10 Nisan 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

10 Nisan 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

b EE a a — — © ve hadiseler tesbit edilmemiştir. Vekiller son bir iddiada buluna - rak demişlerdir ki: — Bu para haksız fiil tazminatı »larak isteniliyor. Borçlar kanunu mucibince mürurüu zamana tabidir. Binaenaleyh (o daav mesmu olamaz. Gümrük vekili, rıhtım şirketi ve - Killerinin davaya mütenllik itirazla - rının varit olmadığmı söylemiş ve müruru zaman iddiasma karşı da: — Devletin malı olan eşyanın zi- yan uğradığı tarihte mahkemeye mü racaat edilmiştir. & Bunda mlüruru zaman mevzuu bahsolamaz. Eşyanm bedel ve rüsumunu İstiyoruz. Demiştir. Sonra mahkeme heyeti kararmı vermiştir. Bu karara göre, davacınm verdiği arruhalde vakıaların ve se - ç beplerin hulâsası mevcut olduğu, va kılarım (tahkikat safhasında tafsi- Tâtıyle tenti edilecek lâyihalarla tav, rih ve teşrih edileceği ve esasen müd deinley tarafından esas davaya cevap, verilmek üzere tayin olunan kanun müddeti de uzatılmış olmasına bina- en dava arzuhalinin kanun! şeraiti — cami olduğundan (O behisle serdedi - Ten iptidat itirazatın varit olmadığı görülmüştür. Müruru zaman hususu da hâdise şeklinde tetkik olunduğu vakit dava- amı rıhtım şirketinin ambarlarında mevcut olamsı icap eden eşyanın be- del ve resminin istenmesinden ibaret bulunmasma göre, haksız fiilden ad ve itibar edilecek mevaddan olmama sma mebni, serdedilen müruru za - Oman iddiasının da varit olmadığına karar verilmiştir. Mahkeme her iki itirazı reddede -| rek evrakı tahkikat hakimliğine ver - miştir, muşlardır. Hadise, bütün Avusturyada heye- can ve merak uyandırmış bulunuyor. | Meraklılar, hafriyat sahasını yakın - dan görmek istedikleri için Orolsmuns ter nahiyesine kolaylıkla gidip gel mek, hafriyatı idare eden Her Bin - dubergerle görüşebilmek için tertibat alınmıştır. Orolsmunster nahiyesi Rien kasa. Basına yakmdır. Deyli Ekspres gaze - tesinin Viyana muhabiri burada ya - pılan hafriyat hakkında şu malümatı veriyor: Hafriyat, nahiyenin kales; civa - rında yapılıyor. Atilâya ait tabutun kale civarda — bulunduğu kuvvetle tahmin edildiğinden hafriyata devam olunmaktadır. Yirmi sekiz kademlik yer kazıl l mış bulunuyor, Fakat hafriyatm dik-! kate değör bir safhaya girmesi için bir kaç hafta geçecektir. Kalenin arkasında kambura ben - zeyen bir tepe bulunuyor, Atilâya ait! ilk izler burada bulunmuş ve yapılan hafriyat neticesinde de bu sahan bir merarlık olduğu anlaşılmıştır. Bura- © da bulunan kafataslarınm O Hunlara alt olduğuna da şüphe yoktur. Bu sahanın beşinei asıra ait hari- tasını tetkik eden, ve Hunların cena- zeler'ni nasıl gömdüklerin; (tesbit e den Her Binduberger, Atilânın ota - ğmi bozduğu yeri tesbit etmis ve bu - mun Üzerine faaliyete geçmiştir. Her Binduberger tahtelârz tetki » İhtisas sahibidir. Kendisi, al - tını hisseden bir Aleti yere daldırmış, ve elrafı iyice tetkik ettikten sonra mezarm bulunduğu yeri bulmıya mu! yaffak olmuştur. Bunun üzerine Her wberyer gilmüş hisseden bir âle- © ti yere daldırmış ve müsbet bir neti- © ee aldiktan sonra hafriyat yapmıya © Karar vermiştir. . Halihazırda bütün dünya neticeyi bekliyor. Hezimetten Sonra... Dörtler konferansı dağılınca ,. Dörtler konferansı müzakereleri - nin neticesiz kalması üzerine, Alman, İtalyan, Fransız murahhas heyetleri, Tondradan ayrılmışlardır. Konferans neticeşinin piyasa tize rindeki tesirleri etrafında, dün Pa - risten şu telgraf gelmiştir: Paris, 9 (A. A.) — Tondra konfe- rTansının menfi neticeleri mütemadi - yen düşmekte devam eden piyasanm salâhıma yardım etmemiştir. Birçok fi atlar hissedilir derecede kapanış sıra- smda hafif bir tereffü kaydetmislerse da hafif bir tereffü kaydetmislerse de umum! intiba zafiyetten ziyade a- demi intizamın mevcut olduğunda te- merküz etmektedir, Fransiz rantla - rı az hareket göstermekte ve fena tu tulmaktadır. z Kömür maadini eshamı fhmal e - dilmiş bir vazivette bulmakta ve kimvevt istihsalât tahvilâtrda cok hafif olarak tutunabilmektedir. Na - kit müstakar bir vaziyettedir. Tort Grey'in Nutku Londra, 9 (A. A.) — Reisi intihap edilmiş olduğu Liberal meclisinin bu gün Londrada aktetmis olduğu bir iç timada bir nutuk söyliyen Lord Grey milli hükümetin icraatını sena ettik. ten sonra bütçenin muvazenesini te - min icin ittihaz edilmiş olan tedbir. lerin memleketin haddinden fazla sarfiyat yapmış olduğunu göstermek te bnlunduğunu ilâve etmistir. liberal nazırlarn milli kabinevle teşriki mesaide devam etmek kararla rim tasvin eden hatin, merkezi Avru- pa devletlerinde hüküm sürmekte ©- lan buhran dolarısıyle himaye siyase tini tenkit etmistir. Bunu mütenkip Ottoav konferan - sına telmih eden Lord Grey, İnsilte. re hükümetinin Avrupalılarm güm - rifk manialarmı indirmek için izhar etmeleri muhtemel arzuyu yerine ge-| tirmesine mânj olacak taahhütlere gi! rişmiveceğinden ümitvar bulunduğu.) nu söylemistir. Viyanada Bir dolandırıcılık Viyana, 9 (A. A.) — Prens Stha - renberg ailesinin avukatı olan Reist- baver Linz'de tevkif edilmiştir. Mu - maileyh, bizzat vekili (o bulunduğu prensi ve yukarı Avusturya merhu - nat bankası yarım milyon şiling ka dar dolandırmak cürmünden maznun dur. Cenevrede ilk Müzakere mevzuu Dendra, 9 (A, A.) — Renter ajan» smın aldığı malümata göre, cemiyeti| akvam mali komitesinin raporu Ce - nevrede ilk müzakere edilecek ve dörtler konferansı ancak bu rapor el de bulunacağı zaman içtimalarına tek rar başlıyacaktır. 50,000 Dolar Bankâya yatırıldı Neryork, 9 (A. A.) — Nevyork A- merikan gazetesi, Lindbergin çocu - unu kaçıranlar tarafından talep e dilen 60 bin dolar fidyei necatın hâ- Ti hazırda londrada (o bulunmakta © Tan binbaşı Eceeffel tarafmdan Lon- dra bankalarından birine tevdi edil - miş olduğunu yazıyor. Beynelmilel hir dolandırıcıyakalandı Lizbon, 9 (A. A.) — Lizbon zabıta sr, birçok memleketler tarafmdan #- ranılmakta olan beynelmilel (Yunan dolandırıcısı Tanaş Kavapolosu tev - kif etmiştir, Nİ Meclisin dünkü içtimaı Posta memurlarının devlete ait binâlarda ücretsiz Ikametleri kanunu kâbul edildi Ankara, 9 (A.A) — B. M. Meclisi buğün reis vekili Refet beyin riyasetinde toplanarak kânunuevvel 930 şubat 931 aylariy- le mart, mayıs, ağustos ve eylül, teşrinievvel 1931 aylarına ait hes'p raporlarını kabul etmiştir. kanunun birinci maddesinin tefsiri hakkın- 1757 numaralı daki mazbata müzakere ve kabul edilmiştir. Buna nazaran vefat meb'usların kanuni mirasçılarına senelik tahsisatın yarısı nisbe- tinde tazminat verileceği musarrabsa da mezkür kanunun hüküm ve maksadına göre bu tazminat varislere yapılan bir yardım ma- biyetinde olup vefat etmiş bulunan meb'usun bakkı tâallik et- memek dolayısiyle terekesinden addedilmiye cektir. Müteakiben posta ve telgraf ve telefon müdür ve başmemur- larının idareye muhtas ve devlete ait icrasız binalarda aileleriy- le ücretsiz ikamet edebileceklerine dair kanun müzakere ve ka- bul edilmiştir. İcar bedeli devletçe verilen binalarda ancak va- zifede kendilerinden maada iki refiki bulunan müdürler veya bu vaziyette olan beşmemurlar aileleriyle oturabilirler. Bu hakkın istimali biranın müsait olması ve vazifeyi işkal etmemesiyle mukayyettir. Oturulan kısmın tenvir, teshin ve masrafları oturan memura aittir. Meclis pazartesi günü toplanacaktır. Düyunu umumiye hâmillerine Türk lirası vereceğiz Ankara 9 (Vakıt) — Düyunu umumiye hâmillerile olan mü- zakereler müsait safhadadır. Hâmillere tediye edilecek nakit Türk lirasıdır. Türk - italyan itilâfı Faşist meclisi Kastellorizo itilafını tasvip etti Roma, 9 (A.A) — Büyük faşit meclisi Kastellorizo adacık- ları hakkındaki Türk -İtalyan itilâfnamesine dair olan rapor tasvip edilmiştir. Hindenbürg Lehinde nümayiş Berlin, 9 (A. A.) — Mareşal Hin. denburgun yeniden intihabı Tehinde ustgartende halk tarafından bir nü mayiş yapılmıştır. Graf zepelin Paris, 9 (Hususi) — Graf ze- pelin balonu bugün Brezilyada Pernanborg şehrinden Federsi- bafen şehrine hareket etti. Ba- lon Salı günü Almanyada bu- lunacaktır. Konles dö Pari bir kız çocuk doğurdu Brüksel, 9 (A.A) — Kontes dö Pari, bugün öğleden sonra bir kız çocuk doğurmuş ve İsa- bele tesmiye edilmiştir. Amerikada hükümet masraflarında tenzilât Vashington, 9, (A.A ) — Hü kümet (masraflarında tenzilat yapmak için mücadele açmış olan: bahriye nazırı M. Adams, Keyvest ve yeni orlesnössü bah- rilerinde fevkalâde tasarruflar yapılması hususunda emir veril- miştir. Muazzam bir köprü Napoli, 9 (A.A) — Şimaliltal- ya teşebbüsatı sınaiye grup'arın- dan birisi münaka'ât nezaretine bir proje tevdi etmiştir. Mühen- dis Calabretta Antonionun eseri olan bu proje Sicilya adasını Mesina boğazı üzeriden ana vatana bağlıyan kısmını Canzirri ve Pizzo üstünden atılacak bir köprü ile bağlamağı teklif et- mektedir. Bu köprünün e gl 2000 metre olacak, irtifa 20 ve arzı 60 metreden ibaret bulunacaktır. Bir tayyare faclası Paris, 9 (Hususi) — Bugün sabahleyin Bourget istasyonunda iki tayyare havada çarpıştı. Bir zabit öldü, Üç yolcu paraşütle muvaffak oldular, ie Zİ, Fransız başvekili. Ve Romanya sefiri Paris, 9 (Hususi) — Bugün Re manyanın Fransız sefiri başvekil Tardiyöyü ziyaret ederek uzun bir mülâkatta bulundu. Bu mülâka - ta, Dörtler konferansının hezime- tini müteakip veku bulduğu için Na bir ehemmiyet atfedilmek- tedir. Adeta bir şehir! Vatlkanda caideler açılıyor Vatican, 9 (A, A.) — Vatican dahilinde yapılan ehemmiyetli mesaj neticesinde yeniden henüz isimleri konulmamış olan on üç caddeyle yedi meydan ihzar edil- miştir. İsim konmak için bu yakm larda valiye bir proje verilecek - tir. Vatican'ın en büyük meydanı o- lan Sainte Worthe meydanı daha! fazla genişletilmiş ve (o Kardinal; saraymın yıkılması üzerine daha| muhteşem bir manzara almıştır. Bu meydanın on birinci Pie mey - danı ismini alması ihtimali var - dır. Tavuk milyonerini Vurdular Nevyork, 9 (A, A.) — Kuş, ta vuk ve emsali hayvanlar yetiştir- mekle tanınmış milyoner Joseph Cohen « Brookliyn'deki evinin bal- konunda karısiyle iskambil oynar ken üç kaçakçının taarruzuna uğ - ramıstır. o Kaçakerlar, milyoneri revn'ver kurtunuyla âdetâ delik deşik bir hala getirdikten sonra kacmıslardır. Ru taarruzun bir in- tibam eseri olduğu zannedilmek - tedir, M. Mellon Londrada Londra, 9 (A. A.) — M. Mel - İon, Londra'ya gelmistir. Muma - ileyh Londra'da mali müzakere - ler icrası hususunda hükümetin - den hic bir emir telâkki etmediği. ni sövlemiş ve Amerikavla büyük Britanva arasndaki münasebatın eskisinden cok daha iyi olmasın « dan dolayı hissettiği memnuniye - tini izhar eylemiştir. ; Rusyanın Asya kısmı makine- leştirilecek Ikinci beş senelik Plân tatbikatına son Baharda başlânıyor Rusyanın birinci beş senelik planı bu senenin son babarında ve onun neticesiyle ikinci beş se“ nelik plân başlıyacaktır. Ikinci beş senelik planın hedes fi Rusyanın Asya kısmını maki neleştirmektir. Ikinci plan, birinci plandan daha çok pabalıya mal olacak ve onun iki misli masrafı istilzam edecektir. Fakat bu pi- lân sayesinde bütün Rusyada ya» şayış seviyesi üç misli yüksele- cektir, Rusyanın bütün propaganda vasıtaları, matbuat, radyo, sine- ma, kulüp ve sahneler Rusya halkına bunları anlatmıya çalışı- yor, balkın plân lehinde faaliyet göstermesini istihdaf ediyor. Yeni plânın esasları şunlardır: Esaslı demiryol hatlarını elektrik- lendirmek, 25 bin kilometre yeni yol vücude getirmek, kömür is- tibsalini iki misline çıkarmak, elektrik kuvvetini altı misline iblâğ etmek. Yeni pilanın hatlarından biri- de tarlaları kollektif bir hale getirerek ferdi çifçilere ait ara- ziyi tasfiye etmek, ziraati yüz“ de yüz makineleştirmek ve pa- muk mahsulünü iki misline şeker kamışı mahsulünü Üç misline çıkarmaktır. Yani yeni pilanla ameleye yeni mesken inşası vadolunuyor merkezi tevziat nihayet vermek için birçok tevzi yerleri ihzar ediliyor. Esrarengiz Kadın! —— Madam Hono, ecnebi diplo- matlarla niçin görüşüyormuş Tevkif edilen Madam Hanau hak « kında maliye mazırına tevdi edilmek üzre ihzar eğilmiş olan rapor, mazmu nün matbuat ajanlarıyle yahut ecne bi diplomatlarıyle vukubalan (obazı mülâkatlarını kaydetmektedir. Kânunuevvel tarihli olan rapor, es ham borsasında Fransız tasarrufatı na zarar İras edecek şerait dairesin de meydana getirilmesin çalışılan fa aliyetleri mevzuu bahis etmektedir. Aynı rapor, Madam Hanaw'nun Fransız smal ve emlâke ait esham i ve tahvilâtımı kıymetten düşürmek için sarfetmiş olduğu faaliyetleri de izah etmektedir. Kendisi, itham edileceğini bildiğin den, tevkifinden evvel gazetecilere va ki olan beyanatında hiç bir şey çak mamış olduğunu söylemiştir. Tevkifinden sonra, sirkatin sebep ve saiklerin; yakından bilen polis (Gazette du Franc) (idaresinin eski binasmda taharriyata başlamıştır. Polis kısmı adlf dairesinde bulu « nan Madam Hanau, kendisine tevcih edilen sunllere avukatı yanında ol « madığından dolayı cevap vermekten imtina etmiştir.” Emir Faysal Hicaz kralının oğlu, memle- ketimizi ziyaret edecek Akhier, 9 (A.A) — Hicaz kralının ikinci oğlu emir Faysalın gelecek hafta Avrupada bir de- vir seyahatine çıkacağı ve ibnis- suudun krallığını tanıyan Türkiye, Italya, Almanya, Felemenk ve Lehistan bhükümetlerini ziyaret edeceği haber alınmıştır. di (