kenferansna giden gazclecileri- mizden Necmettin Sadık va Na- şit Hakkı beyler dün gelmişler- dir Naşit Hakkı bey bugün Azx- karaya dönecektir. Necmettin Sadık bey konfe- ransta mürahhaslığımıza tayin edilmiş olduğundan tekrar Ce- nevreye gidecektir. Teriht evrak halâ gümrükte Kontenjan muamelesinin beniz ikmal edilememesine mebni Bu'garistandan gs- | len tarihf evsalam tesellim muamelesi he- nüz bitirilememişsir. — litihbatçıların ne fenalığını ne demek istediğini hep biliyor- duk. İ zerine su İdris bir gün mutlaka Hami- diye süvarisi Rauf bayi görmek stediğini söyledi. Şöbretini işittiği | bu kumandanla “karşi karşıya | bir kahvecik olsun içeyim,, di- yordu. Biz bu mülâkatı muvafık görmedik, Bir başka gün Hami- diyenin çarkçıbaşısı » ismini şim- di maalesef halırlıyamıyorum- bize şu teklifte bulundu: — Bu ldrisle anlaşamıyacağınızı görüyorum, bu kadar fena, bu de- rece asi ve bunca zamandır Türk kanı döken bu adamı müsaade ediniz vurayım. Du mert ve te- | miz kalpli, ateşin bahriyeliyi tes- kin ettik, » Idr'siye bir gün sormuştum: — Bu toprağa syak bastığın gündenberi hükümete karşı bep aşağı yukarı ayni vaziyeltesin, Beden rahat duramıyersın, der- din nedir? 3 — VAKIT 27 MART 1932 emme Su saatleri Belediyeneşriyatı na» zarı dikkate aldı Dün Belediyeden şu tezkereyi aldike. “Gazetemizin 12 9.03 tarihli müsha- sında bu kış soğukların devamı esaasın- da bozulsesk su saatleriie beruların t- miri işinde girket'erin halki lara etme lerine meydan verilmemesine dair veki olan neşriyat ehemmiyetle mezarı dikkate alınarak Su şirketlerine tebiiğen Hizimede bulunulmuşter. Pu bapta ayrıca mürsesıt edenlerin işleri takip ve intaç edilmektedir. efen- dim. Belediyeyi alâkder eden işler hakkında, garetelerde çıkda ya- nların ehemmiyetle telâkki olu- nup bunlara cevap verilmesi şe- hir meclisi içtimalarından birin- de kararlaştınimıştı. Belediyenin bu karara tevfikan meşriyatımıza cevap verdiğini ve işaretimiz Ü- şirketlerine tebligat yaptığım yukankı O terkereden memrnüniyetle öğreniyotuz; meş- riyatımızı narerı dikkate aldığı için belediyeye fazladan teşek- kür ederiz. Aneak bu teşekküre bir de rica terdif etmek lâzim: 12 şubatta, çıkan bir yazıya 24 mart tarihile cevap veriliyor; Bir aydap fazla bir zaman sonra... Biraz daha sürat! Hele su şirketlerine tebligat- ta bize cevap verilirken bu se- nenin kışı geçtiğine göre yapıl- dıysa faydası gelecek kış görü- lecek deme — mama Yurt bilgisi kitapları Maarif vekâletinin yeri ders sene- - sinde melrteplerde okutulacak kırasi kitapları gibi yurt bilgisi kitaplarını da yeniden tanrim ettirmiye karar ver İ i zim Kami Be ui İpe memur edileteği muhtemel görülmektedir. ilmekte Y Gelenler, gidenler 4Â, Avrupaya bir tetkik seyahatine t Odan raportörü Hakkı ki bey dün dösmüştür Raporunu bir aç güne Kadar hazırlıyacaktır. A İzmir ve Bahcesir ve havalisin. deki orta mekteplerle liseleri teftiş eden Maarif vekâlesi ortn tedrisat umum mü. dörü Fast bey dün şekrieize akşam tronile Ankaraya gitmiştir. A, Bir müddet evvel Ankaraya giden Müskiear İnhisar müdürü Amm bey dün sabah geh'lmize gelmişer. A Maliye vekâleti para işleri umum müdürü Sırrı bey dün şebrimize gel- miştir. A Osmanlı Bankası Paris çobesi mü- !. Beisşisre İzmire hereket et- Â ii gön evvel Ankaraya giden Frans sefiri Kont de Chambrön dün sabah Ankamd. Evvelâ: sustu, hıç 8i madı, sonra yavaş yavaş anlat- mıya başlar — Bu uzun bir hikâyedir vali B., ben size busu bilmemki rami anlatayım, fakat evvelâ si- fatlarımızdan tecerrüt edelim; ben sadece ( ), sizde bir Nedim B. olunur, iki arka daş gibi karşı karşıya kahvele- rimizi içelim, hah, şimdi dinle- siniz: Kahirede o “El'ezher,de talebeydim, derslerimden, kitap- İ lanımdan başka birşeyde gözüm yoktu, hatta erayı ikmal edince niyetim Fasa gitmekti, orada akrabamın yanında selin ve asu. de bir hayat sürmekti. Talebe arkadaşlarım arasında bir Arna- vut boca Tevfik vardı, onunla bilmem nasıl, çok iyi ârkadaş olduk, derslerimize beraber ça- lışır, beraber gezer dolaşırdık, bana sık sık siyasetten, Orm ükümetinin için için çürü mi hemi ilimdan, halkla ahsediyor t. (Bitmedi)