24 Haziran 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

24 Haziran 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

Günün — Meselelerinden Yeni icra kanunu Hakkında bir fikir Yeni icra kanunu resmi gaze- te ile neşredildi. Bir kaç günden beri kitap halinde Istanbul so- | kaklarında, köprü üstünde, iske- | le başlarında satılıyor. Evvelki | kanun ile ortaya çıkan şikâyst- leri bertaraf etmek için adliye vekili Yusuf Kemal, temyiz mah kemesi reisi Fuat Hulüsi, Mani- sa meb'usu Mustafa Fevzi, Ko- caeli meb'usu Salâhattin beyler... İlâh gibi (o hukukşinaslarımızın büyük emekler sarfettiklerini bi- liyoruz. Yeni karunun tatbika- tile bu emeklerin boşa gilmemiş olmasınını çok arzu ederiz. Yeni kanunun meclisten çık- tığı günlerde idi. Bütün hayatını icra işleri içinde geçirmiş olan bir zata bu kanun hakkındaki fikrini sorduk. Dedi ki: — Bundan evvelki kanun ik mi idi; buda öyle; evvek | ki kanunun tatbikatından mü- teveliit şikâyetlere meydan ver- memek içinde çok çalışılmışlır. Fakat iş kanunun hükmünü fi- liyat ile O tahakkukettire bi- | Imektedir. Bu da kanunu her tarafta hukuk mektebi me- zunlarından intihap edilmiş icra tıremurlarma verebilmekle müm- kündür.,, Sonra mütaleasını ikmal et- mex için şu sözleri de ilâve etti: — Bununla beraber hapis usu- lünün icra işlerinde ehemmiyetini de inkâr edemem. Ben bir se- nede beş bin hapis kararı ver- mişimdir. Fakat bunlarm ancak | yüz sekseni tatbik edilmiştir. Ge- | H kalanlar,. böpis-kararnmı- görür görmez borçlarını derhal öde- miştir !,, »» Muhtelit mahke- melerde mühim davalar Türk * Yunan mahkemesinde dün bazı davalara bakılmıştır. Mühim olarak bunlar arasında Kostantin (o Batistas tarafından hükümetimiz ( aleybine açılmış olan 15000 liralık dava ile Jan Papas tarafında gene hüküme- timiz aleyhine açılmış 90000 lira- ) ; hik davanın mürafaaları yapılmış ve karara kalmıştır. Türk - Fransız mahkemesi ey- Wilde yaz tatilini bitirerek faali- yete başlıyacaktır. (18 eylülde wülğa şehir emanetinin perye bankasından akteylediği bir mil- yon logiliz liralık istikrazın ha- milleri tarafından belediye aley- hine açılan davanın mürafaası Yapılacağı gibi Osmanlı banka- sının Şam şubesinde bıraktığı 15 bin altın liradan dolayı Şam Yalisi İsmail Hakkı Bey ve Sü- tiye bankası aleyhine Osmanlı tarafından açılan dava- ların mürafaaları yapılacaktır. Aynı gün madam Linzler tara- İindan sabık Paris sefiri Münir Paşa aleyhine açılan 31675 frank- davayada bakılacaktır. 10 €ylülde de Ali Cenani Bey tara- Fransız hükümeti aleyhi- açılan Aymtap köylerinde 30 parça emlâkin tahribinden yi ikame olunan tazminat davası ile Abdülhamit varislerin- en Naile Hanımın vekili Mu- em Bey tarafından Fransız Ye Süriye hükümetleri aleyhine kin 1, sti ve vi ası rüyet edile- Sekli, ii ve ki Kibrit şirketi bonoları iade etti Maliye vekâletile şirketin ta- ahhütleri meselesi etrafında mü- zakerelerde bulunmak üzere bir | müddet evvel Ankara'ya gitmiş olan kibrit ve çakmak inhisarı şirketi direktörü Mösyö Hofman bugün şehrim ze dönecektir. Şir- ketin Omüdür © muavinlerinden Hamdi Bey dün Ankara'dan gel. miştir. Şirketin ifa edemediği taah- bütlerine mukabil iadesini, son müzakereler neticesinde, kabul ettiği her biri 407,302 Dolâr 80 çent kıymetinde hazine bonosu şirketin merkezi tarafınden Nev- york'ta Cümhuriyet merkez ban- kası namına Shase Bank'a teslim edilmiştir. Bu suretle bu mesele kat'i şekilde halledi'miş bulan maktadır. Şirket erkânı iade edilen bo- nolar dolayısile hazinenin, ileri» deki faizler hariç şimdiki halde 1,750,000 Dolâr kazanmış bulun- duğuğu söylemektedirler. Kibrit satışı düştü mu? Diğer taraftan alâkadarlar, son kaçakçılığa karşı alınan ted- birlerin mühim tesirleri görülmüş olmasına rağmen iktisadi buhran iHükümetimizin bu muamele neticesinde 1 milyon 750bin dolar kazanmış bulunduğunu söylüyorlar yüzünden kibrit satışının da mü- bim mikdarda düştüğünü iddia etmektedirler. Şirket geçen sene 22 milyon sandık kibrit sattığı halde bu sene mikdar yüzde on beş mikdarında azalmıştır. Şirket kibrit #alışını çoğalt- mak maksadile bazı tedbirler tasavvur etmektedir. Bu arada çakmak (kullanılmasının men'i için bükümet nezdinde teşeb- büste bulunulacaktır. Maamafih evvelce damgalanmış olan çak- makların (kullanılması şimdiki halde menedilmiş değildir. Fırıncılar Halâ eski aldıklori unları kullanıyorlar Belediye ekmek narhını dün de değiştirmemiştir. Cumartesi günü yapılacak tetkikat netice- sinde ekmek fiatının değiştirile- bileceği tahmin edilmektedir. Ekmekçiler cemiyeti reisi be- yanalında fırıncıların unlarını her gün aldıklarım, fırmetlar wnv bahalıya aldıkları için ekmeğ de babalıya sattıklarını söylemiş, | vaktinde icabeden tedbirleri al madığı için alâkadarları tedbir- sizlikle ittibam etmişti. Belediye mahafilinde bu beya- nata cevaben deniyor ki: “Son yapılan bir teftiş netice- sinde bir.çok fırıncıların bâlâ i-eyyelcs-- almış - olduklarıenleri kullandığı anlaşılmıştır. “Bu un- lar o kadar çoktur ki bir hafta- danberi henüz bitmemiştir. Bor- sadaki satışın da azlığı bu iddi- ayı tevsika kat'i bir delildir. ! Belediyeyi tedbirsizlikle ittibam edenler kanunsuz hareketlerin- den dolayı mahkemeye verilmiş- lerdir. Şimdilik başka söylenecek bir söz yoktur.,, Buğday inmiye meyyal Bir kaç gündenberi buğday fiatlarında ve alım satımında mü- him tebeddöller olmamıştır. Zahire borsasında fiatın yük- selmesinden evvelki tabii za- manlar gibi alış veriş yapılmıştır. Dün de hararetli buğday alış verişi olmamasına rağmen fiat 7 buçuk kuruş ile 8 kuruş ara- sında tehalüf etmiştir. Hatta bir aralık, bir kaç mü- essese birden buğday sattığın- dan fiat birdenbire 6 kuruş yir- mi.paraya kadar inmiştir. Bir az sonra fiat sekiz kuruşta kapan- mıştır. Dün de şehrimize 28 vagon buğday gelmiştir. Poliste: Kartal tepedeki Hırsız yakalandı Bir müddettenberi Bakırköyde Kartaltepede müteaddit hırsızlık- lar oluyor ve faili bu'unamıyor- du. Dün yakup isminde birisi Kartaltepede bir arabanın içinde bulunan eşyaları çalarken yaka- lanmış ve yapılan tahkikat neti- cesinde Yakubun Kartaltepe hır- sızlıklarım yapan adam olduğu tesbit edilmiştir. Çırpıcı cinayetinin esrarı Ç bulunduğunu dün yazdığımız kadın cesedinin büvi- yeti anlaşılamamıştır. Bir adam şüphe altında bulunmaktadır. | İnhisarlarda Münhaller Ehliyetli memurlar için kâfi âddediliyor İnbisarların birleştirilmesi faa- liyetine devam edilmektedir. Tev- hit işi bu ay sonunda texamile bitirilmiş olacaktır. lahisarlar birleştirilmiş halde şebrimizde üç ay kadar tecrübe edilecek, eylül sonunda Ankara- ya nakledilecektir. loh'sar idareleri bütçelerinde mühim miktarda tasarruf temin edilmiş, kira ve telefon ücretleri, kırtasiye ve levazım masrafları tasarruf edilmiştir. İnhisar idareleri umum wüdü- rü Hüsnü Bey dün kendisile görüşen bir muhartirimize bir- leşmeden sonraki , yaziyet hak- kında şu izahatı vermiştir ; — Tohisarların tevhidi dolayı sile açıkta kalacak memurların miktarı henüz tesbit edilmiş de- ğildir. Fakat şurası muhakkak- Ur ki, vazifesini yapan hiç bir memurun açıkta kalması ibtimali yoktur. Çünkü üç inhisar idare- sinin münballeri “ve vazifesini ifadan aciz o'anların yerleri, bu- kuk ve vaziyetlerini daima göz önünde tultuğumuz ehliyetli me- murlarımız içiv fazlasile kâfidir. Hakiki vaziyet bundan ibarettir. Müskirat inhisar idaresinin tülün inbisârının bulunduğu binaya nak» li ve vazifenin müştereken ifası bugünden itibaren filen başla- mıştır. Tütün inhisarının teşhide da- hil olmıyan, mamulât, yaprak tütün şubeleri ve fabrikaları ay- nen kalmıştır. Kezalik müskirat inhisar idaresinin ticaret, imalât şubeleri de aynen kalmıştır. Di- ğer servisler her iki idare de mütenazır olduğundan bir araya getirilmiş bulunmaktadır. Sovyet hariciyesi teş- rifat umum müdürü Emir Faysal Hz. ne Sovyet hükümeti namına şebrimize ka- dar refakat etmiş olan Sovyet hariciye komiserliği teşrifat umu- mi müdürü Florinski yoldaş dün Odesaya hareket etmiş, rıhtımda hariciye vekâleti namına Refik Âmir Bey ve şehir namına da vali tarafından teşyi edilmiştir. Belediyede : Mavnalardan alınan vergi Liman dabilinde kıyıdan kıyı- ya işleyen mavuna ve emsalin- den ton başına alınmakta olan 50 kuruş belediys verğisi 25 4 Alman lisesi siri sö Dün mezunlar şerefine se- faretanede bir çay verildi Dün öğleden sonra Tarabya- de Alman sefaretbanesi bahçe- sinde İstanbuldaki Alman lisesi ve ticaret mektebi mezunları şerefine Alman sefareti tarafın- dan bir çay ziyfeti verilmiştir. | Ziyafette Alman lisesi ile tica- ret mektebinden bu sene mezun olan kız ve erkek talebeler veli- ler ve sefaret erkânı ve mektep muallimleri bazır bulunmuşlardır. Merasimde Istanbuldaki Alman konsolosu M. Fabriziyus söz al- mış ve şimdi Cenevrede tahdidi tesiihat konferansında bulunan sefir M. Nadolni'nin bu samimi içlimada hazır bulanamadığından çok müteessir olduğunu ve bu husustaki selâmlarını bildirmiye kendisinin tevkil edildiğini söyle- miş ve uzun bir nutuk irat et- miştir, Bu nutukta ezcümle tir ki; — Kıymetli misatirperverliklerinden istifade ederek İstanbulda açığımız Al. man mektebinde Türk bükümeti ile hem fikir olara yürüyoruz. Maksadımız, Mit liyetçi, Cümburiyerçi insanlar yetiştir. mektir. Konsolostan sonra mektep ida- re heyeti reisi ve Doyçe Oryent Bank müdürü M, Post söz alınış ve mektebin tarihçesini yaparak mütarekeden sonra Türk hükü- metinin kıymetli lütuflarile tek- | rar tesis edilen Alman lisesinden | ilk defa talebe mezun olduğunu | söyliyere yeni mezunlara muvaf- fakiyet temenni etmiştir. Çay ziyafetinden sonra imti- han yapmak üzere Almanyadan ge“ len maarif komiseri Dr. Löffler da bir nutuk söyliyerek İstanbuldaki Alman lisesinde Türk ve Alman muallimlerinin kiymetli sailerile yetiştirilen talebelerden bahsetmiş ve Almanyanın hariç memleket- lerdeki Alman mektepleri hak- kındaki noktai nazarını ve bu gaye ile çalışan diğer müessese- lerin faaliyetlerini izah etmiştir. Bundan sonra merasime niha- demiş- yet verilmiştir. Mezunlara diple- ma tevzii Pazarlesi günü öğle- den evvel Tütünya'da merasimle yapılacaktır. ilk mektep mezunlarının diplomaları lik mekteplerden mezun olan kız ve erkek talebelerin diple- maları Maarif müdüriyeti tara- fından tasdik edilerek mektep idarelerine gönderilmiştir. Talekelerin diplomaları bu haf ta içinde dağıtılacaktır. yi 3 -— VAKIT 24 Haziran 1932 mes Mücadeleye Davet Kara Görücülük.. Kütahya meb'usu Recep B. | Kocaeli meb'usu Sırrı Beyin iti“ | | razlarma mecliste cevap verirr | ken “Kara görücülük,, şeklinde bir tabir kullandı. Recep Beyin cevabını iptida Ankara telgrafı olarak veren gazetelerde bu ta- bir “kara gözcülük,, şeklinde neşredilmiş olduğu için yanlış telâkkiye uğramıştı. Nutkun aslı | | bu hatayı tashih etti. Recep B. kata görücülük tabirinin yanlış telâkkiye uğramaması için yani- na “bedbinlik,, kelimesini de ilâ- ve etmiş. Bu suretle tamamen yeni ve yerinde olarak kutlandı- ğı kelimeyi tarif ettikten sonra bütün arkadaşlarını bu fena ha- lâtı rubiyeye karşı mücadeleye davet eylemiştir. Kara gürücülük, yeni bedbin- lik ne demektir? Bunun zddı olan ak gürücü, yani nikbinlik ne demektir? Bunu zürefadan biri huş bir tarzda şöyle anlatı" (| yor: Farz ediniz ki bir bira! de biri kara gürücü, diğeri âk gürücü iki arkadaş var. ikiside garsondan birer parça peynirli sandoviç İstiyor ve garsun geti” riyor. Al gürücü olan zat gar- sonun getirdiği sandoviçi bir İ parça peynir ile ekmek olarak görür. Diğer kara gürücü ise peynirin sadece deliklerini gü- yı şeyde ak görücü olmak doğru değildir. Fakat kara gö- rücülüğe nisbetle ak görücülük bin kerre tercih edilir. Çünkü - kara görücü olan kimse hiç bir vakit ne memnun, nede mu- vaffak olabilir. Memleket meselelerine gelince, bir çok vatna daşlar - hadiseleri kendi kendilerine muhakeme € dip bir hüküm verecek te olmadıkları için muhitlerinden mütehassis olurlar. Kendilerinin daima gördükleri ve itimat ettikleri kimselerin gös rüşlerine ve düşünüşlerine göre kara görücü, yahut ak olurlar, Bizce buhran ö > rında en mühim mesi işte vatandaşları bu gibi kara görül cülerin ii en kurtarmak” tir. Çünkü kara görücülük had“ di zatında bir olan buhran şid- detini memlekette emniyetsizliği arttırmak © suretile yüz, hatta bin dereceye çıkarır. Bu İL ile Recep Beyin dediği gibi ka- ra görücülere e mücadele etmek doğrudan doğruya buhran yi | tehlikesine karşı alınacak en | mühim tedbirlerden biridir. l wi) Adliyede ; Beraet kararı Hâsan Rasim B. aleyhindeki bir dava, dün neticelendi Istanbul birinci ceza ' mesinde, dün ecnebi g; ime den alınmış olan bir intihar has berinin (omüsaadesiz meşrinden dolayı bir müddet evvel HABER gazetesi aleyhine açılan davanın | , i ! | | ! İ rüyeti neticelenmiştir. Mahkeme, ecnebi bir memle- kelte vukua gelen intihar hadi” selerinin müsaadesiz gazetelere yazılmasının suç olduğu matbuat kanununun 38 inci maddesinde açikça yazılmış olmadığı ve bus run böyle olduğu bu maddeyi | meclisin tefsir suretile tadil et- mesile anlaşıldığı noktasmdan, tadilden evvelki maddeye göre mahkemeye gelen bu davada, gazetenin sahibi ve neşriyat mü- dürü Hasan Rasim Beyin ittifakla beraetini kararlaştırmışır.