27 Mart 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

27 Mart 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

—— 6 — VAKII 2 MART 1932 İş K Kanunu Lâyihası | Kadınlar ve çocuklar hakkında hususi hükümleri Işten mütevellit kaza sigortaları | Madde 49 — Maarif teşkilâtı ka - J ununun altıncı maddesi mucibince mecburi tahsil (oçağını geçirmiş ve! ya hiç tahsil görmemiş en az! yirmi işçisi bulunan (müesseseler İş gilerinin tahsil masraflarını vererek! ilk Halk dershanelerinde (veya mü- esseseleri dahilinde (açacakları ders| hanelerde mahallf (maarif idaresi - nin vereceği veçhe ve program da| İresinde (o okutturmıya ve halk ders, haneleri Oolmıyan yerlerde mües- seseler kendi masraflarıyle aynı veç he ve program dahilinde o dersha. neler açmıya (mecburdurlar. Bu dershanelerde işçilerden başi > ka işçi çocukları da okutturulur. Ders zamanları iş saatlerine dahil değildir. Biribirine yakım için (bu teşekküler rasında ortaklama bilir, Madde 50 -—- Sanayi müessesele - Yinde on İki yaşını bitirmemiş çocuk- Jar çalıştırilamaz. Madde $1 — On altı yaşını bitir - memiş çocukldir sanayi müessesele -| rinde çalışmıya vücutlarının daya « nıkhı olduğuna dair 45 inci madde - de baksolunan hekimlerden rapor al- madıkça İse almmazlar, Bu raporlar hertürlü rüsumdan| muaftır. Msöde 52 — Sanayi müessesele « rinde on İkiyle on altı yaş arasındaki çocuklar hiç bir zaman günde sekiz saatten fazla bilfili | çalıştırılamaz - lar, Madde 53 — Kadınlar ve on sekiz yaşını ikmal etmemiş çocukların kul - anılması memnu olan tehlikeli ve sıhhınte zararlı olan hizmetlerle sx. İr kimselerin emniyetini #lâkadar e “den ve husus! bir dikkate ihtiyaç gös. “eren işler bir nİzamnsmeyle tesbit olunacaktır, daha genis saha üzerinde bulundur . mak aynı »manda Oda muamelâti - mızm hâcmini geçen seneninkine ya kın bir seviyede tutmak imkân el de ettik, (Bu şubeleri açarken far. -İe masraf ihtiyar etmek zarureti vardır. Buna rağmen 1931 sönesinde umumi O masraflarımızdan (231.000 Jira gibi mühim bir miktar tasarruf yaptık, olan İş ,yerleri müesseseler a suretiyle yapıla Makine usulü Yeni o şubelerimizi hariçten yeni memür almadan açtık. Memleketi - mizde ilk defa muvaffakıvetle ban »! kamızda tatbik edilen makine usul ve sistemi tasarrıf © temininde faydalı olmustur. o Bu sistem mlsterilerimi. zi bekletmeden (seri ve muntazım e imkânı da bahşetmiş - Bilhassa küçük carf hesaplarımız için Ankara ve İstanbulda kullandı. ğrmız makinelerden şayanı memnuni- yet neticeler aldık. Sözlerime nihayet © vermeden bir! noktaya tekrar evdet etmek İsterim. 1921 senesinde elde ettiğimiz müspet neticeyi onazarı itibara alarak hisse- darlarımıza o yüzde 10 hissej temet - ti tevzlini teklif eylediğimizi söyle - miştim. Bü nispette temettü tevzii- ni fazla bulanlar olabilir. Büştik ve muteber (İngiliz ve Amerikan ban « kalarınm elyevm elimizde bulu - man 1931 senesi bilânçoları (bizden yüksek olan temettu (nizpetlerini bu Sene — yukarda tahlil ve izah ettiği.! miz vaziyete rağmen — yüzde 16 ve| 13, 1 - 3 raddesindedir. Aynı pilânçolardan ve elimizdeki diğer dökümanlardan anlıyoruz ki temettü nispetlerini tutabilmek için! ihtiyat akçelerine de el uyatmışlar -| dir. Bizim ötedenberi bu mevzuda! takip eylediğimiz & prensip ve hattı; hareket açıktır. ) Umumi ve husust ihtiyaçlarımızı ayırdıktan sonra (her sene elde etti ğimiz safi kâr hissedarlarımıza me nispette bir temettü tevziine müsait. se ancak onu bilâ tereddüt vermek için umumi heyete teklif yapmaktır. Madde 54 — Kadmlar ve on sekiz yaşından aşağı olan çocuklar kırk beşinci o maddede yazlı sıhhate mu- zır ve tehlikeli işlerde ancak bu işle rin her biri için ayrı bir nizamname ile gösterilecek şartlar üzerinde ça- lıştırılabilirlet. Madde 55 — Kadmlar ve on altı yaşmı bitirmemiş çocuklar 56 ve 57 inci maddelerde tayin edilen istisna- lar haricinde gece işlerinde çalıştırıl. mazlar, Madde 56 — Aşağıda yazılı sebep- ler dolayısıyle kadınların gece çalış - masına müsaade olunur: A — Pek çabuk bozulmıya müsnit maddeler üzerinde çalışılan sanayi « de iptidai maddeleri ziyadan kur - tarmak için; B — Ahvali fevkalâde ve ya müc 4 birs dolayısıyle husule gelen Iş İnki- talarında, müessesenin gâyrı faal bulunduğu günleri geçmemek şartıy-, Ie, kaybolan günleri telâfi etmek için; “A, Bendinde (bahsolunan sanayi; in hangileri olduğu ve her İki bent- te bahsedilen haller dolayısıyle mü- sandenini ne süretle tanmacağı ni -| zamnameyle tayin olunur. Madde 57 — İcra Vekilleri Heyeti, İktısadi yaruretler dolayısıyle ve ya! harp (halinde kadmlarım gece ça - Yışmasma yetlidir. Madde 58 — Kadımlarm ve on ak tı yaşına kadar çocukların birlikte! çalıştığı (Omüesseselerde (İstirahat müddetlerinin aynı zamanda veril mesi mecburidir. (Sürekli ateşle iş- liyen müesseseler için bu mecburiyet yoktur, Madde 59 — Kadınları ve 16 yaşı- na kadar çocukların gece istirahati 24 santte (devamlı surette İl sant - ten aşağı olamar. Madde 60 — Saat yirmiyle dört arasındaki ozaman bu kanuna göre gece sayılır. Gebe ve Emzikli kadınların sürekati Madde 61 — Gebe ve emzikli kn - donlar hakkında umumi hıfzıssıhha kanununun 155 ve 177 inci maddele - rindeki hükümler (mahfuzdur. Madde 62 — 18 yaşına girmiş el- Üden fazla kadm işçi çalıştıran iş sahipleri (o İş yerinde veya yakınm - da emzirme odaları hazırlamıya mecburdurlar, Bu odaların temizlik ve sağlığı koruma kaidelerine uygün olması lâzımdır, Madde 63 — Kadınlar ve on sekiz yaşından aşağı İşçi ve çıraklar kul - lanan müesseseler (o ahlâkı hasene - nin idamesine ve Adabı umumiyenin teminine matuf (tedabiri mükelleftir. Madde 64 ya mihaniki motörler ovasıtasıyle yapılır ve ya san'at tehlikeli ve ya sıhhate zararlı san'ailar sınıfından bulunursa 53 ve 54 üncü madde hü. kümleri oajle ve akrabalür arasmda bir çatı altmda ana btba ve ya va si gözetmesi altında (yapılan işlere de şamil olur. Madde 65 — Sanayi müessesele » müsaade etmiye salâhi -| almakla” — İş buharlı kazanlar ve rinin bina ze teşkilâtları kanundaki| ya; hükümlere köre en çok beş senede tamamlanacaktır. Yukarki fıkra ikm nin beş Ses) fa Devlet Demiryolları Wlanlârı | Idaremizin mü'ya eski ma'zeme deposunda bu kerre topla nan kısmen burda ve kısmen tip harici muhteliföleles lüss ve radyum lâmbaları; 110 mum'uk müm kuvvetinde binlerce ampul müstamel elektrik dinamoları, telgraf ve elektrik tellerine wahsus izolatörler ve suporları, lâmba şiseleri, karyola ve kar- kupilya ve civatalar ve bunlara mü- ir çok hırdavat aleni müzayede sutelin- ler, yola somyaları yazı maki masil bin kalemi bulan bi — ne zarfında (tedricen İcrası şekli ik- tısat ve sıhhat ve içtimai muavenet vekâletlerinee müştereken (yapılacak bir talimatnameyle tayin olunur. iş Kazaları Sigortası 1 — Sigortanın şümulü ve mevzuu Madde 66 — İş sahipleri ve ya ve killeri işçilerini iş yerinde ve ya İş dolayısıyle (ouğrıyacakları kazala - ra karşı bu kanunun hükümleri da- iresinde sigortalamıya (mecburdur. Bu mesburiyet, omüesseseye ya - bancı olan (tesadüfi işleri icra eden kimselerle müessesenin tehlikeli ki- sımlarında oçalışmıya büro işçileri » ni sizortalama hususuna teşmil € »| dilmez. Madde 67 — Ru «sigortaya Sit prim ve diğer masraflar iş sahibi» aittir. İş sahiplerinin İşçi kazançları Üzerinden sigorfa primi ve masra - fı olarak tevkifat icra etmeleri yâ saktır. Madde 68 — Bu kanun mucibince tanman tazminat haklarını yok sa yacak ve ya kisâcak ve yahut tazmi- nat miktarını indirecek şekilde mu-| kareleye konan Şartlar hükümsüzdür. Madde 69 — Kazaya uğrıyan iş - çiye sigoria âğağıdaki (şekillerde tazminat temin eder; A) Daimi suretie hiç işliyememes -| liği mucip malâliyet halinde kozaze-| denin gündeliğinin senelik tutarının üçte ikisine müsavi yıllık bir irst; o | B) Daimi surette kismen işliyeme « mezliği mucip malâliyet halinde ka- zanın ücrette vukua getireceği te - nezzülün üçte ikisine müsavi yıllık bir irat; ©) Muvakkat surette İşliyeme « mezliği mucip malâliyet halinde ka, zazedenin almakta olduğu yevmiye - nin yarısma müsavi gündelik (azmi) nat. Bu gündelik tazminat kazayı! takip "eden bestner ” giren Yrberem başlar. Madde 70 — Eğer kaza, Aânlol- sun sonradan olsun, ölümü mucip 6- lursa sigorta işçinin hak sahibi has) leflerine (aşağıdaki şekillerde tazmi nat temin eder: A — Evlenme kazadan evvel ol mak ve kaza zamanında aralarında | boşanıklık Oolmamak şartıyle ölenin karısına hayatırım nihayetine ve ya tekrar evlenmesine kadar kocasının gündeliğinin . senelik tutarının yüz de yirmisi irat olarak bağlanır. Du - Jun tekrar evlenmesi takdirinde üç senelik iradm üç misli bir defada verilerek irat kesilir, Ölen işçi kadınm çalışmıya gayrı muktedir kocası varsa buna da yu - karki fıkrada olduğu gibi tazminat bağlanır, B — Ülen işçinin yetim kalan ço cuklarının o herbirine on altı yaşına kadar gündeliğinin & #enelik tutarı - nın yüzde on beşi irat olarak bağla - 94 nır. o Ana ve babasından yetim kas lan çocukların (iradı yüzde yirmiye iblâğ olunur. Bu iratların möcmuu | gündeliğin (senelik tularınm yüzde altmışını geçmez. Eğer geçiyorsa bu miktara indirmek için Oiratlar » dan mütenasiben tenzilât yapılır. C — Ölen işçinin A ve B bentle. rinde zikrolunan hak sahibi halef - leri yoksa cetlere vefatına kadar ve hafiflere ve kardeşlere on altı yaşına kadar gündeliğin senelik tu- tarmın yüzde onu irat olarak bağ - lanır, 0 M0 edecek) de şalılacaktır. Mizsyede 2-1V 932 de saat 10 da baş'ışacaktır. Talip olanların yevmi mezkürde mağaza müdür e müracâat- ları ilân ölünür. Malzemeyi görmek ve malümat almak istiyenler müzayede tarihine kadar her gün sabahleyin saat sekiz buçuk- tan akşam beşe kadar mağazaya müracaat edebilirler. (1011) Gâyet Müsai Kir t Şeraitle alıkbüyük daire Ga'atada Karaköyde Karaköy Palas Hanınm üçüncü katında kâin 12 odalı Şirketlere ve ticari müessesata sonderece elverişli elektrik. su, asansör, kaloriler vesaire gibi tesisatı cami ve hiç bir tamire ihtiyac olmivan bişük bir daire kiraliktir. Daha fozla malömar için mezkör handa “Soyuz Nek Exsport « Neft Sendikat,, mücssesesine her gün saatl0 dan 17 ve kadar müracsst olonadilir Telefon: B. 0. 4838 Satınalma komisyonu Gedikpaşada Jandarma riyasetinden: 6,li,16 ve 213-932 tarihlerinde münakasası 28 3-932 cumar- tesi günü saat on beşte yapılacağı se en ilân edilmiş olan 114 ilâ 780 eğer takımı münakasasının 28-3-932 pazartesi günü saat on beşte yapılacağı tashihen ilân olunur. (1190) Cinsi Sarlık ” Kıymet 240 1509 20 8 140 490 10 2 16 10 12 ” ; Polatlı Malmüdürlüğünden: Mevkil Büyüksaz Dövümü 1200 Geçit Bataklı yazda Büyüksazda Sazlık başı Köy önü ” 2 Sazlıkta 750 100 40 700 200 5 2 8 5 6 3U16 Karamız mmtakası dahilinde vaki Ada toprak Pınarı ve Ada toprak sihanlı köyleri civarmda tesbit edilen hazineyi maliyeye sit (3016) dönüm sazlık ve tarla 21 Mart 932 terihinden itibaren 21 gün müddetle müzayedeye çıkarılmıştır. Taliplerin Polatlı sa- tış komisyonuna müracaatları, (1194) İstanbul Evkaf Mü- diriyetinden: Mahalle ve mevkii Sokağı No, Parça Beyoğlu Feriköy Akasya " arkası » Kamerhatan Eleni n Hüseyinağa Zambak Kadıköy Osmanağa Feridiye Ortaköy Taşçılar Beyoğlu Feriköy Akasya Taksim Kazancı Çeşme arkası 87 Haydarpaşa Cami 19 Ibrahimağa Şişli Mecidiyeköy © 13-15 9-11 0 9.11 Pangaltı Çayır 5363-1 Galata Arapcamii Mahmudiye o 6 Orteköy Vapotiskelesi 4-6 Taşçı 20 Tasesi Karabaş Mektep 3840 " Kadıköy Osmanağa Haydarpaşa C. | Galata Yenicami mey 16 Hacıâma Cami tahtında ” Cedidiye 155-185 41-14 Rumkilisesi 22-12 Arapcamii Kalaıada 179 161 Baraka Müddeti Eerimlak icar Lira 1 sene 3 sı Cinsi Hane 10 Muvakkithane Dükkân maa ardiye Garaj Dükkân Gar'no Dökkân Arsa Hane Dükkân Baoweswma © Na 2 sene 3 şene - o na iy” 6 Bodrum 3 Balâda wubarrer emlâk 23 Mart 932 tarihinden n Nisan 932 tarihine kadar müddetle bir ay zarfında pazarıkla kiraya veri- leceğnden talip olanların Cemberlitaşta Evkaf Müdiriyetinde Akarat , kalesine e müracaatları, 1. (118 istanbul Evkaf Müdür den: Maha'le ve Mevkii Topane Sol No.sı Ca'âda maballe ve mevkii yazılı ol tep! Abdulmüminağa vakfına ait kiaya verilmek üzere müzayedeye Ginsi Topcular 324 M. Dükkân sn rlüğün- Müddeti icar (o Eerim'sil | sene 2 ay » Evkafı mulbakadan Ser emlâk hizasındaki müddetle konmuştar, İhalesi Nisanın (16 ci) cumartesi günü saat (14-de) lam tr. Talip olanlar Çenberlitaşta Evkaf Müdiriyetinde mülhak va- kıflar kalemine müracaat eylemeleri. (2690) istanbul İ Vesaitı nakliye resminden olan Belediyesi uânları borcundan dolayı baciz altına alınan Zehra hanıma ait Buik markalı 1589 numaralı otomobil martın 3İ inci perşembe günü saat (11) de Taksimde Ayazpaşa eaddesinde 57 wunısralı Jeref efendinin garajı önünde bilmüze- yede salılacağı ilân olunur, (1196)