4 Haziran 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

4 Haziran 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

EE z e Düuyanın en byüük Derdi: Bütçeler Bütün dünyanın en büyük der- di bütçeleri tevzin işidir. Geçen Eylülde İngiltere 74 milyon Ster- lin açık ile karşılaşmıştı. Alınan tedbirler neticesinde bütçe tev- Ün edilmiş ve 364,000 Sterlin k temin olunmuşlur. Amerikada mali sene hazira- Min sonunda biter. Şimdiden an- İaşıldığına göre Amerika (3) Bilyar dolar açıkla karşılaşa- taktır. Buna mâni olmak için Yeni vergiler itdas eden lâyiha- hazırlanmıştır. Fransa bütçesinin üç ile dört milyar frank arasında bir açık Vereceği anlaşılmaktadır. Fransa Ayan meclisi mali komitesi ze- bit kâtibi Mösyö Abel Gordey'in | tetkikatına göre. bu açığın beş Wilyara varması da muhtemel- dir. Bu açık i933, altı yedi milyara varacaktır. Kalya maliye vazın o bütçeyi takdim ederken 1932.33 bütçe- sinin 1,594,666,625 lira açığı olaca- ğını söylemişti. Bu açık, vergi | tarhile değil, istikrarla kapatıla- | caktır, Almanya, sekiz milyar, üç yüz | milyon Marklık bir bütçe yap- mıştı. Fakat işsizlere yapılacak Yardım bütçe harici bırakılmış | ve buna mukabil bir istikraz temini düşünülmüştü, Almanya” tın geçan seneki açığı 423 mil- yon Marktı, Bu senenin bütçesi- ne tamirat bedeli konmamıştır. Japonyanın bütçesinde açık 157,400,000 Pendir. Harp dola- Yisile bu açığa 83 milyon Pen İb?imam etmiştir. Japonya hükü- meti de bu açığı istikraz ile ka- Pamağa karar vermiştir. Kanadada bütçe açığı 119,- 509,000 dolardır. Kanada, bu Açığı yeni vergiler tarhile kapa- wak fikrindedir. Orta Avrupa devletlerinin büt- Şeltşi, kâğıt üzerinde müteva- Zindir. Fakat bu bütçelerin isti- Dat ettiği tahminlere hep endişe le bakılıyor. Elhasıl bütçe Levzini dünyanın ün siyasilerini şiddetli imti- hanlar karşısında bulundurmak- tadır, Sergi dün Akşam kapandı Bir hafta evvel açılan Bahçı- Yancılık ve Çiçekçilik sergisi akşam saat sekizde kapan- Bıştır. Sergiyi bir hafta zarfın- da 36000 kişi gezmiştir. Sergi eti dün son mükâfat ve ma* tiyaların sahiplerini tesbit et- (miştir, Tesbit edilen mükâfat- Verin miktarları sırasile şudur: İ,, Tavukçuluk kosmnda: 4 şeref mlküfatı, 4 Mim madalya, 84 diploralı gümüş ma - > 10 diplemasız gümüş, 6 dipimak 20 dipiomasız bronz, 6 diplomalr, 10 İNİN satikatat, Yay ebliğat v8 nüğrtyek kağminde! Sah -İ madalya, 3 diplomalı bros 2 dip -| ç bevnz, bir diploma, bir büyük şe -İ JE takat 5 naht mktak Mel ve mayvalı ağaçlar iismızda: 3İ kaya İT 3 lemek gm, 8 vakti Tetyinat fidanları kumda: bir altm tiye, İsa madalya, «2 gümüş diplomalı, 1 dip - “yep > Kümüş, 6 diplomalı Demar, | büyük Mükhtatı, 3 maderi mikat. alât ve edavatı kassnda: « Arlotnalı gümüş, o diplemanmız. sürüş, "nlamalı bronz, 1 diploma bronr, Sebrdcilike kunrotndaz 5 hakli roühhdat, diplomalı, o& dipleomasız zümüş, Wadalya verlireektir. hai İ bütçesi, geçen seneki bütçeye ma- Kadar hazırin -| Memleketin en kıymetli irfan ocak - larından biri olan Darüşşafaka lise sini, idare eden cemiyeti tedrisiye senelik kongresini dün Darüsşafaka - nın konferans salonunda yapmışlar - dır. kongre İstanbul mebusu Ha - Vi Etem Beyin riyaseti altında top * lanmış, evvelâ (o Relsicümhur Gazi Hazretlerine telgrafla arzı tazimat edilmesi alkişlarla kararlaştırılmış, sonra cemiyeti tedrisiye reisi; Baş - vekil İsmet Paşa Hazretlerile, Meclis Reisi Kâzim Paaş Hazretlerine, bü - yük müzaheret -ve muâvenetlerini minnet ve şükranla anan, Maarif Ve - kili Esat Beye teveccüh ve yardımla - rının devamını temenni eden telgraf » Tar gönderilmesi kabul olunmuştur. Daha sonra idare heyetinin rapo - ru okunarak kongre tarafından tas - vip edilmiştir. Rapor, Darüşşafakanın da umumi buhrandan nasıl müteessir olduğunu gösteriyor. Darüşsafakaya her sene hususi idaroden verilen (25) bin lira bu sene (20) bin liraya indirilmiş, Darişsafakanın sair varidatı da aynı şekilde müteessir olmuştur. Onun için 4 mektebin bu seneki zaran on bin lira noksandır. Bunun - Ja beraber ekmek fiati İle eşya fiat - larındaki mahsus ehveniyet bu nok - sanı yörı yarıya indirdiği gibi ha - yatti ihtiyaçlar haricinde yapılan tasarruf ile de noksanın diğer yarısı da telâfi edilmiştir. m Mektebin tedrisatı feyizli semere - lerini vermekte devam etmektedir. Geçen sene bidayette yüksek mühen - dis mektebine girmek için iştirak e - den sekiz Darüşşafakalınm sekizi de muvaffak olmuş ve bu müuvaffa- kiyet cemiyeti tedrisiye reisi Baş -İ vekil İsmet Paşa Hazretlerinin takd ve teşekkürü ile karşılanmıştır. Mektepte talim ve terbiye, rabt ve tam bir intizam dahilinde de - van etmekte ve kimya ve fiziğin lâbo - ratüvarları mütemadiyen tekâmül et mekte, talebe muallimlerinin refa - katinde mektep haricinde tatbikat yapmakta, talebenin tetebbü ve dü -| şüncelerinden (birbirlerini müstefit| etmeleri için talebe konferansları, bundan başka muallimler tarafından Paraya çevrilmesi icabeden arazi B.M. Meclisine otuz imzalı bir takrir verilmiştir. Yakında müzakere edilecek teklifin mea- li şudur: “ Paraya çevrilmesi icabeden bağ, bahçe, arazi ve bunlara müteferri emlâkin Icra Kanunu- nün maddeli mahsusası mucibin- ce yapılan ikinci müzayedede bedeli belediyelerde Ziraat ve Ticaret Odalarından müntehap birer azadan mürekkep komis- yonca tayin edilecek kıymetin yüzde yetmişine baliğ olmadığı takdirde satış geri bırakılır, Ancak baciz baki kalmakla berkber bu arazi bağ bahçe ve teferrüatınımn bâkim tarafından takdir o ölunacak safi büâsilatı alacaklıya ait olur. ,, Zarodan dâhamı Yaşlı! “Haber,, refikimizin Bitlis mü: habirinden aldığı bir mektupta oldukça enteresan bir baber *| vardır. Muhabirin yazdığına göre Zaro ağanın bir ağabeyi vardır. İsmi Timurdur, Muhabire, Zaro- yu tanıdığını, yaşıni bir aralık orada on yaş büyülttüğünü; ken- disinin tam 165 yaşında olduğu nu, köy halkının çocuklarile to- runlarından ibaret bulunduğunu, Günün Haberleri Cemiyeti tedrisiye kongresi Darüşşafaka Lisesine Nudiye ve Nimet Hanımlar tarafından yapılan teberrular da ayrıca konferanslar verilmekte 41 dir. Darüşşafakada ecnebi lisan tedri l satı dördüncü ve beşinci sınıflardan başlıyor ve neticede son smıflar ta - İebesi bazı dersleri fransızca eser - lerden tetebbü imkânmı elde ediyor - lar. Evvelki senedenberi okutulmakta olan İngilizçe gelecek sene on Da m Bir zıya Kıymetli bir vatan- daşımızı kaybettik Teessürle © aldığımız habere göre, şebir meclisi azasından Topkapılı Hâkim zade Mehmet Bey, tedavi altında bulunduğu Cerrahpaşa hestanesinde vefat etmiştir. Mehmet bey bir hafta evvel evinde feci bir kazaya uğ- ramış, parlıyan gaz ocağından tutuşarak kismen yanmıştı. Hayatının her safhasını büyük bir feragati nefis ve imtisale şayan bir dürüsti ile geçiren merhum Mehmet Bey, istiklâl mücadelesinin acı günlerinde, asil milletinin faideli bütün cev- herlerini nefsinde cemeden en büyük vatanperverler sırazındadır. Onun, Istanbul M. M. gıru- smıfa da teşmil edilmiş sistakrı| Talebe bu lisanı da heves ve müvaf - fakiyetle takip etmektedir. Talebenin sıhhati de memnuniyeti mücip bir haldedir. Bütün sene zar - fında ancak iki Difteri ve bir Tifo vak'ası zuhur etmiş, bunlar mek- tep doktoru tarafından vaktinde teş - his olunarak tedbirler alınmıştır. Mektebin temizliği de daima tak - dir ile görülmüştür Darüşşafaka spor vadisinde dai » ma tekâmül eylemektedir. İdare heyetinin minnettarane bir/ Tisan ile yadettiği bir nokta, Nadiye Hanrmefendinin teberrüüdür. Mad - di kıymet itibarile şimdiye kadar; mektebe yapılan teberrülerde faik olan bu teberrü şundan ibarettir: Osman matbaası müessesesinin gayri menkul müştemilâtımın dörtte biri, Peykhane caddesindeki dükkü - nm on altıda bir hissesi, matbaa derunundaki menkulâttan âlât ve € - devat, makine, tertibat, tesisat, hu - ruf, ve gayet mübim yazılı li- tuğraf taşları ve sair, bütün müstehi « lâttan Nudiye Hanıma âit olan men - kujât, 1982 senesi bidâyetinden itibaren matbaa menafiinden ve gayri men - kulün obedelâtı safiye omiktarmın yüzde on altısı da mektebe teberrü! edilmiştir. Gazi müşir Etem Paşa ve kerimesi Nimet Hanrmefendi de Osman Rey matbaasında hissedardır, Nimet Ha- nrmefendi de matbaa güâyri men - kulünün on ikide bir nisbetindeki hissesini Darüşşafakaya teberrü et - miştir. Heyetin raporundan sonra Dariş - şafaka bütçesi de müzakere ve kabul olunmuştur. 1982 senesi varidat bütçesi (102,229) liradır. Masraf ta buna göre levzin olunmuştur. Daha sonra heyeti idare azasın - dan müddeti bitenlerin yerine yeni aza olarak İstanbul mebusu Halil E - tem, Sezai, Kemal ve Hakkı Beyler intihap edilmişlerdir, Kongre bu suretle işini bitirmiş, aza, İkram olunan limonata ziyafe - #inde bulunduktan sonra dağılmış - Jardır. pünun başında en çetin düşmar | Gazimizin Istanbulu larla mücadelesini hayret ve tak- dirlerle batırlıyarak, bu bizme- tinin inceliklerini tahlil edersek, kendinin. yatan, müdafaa, istik- lâl mefhumlarına ne kada derin bir bağla bağlı olduğunu görür ve onu, memlekete olan aşk ve merbutiyetinin sevkile en büyük adamların en fedakâr arkadaş- larındân olarak buluruz. Mehmet Bey, vatan aşkını, memlekete hizmet rabıtasile bir- leştirmiş ve felâket günlerimizde şehrimizin mürşit ve rehberliğini bihakkin ve tamam bir muvaf- fakiyetle başarmış ve bitirmiştir. Maddi menfaatler (opeşinde koşmıyarak hayatını daima istih- kar eden bu büyük şahsiyetin naşı, bügün saat onbir buçuk- ta Cerrahpaşa hastahanesinden lâyık olduğu merasimle kaldırı: lacak ve Topkâpıda kıtı Zekâ” vet Hanımın yanında hazırlanan makberei omabsusına odefnedi- lecektir. Mehmet Beye mağfe- | ret ve muhterem efradı ailesine de sabırlar dileriz Şehremini (1, F. Nahiyesinden: Mstanbul Meclisi Urmumisi yüksek duy - gulu ve çek kıymedli fırka arkadaşınız ara - dan Hâkimzağe Mehmet Bey möesdlf bir kazanın elim bir neticesi olarak dün Cer - rahpaşa hastanesinde vefat etmiştir. Cena - sesi cunanrtesi günü hastaneden saat Il de kaldıracaktır. Bü Anl siyadanı,mbteellim olan makiye e ler ded ihr” gep Aİ, şereflendirmeleri Reisicümhur Hz. nin Temmuz başlangıcında | Istanbulu teşrif edecekleri tahmin olunmaktadır. Gazi Hz. Ankarada inşaatı ta- mamlanan Riyaseticümhur sara- yında ikamet buyurmıya başla” mışlardır. | | Belediye kooperatifi Belediye memurin kooperati- finin nizamnamesi (o Noterlikçe tescil edilmiş, Ticaret müdürlü- ğünden geçmiş ve bu suretle formalitesi bitmiştir. Koopera- tifin idaresi için bu işlerle me- lüf bir zat aranacaktır. Açılacak memurin lokantasi da kooperatife mal edilecek ve işe oİokkntadan başlanacaktır. Şimdilik 2400 lira ile işe baş- lanmaktadır. Bunun baricinde Istknbu'da esasen mevcut satış pazarlarının da ıslâhına çalışıl- mkktadır. Belediye bu pazar- larda fena ve pis şeyler satıl- maması, terazilerin doğru tart- masını temine gâyret edilmek- tedir. Ankara telefonu bozuldu | ve tamir edildi Dün Ankara telefonu öğleye doğru bozulmus, akşam saat be- şe döğru bozukluk” düzeltilmiş vam €ği yad ni —— 3 -— VAKIT 4 Haziran 1932 — Beğenilen Bir eser bir Türk Fröyd ve doktorunun tezi Genç - Türk (doktorlarından ruh hastalıkları mütahassısı İz- zettin Şadan Bey tarafından vü- cuda getirilen ruh tahliline sit bir tez, profesör Fröyd tarafım- dan takdir ve “Beynelmilel pi- kanaliz,, cemiyetinin mecmuası olan “İmoga,, ismindeki - Viyana mecmuasında neştolutmuştur. Bu tez, “Merkezefendiye ait bir efsane, nin psikanalizim klâ- sik usullerine göre tahliline ait- tir. Doktorun Frarsızda olarak yazdığı tez, bizzat Eröyd tara- fından Almancaya tercüme edil miştir. İzzettin E. , evvelce “Tev» fik Fikret,, hakkında da bir psi- kanaliz tetkiki yazmıştır. Pariste meşhur profesörlerin yanında uzun müddet kalarak esaslı surette tetkik ve tetebbü- de bulunan genç ve kiymetli doktorun elde ettiği muvaffakı- yet, takdire değer. Polatap Biz kadınız ama.. Var mı bize Yan bakan!... Neriman ve Meveddet ismin- de iki kadın sarboş olarak Kü- çükpazarda Zeyrek caddesinden geçerlerken : — Biz kadınız ama, varım yan bakan diye nara atmıya baş- İamışlardır. Etraflarına bir çok kimseleri toplıyan bu kadınlar yakalanarak karakola götürül- müşler ve oradada polislere hakaret etmişlerdir. Bu azılı iki kadın hakkında polis tahkikat yapmaktadır. Söndürülen ateş Dün saat bir buçukta Kara- gümrükte Dervişali mahallesinde Liman şirketi memurlarından Os- man Beyin evinden yangın çık- mış, sirayet etmeden söndürül- müştür, fi Bir çocuk penceredeu düştü, ağır sureite yaralandı Asmalı mesçitte kabristan $0- kağında oturan Nikislonun kızı dört yaşında Keti dün pencere- den sokağa bakarken muvaze- nesini kaybederek düşmüş, ağir surette yaralanmıştır. Keti K Jorj hastahanesine kaldırılmıştır. Silâh atan sabıkalılar Sabıkalı hırsızlardan olap za bita tarafından aranmakta olan beyaz İbrahim ve beyaz Nuri is- mindeki iki kişi dün gece oto mobille Unkapanından geçetler- ken devriye memurları tarafından görülerek yakalanmak istenmiş ler, fakaf beş el silâh atarak kaçmıya muvaffak olmuşlardır. ölümle tehdit etmiş ! Yemişte. iki kabzımal fepa” balde kavga etmişler ve birisi” diğerini dördüğü gibi tabancası” nı çekerek ölümle de tehdit et- miş ve derhal yakalanmıştır. Kâbile yeni bir sefir: Tayin edilmiyecek Haber aldığımıza göre riyaseti tümhur utnumü kâtipliğine tayin edilen Hikmet Beyden münhal, kalan Kâbil sefirliğine yeni bir sefir tayin edilmiyecek, oradaki sefaret işleri masiahalgüzar ta» rafından idare olunacaktır, Gelenler, gidenler Birinci müfettiş umurmilik baş müşaviri Fazlı B. bir müddet evvel istirahat etmek üzre gitti ğ İzmirden dün dönmüştür. az B. birkaç güne kadar va- irin tildikö” sllecektii; |“ | di i