12 Haziran 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

12 Haziran 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Muhariplerin Hareketi Amerikada gayet mühim hadiseler vuhubulmaktadır. Sabık muharip 8 ler faaliyete geçmişlerdir. 1929 sene- #inde başlıyan iktısadi buhranla git- tkçe artan ve on milyona vardıkları anlaşılan işsizler, son üç seneyi sabır Ve tevekkül içinde peçirmişler, bele - diyelerle devletin ve bazı fertlerin Yardsmlarile geçinmiye uğraşıyorlar- dı, | Fakat buhranm devamı ve yardım| menbalarmın yavaş yavaş kuruması! Yeni bir vaziyet ihdas ediyordu. Amerika hükümeti, bu vaziyet kar)| Şısında, vâisi mikyasta yardım ted . birleri düşünüyor ve bunları kongre Ye kabul ettirmek için hazırlıyorken Sahık muharipler, Amerikanm her! tarafmdan Vaşingtonün üzerine yü-| Tümiye ve yapacakları nümuvişle da-' Yalarmı orada hal ve fasletmiye ka-! Tar verdiler, * Sabık askerlerin dileği, kongre hih, askerlere verilen mükâfat bono Yarınm tediyesini icap ettiren bir ka- nün kabul etmesidir. Ko»mre böyle bir kanun kabul ettiği takdirde sa - bik askerlere iki milyar, iki yüz elli milyon dolar tediyesi icap etmekte - dir. Bu azim meblâğın tediyesi, ay - larca devam eden şiddetli münakaşa lardan sonra iyi kötü tevzin olünan Amerika bütçesini tamamile altüst eder, Fakat sabık askerler alum akm ha reket ederek Variaşton şehrine gel - miş bulunuyorlar. Rasgeldikleri her yere sığınan ve cüz'i gıdalarla besle- men sabık askerler, arkadaşlarının in Zimamı ile büyük bir sayr teşkil et - tikten sonra beyâz sarayın önünde! büyük bir nümayiş yapacaklar ve is- tedikleri kanunu kabul ettirmeden Vaşingtondan çıkmıyacaklardır. Vasingtondakt merkezi hükümet, vilâyet hükümetlerinin bu aknlara Müsaade etmemeleri İçin emirler vermiş olmasına rağmen hükümetler bunlara mâni olamamış ve bu süretle Amerika hükümeti hayli tehlikeli hir hadiseyle karşılaşmıştır. Amerika hükümeti Vaşingtonda vukubulacak bir takım iğtişaşlarn muhtelif yerlerde de İğtişaşlar vu - kuuna sebebiyet vermesinden endişe | etmektedir, Kongrenin önünde, sabık! muhariplere yardım için muhtelif | lâyihalar bulunuyor. Bütün bu lâyf-| haların hedefi, vilâyet hükümetlerine İkrazatta bulunarak yardımı devam #itirmek ve nafıa İşlerine ilâveler ya Parak işsizliğe mümkün mertebe kar $ı gelmektir. Reisicümhur Hoover iş #izlere yardım esasma evvelce muha- ur olduğu halde bu fikrinden vazgeç Miş bulunuyor. Fakat Amerika fır - kaları arasmdaki rekabet dolayısiyle #eri kararlar verilememektedir. Fırkalar arasındaki ihtilâf devam #diyorken sabık muharipler harekete ye ve karar İstemiye başlamış - rdır, Amerikanın bu mühim vartayı na Sil atlatacağını bütün dünya hararet takip ediyor. — İstinaf mahkemeleri İstinaf mahkemeleri teşkiline dair müteleaları alınmak özre imler ve baro azsları arasın- Adliye vekâletince bir anket Yapılacağı © yazılmıştı. o Anket üddeinmumilik vasıtasile yapı- k ve bâkimlerden a Mütalezları bali İh Belediye yıllığı ediyenin neşredeceği yıllığın Aylardanberi devam eden basıl- Ma işi bu ay sonuna doğru bi- yakti. 25 formadan ibaret o- yılıktan 200 tane basıla- Saktır, Üsküdar kaymakamı takdir- name öâldı ya Ösküdr kaymakamı İzzettin gösterdiği bizmetten dolayı Dahitiy, vekâleti tarafından tak- mameyle taltif edilmiştir. merikedi sabık Muhtelit mübade-| ile hakem kararları Muhtelit mübadele komisyonu umumi beyeti dün sabah top- lanmıştır. Içtimada, ibtilâfların halli bu- | susunda mevcut iki bitaraf ha- kemin reyi muteber tutulacağı hakkındaki kararın her iki hö- kümet meclislerince tastik edil- diği Türk ve Yunan murahhas heyetleri tarafından umumi he- yete bildirilmiş ve evvelce hari- ciye vekâleti müsteşarı Numan i Beyle Yunan sefiri M. Polihron- yadis arasında teati edilen mek- tuplar bu suretle kanun mahiye- tini iktisap ettiği için hakem ka- zarlarının yalnız iki hakem tara- fından irzalanması kabul edil- miştir. Meselenin halline taliken bir kaç aydanberi bildirilemiyen ha- -) kem kararları bugünlerde bita- raflar tarafından her iki murah- has heyetine tebliğ edilecektir. Poliste : Bir mavunacı denize düşüp boğuldu Haydarpaşaya kum taşıyan Tahmil- tahliye şirketine ait bir mavuna kaplanı dün Haydarpa- şa pol'sine müracaat etmiş ve bir tayfanın müvazenesini kay- bederek denize odüşdüğünü ve boğulduğunu haber vermiştir. zabıta hadiseyi şüpheli görmüş ve müddeilumumiliğe bildirmiştir. Derhal tahkikata girişen Üskü- dar müddeiumumisi Burhanettin bey, hadisenin bir kaza oldugu- nu tesbit etmiştir. Boğulan adam Mehmmet o isminde bir tayfadır. Yelkenli omavuna Sarayburnu önlerine geldiği sırada ani su- rette istikametini tebdil eden ruzgâr yelkeni ters dündürmüş ve yelkenin çarpışına maruz ka- lan tayfa Mehmet muvazecesini kaybederek denize yuvarlanmış- tır, akıntının pek şiddetli oluşu zavallı tayfanın kurtarılmasına imkân vermemiştir. Silâh atan sarhoş Dün gece yarısı Aksarayda oturan Tevfik efendi sarbuş ola- rak yolda iki el silâh attığından yakalanmıştır. Kavğa ederken çantasını alıp kaçmış Dün Karagümrükte karabaş mahallesinde oturan terzi Mus- fa efendinin kızı Sabahat hanım ile aynı mahallede oturan Ihsan hanım kavğaya başlamışlardır. Bu fısattan istifade eden Atıf banım, Ibsan hanımın elindeki çantasını kaparak kaçmıştır. Fazlı Bey Birinci umum müfettişlik baş hukuk müşavirliğine tayin edilen eski Vali muavini Fazlı Bey ya- nm yeni vazifesine başlamak üzere şehrimizden ayrılacaktır. Vali Muhittin Eey'bu gün Sua- diyede Fazli Beyin şerefine bir ziyafet verecektir. Fazli Beye yeni vazifesindede muyaffak olmasını ve iyi bir yolculuk temenni ederiz. Adil Beyin tetkikatı Şehrimizde bulan gümrük ve iphisarlar (o vekâleti (o müsteşarı Adil Bey dün gümrük ve tütün inhisarı idarelerile borsayı ve defterdarlığı xziyaret etmiş, tet- kikatta bulunmuştur. Adil Bey dün kendisile görüşen bir mu- harririmize İstanbüla evini taşı- mak için geldiğini, bu fırsattan istifade ederek alâkadar dairele- ri teftiş ettiğini söylemiştir. Adil Bey bu gün Ankaraya dönecektir. Buğday i Fiatları düşmiye başladı İ İki gündenberi yağmur yağ- ması buğday piyasası üzerinde müthiş tesir göstermiştir. Per- gembe günü 9 buçuk kuruşa sa- tılan buğday eksira mal bugün 8 kuruş on paraya iyi alıcı bile bulamamıştır. Esasen dün ve bu- gön İstanbula 71 vagon buğday ve 5 vagon da arpa gelmiştir. Bugün alâkadar tacirlere Ana- dolunun muhtelif taraflarından gelen telgraflara göre iki gün- na çok faydalı yağmurlar yağ» maktadır. Bilhassa o Trakyada Edirne, Lüleburgaza 29, Anadoluda An- karaya ve Eskişehre ve Konya- ya 2 milimetreden fazla yağan yağmurlar köylüyü çok sevindir- miştir. İki haftadanberi kurak- lık o teblikesi karşısında kalan köylüler bu suretle ellerindeki malları da satmağa başlamış» lardır. Bu suretle buğday fiati dün Istanbul piyasasında derhal tesir göstermiş ve 28 çavdarlı buğ- i daylar 7 kuruşa 2-3 çavdarh ekstra buğdaylar 8 kuruş on paraya düşmüştür. İ Buğday fiatinin düşmesindeki ikinci sebepte hükümetin buğ- dayı koruma hakkında vermiş olduğu bazı kararlardır. Aldığımız malümata göre per» şembe günkü heyeti vekilede buğday messlesi müzakere edil- miştir. Bilhassa buğday ibracâ- tının men'i hakkında bir karar verileceği piyasada şayi olunca tacirler ellerindeki stok malları satmıya başlamışlardır. Alâkadarlar ku suretle buğ- day meselesinin bertaraf edilmiş olduğunu iddia etmektedirler, Bulgar meslekdaşlarımız Bulgar ( gazetecilerinden bir heyetin yarın Bulgar bandralı Çar Ferdinant vapurile şehri- mize gelmeleri beklenilmektedir. denberi Anadolunun her tarafı- | Yeni ölçüler için hazırlıklar 26-3-931 tarihli kanun muce- bince 1933 senesinin ilk günün- den itibaren Türkiyedeki bütün ölçü mikyasının metre ve kilo esasına uyacağını yazmıştık. ilk zamanlarda bunun birçok karışıklıklara (o sebep © Olacağı tahmin Oo edilmektedir. Bu itibarla ticaret odarı, kanunda tüccarlara ait maddeleri şimdi: den tesbit ederek tacirlerin na- İ zarı dikkatini celbetmek için faaliyete başlamıştır. Yeni kanuna göre bilbassa tacirler, ticaretin herhangi saha- sında olursa olsun muhakkak surette yeni ölçü özerine muz mele yapacaklardır. Bu suretle muamele yapmıyanlara 10 lira- dan 100 liraya kadar caza ve rilecektir. Aldığımız malümata göre yeni ölçü mikyası tatbike başlandık- tan sonra bazi esnafın balkın galletinden istifade ederek ok- kası meselâ 40 kuruştan olan bir maddeyi kilosunu 40 kuruşa satmaması için tedbirler alına caktır. Rusların hediyeleri Evvelki akşam Leningrat va- purile limanımıza getirilen Sovyet hükümetinin hediyeleri dün kıs- men vapurdan çıkarılmıştır. Bir kısmın da bügün çıkarılacaktır. Gelen hediyeler evvelce de yaz dığımız gibi bir büyük Kamyon, on traktör ve müteaddit pulluk ve ziraat makineleridir. Makinelerin montajı için şeh- rimize gelen Sovyet mütehassıs: ları dün mibmandarlıklarına ta yin edilen Selim Beyle birlikte şehri gezisişlerdir. Mütehassıslar ziraat makinelerile birlikte An- karaya gidecekletdir. Üc aylıklar verilmiye başlandı Eytam, eramil ve mütekaitle- rin üç aylık maaşlarının verilme- sine dün sabahtan itibaren her taralta başlanılmıştır. Tevziat bu defa büyük bir intizam dahilinde yapılmaktadır. Çok güzel bir eser Maltepe Askeri lisesi, 8on sınıf hatırası 1 ME Klişesini koyduğumuz rssim Maltepe Askeri lisesi son sınıf talebesinin Devlet matbaasında bastırdıklari hatıra mecmvasının bir sayfasıdır. Bu mecmua o kadar emekle hazırlanmış ve basıl- mıştır ki insan her sayfasında en güzel bir Avrupa mecmuasının zevkimi ve inceliğini bulur. Askeri lisenin son sınıf talebeleri bir senelik maaşlarını bu hatıra mecmuasının mükemmel bir şekilde çıkabilmesine terket- mişlerdir. Hakikati söylemek lâzım gelirse Devlet matbaası bu mecmu- anın, bahusus renkli resimlerinin tab'ında büyük bir muvaffaki- yet göstermiştir. Pek mahdut miktarda basılan bu güzel mec- mua ancak muallimlerle son sınıf talebelerinde mevcuttur, MM ii. 3 - VAKIT 12 Haziran 1932 — Ticaret mam İ mazı Ve iktisat Benzin işinde Ihbtikâr var! Benzin fiatları hiç bir sebep yokken yavaş yavaş yükselmekte devam etmektedir. Iki gün evvel : üç kuruş yükselen fiata dün yedi kuruş daha zam edilmiştir. Dün tetkikat yapan muharriris mize bir asâkadar “büyük şirket- lerin fiatlara zam ettiklerinden fiatın yükseldiğini, söylemiştir. Yarı toptan muamele yapan bir benzin taciri de “kowtenjan Hstesinde ihtiyactan az benzin mevcut o'duğu için fiatların yük» seldiğini,, anlatmıştır. Bizim anladığımıza göre ben- zin fiatlarındaki yükselmenin müs- bet biç bir sebebi yoktur. Ta» cirlerin ihtikâr yaptıkları zanno- lunmaktadır. Bu vaziyet Ticaret müdüriye- tinin de nazarı dikkatini celbet- tiği için tetkikata başlamıştır. Ve Ticaret odasından son haf- talardaki benzin fiatlarmı İste- miştir, Aynı zamanda bir çok benzin tacirleri arasında da tahkikat yapmıştır. Tacirler benzin fiatlas rının Avrupadaki piyasaya tabi olduğunu söylediklerinden, Ticas ret müdüriyeti, odadan bilhassa bu kususta malüwat istemektedir. Izmir ihracatı Gelen malümata nazaran İz- mirin mayıs ayındaki ihracatı diğer aylara nisbetle oldukça iyidir. İzmir mayısta 17 bin kile tütün, 243 bin kilo özüm, 7 bia kilo palamut ve incir ihraç et- miştir, Bilhassa incir mabsulâtı bu sene İâiilen satılmıştır. Stok olarak İzmirde ancak 3500 kile incir kalmıştır. alacağı olanlar Ticaret ve sanayi bankasından | alacağı olanların Millet meclisine, Adliye vekâletine ve Ticaret mi dürlüğüne müracaat ettikleri yâs zılmıştı. Dün bankadan alacağı olan- lardan bir grup tekrar Ticaret Odasına müracaat ederek para» larının bankadan alınması için delâlette bulunulmasını istemiş- lerdir. Ticaret müdüriyeti müracaat eden bu zevata aynen şu cevabı | vermiştir : — Banka tasfiyededir Tasfiyeden sonra her kes kanunun emrettiği şekilde #'acaklarım alabilirler. Şimdiki halde bir müümele vapmak bizce imkin dahilinde değildir. Manmafin vekâlece müracaat deseniz verilecek emre göre müsmele yaparız Gulgaristanda ziraat iyi Istanbul Ticaret odasına gelen malâmıta nazaran komşumuz Bulgaristanın son aylarda ticari ve zirai vaziyet çox iyidir. Bilhassa hayvan miktarı gün- den güne çoğalmaktadır. Bu seneki mabsulât ta geçen sene kilere nisbeten yüzde elli nisbe- tinde fazladır. San senelerde terakki etmiş olan ipekçilik bu sene mübim bir varidat menbaı ulacaktır. | Masmafih oKızanlık civarında (o çekirgeler, Pelevne mıvtakasında muzır böcekler kış- hk zeriyatı kâmilen tabrip et miştir. Çilek 40 kuruşa fırladı! İki gün evvel çileğin okkası toptan 25 kuruşken dün birden bire 40 kuruşa çıkmıştır. Buna da yağan yağmurun çilek tarla- larını barap etmesi sebep ol- çita, ( Wi. (Ticaret ve sanayi bankasından N sike