12 Haziran 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

12 Haziran 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 1

Sayfaya ait küpürler

Cenevre 8 — Son günlerde, fransız matbuatında, dikkati celbedecek derecede bariz ve devamlı bir Türkiye düşmanlığı başladı.
 Fazlı bey Dün gazeteciler ile vedalaştı Birinci müfettişlik baş müşa-. virliğine terfian tayin edile n sabik vali muavinimiz
 Gazi Hz. 20 temmuza doğru Istanbulu , şereflendırecekler Ankara 12 (Telefon) — Reisicumhur hazretleri 20 temmuza doğru...
 Buğday fıatı düşüyor Fırınların çıkarmasına az ekmek sebep yoktur Az ekmek çıkaranlar mahkemeye veı'ılecek bir buoday stoku
 Temyiz azalığı Ankara, İl — Ankara ağır ceza mahkemesi azası Şevki bey temyiz mahkemesi azalığına intihap olunmuştur....
 RuSyadan gelen traktörler Rus vapurunun getirdiği traktör vesaire boşaltılırken Rusların bize ihda ettikleri traktör, tank,

Sazi Hz. 20 temmuza Istanbulu şeref- doğru lendirecekler. AKŞAM Kuponlar meselesi içim hamiller müşkülât gösteriyor. ile müzakerat € Sene 14 — No: 4910 — Fiatı her yerde: 5 kuruş ons Tayyare piyangos PAZAR — 12 Haziran 1932 Telefonlar: Tahrir 21686 — Idare 21434 — Klişe 20113 a Bugünkü keşidede kazanan snumaralar 4 üncü sahifede Tepms'in garazkârlığı Cenevre 8 — Son günlerde, fransız matbuatında, dikkati celbe- decek derecede bariz ve devamlı bir Türkiye düşmanlığı başladı. Bu neşriyata “ düşmanlık ,, tabiri çok gelirse “bedhahlık,, diyebiliriz. Her halde, açık bir sui niyet... Türkiye, harici siyasetinde ne yapsa, bu gazeteler tarafından fena görülüyor. Başka bir devlet, Türkiyeye ( karşı iyi ve dostane bir harekette bulunsa, derhal fena tefsir ediliyor. Hattâ, ortada hiç bir hâdise olmasa, eski defter- leri karıştırıp Türkiye aleyhine bir kaç satır yazı yazmak imkânını buluyorlar. Meselâ, geçenlerde, Ingiltere hükümeti, şayanı tebrik bir kadir- şinaslık eseri olarak, Gazi hazret- lerine bir kitap takdim etti. Temps gazetesi küplere binmiş, şarkta miras (o soygunculuğuna alışmış eski , bezirgân ruhile ingilizlere çıkışıyor, Gazinin her sitayişe, her hürmete lâyık dehası karşısında söyliyecek söz bula- mamış: “Türkler, garp devletle- rinin menfaatlerini hiçe sayar- ken bu ne muhabbet ne hassa- siyetl,.,, diyor. Belli ki, fransızları, “Şark,, deyince, padişahlık dev- rinin imtiyazları, bol fzizli istikrazları, hulâsa ancak maddi menfaat alâkadar ediyor. Başvekil ile hariciye vekilinin Moskova ve Roma seyahatleri, fransız matbuatını büsbütün çıl- dırttı. Bu ziyaretlerin çok evvelden tayin ve tesbit edildiğini sanki bilmiyorlarmış gibi, mk seya- hatinin hemen akibinde Italyaya gidilmesine ne manalar vermediler! , Tam terki teslihat konferansı esnasında, bu seyahatleri Türkiye - Rusya - Italya arasında sıkı ve esaslı teşriki mesai fikrine atfet- tiler. Cenevrede, Türk heyeti murahhasasının, zaten Ruslar ve Italyanlarla mütemadiyen birlikte hareket ettiğini yaza yaza bitire- mediler. Bükreşte Küçük itilâf devletlerinin o içtima: ( günlerine rasgelen bu seyahat, Türkiye-Rusya ve Türkiye - Italya arasında, bir , fmdan taraftan Lehistâna, diğer cihetten Yugoslavya'ya karşı bir ittifak zemini hazırlamak fikrine atfe- dildi. Matin gazetesi, ' Rusyanın açtığı sekiz milyon dolarlık kredi ile Türkiyenin Sovyetlerden son sistem toplar satın aldığını (ma- kine demek silâh demekmiş) bu toplarla (o Çanakkale (boğazının tahkim edileceğini, bu suretle mühimmat ve silâh dolu Italyan vâpurlarının serbesçe boğazlardan geçerek Rusyaya gideceklerini ve Rusların bu Türkiye ve Italya yardımı sayesinde bir gün ansızın Lehistana saldıracağını, iki sütun- luk bir baş makalede, hiç sıkıl- madan ciddi ciddi yazdı! Geçen gün, üç dört gazetede birden şu serlevhayı ,okudum: “Türkiye, kuru üzüm ve incir mukabili silâh alıyorl,, Terki teslihat mefküresini bal- talamak için, Avrupanın büyük mühimmat ve top fabrikaları (eeşhur Comite des Forges) tara- satın alınmış olan bu gazeteler, büyük devletleri silâh- lanmaya teşvik için - görülüyor ya- biç bir habasetten çekinmiyorlar... Gene bir iki gün evvel /ournal gazetesi İsmet paşanın seyahat- “lerini Fransüya've müttefiklerine müteveccih yeni tertibatın baş- langıcı addediyor, “ Stalin'in boy- nundari Müssolini'nin okucağına atılan İsmet paşa ...,, cümlesile, Türkiyenin muayyen (devletler zümresinde açıkça mevki aldığını yazıyordu. Temps gazetesi, büyük bir makalede, Anadoluyu âdeta italyan muhaceretine peşkeş çekerken, Türkiyeyi nüfuz mıntakalarına ayıran mahut 1915 itilâfını zikre- derek, “Italyanın Antalya hava- lisinde Onüfuz tesis (o etmesini fransanın fena Mazarla görmiye- ceğini ,, yazmaktan ve Tür- kiyeyi bir nevi müstemleke gibi göstermekten utanmıyordu. Bu suretle, güya, İtalyanın artık Fransız müstemlekelerine göz dik- meye ihtiyacı kalmıyacakmış. Bu ( Devamı ikinci sahifede) Rus vapurunun getirdiği traktör vesaire boşaltılırken Rusların bize ihda ettikleri traktör, tank, kamyon ve otobüslerin vapurdan boşaltılmasına bu sabah da devam edilmiştir. Tahliye işi bugün bitirilecek ve tanklar, traktörler hususi bir trenle Ankaraya gönderilecektir. og Gazi Hz. 20 temmuza doğru Istanbulu , şereflendirecekler Ankara 12 (Telefon) — Reisicumhur hazretleri 20 tem- İİ muza doğru İstanbulu şeref- lendireceklerdir. Gazi hazretleri dün gece Halkevini teşrif etmişler ve Aka Gündüz beyin Mavi yıl- İ) dirim piyesinin temsilini etmişlerdi: Kupon müzakeratı Müşkülât arzeden bir safhaya girdi Ankara 12 ( Telefon ) — Ku- ponlar meselesini hamiller ile yeni bir sureti tesviyeye bağlamak için Parise giden Saracoğlu . Şükrü bey temaslarına devam ediyor. Buraya geleni malümata göre, hamiller ile cereyan eden müza- kerat müşkülât arzeden bir saf- baya girmiştir. Saracoğlu Şükrü bey geliyor Ankara 11 — Çocuğu rahatsiz olduğundan Saracoğlu Şükrü bey hafta içinde gelecektir. Fazlı bey Dün gazeteciler ile vedalaştı Birinci müfet- tişlik baş müşa-. virliğine terfian tayin edile n sa- bık vali muavi- nimiz Fazlı bey, yarın şehrimiz- den ayrılıyor. Dün mülkiye- liler Fazlı beyin şerefine bir ziya- fet vermişlerdir. Bugün vâli Mu- hiddin bey, Fazlı beyin şerefine bir Fazlı bey veda: ziyafeti verecektir. Fazlı bey, dün matbaamızı da ziyaret ederek veda etmiştir. Fazlı bey, Istanbul vali muavin- liğinde bulunduğu zaman rüfeka- sına, maiyetine, iş sahiplerine, bilhassa gazetecilere kendini çok sevdirmiş, işleri en kestirme yol- dan halletmek, her türlü dertleri dinliyerek (o kendisine müracaat edenleri memnun etmek sırrını keşfetmiş kıymetli hir idare me- muru olduğunu isbat etmiştir. Fazlı bey dün matbaamızdan ayrılırken son intibalarını bize şu şekilde anlattı; — Şimdi Istanbulda icra vaz- iyetinden çıkmış bulunuyorum. Icra, mahiyeti itibariyle yakıcıdır. Bu icraatın haklı tarafı varsa mesele yok. Aksi hadis olmuş ise kari- lerinizden özür dilerim.,, Demiştir. Fazlı beye yeni vazifesinde de ayni muvaffakiyeti temenni ederiz. Temyiz azalığı Ankara, 11 Ankara ağır ceza mahkemesi azası Şevki bey temyiz mahkemesi azalığına intihap olunmuştur. Fırınların Son zamanlarda havaların kurak gitmesinden dolayı, buğday mah- sulünün bu sene az olacağını zan ve tahmin eden bazı muhtekirler, fiatleri yükseltmişler, bazı furun- cular da bundan istifade ederek narha zam ettirmek ümidile, iki gündenberi hiç yoktan bir ekmek buhranı meselesi ihdas etmeğe kalkışmışlardır. Bu yanlış zan ve tahminler üze- — (sine, buğday son on beş gün içinde, 7,75 kuruştan 9,25 kuruşa fırla- tılmış; buğday piyasasında baş- lıyan bu gayrı tabii hava, dün şehrin birçok yerlerinde fırıncıların halkın ibtiyacacatına kifayet ede- miyecek kadar az ekmek çıkar- mağa kalkışmaları suretile, bariz bir şekil almıştır. Bazı mahalle- lerde, az ekmek çıkaran fırınlar Rus hikâyeleri! (son) moda diye almıştıkl., (Vâ-Nü ) Rusya'dan avdet ederken bir çok seçme rus hikâ- yeleri getirmiştir. Bunların pek yakında dercine başlıyacağız. — Ah bey, şu şapkaya bak, son moda imiş! Bu ne sonu gelmez iş hanım, başındaki şapkayı da geçen sene Buğday fiati düşüyor az ekmek çıkarmasına sebep yoktur Az ekmek çıkaranlar mahkemeye verilecek, bir buğday stoku yapılacak -İ Dün halkın birikmiş olduğu fırınlardan birinde ekmek: yuğrulurken önünde halk toplanmış, çıkarılan ekmekler kapışılmıştır. Ekmekçiler, on günden evvel unları yüksek fiatle satın aldıkları ve narha zam icra etmek için” belediyeye yaptıkları müracaatlar nazarı dikkate alınmadığı cihetle, Şi zarara (Ouğramamak için az ekmek çıkarmağa mecbur kaldık- larını iddia ediyorlar. Halbuki belediye fırıncıların bu iddiasını varit görmemekte ve unları, buğ- day fiatleri pek düşkün iken satın aldıkları cihetle, zam icrasında hiç bir sebep bulunmadığını ileri sürmektedir. Şurası (o muhakkaktır ki, dün türkiyenin ber tarafına yağan bol yağmurlar, kuraklığın devam ede- ceği ve bu sene buğday mahsulünün ( Devami ikinci sahifede ) Rus hikâyeleri?