12 Haziran 1932 Tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

12 Haziran 1932 tarihli Akşam Gazetesi Sayfa 3

— — 12Haziren 1293 AKŞAMDAN AKŞAMA Tasarruf etmeyiniz! Bütün dünya zenginleri, para sarfediniz! Ahmet bey isminde, tanıdığım bir zengin zat vardır. Geçen gün evine gittim. Akşam çayı zama- niydi. Sofra üzerinde yirmi kadar taze simit duruyor. Eskiden de ekseriya bu zatın akşam çayında bulunurdum. Pastalar, pefi? bere ler, Kake'ler eksik olmazdı. Der- ken, yavaş yavaş, bu üç cins mekülât ikileşti. Sonra, bire indi. Nihayet, mütevazı pastalar, işte böyle, yerlerini, altmış paralık simide terketmiş bulunuyorlar. Ev sahibi, gülümsiyerek: — Tasarruf devril Ne yapar- 8ınız?... - Diye izah etti. - Biliyor- gunuz ki, benim bütün param, piyasada işlettiğim taksi otomo- billerinden geliyordu. Şimdi artık, tasarruf olsun diye kimse otomo- bile binmiyor! Varidatım azaldı. Banada bir tasarruf fikri arız oldu. Hattâ, bu simitleri bile, sizin zannettiğiniz gibi, altmış paraya almıyorum da beda- vaya Ogetirmeğe uğraşıyorum. Bakınız, nasıl: Eskiden Sipahi ocağı sigarası içerdim. Şimdi Yenice içiyorum. Bunlardan birin- cisinin beheri yüz on paraya, ikincisinin kırk parayadır. Sipahi yerine oher Yenice içişte bir simiti bedavaya getirmiş olu- yorum. Ne dersiniz bu fikrime? Aynı zamanda, iktisat yaparak cemiyete hizmet değil mi?.. Mecliste hazır bulunanlar ara- sında diğer bir zengin zat vardı: Mehmet bey.. Kendisinin fırını ve fabrikası mevcutmuş. Ahmet beye, o cevap verdi: Hakkınız var... Tasarruf devrindeyiz... Benim fabrikamda ve fırınımda, pasta, pefit Öeure gibi yiyecekler yapılır. Son za- manda, her fantazi şey gibi, bunlar da revaçtan düştü. Bakınız, zati âliniz ki, zengin diye meş- hursunuz, siz bile akşam çayla- rında benim müstahsalâtımı ye- mekten vaz geçmişsiniz... Bittabi, varitatırn azaldı. İşçilerimi kısmen savmakla kalmayıp kendi yaşa- yışımda bile tasarruf (o yaptım. Eskiden Sirkeci'den Harbiye'deki evime bir otomile atlıyarak gider- dim. Şimdi ise, travmayla gidi- yorum... Düşünün : Böylelikle 90 kuruş tasarruf olunuyor... Koskoca bir tavuk parası... Hoş, çoktandır tavuktan da iktisat olsun diye Sarfınazar ettikya... Ayni mecliste, ziraatçi Ali Bey vardı: — Aman efendim... - dedi. - Bu nasıl iş böyle?.. Sizler gibi zenğin zevat tavuk yemeği düşü- nürlerse biz çifçiler ne yapacağız? Kümes hayvanlarımızı kime sata- cağız?... Esasen yumurta ihraca- tımız durdu... Sonra, tütünlerimiz!, Ben, aynı zamanda, tütüncülükle meşgulüm... Sipahi ocağı sigara- sında kullanılan iyi cins tütünleri (Devamı dördüncü sahifede) (Vâ-Nü) A. B. — Vay Hacı bey, ağır ezgi, fıstıki makam nereyeböyle? Akşam a ŞEHİR HABERLERİ Lüzumlu bir sokak 928 de verilen karar tatbik edilmelidir Şişlide Halâskâr gazi caddesinde Etfal hastanesi kapısı karşısında ufak bir sokak açılmasına 928 senesinde cemiyeti umumiyei bele- diyece karar verilmişti. Bu arsa istimlâk edilmek üzere Beyoğlu dairei belediyesi tarafından eshabı alâkaya müracaat etmeleri bildi- rilmiş, hattâ sokakta mecra açıl- mış ve sokağın önünde tramvay şirketi tarafından bir bekleme mahalli yapılmış, umumi haritaya bu sokak kaydedilmişti. Son zamanda encümeni vilâye- tin tensibile bu kararın refedil- diğini haber aldık. Bu sokağın arkasında beş yüzü mütecaviz ev ve apartımanlı bir mahalle vardır ve bu mahalle sakinleri hep bu- radan geçmektedirler. Encümeni vilâyetin kararı üzerine mahalleli tarafından bir mazbata ile bele- diye riyaseti makamına müracaat edilmiş ve eski kararın ifası istenmiştir. Belediye riyasetinin bu müra- caatı nazarı dikkate alacağını ve halkı müşkülâttan kurtaracağını muhakkak addederiz. Gaz depoları Operatör Emin bey dahiliyeye müracaat etti Sabık şehremini operatör Emin bey, Üsküdarda Paşa limanında bir gaz deposu inşa etmek iste- miş, fakat belediye kabul etmi- yerek teklifi reddetmişti. Bunun üzerine operatör Emin bey, dahi- liye vekâletine müracaat etmiş ve belediyeden şikâyette bulun- * muştur. Vekâlet, Emin beyin bu müracaatı üzerine keyfiyeti bele- diyeden sormuştur. Belediye, gaz depolarının nerede yepılması lâzım geldiğini, Emin beyin istediği yerde gaz deposu neden yapılamıyacağını bildire- cektir. Bir kadın yankesici tutuldu Maruf kadın yankesicilerden Fatma geçen gün birini soyarken cürmü meşhut halinde yakalan- mıştır. Fatma evrakile beraber Adliyeye teslim edilmiş, evrak ikinci ceza mahkemesine veril- miştir. Bir yankesicilik Mehmet isminde birisi Galatada yolcu salonundan geçerken yan- kesici Burhan yanına sokularak adamcağızın cebinden 19 Jirasile cüzdanını aşırmıştır. Bir müddet sonra Burhan yakalanmış, para üzerinde bulunmuştur. — Efendim, bir zata beş on lira borç vermiştim... Dört kavgacı Bunları ayırmak istiyen kızıp kavgaya karıştı! Evvelki akşam Beyoğlunda Bos- tanbaşında (Ogarip bir kavga olmuştur. Niyazi, Hikmet, Vangel ve Yorgi isimlerinde dört kişi sokakta kavga ederlerken Ahmet isminde bir adam aralarına girerek ayır- mak istemiştir. Fakat Ahmet bunları ayırıp kavgayı durduracağı yerde kendisi de kavgaya karışmış, cebinden bir tabanca çıkararak üzerlerine hü- cum etmiştir. Gürültüye polisler yetişmişler, kavğacıları yakalamışlardır. Kav- gayı ayırmağa gelen Ahmedin üzerinde tabancadan maada bir de bıçak bulunmuştur. Beş kavgacı adliyeye teslim edil&ceklerdir. Vapur beklerken. Çaldığı paralar ve eşya ile yakalandı Sarıyerde oturan Recep bey isminde Obir maliye memuru geçende Şaziye isminde bir hiz- metçi tutmuştur. Evvelki sabah evdekiler uyandıkları zaman hiz- metçinin evde olmadığını görmüş- lerdir. Şüphe üzerine derhal ev aranmış, Recep beyin o cüzdanındar 13 lirasile bir altınının ve bir lira çeyreğinin, aşağı odadan da bazı çamaşırların aşırılmış olduğu gö- rülmüştür. Recep bey derhal polise müra- caat etmiştir. Yapılan tahkikat neticesinde (o hizmetçi köprünün Boğaziçi iskelesinde vapur beklerken yakalanmıştır. Çaldığı paralar ve eşya yanında bulunmuştur. Şaziye adliyeye verilecektir. Sanasaryan hanı davası Sanasaryan hanı davası hakkın- daki son karar evrakı temyizden mahkemeye iade edilmiştir. Mah- keme heyeti bugün evrakı tetkik edecektir. AKŞAM ABONE “ ücretleri * —— Türkiye Ecnebi SENELİK 1400 kuruş 2700 kuruş 6 AYLIK 750 » 1450 » .3SAYLIK 400 » 800 » 1AYLIK 150 » — ? me” Abone ücretleri doğrudan doğruya AKŞAM idaresi namına gönderilmelidir. Adres tebdili için yirmi beş ku- ruşluk pul göndermek lâzımdır. Sefer 7 — Ruzuhızır: 38 5. İmsâk Güneş Öğle İkindi Akşam Yatsı E. 627 848 433 8,33 12 Va. 2,8 4,8 1214 16,14 19,41 Idarehane: Babıâli civarı j Acımusluk sokağı No. 13 İ Amca Beye göre... .. Vadesi geldi... Seyyah getirmek Belediye bu hususta tetkikat yapıyor Belediye şimdiye kadar seyyah işlerile pek az meşgul oldu. Iktisat müdürü Asım Süreyya bey belediyenin bu işlerle | esaslı surette o meşgul olması lâzım geldiğine kani olmuş ve bunu şehir meclisinde mevzuu bahs olan raporunda kaydetmişti. Asım Süreyya bey seyyah işleri hakkında tetkikata başlamıştır. Seyyah işleri nasıl tanzim edilme- lidir? Seyyah getirtmek için nasıl bir hattı hareket takip edilmelidir? Istanbul belediyesi nasıl fedakâr- lık yapmalıdır? Buna mukabil belediyeye one gibi varidat menbaları temin edilebilir?.. Asım bey, bu noktaları tetkik ediyor. Seyyah işleri bu bubran sene- lerinde Avrupanın maruf seyyah şehirlerinde bile eski ehemmiye- tini kaybetmiştir. Insanlar, iktisadi buhrandan dolayı (o seyahatlere fazla para vermiyorlar. Bu sebeple Istanbula seyyah getirmek için büyük ümitlere kapılmak doğru değildir. Yalnız 2 âza Ölüleri yakma cemiyeti hazırlanıyor Ölüleri yakma cemiyeti, yakın- da faaliyete geçecektir, elyevm cemiyetin iki âzası vardır. Bun- lardan biri kimyager Nurettin Münşi bey, ve diğeri de demir yollarında doktor Ali Riza beydir. Cemiyete âza olmak için bir kaç müracaat daha vaki olmuştur. Âza adedi on kişiyi geçerse, cemiyet faaliyete başlıyacaktır. Şişlide zengin bir hanım, ölüleri yakmak için üzerinde fırın yapıl- mak üzere, cemiyete bir arsa hediye edecektir. Almanyadaki ölüleri yakma cemiyeti obunu haber almıştır. Cemiyet bu arsada yapılacak fırın için büyük kolay- lıklar gösterecektir. Almanyadaki ölüleri oyakma cemiyeti, bu işe karşı alâkadar olan Türk hanımını tebrik etmiştir. Kirli kaplar akar su ile yıkanacak Lokanta, birahane, bar vesair bu gibi yiyecek ve içeçek satılan yerlerde kullanılan kapların akar su ile yıkanması lâzım iken bazı yerlerde bütün kapların durgun , bir suda yıkandığı görülmüştür. Bunun sıhhi mahzurları çoktur. Belediye akar su kullanmayan müesseselere ceza verecektir. i .. Paraları almıya gidiyorum! İ Sahife 3 li EZEim çrryppndiza İ Ihtikâra karşı Dün elime belediyenin eski mektupçusu Osman Nuri beyin “Mecellei umuru belediye,, ismin- deki eseri geçti. Bu kıymetli kitabın narh kanunlarına ait kısmı en meraklı romanlardan daha şayanı dikkat.. 1091 senesinde Mehmet Rabi zamanında korulan belediye yasakları ve ihtikârla müçadele tetbirleri pek tuhaf.. Işte bunlardan bir tanesi: “Esirciler o sattıkları cariyenin yüzüne allık ve kızıllık ve tezyin için başka birşey sürmeyeler..,, Ibtikârla mücadelenin nerelere kadar sokulduğuna dikkat buyu- ruluyor mu? Belediye yasağı ka- dınların (o boyanmasını (o güzellik noktai nazarından bir ihtikâr me- selesi addediyor. Hanımlarımızın nazarı dikkatini celbederim. Daha tuafı bu cariye satışının altında başka bir kayıt: “Papuç- çular sattıkları papuçları.., diye başlayor.. Yani satılan pabuçla satılan cariye yanyana... Bir kaç sahife çevirdim. Kasap- lara ait bir yasak nazarı dikkatimi celbetti : “Kasaplar koyunu keçi etinden temiz edip halt etmeyeler.,, Bu kayıt bugün içinde cari olabilir.. Dikkat ediliyor mu? “ Kasaplar etleri halt etmesinler. Bu narh ve ihtikâra mani olmak için ko- nulan kayıtlar arasında en şıkı işkembe çorbalarına dair olan kanun İşte: “İşkembeciler işkembeyi pâk su ile pişüreler ve sirke sarmısağı tamam ola...,, Allah Allah.. Belki ben sirkeli sarmısaklı çorba içmiyeceğim, belki sevmiyorum. Fakat mecbu- rum. Kanuni mecburiyet.. Hikmet Feridun Avans almak istiyen memurlar Belediye memurlarının esnaf bankasından bir maaş nisbetinde aldıkları avansı ödemeden diğer bir avans istedikleri görülmüştür. Bir memurun borcunu ödemeden diğer bir avans alamıyacağı ve bunun için beyhude yere teşeb- büsatta bulunmaması bir tamim ile bildirilmiştir. Esnaf bankası, yakında esnaf icin yeniden ufak mikyasta kredi vermeğe başlıyacaktır. İlân tarifemiz 7 Teşrinievel 1931 tarihin- den itibaren gazetemizin ilân tarifesi şu suretle tesbit edilmiştir: . Santimi kuruş 400 250 200 100 60 30 Sahife BONA İç sahifelerde Son iki sahifede — İnanmam! — Neden? A. B. — Öyle olsa yel gibi giderdin!