4 Haziran 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

4 Haziran 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

2 — VAKIT 4 Haziran 193 iktisat konferansı | Ve Amerika Vaşington, 3 (A.A) — Borç- ların yeniden tetkikine aleybtar olan mahafilde bir heyecan var. dır. Bu mahafil, Amerikanın ikti sat könferansına iştirak etmesi- ne muhalefet etmeğe hazırlan- maktadır. Çünkü bümahafil, bu iştiraki Amerikâyi, hükümetler ârasmdaki borçları müzakereye mecbur etmek için yapılan bir hile addetmektedir. Etabli rumlara Dağılılacak tazminat İstanbuldaki oetabli rumlâra Anadoluda terk ettikleri emlâke mukabil verilecek 150 bin İngi- liz lirası tazminatın dağıtılmasına müteallik hazırlıklar bitirilmiştir. Tazminat için mubtelit müba- dele komisyonuna şimdiye kadar şebrimizdeki etabli rumlardan 4500 müracaat yapılmıştır. Fakat bir çokları Anadotuda mal br raktıklarını ispata yarıyacak ve- saik gösteremedikleri için üçte birinin talepleri reddedilmiştir. Tazminat talepleri kabul edilen- lerin Anadoluda bıraktıkları em- lâkin meecmu kıymeti bir milyon 105 bin Ingiliz lirası olarak tah- min edilmiştir. Halbuki tazminat olarak dağıtılacak para 150 bin İngiliz lirasıdır. Buuun için tev- ziat emlâkin mecmu kiymetile mevcut pata arasındaki nisbet dairesinde yapılacaktır. Fransa ve Amerika Arasındaki itilâf Paris, 3 (A.A) — Salâhiyettar mabafil, Fransa ile Amerika ara- sındaki muvakkat ticaret itilâf- Damesinir Amerikadan Fransaya yapılan itbalâtın kontenjantmanı- na münhasır bulunduğunu beyan etmektedir. Bu itilâfname zahiren yekci- hettir ve akdini zaruri kılan nok- “tada Amerika kontenjatman usulünü takip etmediği halde Fransanın bu usulü daimi suret- te tatbik etmesidir. Paristeki Amerika ticaret o©- dası, bu itilâfnamenin Fransız ve Amerikan menafiinin iyi anlaş- masına doğru büyük bir hatve olduğu ve iki memleket arasın- da ücretin inkişafını tesbil ey» lediği mütaleasındadır. Harp borçları Londra) 3 (A.A) — Avam ka- marasinda meb'uslardan birine cevap veren hazine nezareti ma» liye müsteşarı M. Elliot, Ingilte- renin Amerikaya medyun olup moratoryama tâbi tutulmuş olan borçları için yüzde 4 faiz tesbit ve bünün diğer alâkadar bükü- metler tarafından tasvip edilmiş olduğunu beyan etmir. Buna ilâveten İngiltereye med- yun bulundurulan mebaliğin ge- ne yüzde 4 faiz ve aynı şeraitle tediye edileceğini söylemiştir. müesseseye teberruda bulunanlara cemiyetin veremlilerin teşekkür- ierlni beyan etmiştir. Nutku müteakip sanatoryomun yatak odaları, mutbağı, bahçesi gezilmiştir. Davetliler limonata ve bisküvitle izaz edilmişler ve akşama doğru sanatoryomdan ayrılmışlardır. Sanatoryomdaki otuz yataktan yirmi beşi dolmuştur. Müracaat eden hastaların hepsi bir heyet tarafmdan muayepeyi müteakip yatırılmaktadır. Birkaç güne ka-. Rayhiştağ meclisinin vakit geçir- a Fransada kabine teşekkül etmek üzere Lozana gitmeden yapılacak mülâkat! ingiliz çe ei ve hariciye nazırı, Pariste eriyo ile görüşecekler nun kabinesini süratle teşkil et- mesi ve salı günü âyan ve meb- usan meclisleri huzuruna çıkması muhtemeldir. Mecliste istizah takrirleri Üze- rine hemen müzakereler başlı- yacaktır. M. Heriot, Lozana azimetin- den evvel meb'uslardan açıkça itimat istiyecektir. itimat takriri kabul edildikten sonra meclis Temmuz ayı bida- yetine kadar içtimalarını tatil edecektir. M. Cbautomps, M. Baladier, M. Sarravit, M. Painleve'nin yeni kabineye dahil olmalarına muhakkak nazarile bakılmakta- dır. Başvekile muavin tayini Paris, 3 (A.A) — Kimlerden teşekkül edeceği ihtimal bu ge- ce malüm olacak olan kabine hakkında (Omütaleatta bulunan “Matin,, gazetesi, Lozana gide- Tekerlekli traktör tank olamaz! Akvam ce menindeki bir münakaşanın akisleri Paris, 3 (A.A) — M. Heriot- İ Moskova, 8 (A. A.) — Cenevreden bildiriliyor: Karâ teslihatı komisyonunda zi - yaatte kullanılan traktör meselesi et - rafmdaki münakaşanm siklet mer - kezini başka bir bahse intikal ettir - mek hüsüsünda bir kaç mütehassıs tarafından vaki olan teşebbüslerden bahseden M, Lunacarki, şu beyanntta bulunmuştur: — Sovyet Rusya'am beş senelik plânı le - hine yaptığı propağandadan dolayı Leh Mu - rahhas heyetine minnettarım. Her gün Sialıngrad İsbrikasmdan çıkan 140 trâktö-- rün İranli zamanımızın en büyük bars mu - vatfakiyetlerinden birini teşkil eden Trak - törlerimizle ber gün diğer bazı memleket - lerde yapılıp bizimle hemeivar memleket - ere gönderilen yüzleren tank arasmda biç bir mukayise yapamayız ve yapmayız. 16 böygir kwvvetinde bir motör olan ve Bünu söylemekle hariçten bir taarruz vu «| Kkuunda budutlsrme müdafaa için Sovyet Kunya'nm kendi sanaylinden İstifade etmi - söylemek istemiyorum. Vasıf Beyin Itimatnamesi Roma, 3(A.A) — Türkiyenin eni Roma sefiri Vasıf B., kra- itimatnamesini vermiştir. Kral merasimden sonra Vasıf Beyle samimi hasbuhalde bulun- muştur, ——mm Yeni Fransız Ayan reisi Paris, 3 (A.A) — Ayan ma- liye encümeni reisi radikal sos- yalirt M. Hennessy 228 reyle ayan reisliğine intihap edilmiştir. Intibaba 245 aza iştirak etmiştir, Alman meclisi Feshediliyor Berlin, 3 ( A.A ) — Kabine nın kendi tahminatına gö cek ve orada meşgul olacak olan Başvekilin uzun sürecek gaybubeti esnasında muhtemel çetin müzakerelerde yerine kaim olabilecek meb'uslardan bir Baş- vekil muavininin tayini lüzumun- dan bahsetmektedir. Bu sebebe binaen, M. Chau- temps'in adliye nezareti ile be- raber Başvekâlet muavinliğini deruhte etmesi muhtemeldir. Bütün gazeteler, ihtimal üze- rine müesses müteaddit listeler neşretmektedir, Maamafib, harbiye nezaretine kimin getirileceği henüz malüm değildir. Reis'cümhur M. Lebrun, bu ün öğleden sonra M. Heralot" abul ve yeni kabineyi teşkile kendisini resmen memur ede- cektir. Yeni kabinenin yarın akşam teşekkülü mubtemeldir. Lozana gitmeden Londra, 3 (A.A) — Başvekil M. Mac Donald ile hariciye na- zarı Sör John Simon Lozan kon- feransına gitmeden evvel M. Her- riot ile görüşmek üzere Pariste kısa bir müddet Kalacaklarından Londradan muayyen zamandan evvel hareket etmeği düşünmek- tedirler. (12 haziranda Lozan konferansı hakkında Avam ka- marasında umumi raabiyette bir müzakere cereyan edecektir. Elyevm Lossiemouth'ta bulu- nan M. Mac Donald'ın 13 hazi- ran yerine 7 haziranda Londraya dönmek suretiyle nekahat dev- resini kısaltacağı zannolunmaktadır. Rueter Ajansının aldığı malü- mata göre M. Herriot gelecek hafta Fransız meb'usan meclisin- de siyasi mahiyette bazı izahat- ta bulunacaktır. Yeni mebusan reisi Paris, 3 (A.A) —M. Bowisson meb'usan mecl'si reisliğine tek- rar intihap edilmiştir. Gorgulof dünyayı komünist likten kurlarmak İstiyormuş.. Paris, 3 (A.A) — Gurgulof meselesine ait tahkikat bilkuvve hitam > eğe, i Katil öğleden sonra son defa olarak istiçvap edilmiş ve bu istiçvap esnasında istintak haki- mi kendisine akliye mutahastıs- larının o vermiş olduğu raporu bildirmiştir. Gurguleff, ölmek istediğini ve fakat dünyayı komünistlikten kurtarmaktan ibaret olan fik- rinin anlaşılmasını İstediğini söy- lemiş ve sözlerine şu suretle devam etmiştir: — “Çok namuslu bir adam sıfatile kendisine karşı hürmet ve takdir beslediğim M, Doume- r'e karşı hiç bir kinim yoktu. Onun yerine başka bir Reisi- cümhur olsaydı gene öldürte- cektim. ,, Dava vekilleri, (mütemmim tahkikat ve istintak icrasım ve maznunun âkliye mutahassısları tarafından tekrar muayene edil- mesini istemiştir, ———— Denizlide bedava Dağıtılan çubuklar. Denizli, 3 (A.A) — Bu sene Hususi Idare tarafınan halka bedava dağıtılan 800 bin asma çubuğu ile yeniden 15 bin dö- üm “bağ. dikilmiştir... Hususi İdare bundan başka kendi fi- danlığından meccanen 200 bin dut fidanı dağıtmıştır. Amerika bütçesinin açığı ne kadâr? Vaşington, 3 (A.A) — Bu mali senenin İl ayına ait bütçe açiğı 2,684,950 dolardır. Bütçenin müvazenesini temin etmek için 1,125 milyon dolar miktarından fazla varidata ihti- yaç vardır. Mümessiller meclisi 1,096 mil- yon dolar kabul etmiş olup âya- ka Sonisticvap Manevi kuvvetler Birleştirilirse ! ——— Alman başvekili, fedakârlık- lara tahammül olunabile- ceğini söylüyor Berlin, 3 (A. A.) — Başvekil Von Papen, ecnebi matbunt mümessilleri - ni kabul ederek şu beyanatta bulun - muştur: — Yeni hikğmet, sabık kabinenin hatta hareketini takip etmekle beraber mili ime - mafli da himayeye ve diğer milletlerin seke bir tegriki messi ila cihan ihtismdi vaziya - Gnin salâh bulmasına çalışacaktir. Almanya'da siyasi tebeddüller vuku bel - duğundan parihmente haricinde de iü - #aheret görmek maksadile yeni kabine teşekklli etmiştir. Almam'lardan talep olu - macak maddi ve manevi fedakârlıklar, bü - #lin manevi kuvvetler tevhit olunduğu tak - dirde, kabili tahammâl bir halde olacaktır. Alman parasının istikrarı Berlin, 3 (A, A.) — Başvekil Von Papen dün öğleden sonra Kayhiştbank müdürü BL. parasının İstikrarmda bir tehilke teşkil edebileesk hiç bir ksrorm kambiyo ve (Kredi sahalarında mevzi bahsolmadığı hususunda mwinbik kalınmıştır. — e — Cevat Beyin cenazesi Bugün ekspresle geliyor Solya, 3XA.A) — Sabık Varşova sefiri merhum, Cevat Beyin cenâzesini bâmil tren Solyuva müvasaldt etmiştir. aze İstasyonda o Türkire Gefici Tevfik Kâmil Beyle sefaret erkânı, Le- bistan elçisi, Yunan meslahetzüzarı, Bul- Rar şimendiferleri umum müdürü ve di- Ker zevat tarafından selâmlanmıştır. Ce. Bazeyi hâmil ekspres Istanbula mütevec- ciben hareket etmiştir. — maa Japon kabinesi Başvekil, iki fırkayada istinat ettiğini söyliyor Tokyo, 3 (A.A) — Amiral it apon diyetinin açılma- sı münasebetile irat etmiş oldu- ğu mutkun en mühim noktası umumi emniyetsizlik ve endişe hislerini ortadan kaldırmanın ve hayat şartlarının istikrarını temin etmenin âcil bir zaruret oldu- ğundan bahis olan kısmıdır, M. Saito, siyasette tasfiye yap mak lüzumunu ehemmiyetle kayd- ettikten sonra hükümetin iki esaslı fırkanın her ikisine de is- tinat edeceğini ve fakat biç biri- ni diğerine tercih etmiyeceğini söylemiştir. Şanghayda umumi konferans Nankin, 3 (A.A) — Çin hü- eti, Şanghay: ti umumi, bir Dostluğa inanıyoruz (Bişmakalemizden msbaat| | mimiyetle sikti. | 'Tarih sahasinda bir rençber V€ mele ailesi içinden çıkarak, bir ni letin mükadderatmı idare edecei yüksek mevkilere kadar çıkmış sanlar Ççöktur. Fakat bu ların hemen hepsi gençliğinde şU ya bu tarzda himayeye m8 olmuş, tahsil görmüş, bu sU yetişmiş olanlardır. Mussolini # bir taraftan en müşkil şerait içi amelelik ederek, diğer tarafiaf” tahsilini ikmal eyliyerek fikren selmiş, bilâhare, harpte siper teder gibi adim adim mücsii ile karşısma gelen bütün ma yikatak millt hükümet relai" ol! kimseler pek azdır. o Bahusus suretle en yüksek mevkie vardık sonra mâzisini her vakit göz önüsi tutanlar, vaktile yanında çırs” yaptığı kasapları ve bakkalları yet mıyanlar hiç yok gibidir. Ba İ barla Mussolini'nin Italya Başv sıfatile Lozan konferansına gidi istasyonda eski kasap ustasi elini samimiyetle sıkması, her halt açık bir karakter eseridir. Faşizm gibi İtalyada büyük bir gi hareket uyandıran bir reisin her den evvel samimi olduğunda, mi tinde süzleri ve hareketleri ile İM kese kat'i bir itimat telkin ei bulunduğunda şüphe edilebilir Bugün böyle düşünen, yarın ketile aksi yola giden, olduğüf bi görünmiyen, yahut göründüğü bi olmıyan bir kaç kişiyi aldatmış dl sa bile, koca bir memlekette ni bir hareket halini alacak bir © reyân yaratamazlar. Nihayet yanii tıkları cereyanın etrafına milyo: ca halk kitlesi toplıyarak sene! onları muayyen bir maksada doğrü rükleyip götürmiye aslâ muvaffak “ lamazlar.. Roma'da misafir olarak bulund” #umuz günlerden birinde M. Musf lini, başımızda Recep Beyefendi duğu halde bütün mebus ve arkadaşları Venedik sarayındaki m sal dairesinde hususi surette bul etti. Bu kabul esnasında b nelmilel bütün meseleler daki fikirlerini açıktan açığa bize heyledi. o 'Tafsilâtını ayrıca ari" ceğim bu mülâkatın sonunda keaf den müsaadâ alirken Püğist Ital9* nin mifli Türkiye'ye karşi olan di luğunun sağiimiyefi üzerinde kuf ederek: — Biz, Türkiye'nin hakikaten di tuyuz ve dostu olarak kalacağız. Demişti, Recep Bey, Duçe'nit sözüne karşı; — Biz de öyle ümit ederiz. Diyetek covap terdi. Fakat Mussolini Recep Beyin bu mi sinde kâfi derecede kuvvet görmeli &i için derhal sözlerine şu cüm ilâve etti; — Hayır, ümüt kâr değildir. 18, ya'nın dostluğuna — samimi inanmak lâzimdir. o Göreceksinit bundan sonraki vekayi benim bi 1 minatımı #ilen de feyif edeci” Çünkü Türkiye İle İalya araf” hiç bir menfaat ihtilafı yoktur. gil kis her iki tarafin müşterek elde edeceği iş sahaları bardır. * Akdenizde emniyet, sulh ve süküt ancak Türk — İtalyan doştiuö yi samimiyetin devamı ile mümkün bilir, Hakikat halde Faşist haya kiye'ye karşı dostlağundaki sa yeti yalnız söz ile değil, bundan bir kaç defa filiyat ile isbat et! Netekim Türk — Yunan dostiu! teessistindeki cemilekârane müd” | ile şarki Akdenişdeki Türkiye “7 talya hududunun tahdidi m halli tarzı bu eümledendir. di Kezalik bu defaki Roma Hİ 4 esnasında gerek Duçe'nin şahsi My ğer hükümet: ricali, gerek hal” rafından gösterilen misafi, yi ve nezaket âsarından başak v nin derpiş ettiği iktizadi ve mall, 4 teşebbüsata karşı İtalya hüküm verilen filt ve mali müzaheret X rı da aynı, dosttukteki sami? en b ri ir, eu bariz delille çimdemdiş