24 Haziran 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

24 Haziran 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Irakta neler Oluyor ? İngilizlerle Kürtler arasında yapılan harbin sebepleri — Sinci sayfamızda — — I$inci Yıl * Sayı: 5192. Amerika : Recep Beyin Cevabı | Kütahya meb'usu ve Cümhuriyet H. fırkası umumi kâtibi Recep Beyin Büyük Millet Meclisi müzakeratı si- rasında “Halk fırkasmın şiari halk- çılıktır. Devletçilik prensibi, bu şi-” ar İle kabili telif değildir.. diyen Kocaeli meb'usu Sırrı Beye verdiği uzun ve müdellel cevabı dünkü (Va- kıt) ta kısmen neşrettik. Bugün de diğer aksamını dercediyoruz. Bu mil. nakaşa, bir moktai nazardan çok faydalı olmuştur . Bu da şimdiye ka- dar bizim artık herkesçe malüm Olduğunu farzettiğimiz bazı haki katlerin Sırrı Bey gibi vaktile ve- kâlet sandalyesini işgal etmiş olan Ye bugün de meb'us sıfatını haiz bulunan bir takım zevatça bile henüz anlaşılamadığını göstermiş bulunma- sıdır, Şayani dikkat olan cihet şudur ki,| Sırrı Bey gibi zevatın bile henüz an- İıyamadıklarmı, bu münakaşa ile anladığımız halkçılık ve devletçilik! mefhumları, Recep Beyin pek hak. İr olarak işaret ettiği gibi Ciimhuri- yet Halk fırkasınm resmi proğramı| ile tarif edilmiş mevzulardır. Bu mevzularm fırka proğramına esaslı birmadde olarak girebilmesi için ü- Zerlerinde daha evvel bir çok müna- kaşalar cereyan etmiştir. Bu esaslar üzerine, fırka kongre- lerinde bir çok sözler söylenmiştir. Diğer taraftan halkçılık ve devletçi: lik mefhumları fırka proğramına mal gölldikten sonra da gene bu mevzular Brcrine Konf ar... Yerilmiştir. Makaleler neşredilmiştir. Bu kadar münakaşalardan, müzakerelerden, neş Tiyattan sonra hâlâ ayni mevzu- ların izahı ve tenviri yolunda söz söylemiye ihtiyaç hasıl olması biraz! garip olmakla beraber, bunu bir de - receye kadar hayatm zarari ve hadiselerin tabii icapları şeklinde ka «| bul etmek lâzımdır. ' Filhakika halkçılık ve devletçilik gibi tabirler, mücerret birer pren - #ip olarak münakaşa ve tetkik e - dildiği vakit aralarında fikir ve na - zar itilâfı olan kimseler bile ko - layca bu tabirler, bu mefhum - lar üzerinde birleşebilir, Hepsi de) bunların lüzumu üzerinde kolayca anlaşabilir. Fakat bu tabirlerin ve prensiplerin hadiselere tatbiki mev - zuu bahsoluneca vaziyet derhal de » ğişir. Evvelce birleşmiş ve anlaşmış zannedilen zevat arasında müna - kaşalar baş gösterir. Netekim bu defa meclis müzake - Tatı arasmda Kocaeli meb'usu Sırrı Reyin ileriye sürdüğü İtirazlar da bu suretle vukun gelmiştir. İlk zamanlarda, Halk fırkası proğramın - da mevki alan devletçilik prensi - bini iptida liberalizm mesleğinin bile Mehmet Asım T Alt tarafı 2 inci sayfamızda O CUMA, 24 Haziran (6meny) 1932 Silâhlarınızın Hicaz Prensi Hareket etti Prens motörö biniyor Bir müddettenberi şehrimizde bulunuz Hicaz ve Necit Hükümdarı Melik İbaissyut Hazretlerinin ikinci oğlu Kmir Faymi Haz - retleri dün akşam Batuma bâreket etmiş - lerdir. Emir Hazretleri, dün öğle yemeğini Pe - rapalâs otelinde, İstanbul velisile, vali mmusvini All Riza Bey ve Hariciye Ve- kâleti erkinmdan Refik Amir Bey ile birlikte yemişler, esat on altıya doğru otomotille ötelden ayrdarak Seyrisetain rotımma gelmişlerdir. Pren' Hazretleri burada bir müfreze polisi tarafından se - lamlanmış ve Çankaya motörlle LAit Triyastno kumpanyasınm Florehlino va - vuruma göçmiştir. İstanbul valisile di - ger bazı mewst Emir Hazretlerini va -| pura kadar teşyi etmişlerdir. Keti ni den Rek Amir Bey Batuma kadar refakat edecektir . Prens Hazretleri, Batumdan Pehlevi HN » manı yolile Tahrana gidecek, oradan sonra Rağdadı da ziyiret ederek mem - leketine dönesektir. Kongre maçları Istanbul -Ankarâ Muhtelitleri 3-3 Berabere kaldılar Ankara, 23 (Vakıt) — Kongre ve kupası maçlarının üçüncüsü bugün Ankara-İstanbul muhtelit- leri arasında yapıldı. Hakem Fethi Beydi. Her iki takım şu şekilde idi: Ankara: Kaleci Vasfi - müdafi Emin, Halis-muavin , Hayı Rıdvan- mubacım, Selim, Ali Ri- za, Sedat, Nevzat, Ihsan. İstanbul; Kaleci Avni - Hüsnü, Ruhi - Samib, Sami, Süleyman- Şeref, Eşref, Hakkı, Alâeddin, Niyazi, 8 inci dakikada Istanbul ka- lesine vaki olan bir hücumda Ale tarafı 2 inci sayfada Hanım, bu tuttuğumuz yolun sonu iflâs uçurumudur. — Aman kocacığım, öyle ise şu dükkâna girelim |.. İ ceğini üçte birini | Yeni pazarlar İzmir, 23 (Vakıt) — Yarın Reşadi. ye ve Alsancak pazarlarınm açılma merasimi yapılacaktır. © Sayısı 5 Kuruş z bırakın , diyor ! DünHariciye Natiaiktıset ve Ziraat bütçeleri kabul edildi Hariciye, Nafia ve iktısat vekilleri birer nutuk söylediler Hariciye vekili : “ Cümhuriyet Türkiyenin harici siyaseti müs- takar yolunu ve mukadder tekâmülünü takip etmektedir!,diyor Ankara, 23 (A, A.) — B, M. Mec - lisi bugün bütçe müzakeresine devam etmiştir. Hariciye vekili Tevfik Rüş - tü Bey, hariciye bütçesinin mü « zakeresi münasebetile atideki be» yanatta bulunmuştur: Harici siyasetimizin tarzı ve he « defi üzerinde yeni maruzatta bu - lunacak değilim, Sebebi, dünyada ve hariciyemizde faaliyetin azaldı« Zından değildir. Bilâkis her tarafta faaliyet, her vakitten fazladır, -Hariciyeniz ise, her sene geçen seneden daha çok çalışılıyor ve daha iyi çalışacaktır. Ancak Cümhuriyet Türkiyenin harici | siyaseti müstakar yolunu ve mukad - der tekâmülünü takip elmektedir. Müstakar dedim: Çünkü © öteden - beri beyan ve ilân ettiğimiz sulh yolunda şaşmaksızın yürüyor. Mu - kadder, dedim: Çünkü © mazinin Hariciye vekili Tevfik Rüştü E. Amerika ingiltere ile derslerinden çıkan ibretlerle, büyük inkılâbımızın ilhamlarile, Büyük Şe - zin ve milletimizin büyük kud ret ve kabiliyetile, Büyük Meclisin yüksek idare ve rehberliğile ve ha» diselerin, çoğrafiyamızın icabr ile, İsmet Paşa hükümetimizin anlayışile, hulâsı maddi ve manevi küdret ve zarüretlerin sevk ve izamile çizil - miştir. İşte bu siyasetin omahi - yetini bir cümlede tarif için diyebi « lirim ki: O Briand — Kelloğ mi- sakının ruh ve esasi dahilinde tekâ - mül etmektedir. Bu misakı misal almaktan maksadım, umumi İarbin hâlâ hatıraları yakan facialarından en veciz intibah vesikası bu olduğu içindir. , Tam muvaffakiyetini can ve gö nülden dilediğimiz Lozan könfe « ransının biri umumi, diğeri hususi (Alt tarafı #üncü sayfamıza teklifinin akisleri Fransa kabul etmiye taraftar görünmüyorlar | İtalya memnuniyetle ve aynen kabul ediyor Cenevre, 23 (&.A) — Tahdidi teslibat kenferan sin - umumi * komisyonunun dünkü heyeti umumiye celsesinde: Ame- rika heyeti murahhasasıreisi M. Gibson, aşağıdaki beyanatta bulunmuştur : — Amerika Reisicümhuru, beni bali hazırda umumun itlama arzolunan bir beyannamenin metnini tebliğe memur etmiştir. Müşarönileyh , programının neşri keyfiyetinin milletlere tevcih edil- miş bir hitap mahiyetini iktisap ede- tahdidi . teslihat (o meselesinin umumi surette ve ariz amik mazarı İti- bare alınması ve her devletin bizim mühim programımıza iştirak edeceğini alenen beyan elmesi neticesini tevlit eyliyeceğini ümit etmektedir. Bundan sonra M. Gibson, M.Hoover'in tabdidi teslihat konferansındaki Ame- rikan heyetine göndermiş olduğu tali- matı okumuştur. M. Hoover, bu tali matında tahdidi teslihat sahasında en makul terakkiyatı tahakkuk sahasına isale müsait üsoller hakkında daha evvelce heyetler arasında müzakerelere girişilmiş olduğunu beyan etmektedir. M. Gibson, Amerika Reisicümhurunun beyanatını Amerika milletini cereyan etmekte olan müzakere ve münakaşa- lardan tamamile ve doğru olarak ba- berdar etmek için okuduğunu söyle- miştir . — Tafsilât ve teferruata girişmiye- rek işi kısa kesmek ve bütün millletlerin M. Hoo we (Lütfen sayfayı çeviriniz) Zaruri ihtiyaçlar Harp önü dünyasile, harp sonu dünyasını ayıran seneler, Ayni in - sanları, birbirinden üç batın u - zakla iki nesil haline koydu . Dün, kendimiz için zaruri ihti - yaç saydığımız şeyler nelerdi?... Ek -| | mek, su, hava. Bügün, sinema ek - mekten, otomobil sudan, radyo ha - vadan daha az mühim değildir .. Artık, haftarın filimlerini seyre - demiyen kadın veya erkek, ekmeksiz kalmış bir aç kedi ıstırabile kıvranı - yor.. Artık, arasıra otomobil gezintisi yapamıyan insan, susuz kalmış bir balık perişanlığile çırpınıyor... Artık, evinde radyosu olmıyan ai - le, havasız kalmış bir çiçek hüzmile)! soluyor. . İşte, bize dünkü bolluğu hasretle|| andıran bugünkü darlığın iç yüzü: Kazanç azlığı değil, ihtiyaç çoklu - Gul. Yusuf Ziya Yılanın cinayeti İzmir, 23 (Valut — Torbalıda do- kuz yaşında bir kızı yılan sokarak öl - dürmüştür , San'at ve fayda Selçuk kız san'at mektebinde öl Selçuk kız samat mektebinderı sergiden bir köşe ve mektebin bu seneki mezunları * Yazısı 5 inci siyfamizda —