8 Temmuz 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

8 Temmuz 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

© kük fikirlere sahip olan bir İstanbula haremdeki 5 Milletler cemiyeti ve Türkiyenin kuvveti Bir okuyucumdan aldığım mektup tan bir parça: Nihayet İş varacağına vardı. Siz istediğiniz kadar tarih bir tekerrür -| den ibaret değildir deyin, Türkiye - nin milletler cemiyetine davet edilme si bunu bir kere daha ispat etti. Na sl mı demeyiniz? Ben size anlata -İ yım: Hünkâr İskelesi muahedesile, çar. la, sultan Mahmut bir ittifak aktet mişti. Bu muahede Avrupanm kuv - vetli devletlerini derhal harekete ge tirdi. Boğazlar meselesi bir Avrupa meselesi halini aldı. Londrada imza - lanan boğazlar mükâvelesini, 1856 Pe Tis müahedesi daha barizleştirdi. (1856) da Osmanlı devleti Avrupa düveli muazzaması arasına girdi. Bugün de siyasi tarih gene boğaz lar etrafımda ayni şekilde cereyan © diyor. Türkiye mukadder olan Avru » pa konserinde yerini alıyor. Kariimin bu mektubundan anlaşır. lıyor ki, kendisi tanzimat siyaseti - nin €saslı ve sağlanı bir müdefiidir. İnsanların kanaatlerine bir şey de- mek benim haddim değildir. Fakat Türkiyenin (milletler cemiyetine da vetini tanzimat siyasetine, O an'aneyi Osmanlı harici siyasetine dönmek ma nasma anlamak O mümkün değildir. Çünkü bügünkü devletin bünyesi Os » manlı harici siyasetine dönmek iste- se bile dönmiye muktedir değildir. Çünkü: Osmanlı devletinin tanzl « mat siyaseti; A) Ecnebi müdahalesini kabul e - den bir siyasetti, B) Osmanlı siyasetinin mesnedi ©- Jan iktrsadi ye mali uzviyet imtiyaz istiyen, memleketi yarı müstemlike ve müstemlike şartları ile istismar eden ecnebi sermayesi idi. C) Osmanir” siyasetinin hedefleri |. köyü, ve'yerli sanayii mutavassıt ko- misyoncu ve saltanat zümresi hesa - Halbuki: A) Türkiyenin harlef siyaseti yakm bugün (Yurta sulh, cihanda sulh)! düsturile ifade edilir fakat bu düstur! Tâ mücerret olarak değil, Sevrden pens kadar geçen tarih hadiseleri.) Mazarı itibara alarak mann ver - e lâzımdır. O zaman bu sözlin ma mai cihan sulhünü muhafaza için S an siyasi ve iktısadi istikla. za ir şeklinde anlamak gerek- B Türkiy, dai ümhuriyetinin mali Milli kuvvetlergi,. >9Yesi — değildir. C) Türkiye cü köylüyü ve yerli dirmektir: Türkiye cümhuriyeti imparatorluğu arasında setin temeli olan dahili siy, sında tam bir z'ddiyet VA tezadr gören, bu tezadm Mahle idrak eden bir hükümet için her ai Ki bir teşekküle girmek, | tanzimat devrinin döneceğini zannedenler; ul dece aldatır. Milletler cemiyetine davet ed; . , bu cemiyete davet edij . me Yolunun nerelerden geçtiğini a dım, adım tecrübe etmiştir. Bir za manlar kuyvetimiz hakkinda meş - şeklin T kadınları a - ramak için müfettişler gönderdiğini kim unutmuştur? Türkiye milletler £ cemiyetinder Osmanlı devletinin Paris kongresine girdiği gibi kuvvet almak, senet bül- girdiği gibi kuyvet almak, mesnet bul mek İçin girmiyor, Türkiye bizzat bir kuvvet olduğu! için oraya davet ediliyor. , bu davetten siyasi faydalar yes k kadar plâtonik © değilim. ü, Türk kuvvetinin o Kıymeti tereddüt edenlere bir mik- mhuriyetinin hedefi Sanayii kuyvetlen - ile Osmanlı Cİ siya « Tarihi evrak Gümrükten çıkıyor Tabvilât, kupon ve emsalinin İ kontenjan harici gümrüklerden geçmesi için yeni bir kararname hazırlanmıştır. Bu kararname ile memleketin tali müesseseleri için ithali zaruri bulunan battal tahvilât, kupon ve emsali maliye vekâletince tasdik edilmek şar- tile kontenjan barici olarak mem- lekete girebilecektir. Vekiller heyetince sür'atle ha- zırlanarak gümrükler vekâletile maarif vekaletine bildirilen bu kararname ile Bulgaristandan ia- de olunduktan sonra gümrükler- de kalan 93 balye tarihi evrakın ithaline imkân hasıl olmuştur. Kararname henüz Istanbul gümrüğüne tebliğ edilmemiştir. Poliste : Bir kamyon bir Çocuğu ağır yaraladı Şoför. Ibrahimin idaresindeki odun yüklü kamyon Dolmabahçe sarayı önünden geçerken kahve- ci Niyazinin oğlu Mustafaya çar- parak ağır sürette yaralanmasına sebebiyet . vermiştir. . Kamyon Mustafaya çarptıktan sonra bir- detbire fren yaptığı için odun- lann üzerinde oturmakta olan Hasan ve Hüseyin isminde iki kişi yere düşmüşler ve onlar da hafif surette yaralanmışlardır. Çocuklar arasında Bebekte Dereboyunda oturan sandalcı Mehmet Faikın oğlu 8 yaşında İsmail arkadaşlarından Fahrettin tarafından itilerek de- reye düşürülmüş, vücudunun ba- zı yerlerinden yaralanmıştır. Kavga ve bıçakla yaralama Karagümrükte Neslişahsultan mahallesinde oturan Ahmet oğlu Sebahattinle Mehmet oğlu Seba- hattin kavga elmişler ve birbir- lerini döğmüşler ve bıçakla ya- ralamışlardır. Suçluların ikisi de yakalanmıştır. Otomobille araba arasında Dün 867 bumaralı hususi oto- mobil Tophaneden geçerken 2017 numaralı arabaya çarpmış, ara- banın hayvanları yaralanmıştır. Otomobil de biraz hasara uğra- mıştır. Aceleci vatman yüzünden Müskürat inhisarı muhafaza müdürü İsmail Hakkı B. dün Fındıklıda o tramvaya binerken yere düşmüş, bir dişi kırıldığı gibi kolundan da hafif surette yaralanmıştır. Tramvayi hareket .Afyon kooperatifi Nasıl çalışacak ? 1933 senesi mayıs bidayetin- den itibaren tatbika konacak afyon kanunu alâkadarlara teb- liğ edilmiştir. Kanuna nazaran Türkiyede bilumum afyon satışı, Türkiye afyon yetiştiriciler satış koope- ratifinin “inhisanma (verilmiştir. Sermayesi mütehavvil olan bu kooperatif birer lira kışmetinde hisse senedi çıkaracaktır. Kendi sahip olduğu veya kira ile tut- tuğu arazide afyon eken herkes bu kooperatifin azası olacaktır. Afyon istihsali ve satışı için kooperatif idaresi Türkiye dahi- linde bir takım mıntakalar ve tali mıntakalara ayrılacaktır. Bu | mıntakalarda beş kişilik idare | heyetleri olacak ve bu heyetler de iktisat ve ziraat vekâletlerin- den murahhaslar bulunacaktır. Afyon yetiştirenler istihsal ettik- leri afyonları kooperatife vere- cekler ve buna mukabil para alacaklardır. Beynelmilel parla- mentolar konferansı Temmuzun yirmi altısında Ce- nevrede toplanacak olan beynel- milel parlâmentolar konferansına bu sene ilk defa olarak Büyük Millet Meclisi namına resmen iş- tirak edilecektir. Bu konferansta meclis namına Tokat meb'usu Nâzım, El'aziz meb'usu Fazl Ahmet, Ordu meb'usu Ahmet İhsan, Bursa meb'usu Rasim Ferit ve Sivas meb'usu Necmettin Sadık beyler iştirak edecekler, Rasim Ferit bey sıhhi, Ahmet Ihsan bey ik- tasadi, Nâzem bey hukuki, Fazıl Ahmet bey siyasi, içtimai mese- | lelerle meşgui olacaklardır. Parlâmentolar konferansına iş- tirak eden muhtelif memleket parlâmentoları Türkiye ile bera- | ber kırktır. Ahmet İhsan bey dün Marsil- ya yolile Cenevreye hareket et- mişlerdir. Diğer meb'us'arımız birkaç güne kadar ekspresie gi- deceklerdir. Parlâmentolar (o konferansına Yeni kanun 1933 senesi ma- yısında tatbik edileceği için ko- operatif o zamana kadar teşki- lâtını ikmal ile meşgul olacaktır. Ali iktisat meclisi Ali iktisat meclisi 10 temmuz pazar günü Ankarada toplana- caktır. İstanbulda bulünan mu- rahhaslar bu akşam Ankaraya müteveccihen şehrimizden hare- ket edeceklerdir. Belediyede : istimlâk işleri komisyonu dün belediyede ilk toplanmasını o yapınış, alâkadar şubelerden mıntakalarındaki is- tiblâklar hakkında raporlar is- tenmesine karar verilmiştir. Yağan yâğmur miktarı Meteoroloji enstitüsünün ver- diği malümata göre dün Polat- ya 1, Kütahyaya 1, Merzifona 1, Bornuva 5, Giresuna 1, Trab- zona 14, Rizeye 6 milimetre yağ- mur yağmıştır. ettirmekte acele eden vatman yakalanmıştır. Tabanca ile oyun! Akbıyıkta Değirmen sokağın- da 18 numaralı hanede oturan 15 yaşında Mehmet isminde bir çocuk babasının tabancasile oy- narken tabanca kazaen ateş al mış, çıkan kurşun da Mehmedin sol ayağına isabet ederek yara- lamıştır. Yeniden teşkil oluğan istiblâk | şimdiye kadar şahit sıfatile işti- rak ediyorduk. Acı bir haber Kıymetli facia san'atkârların- | ! dan Otello Kâmil beyin bir aya- | İ ğının kangıran olduğunu ve ha- yatını kurtarmak için bu ayağın kesilmesine karar verildiğini te- essürle haber aldık, Ameliyat İ opsratör Burhanettin bey tarafın- dan © yapılacaktır. Kâmil beye acil bir şifa temenni ederiz. Maarifte : izmir kongresine Istanbul mas| rif müfettişleri gitmiyecekler Dünkü gazetelerden birisi Iz- mirde toplanacak olan ilk ted- risat müfeltişleri kongresine İs- tanbul maarif idaresi namınada beş müfettişin iştirak edeceğini yazmıştı, Dün bu hususta © yaptığımız tabkikata nazaran İzmirde top- anacak olan tedrisat müfettiş- leri kongresi İzmir vilâyetine ait mahalli mesail ile uğraşaca- ğımdan bu müzakerelere İstanbul müfettişleri iştirak etmiyecekler- dir. Beynelmilal terbiye kongresi toplanıyor Temmuzun son haftasında Nis- te beynelmilel terbiye kongresi toplanacaktır. Bu kongreye Is- tanbul vilâneti maarif idaresi namına da beş murahhas davet edilmiştir. Maarif idaresi Ecnebi lisanı bilen müfettişler arasın- dan beş zatı seçecektir. m Gönanda bir kız kaçırma hadisesi Günan, 7 — Günanın Hasan bey. köyünde bir kız vak'ası olmuş fakat jandarmanın müdahalesi neticesinde kiz kur- tarılmıştır, Hadise şöyle olmuştur: Hasan bey köyünden Mehmet kızı Necmiye hanım ile Ali Emin zevcesi Fatma ve İbrahim zev- cesi Zeliha habımlar tarlada ça- lışırlarken Babayka köyünden Is- mail ve diğer İsmailin taafruzu- na maruz kalmışlar ve Necmiye hanım Babayka ormanlarına ka- çırılmıştır. Bu sırada vak'ayı baber almış my Günan jandarma kuman- Jandarma: .| adası lar derhal hadise mahalline ye- tişmiş, ve kız haydutların elin- den kurtarılmıştır. Mutaarrızlar yakalanmıştır. Izmirde yakalanan Kaçakcılar İzmir, 7 — Pire, Izmir ve İs- tanbul arasında eroin kaçakçılı- ğı yapan Safter ile Yunanlı Yor- gi Patsiya 400 gram kaçak eroin ile yakalanarak adliyeye teslim edildiler. Karısınıboğdurmuş, Namaz kılmış! Polatlı — Burada bir köyde Hasan isminde bir şahısla bir 1 bir cinayet meselesinden dolayı tevkif edilmişlerdir. Şayi olduğuna göre mallarını günden güne satarak fakirleşen Hasan ağa karısı ile geçineme- mektedirler. Kadın nihayet mah- kemeye müracaat ederek boşan- mıya ve mallarının istirdadından dolayı şikâyet etmiye mecbur kalmıştır. Bundan haberdar olan Hasan ağa adamını kandırarak karısını boğdurmuştur. Aynı şayiaya göre cinayetten sonra Hasan ağa camie giderek namaz kılmış uşağı da oradan kaçıp , gitmiştir. Yapılan tehki- kat neticesinde Hasan ağa ve | uşağı tevkif edilmişlerdir. ei aşki İ mektep hayatile bir daha alâ Kadınlar ' RA aranan Birliğinde Bir konferans : Ailede çocuk Dün saat 17 de Kadın birliğinde © Yüksek muallim mektebi muallimlerindem Kâzım Nami Bey tarafından (ailede Çor cuk) ünvanlı bir könlerans verilmiştir. © Küm Nami Bey evvelâ aileyi, ailede çocuğu tarif etmiş ve gözlerine şu suretle d devam etmiştir z “Görüyoruz ki bizde çocuklar aileler tarafından ve aileler için yetiştiriliyor. Halbu ki aile, içinde j yaşadığımız cemiyetin bir cözidir. Çocuk ancak kendi cemiyet yetiştirilecek bir mahluk üzere ailelere cemiyetin bir diasıdır. Çocuğu bir aileye me kadar raptelsek nihayet obirgün i aileden aynlacak ve kendi celi miyetine intibak (edecektir. Biz çocuğu mektebe veriyor ve onun i kadar olmıyoruz: Halbu ki bize cemiyetin verdiği aile vazifi bunun terbiyesinde mekteple likte © çalışmaklığımızı istilzam ji eder, Onun için başka mı ketlerde olduğu gibi bizde de mektebe yardım edici aile ce- miyetleri teşkil etmiye çalışma" liyoz.,, g Konferanstan © sonra Şekip ? Memduh bey tarafından alâ turka bir konser verilmiştir. Kon- ; feransı münasebetile dün Kadın. i birliği hayli kalabalık olmuştur. Birlikte bundan sonra muntazâ” | man konferanslar verilecektir. i Türk- Yunan mah- kemesinde davalar Muhtelit Türk * Yunan mahke- minde dün 17 davaya bakılmış tır. Müdafaaları yapılarak talik edilen bu davâlarin mühim olan bazıları şunlardır: Ni Sg Ksenefon ismende bir zat, hükümetimizden İzmirde kalan | emlâki için 130 bin lira, Senpe* ris Meriç kenarındaki değirme- | ninden 100 bin drahmi, Madam Ertili Bursadaki eşyasından 10 bin lira, Madam İstema Anamur daki emvalinden 5 bin lira, Pat risis İzmirdeki emvalinden 15 | bin lira, Jan Paraskedas Adate* pedeki emvalinden 50 bin lira istemektedirler. Bunlardan başka yeniden hü- kümetimiz aleyhine iki dava ika- me edilmiştir. Davacılardan Jak | Jakoviç İzmir gümrüğünde alınan eşyasından dolayı 155 bin drah- mi, Leon ve Tomas İzmirde ka lan emlâkinden delayı 220 bin lira dava etmektedirler. Muhtelit mahkemede gelecek Perşembe yeniden 17 davaya daha babılacaktır. izmir zahire borsası Izmiri 7(â.A.) — Dünkü bors sada muamele gören mahsulât miktarı ve fiatları berveçhi ati“ dir: Buğday, 875 çuval, 6 kuruş 30 paradan, 7 kuruş 25 para kadar, Arpa, 194 çuval; 4 ku- ruş 10 paraya kadar. Bakla, | 1291 çuval; 5 kuruş 10 paradan, 5,5 kuruşm kadar. Palamut, 1355 çuval; 115 kuruştan 240 kuruşa kadar, satılmıştır. Buğday piyasası Ticaret ve zahire borsasındâ dün buğday üzerine mua“ mele olmuştur. Fiatı 8 kuruş beş paradır, Anadolunun muhtelif tarafla» rından 55 vayon ile 1282 çuval buğday gelmiştir. Bundan mada arpa, Mısır, peynir, ve bir mike tarda tiftik ir. vi ill di RA lee ok İz