3 Temmuz 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

3 Temmuz 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Fon Papen Hitlerle tamamile e i ! anlaşmış! : Berlin, 2 (A.A) — Deutsche Herrenelub, Almanya asilzadele- rinden bir çoğunu bir araya toplıyan ve en nüfuzlu azasından biri de M. Von Papen olan bir ulüptür: Bu kulüp, şimdiki hü- m. teşkiline müncer olan mükâlemelerde büyük bir rol “oynamıştır. © — Ecnebi bir memlekelte bulu- nan bir Alman gazetecisine gön- oldu. bir mektupta i M. Von Gleichen, şöyle diyor: Yeni kabineye karşı Naziler val- nız müsümahakâr davranmakla iktifa et- memektedirler. Bu kabine, Nazilerin reisinin resmen ve katiyen tasvibine mazhar olmuş bit kabinedir. Yeni kabine, gazetelerin yanlış olarak iddia ettikleri veçhile bir intikal kabinesi de değildir. Yeni Reicbstag, inilak ile © örğilse de en kuvvetli fırkasının reyleri kabinenin mevklini tahkim ve İcrasun: tasvip edecektir. Buna mukabil kabine, memleketi Nazilere terkedecektir. Bundan başka Prusya Başvekili, veya İmparatorluğun Prus ya komiseri olacak bir zatın tayini (Me- selesi ile nasyonal - sosyalistlerin iştira» kile dahili idarenin tanzim ve tensikine müteallik bir takım ibulaflar da mevcut- tor. Servicede lapresse Democrate tarafından neşredilmiş olan bu mektup Vorvaeris (o tarafından iktibas edilmiştir. Bu gazete, bun- dan Von Papen hükümetinin Hit- ler bargketine bağlı ye tâbi ol- duğunun bir delilini görmek is- temektedirr, deridir. Bir müddet Tercümanı Hakikat gazetesinde çalışmış, bir aralık merkez memurluğu, Edirne vilâyeti (o mektupçuluğu Yapmıştır. Zevcesi Nebiye, kızı “ Neslihan (o Hanımlarla (o birlikte oturmaktadır. Recai Beyin ye- ğeni, Norettin Efendi de ara sıra öve gelerek geceleri misa- fir kalmaktadır. Nureddin ef, bu misafirlikleri esnasında henüz ek genç yaşında bulunan Recai b kızı Neslihan hanıma kal- binde bir aşk duymuş, (bunu mubtelif vesilelerle izhar etmiş va bir gün bu sevgisini genç kızın babasına da açmıştır. Fa- kât Recai Bey bu bahsa ait hiç bir şey konuşmak istemediğini söylemiş, bunun üzerine bu me- sele bir müddet kapalı kalmıştır. Dün gene Nureddin efendi bah- si tazelemek istemiş, bu yüzden Recai Beyle aralarında bir kav- ga çıkmış ve Nureddin efendi- ye daha eve uğramaması arma Bu kavgadan pek fazla müteessir olan Nureddin efendi apteshaneye giderek ta- bancasına kurşun doldurmuş ve dişarı çıkarak sofada zevcesi ve kızi ile birlikte oturmakta olan Recai Bayin üzerine ateş etmiş- tir. Nureddin efendi Recai Beyi başından © yaraladıktan sonra sını Recai Beyin zevcesi Nebiye, sonra kızı Neslihan ha- nımlara çevirerek ikişer el ateş etmiş, ikisini de muhtelif yerle- rinden yaralamıştır. Yaralıların yere kanlar içinde serildiğini gören carih derhal toparlanmış, deniz üzerine doğ- ru olan balkona koşmuş, soka- i atlıyarak kaçmak istemiştir. ve heyecan ile ayağı par ; lığa takılarak ters bir vazi- yette düştüğünden, beyni patlı- yarak ölmüştür. Bir adamın bal- kondan düşerek öldüğünü gören ve daha evvel tabanca sesleri Zirdikleri gili “hadiseden eve eri en Büyükdere polis merkezini de haberdar etmişlerdir. Mecruhlar erhal otomobille Etfal hastane- sine kaldırılmışlardır. Recai Be- — yin yarası hafiftir. Kızı ile zev- . cesinin yaraları ağırdır. Müddei kane ve ı tahkikata NR —— 2— VAKIT3 Temmuz 1932 — pe Tel dürü Hüseyin Şökrü Beyin bira- | i Dün Büyük Meclisi dünkü içtimanda çay, kabve ve şeker itbalinin bir el- den idaresi hakkındaki kanunu müzakere etmiştir. e Müzakere esnasında Halil Bey (Izmir)in vaki olan itirazın” karşı Iktisat vekili Mustafa Şeref Bey ticareti bariciyemizin yapılan istatistik- İere nazaran her sene açık gös- terdiğini, 930 senesinde ise 33 milyon lira açık vermek Üzere bulonan O ticereti o hariciyemizin kontenjan tatbikatı neticesi ola- rak mütevazin bir surette kapa- tıldığını söylemiştir. Bundan sonra Vekil Bey, bu kanunun tatbikinin, iş sahasını daraltacağı hakkındaki iddiayı da cerhetmiş ve ezcümle demiş- tir ki: Cenevrede Hoover plânı iyi değil! Japonya, bu fikirdedir Cenevre, 2 (A.A) — Terki teslihat o konferassnda yapılan mükâlemeler bu sabah M, Hen- dersona tevdi edilecek olan müs- | bet neticelere vâsıl olmuştur. Alâkadar devletler ve bilhassa Ispanya, Lehistan, Felemenk, is- viçre ve İskandinavya memleket- leri konferansın, itilâf edilebilmiş olan voktalar hakkında, bilfarz hava teslihatının tenzili, bülçe mastaflarının ve sılâh imalâtınıli kotrolü meselelerinde bir karar vermesi lâzım geldiği kanaatinde bulunmaktadır. ingiltere bu nok- tai nazaralektar gibi görünmek- tedir. Japonya, reddediyor Tokio 2, (A.A) — Hariciye nezareti ile alâkadar bir zat hari- ciye nezareti tarafından W., Mat- sudaria'ya verilen talimatın Ho- over teklifatınm açıktan açığa reddine muadil bulunduğu kana- atinde olduğunu söylemiştir. goponsa bahriye sezaretinin tali bazı noktalar kabule şayan olmakla beraber, teklifatın batta münakaşa esası şeklinde bile olsa tetkikini reddetmiş bulundu- ğunu ilâve etmiştir. Ftansanın askeri masrafları Paris, 2 (A.A) — Askeri ma- sarifat üzerinden 1500 milyon tasarruf yapılmasını teklif eden mali proje, müdafasi milliyeye müteallik bütün nezaretlerin mü- bayaat, ticari ve sınai muamele- lerinin tanzimi ve silâh altına celbe ait nakti mükâfatlar mik- tarında tenzilâtı ihtiva etmekte- ir, Fakat, donanmaya gelince Paris, 2 (A.A) — Umumiyetle maliye encümeninin mesarifin tenkisini kabul edeceği zanno- lunmaktadır. Çünkü bu tenkisat, istisnai ma- biyettedir. Ve milli müdafaa büt- çesinde yapılması omutasavver tenkisat milletin emniyetini ihlâl edecek şekilde değildir. Maamafih bazı meb'uslar,italya bahri inşaatını mütemadiyen tez- yit etmekte olduğundan dolayı, bütün Fransız bahriye programı- nın teabhuru münasip olmıyacağı mutaleasındadırlar. idare memurları mesarifinin tenkisi maaşlara dokunulmamakla beraber memurlar cemiyetleri- nin protestoları dolayısile bir ta- kım müşkilâla maruz kalmak- tadır, Msi Vy i Ankara, 2 (Vakıt) — B, MW. | | — Gözetilen nokta, evvelce | vergi ve resimlere ilâveten mali memlekete açık olarak ithalini kabul ettiğimiz bir mal mukabi- linde ihracat eşyalarımıza kapan- mış olan kapıları açtırmaktır. Badehu Şeref Bey, meclis kürsüsünde söz söylemenin iyi olduğunu fakat söylenen sözler hakikate (o mutabık (olmadığı takdirde hariçte yapacağı in'ikâ- salın düşünülmesini ifade et- miştir, Müteakiben Recep Bey, Halil Beye cevaben fırka programma tanllük eden meseleler ve pren- sipler etrafında beyanat ve iza- hatta bulunmuştur. Neticede müzakere kâfi görü- lerek kanun kabul edilmiştir. Buna nazaran halen mevcut Yunanistanda Fırkalar arasındaki mücadeleler Şiddetlendi! Atina, 2 — (Apoye ve Mati- ni'nin hususi telgrafı) yapılan büyük. nümayişe on bin kişi iş- tirak etmiştir. Fakat, Cümhuriyet birliği fırkası lideri M. Papanas- tasyo'nun iddia ettiği gibi nüma- yişçiler Yunanistanda bir dikta- törlük ihdasını istememinlerdir. Atinâdan haberlere gö- re, fırka Meli en Bi devreye. girmiş bulunmaktadır. M. Papanastasyo ile Mislako- pulos ve gene Papanastasyo ile Venizelos arasında cereyan etmiş olan şiddeti omünakaşalardan sonra bütün fırkalar biribirlerile mücadeleye şririşmişlerdir. Gün geçmiyor ki parti reisle- rinden birisi ötekisine hücüzi et- M. Venizelosun büyük mahareti sayesinde mulalefet fırkaları birbirlerinden ayrı bu- lunmuşlar ve bir türlü aralarında birlik yapmak imkânını bulama- mışlardır. Bu itibarla yakınlaşan intihabata, her parti, kendi he- sabına girecek, bu suretlede muhalefetin kuvvetleri dağınık bir vaziyette kalmış olacaktır. Pek tabii geçen bütün devrede iş başında bulunmuş olan liberal fırka, her taraftan hücumlara maruz kalacaktır. Bununla be- raber öteki partilerde hisseleri- ne düşen tenkitlerden kurtulmuş olmıyacaklardır. M. Venizelocun en ehemmiyet verdiği nokta olan rejim meso- lesi etrahında, Liberal fırkası reisi, kendisine M. Kondilis'ten başka bir müttefik bulamamıştır. Maamafih her ikisinin arasında tam bir anlaşma yoktur. Liberal fırkası reisi, Cümbürlyetçi rejim hakkındaki vaziyetini degiştirme- diği takdirde Halk fırkasının ik- tıdar mevkiine gelmesi imkânın hasıl olamıyacağını söylüyorum. M., Kondilis ise, daha ileri gide- rek, Halk fırkası iktıtarı ele al- dığı gün, Yunanistanda dahili harp ve kıyam olacağını söyle- mektedir. Fakat öteki fırkaların reis- leri olan Mösyö Kapandaris ile M. Papa Anastasyo, intihabat esnasında rejim meselesini mev» zuu bahsetmekten kat'iyyen imtina ediyorlar. Fakat bu, onların halk fırkasına hücum etmelerine mâni olmıyor. M, Papa Anastasyoya nazaran halk fırkası geri ve te- rakkiye düşman bir dır. M. > ew raj Haberleri Millet Meclisinde Hükümete, çay, şeker ve kahvenin memlekete ithalini bir elden idare ettirmeye mezuniyet verildi a | yo ve Zavilsiar — bir menfaat takip edilmemek | şartile hükümet çay, şeker ve kabvenin memleke ithali işlerini bir elden idare ettirmiye mezun- dur. Ancak bu maddeleri mem- lekete ithal etmek istiyenlere ithal edecekleri maddelerin kıymetle- rine muadil olarak hükümet ta- rafından tayin edilecek Türk malı çıkarmak şartile mezuniyet verilebilir. 31 Mayıs 932 tarihine kadar yapılmış mukavelelere müsteni- den gelecek şeker, çay ve kah- ve İle kanunun tarihi neşrinde gümrüklerde bulunan çay, şeker kahve bu kanunun hükmüne tabi | değildir. : Meclis, yarın toplanacaktır. Lozanda Ze müm Tamirat borçları projesi Bugün Almanlara verilecek Lozan, 2 (A.A) — Almanya- Dın nihai teahhüdalını talebedön projenin eşkâli hakkında başlıca alacaklı devletler arasında mu- tabakat hasıl olmuştur. Almanya tediye - kabiliyetini » iktisap eniği gün, beynelmilel tediyat bankası Alman devleri tarafından teminat #luna alınmış bulunan ve şimdiden “eziör bankaya tevdi edilecek olan bönoların piyasalara ihırscına karar verecektir. peni i i vi GÜLAY İRİ İetler arasındaki borçların şami) bir tarz- da tesviyeleri hususunda Cemahiti Müt tehide için elddi bir teminat olacaktır. Bono'ar'a temin edilecek olan rjline yarın tesbit edilecek te tahmin edildiğne göre 4 milyar Rayişmarka baliğ olacak» tr. Maâamalih, bu miktar son defa (o ratoryoma isbi bulunan Young senevi taksitlerinden ayrı olacaktır. Amerika, 15 kânünvevvelde tediyata tekrar iptidar edilmesinde isrir edecek olursa, alacaklıların serbestli hareketlerini iktisap o edebilecekleri düşünülmektedir. Bu husustaki proje, yarın Alman heye dee tevdi edilecektir. Fleyet, bunun ka- bul veva reddi mesuliyetlerini deruh'e etmiye mecbur bulunacaktır. Fransız gazetelerinin neşriyatı Paris, 2 (A.A) — Gazeteler, Fransız-İngiliz müşterek cephesi vücude getirdikten sonra şimdi de alacaklı devletler arasında bütün soktalarda itilâf hasıl ol- muş olmasından dolayı memnbu- niyet izbar etmektedir. Almanya, İsrar ve inat etmiş olsa idi, müthiş bir infirat içinde kalmış olacaktır. Umumi mütalea budur, Bugünün kat'i bir gün olmnsı muhtemeldir. Pertinex, Amerika'ya borçlu olan Avrupa'lı devletler arasında ilk dafa olarak bir tesanüt gö- rülmüöş olduğunu kaydetmekte» dir. MMumaileyh, bu badisenin şimdiye kadar geçen hadiselerin en mühimmi olduğu mütalcasın- dadır. Alman gazeteleri ise Berlin, 2 (A.A) — Hükümet taraftarı olan gazetelere, mütte- fiklerin metalibinin kabul edil miyeceğini yazmakta ve Alman heyetini, azmü sebata ve haltı hareketinden inhiraf etmemiye davet etmemektedirler. Heriyo, Lozana döndü Lozan, 2 (AA) — M Heryo, bu sabah saat 7 de buraya gel miştir. mazideki hatıralarına İstinaden yaşamak istiyen fırkalardan yüz çevrilmesi lâzım geldiğini söyle- miştir. M. Venizelos, Anas- M. Papa vi İ pılmış ve Keriman Halis hanım yetle verilmiştir. .yet mevkine konan bir 932 senesi Türkiye güzellik kıraliçesi! Memleketimizde bir kaç sene denberi tekrar edilen 3 müsabakalarının beşincisi dün ya” adlı bir genç kız birinci olarak seçilmiştir. . Feriha Tevfik, Mübeccel. Na * mık ve Naşide Saffet hanımların birinci çıktıkları bu müsabakalar " dan sonra geçen kış yapılan müsabakaya, ihtimal bütün dün yada bu nevi müsabakalar aley» hinde uyanan cereyanm tesirile olacak, ilk zamanlardaki rağbet gösterilmemiş, hakem heyeti iştirak eden on beş kadar mu- sabık arasında Türk güzelliğini bakkile temsil o edebilecek bir güze! göremediği için müsabaka neticesiz kalmıştı, Cümburiyet refıkimiz on beş gün kadar evvel bu seneki bey- nelmilel (o müsabakaları o tertip eden “Avrupa ve Amerika lâtin matbuatı cemiyeti, ile bu mü- sabaka ile alâkadar olan diğer bazı zevattan bu sene Belçikada yapılması mukarrer müsabakala- ra bir Türk güzelinin de iştira- kini temenni eden bazı mektup“ lar aldığı, her taraftan gösteri” len bü alâka karşısında lâkayt kalmanın muvafık olmodığı, kay» dile yeni bir müsabaka terti- bine karar verdiğini günlerce ! ilân etmişti, (Refikimiz açtığı müsabakanın bu sene gizli ya- pı'acağını, kimlerin iştirak etti- ğini sayısı mahdut hakemlerden başka kimsenin öğrenmesi ihti- mali olmadığım iMâya sdiyorder. Refikimizin o bu müsabakası dün akşam yapılmış, ve söylen- diğine göre içlerinde Abdulhak Hâmit, Uşşaki zade Halir Ziya, Çallı İbrahim, Galip Binköl ve Izzet Melih Beylerle geçen sene- ki güzellik birinci ve ikincileri Naşide Saffet ve Saniye hanım- ların bulundukları yirmi kişilik bir hakem heyeti, resmini der- cettiğimiz Keriman Hâlis hanımı birinciliğe seçmiştir. Cümburiyet refikimizce verilen malümattan bu sene müsabaka ya gösterilen rağbetin büsbütün azaldığı anlaşılmaktadır. Geçen sene reticesiz kalan müsabaka: ya on beş hanım iştirak ettiği halde dünkü müsabakaya ancak dokuz hanım girmiştir. Kendisi- ne “Türkiye güzellik kitaliçesi unvanı verilen Keriman Halis hanım bu dokuz hanım arasın da bökem heyeti tarafından en güzel (bulunarak (| seçilmiştir. Hakem heyetinin kararı ekseri: / hareket eden M, Kafands” risi, Çaldaristen sonr8 en kuvvetli rakibi olarak telâkki! etmektedir. Bunun için intihabaf €snasında, ona karşı kullanma$” ta ve bazırlamakta pek m olduğu tuzaklardan birisini kv” racağı muhakkaktır. M. K 4 lise gelince, liberallerle birlef” mekte şüpbesiz tereddüt yecektir, M. Çaldaris de, terakkip lerin hücumlarına karşı kendis'” müdafaa vaziyetindedir. © Ticari mübadeleler emir” nsmesi Alina, 2 (A.A) — Salâhiyetta” nazırlar, ticari mübadeleler b kında Almanya, Avusturya Çekoslovakya ile münakit ve "