2 Mayıs 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

2 Mayıs 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

Mü üzerine istinat ettirilmiş temi” Tardiyö mü, Heriyo mu, Blum mu ? Fransada parlâmento intihabi dün başladı. yerkazanacak? intih intihap mücâdelesi,Alman- âdakine nisbetle sükünetle geçmektedir Şiirle propaganda yapanlar da var ! plan Parlâmento İotihebeti dün İnthabatta karşılaşan fırka- a Tardiyö, M. Heriyo ve M. fırkaları kazanmaları ihtimali en mi “lan fırkalar olarak ileri sürük > Bu hbsustaki telgraflar, şun- p Mücadelenin şekli Bab; 1 (A.A) — Fransız in- batı bu sabah sabah saat itibaren Pariste ve bütün a başlamıştır. Şimdiye a tam bir sükün içinde iştir & Almanya ve İngilterede yapı- ve büyük âbidelerin bütün elerinin propaganda ilânları da kaybolmasını intaç eden eş masraflara kıyasen Fran- ih frkaları büyük bir ik- hareket etmektedirler. & ilhassa Pariste intihabat ilân- Yalnız sokaklarda sıralanan a amata uygun çerçeveleri işgal aim yabut ağaçlar üzerinde D: Sırta veya meydanların dört Np konulmuş bulunmak- Muhtelif. fırkaların mes- ki itibariyle yapılan propa- aşanlar çok nezih ve pek az ve hakaretleri ibtiva et- Mektedir. Bir çok çerçeveler ekseriya Mabaretle yapılmış müteaddit geli resimleri (o taşımaktadır. İhperverler altında harbi men- ürek lâzımdır, cümlesi bulunan Şerçeveye bir top namlısi- o bir el resmi kuymuşlardır. 9p ateşlendiği zaman bu par- Slanmış küçük el delik deşik içek ve topun endaht mabre- sss lys in Sosyalistler yabtıkları | ilânla ol vaziyetinde duran ve büyük bir bayrak taşıyan ve sosyalistler toplanınız di- bağırttırmışlardır. Ne içine ekse- Sikiy (72 hayali bakikat telâkki eden sahipleri de karışmaktadır. aları şairlik bile göstermekte az hatta ikinci intihap dairesin- Ki ba mame koymuş olan bu namzetliğini “Adalet- ie karşı,, vazettiğini isbat e olduğu afişte bu N nazmen izhar etmiştir. geçen muziplerden bi- mısraları görmüş ve için- lm çok bozuk olan e batalarını mavi kalemle etmekle iktifa etmiştir. bı, kaların vazıyetlerine göre, nbr liderlerinin koca hacimler tutan nutukların- $u kelimeler alınmıştır. ardiyöden Dahilde iskti- Ya hareketine ve hariçte selâmet içinde sulh eseri etmek aklı selimin olduğu şey, sosyalizme Tey vermektir, Rad zriodan şu cümle : Eğer vi bükümet teşkili- La edilseydi, 1924 sene- kabul etmiş olduğu 305- imayesini (o reddede- ir ip N geçdi: Buhrandan yal dulgi sen hükümetler mes'ul ol- ys Sosyalislere rey ve- © düşecek # 7 a ip cebirel her Komünistlere gelince bunlar, belki kendi akide arkadaşları için bir emir teşkil eden kadim “ sınıflar arasında mücadele,, akidesinde tutunmak istiyorlar. Ne kadar müntehip ve namzet var? Paris, 1 (A.A) — “Ekselsiyor,, gazetesine “göre Fransada inti- hap için mukayyet müntahiplerin adedi takriben Fransanın mec- muu nüfusunun üçte birini teş- kil eden 11,500,000 kişiye baliğ olmakta ve yüzde 10 ilâ 15 ka- darda müstenkif (bulunacağı zannedilmektedir. Bu rakam geçen intihabat esnasında bazen yüzde 25, 30za kadar yükselmiştir. 615 meb'usluk için 3600 nam- zet vardır. Vasati olarak beher meb'usluğa 5 namzet isabet e- diyor. Maamafih bazı istisnalar vardır. Meselâ M. Volf, Mozel'de rakipsiz olarak namzetliğini koy- muştür. Ona mukabil Saint.Giron rceb'usluğu için 85 kişi namzet- liğini koymuştur. Bu rakam bir rekor teşkil etmektedir. Bazı ahvalde mücadelenin şid- detle reylerin dağıttırlmasını ve mubtelif kimselere verilmesini intaç edecektir. Binaenaleyh ilk injihap devresinde elde edile- cek kat'i neticelerin 250 den faz- la olmıyacağı tahmin olunmakta- dire Bimnetine Hayli İstikabı bur günkü intihaptan daha mühim olacaktır. M. Tardiyö iyileşiyor Paris 1 (A.A) — Başvekil M. Tardyö rahat ve mükemmel bir gece geçirmiştir. Sihhi vaziyeti salâh bulmakta devam etmek- tedir. Mühim ilân Türk Anonim Elektrik şirketinden; Şu son zamanlarda, bir takım do - landırıcılar, başka müşterilerden al - dıkları makbuzlar mukabilinde, ter - cihan hanım müşterilerimize müru - caat ederek para istediklerini, ahali - nin dikkatine arzederiz. Makbuzlar, müşterilerimizin vazih surette adreslerini ihtiva ettiğini ve memurlarımızın, her talepte ibrazina mecbur oldukları, cari sene için mü - teber hüviyet varakalarını hâmil bu Tunduklarını hatırlatırız. Şirket, mevzuu bahsolan dolandırı- cıların efalinden hiç mesuliyet kabul edemiyeceğinden, kendilerine ibraz edilen makbuzlara (fevkalâde dikkat etmelerini ve memurlardan — hüviyet varakalarının iraesi talebinde bulun - malarını müşterilerden rica ederiz, Müşteriler, şirket namına tahsilât - ta bulunmıya selâhiyeti olmıyan kim. seler karşısında bulundukları zaman polise müracaat etmelidirler. Mülga Divanı muhasebat reisi sa- nisi merhum Ahmet beyin refikası ve Bursa elektrik şirketi müşteriler dai- resi müdürü Hamdi beyle İstanbul İs- tiklâl lisesi muallimlerinden Fahriye hanımın anneleri Servet hantmefendi nisanın 28 inci perşembe günü Bursa. da vefat etmiştir, o Çok hâlük ve fa - ziletli bir kadın olan merhümeye al lahtan rahmet diler, geride bıraktığı kederli çocuklarıma ecrü sabır temen- ni ederiz, Filistindeki sergi — ou Iyi neticeler alındı Filistinde açılan Telavif sergi- sine ticaret ofisi marifetile işti- rak etmiştik. Iktısat vekâleti, sergiyi yakından tetkik ve işti- rak eden tüccarlarımızın mua- .venete mazbar olmalarını temin meksadiyle İskenderiye * ticaret mümessili Suphi Ziya beyi Te- lavife göndermişti. Supbi Ziya beyden iktısat ve- kâletine gelen mufassal rapora nazaran, mallarımız sergide tak- dirle karşılanmış ve sergiye iş- tirak eden tüccarlarımızın azlığına, malların mahdut nevilere mün- hasır olmasına rağmen sergiden iyi neticeler alınmıştır. Seginin 30 Nisanda kapatıl- ısı icap ederken, tertip heye- tince görülen lüzum üzerine bu müddetin bir haftâ.daha uzatık- mış olduğu da rapordan anla- şılmıştır. Kıraat kitapları Maarif vekâletindeki komisyon tetkikatına devam ediyor Verilen malümata göre, Maa- rif vekâ'etinde yeni kıraat ki- taplarını o bazırlamakla meşgul olan komisyon muhtelif lisanlar- daki kıraat kitaplarını tercüme ettirmektedir. Tercüme edilen Italyanca ve Rusça kıraat kitap- ları itinayla gözden geçirilmekte- dir. Komisyon ağustus nihayeti- ne kadar tetkikatmı bitirmiş olacaktır. Bulgar misafirler Bursada Birkaç gün eyvel şehrimize gelen Bulgar misafirlerimiz dün sabalı Yalova tarikiyle Bursaya gitmişlerdir. Evvelki gün . gelen Romanyalı seyyahlat di dün ca- mileri, müzeleri gezmişlerdir. mii in Cerrahi cemiyâtinin ictimat Türk cerrahi" *temiyeti, dün Halkevinde bir ictima yapmıştır. Içtimada mesleğe ait muhtelif meseleler görüşülmüştür. ——e——— Halkevinde Halkevi ictimaı yardım şube- si idare heyeti dün akşam top- lanmış, mesai programının hazır- Jıklarile uğraşmıştır, Evin kitap- hanesi halka açılmıştır. Her kes istifade edebilecektir. Çocuk yurdu ve bahçesi Belediye Edirnekapıdaki ço- cuk yurdunun kumluk sahasını yakında açacaklır. Buraya 50 kadaz çocuk alınacaktır. Bundan başka Kadıköy kaymakamı Ka- dıköyde iskele o civarında bir çocuk bahçesi vücuda getirmiş, etrafına çamlar dikmiştir. Üskü- dar ve Gülhane parklarındaki oyun yerleri de daha mükem- melleştirilecektir. ea Şirketlerin tarifeleri Elektrik, Hava gazi, Tramvay şirketlerinin tarifelerini yeniden tetkik için iki komisyon teşkil edilmiştir. Belediye namına bu komisyonların (o birine elektrik mühendisi Ziya, makine müheu- disi Şefik beyler seçilmişlerdir. Komisyonlar tarifeleri yeniden tanzim edeceklerdir. Teşekkür Refikamı bazakatla tedavi eden ve teblikeli bir ameliyati Mmuvaffakiyetle ya- parak bayatını kurtaran İlaseki kadın hastanesi başhekimi Esat, operatörü Or- han Tahsin, operatör Muavinleri Burba” nettin ve Hikmet Beylerle başebe Fitnat, ebe Nazmiye, Faika, Belkis, Melihat Ha- molara minnettar ve müteşekkirim. Ko- camustala paşa maliye tabsil memurü Ahmet Refik emlekette VAKIT Kayseri çalışıyor * Maarif, nafia, sıhhat, ziraat ve baytarlık işleri Vilâyetin yeni bütçesi tasdik edilmek üzere Dahiliye vekâletine gönderildi Küyseri hususi muhabirimizden: Geçenlerde mesaisini bitirerek «a Zilan Kayseri vilâyet meclisi umumi- sinin faaliyeti hakkında kıymetli yl kibar valimiz Fuat bey ricam üzerine bana şu Izahati verdi; “Geçen sene meclisi umuminin ka- bul ettiği bütçe (699,400) liraydi. Fa - kat sonradan neşrolunan bazı kanun - Jar sebebiyle varidat tenzil edildiği, umumi vaziyeti iktisadiye de buna müessir bulunduğu cihetle bir takım tadilât yapılmış, ehemmiyetli bir ye - kün da tasarruf olunmuştu. 932 bütçesi varidat ve masarif ye- künu — geçen seneden 162,000 Dira noksaniyle — (531400) lira olarak tesbit edilmiştir; berayi tasdik An - karaya gönderilmiştir. Bütçe şu suretle kısımlara ayrıl - mıştır: 1 — Maarif: (173,028) liradır. Vi - lâyet dahilinde 127 ilk mektep olup bunların şimdiki kadrosu 229 mual — limden ibarettir. o Talebe adedi 2477 kız, 7360 erkek olmak üzere 9786 dır. bütçenin her kısmında olduğu gibi bu sene Maarif faslında da tenkihat ya - pılmıştır. Fakat vilâyetçe, hiç bir köyden bir tek mektebin dahi lâğvedilmemesi esası düşünülerek meclise buna göre teklifat ve temenniyatta bulunulmuş- tur. Çünkü köy muallimleri; hocalık mürebbilik vazifesinden başka köy - Tünün içtimai hayatiyle alâkadar, ay- nı zamanda resmi işlerin görülmesine yardım eden vücudi, zaruri şahsiyet- lerdir. Tahsisatın azalmasiyle tedrisata, mektep adetlerine-hiç bir halel gelmi- yecek; anrak vilâyet ve kaza merkez lerindeki müteaddit muallimli mek - teplerde bazı derannelerin talebe mev- cudü az olduğundan mümkün olan bu gibi sınıfların tevhidi suretiyle mek-| tep ilga edilmemesi temin olunacak il tır. Önümüzdeki sene için hu suretle fat- bikat yapılarak on bir muallimin tah- sisatı tenzil edilmiş ve muallim adedi 218 olarak tesbit edilmiştir. Varidatın kifayetsizliği yüzünden Millet mektepleri tahsisatı da eskisi - ne nisbetle azalmış olduğundan bn se- ne mâtlüp miktarda dersane açılması kabil olamamış; omerkezi vilâyetle dört sabit, ilk mektebi olmıyan köyler de yirmi iki seyyar ki cem'an yirmi al. ti Millet mektebi açılmış ve bu devre- de (2517) kişi devam etmiştir. Büyük köylerde “Halk okuma oda- ları,, da faaliyetini ilerletmektedir. Bu sene mektep inşaatı için tahsi - sat koymak maalesef mümkün ola - mamıştır, Makam ücretleri yalnız müteaddit! maallimli mekteplerin müdür ve baş muallimlerine mahsus olup varidatın! tenakusu hasebiyle köylerdeki tek mu- allimli mekteplere de verilmesine im - kân görülmediğinden bu tahsisat tay - yedilmiştir. Tik mekteplerden başka Kayseride 212 mevcutlü bir Şehir yatı mektebi vardır. o Bu müessese, teşrinlevvelde idarei hususiyeye devrolunarak mın - takaya dahil vilâyetlerin iştirâk his - sesiyle idare olunmaktadır. Mektep! İki sene evveline kadar müvazenel w - mümiyeden 90 bin lira gibi muazzam bir tahsisatla ve geniş kadroyla idare olunmaktayken bu seneki bütçesi (57,410) liradır. San'at mekteplerinin . idaresi de mmtakalara dahil vilâyetlere terke - dildiğinden Konya San'at mektebine Kayseri vilâyeti bütçesinden ,(12,200) lira iştiriâk hissesi ayrılmıştır. Vilâyetin iki “Halk kitaphanesi, var dır ki, biri merkezde, diğeri Pinarbaşı kazasındadır - » Vilâyet mühitindeki âsarı atika- ım hüsnü muhafazası için vücuda getiri. len müzeye (bir çok kıymetli eserler nakledilmiş ve Maarif vekâletince tak tire mazhar olmuştur. II — Nafia: (168,158) liradır. Yol parası alti lira; bedeni mükellefiyet sekiz gün esasi üzerine kabul edilmiş- tir. Merkeze 115 kilometre mesafedeki Pinarbaşı yolunun inşasının teminine bir an evvel gayret edilmektedir. Üç senelik proğram mücibinee geçen sene- ki tahsisatla Kayseri — Sivas, Kayse- ri — Niğde, Kayseri — Yozgat yolla. rmda muktazi ameliyat icra edilmiş, Kızılırmak üzerindeki bir köprü ta « mir edilmiştir. Yol mükellefiyeti (35,000) nüfus 0- larak tahakkuk etmiş ve bundan (23,500) kişi bedenen, (11,500) kişi de para vermek suretiyle kaydolunmuş « tur. TI — Sıhhat işleri: 34,750 liradır. Vilâyetin altmış yataklı hastanesinin bütçe zarureti dolayısiyle on yatağa tenzil edilmiştir. Ancak, elli yatağın tedaviye muhtaç halkla (odaima dola bir halde bulundurulmasiyle azami is- tifade cihetine gidilecektir . Mütehassıs etibba kadrosu halile ipka edilmiş; rontgenin tekemmülüne, ameliyatanenin islahma karar veril « miştir, IV — Ziraat ve haytarlık: (13,290) liradır. Geçen seneki tahsisatla meyva ağaçlarına âriz olan Tırtıllarla Tarla farelerinin imhası için mücadele edi « lerek yirmi bin ağaç Tırtıldan, on üç bin dönüm arazi fareden kurtarılmış- tır. : Merkez ve köylerde on bini müte- caviz muhtelif ağaç dekilmiştir. b münpe fidanlığının da daha ziyade te” | kemmülüne çalışılmaktadır. a Vilâyetin Prmârbaşı mıntakast iyi | evsafta at ırkının yetiştirilmesine pek müsaittir. oSivastaki müşterek depo- dan her sene mevsiminde buraya on beş “Nunyos,, aygırı gönderilmekte « dir. Vilâyetin ayrıca merkezde bulun « durulan en iyi nesilden beş aygırı da « ha vardır. Her sene at cinsinin ısla « hına çalışılmaktadır. i Sığırları islâh için de mezrüatı ve mer'âsı müsait köylere tevzi edilmek Üzere buğa mübayaası takarrür etmir. tir, Pınarbaşında “Yarış ve islh yüksek encümeni, tarafından altı bin lira ik- ramiye tahsis edilmek suretiyle (Uzün yaylâ hayvan sergisi) açılmaktadır. Her sene ilkbaharda Küyseri mer- kezinde 1500 lira mükâfatlı bir at ko- şusu tertip olunmaktadır. V — Muhtelif omasraflar (92,048) liradır. Bu fasıldan Ankarada inşa edile « eek “Vilâyetler evi,, için mümkün o « labilen iştirik hissesi konulmuştur. Yatı ve San'at o mekteplerine ait hisseler de bu kısma dahildir. Vilâyet hesabıma Lisede ve Teb fa « kültesinde okuyan talebelere de yar « dım edilmektedir. kısmı FAİK — —— Istanbul mahkemei asliye ikin- ci hukuk dairesinden : Ibrahim Fevzi beyin Beşiktaşta Se- tince ber yokuşunda Ebiilvshit efendi, tekkesi akaretlerinde mu'uman Bahattin bey ve Fbülbüda efendi kerimesi Bedia hanım aleybicrine ikame eylediği alacak davasından dolayı mumaileyhanın ikamet ghlarının meçhuliyeti hasebile iânen ic- sa kılınan teblizata râğmen müddeti ka- nüniyesi zarfında €ses dava bakkında cevap ita etmediklerinden müddei veki- | linin talebile yevmü tahkık olarık tayin | kılınan 24 5 932 salı günü sast 13 bu- çukda tahkıkat hakimliği huzurunda ispat vucut etmeleri ve gelmedikleri tekdirde | haklarında müsmelei kanuniyenin icra © kılınacağı malumleri olmak üzete keyfi- ' yet ilân olunur. (2851) v