4 Mayıs 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

4 Mayıs 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 5

EESE Rusyada Aşk! Tecrübe hiç Yazan: Lul Sarl Ruaye bir zaman pahalıya mal olan bir meta değildir! TRENDE.. gün Varşova istasyo- cebimde sade dolarlar halde trene bindim. e doğru en son Po- sa istasyonu olan “ Stapce ,, Oouna geldik. Kötü bir is- tasyon, Kimse inmedi. Buna Mükabil yirmi kadar söngülü deer bindi. 'Kalktık. Onbeş kika sonra, kır ortasında tren bir Vagonun pençeresinden sürü dikenli mânisl teller ie rdu. Ne o? Buralarda m var yoksa?. yalı sün; askerler in- diler, Tren sa kalktı, On da, kadar yürüdü. Gene dur- vg sefer kırk kadar asker Bunlarda ne tüfek nede Mvgü vardı, tabanca yardı. Bunlar yeşil kaş- f he yalan söyliyeyim bep - delikanlılar. Ince fakat vücutları var. Elbiseleri (Yani Fransız) askerle- daha güzel ve biçimli, kalktık, Tekrar mâni- telleri, sonra da yap- süslü büyük bir zafer Win altından geçtik. üstünde, Rusça bir vardı, Ne olduğunu anlıya- . Tren ön dakika kadar bir daha durdu. Bu sefer, İstasyonda, Hem de istasyo- İsmini okuyabildim: “Nego- fi get Sovyet Rusyanın ilk Yeşil kasketli “Kızıl, trenden indiler. Biz de Zümrüğe gittik. gümrüğün öteki yani ka memleketler gümrükle- farkı yoktu. Sadece, bi- e büyük bir kırmızı harf almıştı, Üzerinde beyaz N i” Fransızca olarak: a proleterleri, birle- <a m Dal, iniz, ey proleter- in birleşiniz ve hiç olmazsa eri kaldırmak içim birle- e hususta bende sizinle F, Baakab. şimdiki halde bütün Yek ir kin ma Sov- ai boruda d Eri ZE / 7 İ n bavullardaki kitapları ie k ıtları Daha dikkat- day yorlar, Fakat bun- mia Faran Mi, zira, benim ba ap atirrken gördükleri isin İsgç, Pe olduğunu anlamak ey gazeteci kadını Müvezzii kadın, e ME güzeldi, ei Da, bine den mi ee dem inip * Kızıl ,, askerlerdi. Doğ». iki Rus kızı ellerile ... gözünü kırparak, edebiyata vu- kufunu anlatmak ister bir tâvur- la: — Tehlikeli değil, dedi, Bir saat sonra, bütün yolcular muâyene edilmişti. Üstümü başı- mı aramamışlardı. İçimden; — Keşke diyordum, Rubleleri satın alsaydım. Fakat aklı selimim: — Hayır, diyordu, eğer almış olsaydın arârlardı. Varşovadan gelen trenden inip daha geniş yollu bir tren hat- tında, daha geniş vagonlara bindik. Bu trendde yataklı va- gonlar vardı. Kompartimahlar ikişer yataklıydı. Her yerde ol- duğu gibi rahat yataklar. Sadece şilte ve örtüler bir az eski am- ma, temiz. Tren kalktı. kömpartiman ya- t b öğeden im, Nijni-Novgorod iri tal hendis kocasının yanına iden bir Amerikalı kadındı. ovyet Rusyada cinsiyet, ve er- kekle kadın arasında zerre ka- dar fark olmadığı için, aym kom- partimana düşmüştük. Öyleya, ne diye kadını erkeğe ve erkeği kadına tercih etsinler? Hem ya- tak arkadaşım sarışın, ince, vü- cudunun tenasübünden de sporcu olduğu anlaşılıyordu. Her halde kendisini muvaffakıyetle müda- faa edebilirdi. Tren, nihayetsiz, dümdüz ve yeşil deniz gibi bir araziden gi- diyordu. Moskovaya Kadar, on beş saat aynı manzarayı göre- cektik. Arasıra bir orman. Fa- kat ne tünel var nede birşey. Bilirdo masası gibi bir yol. Şe- hirler ve kasabalar bile pek na- dir, Saatlerce ne bir ev nede bir yol görüyoruz. Fakat işte bir yol. Her halde bu yol bir tarafa çıkıyor. Sonra bir “izbe,,. Tıpkı bir ti- yatro dekorunda olduğu gibi. İnsan adeta, nerdeyse içinden balet dansözleri çıkacak zanne- diyor. Filhakika, kapıdan çıplak kollu, çıplak ayaklı sağlam iki genç kız çıkıyor ve bize ellerile öpücükler gönderiyorlar. Pence- remden onlara mukabele ediyo- rum, Amerikalı kadın benimle eğleniyor: — Ne. olacak... Propaganda yapıyorlar. eee — Bu hareketin memlekete yeni gelenlere iyi bir tesir ver- mek için yapıldığını anlamıyor musunuz ? Belki de. Fakat ben birçok memleketlerde muhtelif propa- ganda vasıtalarına ve propagam- dacılara ras gelmiştim, Bu kadar cicisini görmemiştim. Bunları Amerikalı kadına söy- ledim ve ilâve ettim; — Berlin civarından geçerken üç köylü, bize beyanı hoşamedi Mühim ilân Türk Anonim Elektrik şirketinden; Şu ön zamanlarda, bir takım do - Jandırıcılar, başka müşterilerden al - dıkları makbuzlar mukabilinde, ter - cihan hanım müşterilerimize müra : caat ederek para istediklerini, ahali 7 nin dikkatine arzaderiz. Makbuzlar, müşterilerimizin vazih surette adreslerini ihtira ettiğini ve memurlarımızın, her talepte ibrazımâ mecbur oldukları, cari sene için mü » teber hüviyet varakalarmı hâmil bu « lunduklarını hatırlatırız. Şirket, mevzuu bahsolan dolandırı. cıların efalinden hiç mesuliyet kabul edemiyeceğinden, kendilerine ibtaz edilen makbuzlara - fevkalâde dikkat etmelerini ve memurlardan — hüviyet varakalarının irâesi talebinde bulun - malarını müşterilerden rica ederiz.! Müşteriler, - şirket namına tahsilât - ta bulunmıya selâhiyeti olmıyan kim- seler karşısında bulundukları zaman polise müracaat etmelidirler. Tavzih Gazetemizin 29 « 4 - 932 tarihli nüshasında Omünteşir Beyoğlu ikinci noterliğinin 25 Nisan 932 tarihli protestonamesinin mümzisi Madam Mari geyme vekili dok- tor Ali Derviş bey olduğu ve Fransva Koventi Ef. nin dahi im- zasını ibtiva ettiği tavzihan ilân olunur, İY makamında... Arkalarını çevirip göstermişlerdi. Kim bilir, belki de bu teza- | hürleri sevenler de vardır. YEMEKLİ VAGON Karnım aç, Amerikalı kadının da. Yemekli vagonu aramıya başlıyoruz. Koridorda iri bir Rus bir köşeye dayalı o semaverden çay içiyor. Ruscavbir tek kelime bilmiyen Amerikalı kadın soru- yor: — Dining-car?” (Ingilizce ye- mekli vagon demek) Rus, ağzı açık dinliyor, Anla- mıyor. Bereket versin ben Tols- 'toy'un lisanında. “yemek yemek istiyorum,, demesini | biliyorum. Adam bize işaretle, trenin son tarafını gösteriyor, gidip birşey- ler yiyoruz. Hesap oldukca tüz- lu. Amerikalı kadın söyleniyor: — Amerikadan daha pabalı! — Evet. Hemde daha iyi de değil, Komşum tebessüm etmek lut- funda bulunuyor ve sorayor; — Siz Bolşevik değil misiniz? — Hayır. — O halde burada ne yap- mıya geliyor sunuz? İş mi? — Hayır. Bir tecrübe, — Size pahalıya malolacak. — Madam. Tecrübe, hiç bir zaman pahalıya malolan bir ma- ta değildir. ILK GECE Uyumuyorum, Bana trenlerin pek emniyetli yerler olmadığını söylemişlerdi. Ben de, hazinesini müdafaa etmek için uyumiyan hasis gibi uyumuyorum. Koridorda dolaşıyorum. Hava pek sıcak. Fevkalâde güzel bir gece. Etraf gümüş gibi, Fakat ortalıkta bir tek ışık görünmüyor. Tam bir süküt, Biraz daha iler- leyince bir kompartimanın önün- de duruyorum. İçerde üç kadın bir asker var. Hepsi uzanmışlar, uyuyorlar. Kadınlardan birisi, ber halde bir rüya görüyor ola- cak, ellerini bükerek bir yanına dönmek istiyor. Fakat güml, diye yere düşüyor. Gürültü öte- ki kadınları uyandırıyor, kahka- hayla gülüyorlar. Asker, uyuyor. Saat iki, Nihayet kompartima- nıma dönmiye karar veriyorum. Kapıda, yanımızdaki komparti- mana merakla bakan Amerikalı kadını görüyorum. Ben de bakı- yorum. İçerde, çırıl çıplak yata- ğa uzanmış bir kadın yatıyor. Üstündeki çarşaf, bir hareketle açılmış. Güzel bir vücut. 5 (Yarın devam edecek) v Mİ rn Mali Bir VAKIT 4 MAYIS 1932 Deha! Madam Hanonun Dedikleri Birer Birer Çıkıyormuş.. Gazet dü Frank sahibi madam Hanonun geçen sene tevkif edil- diği hapishaneden çıktıktan son- rada Fors isimli bir gazete çı- kardığı ve tektar tevkif edildi- ği hatırlardadır. Madam Hano, Fors gazete. sinde abonelerine ve müşterile- rine hususi birer bülten gönde- rerek borsa tahvilatı hakkında malümat veriyor ve tavsiyelerde bulunuyordu. Müşteriler abo nelerde bu tavsiyeleri tıpkı bir borsacıdan edinirler gibi kabul ederek filan veya falan eshamı satın alıyorlar veya satıyolardı. Fakat Fransa bükümeti bu tarzı hareketi borsaya tesir telakki ederek, kendisini tevkif etmişti. Aynı zamanda madam “Hano,, maliye nazırına gizli polis tara- fından kendi aleybine verilmiş olan raporu da ele geçirerek ga- zetesinde neşrelmiş ve hücum etmişti. Madam Hano'nun Fors garete- sinde muhtelif şirketlerin esham- ları hakkında yazdığı yazılann ve noktai nazarların kısmı azamı bugün tahakkuk etmiş bulunuyor. Bu suretle mali bir deha deni- lecek olan madam Hanonun ke- hanetleri şayanı hayrettir. 1 — “1, Ağustos 1930 ta- rihli gazetesinde, madam Hano “ Emvali gayrı menkule ve em- lâk şirketinde hissedar olanların 150 milyon frangı tehlikededir. ,, Diyordu. Filhakika bu şirket bu m viflâs etmiş bulunuyor. 2 —10 Eylül 1930 tarik ga- zetesinde Madı Hano “Ustrik bankasının garip plançosu,, ser- lâvhası altında: “Borsanın (seyrine nazaran, emniyetin mevcut olduğuna hük- medilemez, diyordu, ve bu pek de sebepsiz değildir.,, Biraz sonra Üstrik meydana çıkmıştı. 3 — "Fena havadisler, serlâr- hasıyle Madam Hano şu satırları, 14 Kânunuevvel 1930 da neş- retmişti : “Elmas sanayii tehlikeli bir bubran geçiriyor. Kânünuevvel nibayetine kadar mukaveleler yenileştirilmiştir. Ve bu mikdar 800 milyon tahmin ediliyor. Bu hal, vadeleri gelmiyen bir çok bonoların verilmemesi ihtimaline delâlet ediyor. Löhidö bankası müdürünün riyaset ettiği konfe- ransın maksadı sade “Milli kre- di bankasını,, alâkadar ediyor. Madam Hano'nun bu hehaneti “milli kredi bankasının, sukutiyle doğru çıkmıştır. 4— Alman - Liyon bankasının iflâsına da madam Hano 26 Ha- ziran 931 tarihli gazetesinde işa- ret edip evvelden bildirmiştir. 5— 10 Kânunuevvel 1930'da Fors gazetesi, “Devitler., petrol grubunun yanlış hesaplar yaptı- ğını ihpar ediyor ve Polonyadaki petrol azlığını, neticelerin hiçliği- ni, bu iş için toplanan sermaye- nin azametini söylüyor ve iflâsını bildiriyordu. 6 — “1,, Mayıs 193) de ma- dam Hanonun gazetesinde haber verdiği “Şimali Fransa fonsiyer,, cemiyetinin iflâsıda tahakkuk etmiştir. 7 — En mühimi 6 mart 1931 tarihli gazetede madam Hano, Ingiliz lirasının sukutunu ihbar ediyor ve “Teşdit varidatı mu- ayyen kıymetlerin varidatından rezaleti yüksek olmıyan bir memleket kendi sermayesini dahilde mu- hafaza edemez. Ingilterenin kre- disi şüphesiz henüz münakaşa kabul edilmez kıymetlerin tahtı zımanındadır. Fakat bu kıymet- lerin sukuta temayülleri vardır. Ister istemez İngiltere düşecek- tir,, diyordu. Bu hadiseninde tahakkuk ettiğini söylemiye lü- zum var mı? 8 — "Rüayal Duç'un suku- tu,, başlıklı bir makalede 30 kânunuevvel 931 tarihinde “Fors,, gazetesi bu kuvvetli petrol trös» tünün inbitatını bildiriyordu. 9 ve 10 — Madam Hano 930 baziranından 1931 kânunusani- sine kadar vukubulan emlâk te- nezzülüyle borsadaki en kuvvetli tenezzüle istinaden yübselişi ev velden haber eeriyordu. 11 — Nihayet 25 kânunuev- vel 1931 ve 1 kânunusani 1931 tarihli gazetelerinde Madam Ha- no, Kibrit kıralı Kröger'in vazi- yetinden bahsederek şu sözleri söyliyordu: “ Aylardanberi ga- zetemizde Kröger esbamının te- nezzülü ve kibrit kıralının iflâ- sını haber veriyoruz. Sakut ebemmiyetlidir ve iflâs muhak- kak olacaktır. Kröger'in teşeb- büsleri boşunadır; Eski kuvvetini bulabilmesi için muhakkak su- rette bir mucizeye ihtiyaç var- dır. ,, : Bu en son hâdisenin de tıp- kı: Madam Hano'nun. ; dediği, gibi çıkışı, bu kadımı” maliyeçi dehasına bir delildir. İstanbul mahkemet asliye birinci Ticaret Dairesinden: Prag şehrinde Jüte fabrikasınm 6ZT numaralı nümunesinden yapılmış 135 — 80 eb'adından 30000 çuval $ — 5 — $32 tarihine müsadif pazar ginü mahkemece satılacağndan talip olan. Jarm muayyen olan gün ve o santte 1030 da Eminönü transit anbarmda hazır bulunmaları ilân olunur. İzmit Asliye Mahkemesinden: İzmitte avukat ali vasfi bey tara fmdan İzmitin Kullar kariyesinde mukim Saime hanrm kerimesi Mü « kerrem hanım aleyhine ikame eyledi- fi ücreti vekâlet davasına ait arzuhal sureti mumaileyhaya tebliğ edileme& diği ve ikametgâhını terk ile bir sem ti meçhule gittiği tebliğ varakasında ki musaddak meşruhattan anlaşıl « mış olmasına binaen mumaileyhama bir buçuk ay zarfında dava arruhali- ne cevap vermek üzere ilânen teblizat icrasına ve tahkikatın 15 — 12 — 991 tarihine müsadif salı gününe talikine karar verilerek arzuhal sureti mah- keme divanhanesine talik edilmiş ol duğundan müddeti mezküre zarfında arruhale cevap ita ve yermi mezkür. da mahkemede hazır bulunması ilâ- pen tebliğ olamur. SEYRİSEFAİN Merkeri Idaresi Galata köprülaşı B 2023 Şube A, Sirkeci Mühlirder zade Has 29640 Mersin postası (Konya) 6 Mayıs Cuma 10 da idare rıhtımından kalkar. İdarece aşağıda İsmi yazılı Dükkân ve gazino arsası mü- zayede ile kiralanacaktır, Teminat */, 10 dır. Ihale 20/5/1932 saat 16. Büyükada iskelesindeki 4 No. lı dükkân. Samatyada vapur iskelesi