8 Temmuz 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

8 Temmuz 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

7 — VAKIT 8 Temmuz 1937 | ilânları —— VAKİTın-— | Küçük ilânları| 10 detası yüz kuruştur istanbu! Belediyesi i Fatih belediye müdüriyetinden: İçki inhisar müdüriyetince bilmüsadere Balatta Osman Nuri efendinin kayıkhanesinde bulu- nan ve 25 lira kıymet taktir edilen bir adet sandal bilmüzayede satılacaktır. Taliplerin 28-7.932 tarihi perşembe günü sant 14 te daire encümenine müracaatları. (3181) Istanbul: Belediyesinden: Icra edilmekte olan kanalizasyon ameliyatı dolayısile 9 temmuz 932 tarihinden itibaren Mercanda İsmetiye caddesinin bilcümle vesâiti nakliyeye kepalı bulunacağı ilân olunur. (3182) ; | Dünyada Olan Biten Hadiseler | Amerika belediyeleri tam biriflâs halinde! Bir Amerikan gazetesi bu vaziyetin sebeplerini sâyıp döküyor Bir Amerikan gazetesinde çu satırları / ortadan kaldırınız, her şey yolun- ge da gider: İ Bir hanım aranıyor — Saraç hanebaşında Halil Ibrahim eczanesi itti: Razi kişe- kefaletle vardır, salinde Tayyare piyankosu sinde istihdam edilmek Üzere okur yazar bir hanıma ibuyaç Her gün sabahtan akşama kadar müra- Gaat edilebilir. Iş arıyor — Günün muayyen #- atlerinde Çalışma'ı üzere usulü müzaafa- 3. Ko. Sa, Al, Ko.dan İ Zamanımızın ve iktisadi bub- ranın en dikkate değer tesirle- rinden birisi de, büyük küçük, bir sok belediyelerin iflâs. ha- linde bulunuşudur. Amerikanın üç büyük şehri, uzun bir listenin başında gelmektedir. Her şehir; sarfiyatının çokluğundan, varida» asa inde ve gittikçe de ma U sakine olduğundan bahset İflâs halinde bulunan Amerika şehirlerinin başında Şikago gelir. Iki senedenberi, Şikago beledi- yesi, burçlarım veremeyecek bir acz halindedir. Mektepler güç- lükle idame ettiriliyor, muallim- lerin aylıkları, bir kaç aydır veri- lemiyor, Artık fakirlere yardım edebilmek için para veren kal- mamıştır ve Şikagoda, yüzlerce | şehir, açlıktan ölüme mahkümdur. Hatta Şikago belediye reisi Miss ter “Cermak,, »Para bulamadığı takdirde, şehir zabıtasının büyük bir kısmı yol vereceğini söylemiştir. Bu ka- rar tatbik edildiği takdirde, şeb- rin bir anarşi içine düşmesi pek tabidir. Nevyork şehrinin işleri, Şika- âgonunki kadar karışık olma" makla beraber, ondan pek de daha iyi değildir. Bundan bir müddet evvel, belediye, masra- fını temin ve borçlarının faizle: rini verebilmek için bir istikraz yapmak mecburiyetind t Belediy - reisi Valker, am belediyeyi öldürmek niyetinde bulunduklarına dair ittiham ettiği ! zaman, kendisine, bunun, bir is tikraz akdi için yegâne çare o'- duğu söylenmişti. Zira, Nevyork emniyetiri kaybetmişti. Fakat en manidar hadise, Filâdelfiyada geçen hadise olmuştu, Amerika- bım ehemmiyet itibarile üçüncü olan bu sehri, tıpkı Şikago gibi masraflarını ve borçlarını ödeye- memektedir. Belediye müşavirleri vergilerin yükseltilmesini teklif etliler. Fakat mükelleflerin vazi- yeti karşısında buna imkân gö rülememişti Pu üç şehir belediyenini bali Amerikada biçte hususi bir hal değildir. o Öteki belediyelerd. böyledir. Bunun sebebi nedir? Bu suale cevap pek Dazik ir meselenin meydana çıkmasına ge. bep. olacaktır. Amerika büyük | bir sür'atle, “urbanist,, şehirej bir millet oluyor. Son tahrişi DÜfES, O Amerikalıların yarıdan fazlasının şehirlerde yaşadığını tesbit etmiştir. Köylüler bile Şimdi, şehirlerin refahına mer- butturlar, Binaenaleyh, Amerika- da şehir meselesi demek, milli bir mesele demektir. Bu itibarla: — Amerika şebirleri neden müteessir oluyorlar? Sualini sorabiliriz. Fakat bu nun cevabi pek güçlür İnsan bunu ne kadar tetkik ederse © kadar muhtelif ve o kadar ka- rişik meselelerle karşılaşır. Bu bususta yapılan ittihamlar- dan en çok işidilen suiistimal ve fena idaredir. H. Diyor've bir çok misaller gös- teriyor. Ya vakıf bir muhasip iş arsmaktadır. Kız- taşı karşısında 7 numarada H. $. Tomu- İ noktadan bakarsak, bu gün bele- ” ileri yoktur. Yüzlerce ile etfaiye efradına | i tinde oldukları için kendi şehir- (him bir şebir yoktu. 1792 tabriri , york'ta 33,000, Boston'da 18,000 diyesi, arlık para saliplerinin | benzetiyordu. Faka, kuk elli se- . Eubunla beraber, bu günkü güçlüklerin en mühimmi bu değil dir, Nevyork belediyesinin kusur- ları, bundan on sene evvelki ku- surların yanında biç kalır. Bu diye idareleri daba iyi, yani daha namuskâr bir surette idare ediliyor demektir, Yalniz, Amerikanın en büyü- şebri olan Nevyorkun belediye idaresini kendine layık bir bele- diye değildir. Bunun e sebepleri pek acıktır. Şebrin gayet keniş olan hudutları birinci bir sebep teşkil ediyor. Bundan sonra, Nev- yorkta doğmuş yerli pek azdır, | Nevyork © halkını dünyanın ve | Amerikanın dört bir köşesinden gelenler teşkil ederler. Muhtelif şahsiyetlerden mürekkep bu hal- | kım müşterek ve tek bir ideal- tanırımış Nevyorklular ise, uzak yerlerde hayatlarını kazanmak mecburiye- lerinin başına geçip idare ede- | miyorlar: Amerika müstakil bir millet olduğu zamar, memlekette mü- nüfus, Filâdeliya'da 42,000 Nev- nüfus olduğunu gösteriyor. Ame- rikada © zamani 8,0C0den fazla nü- fusu olan Baltimor ve Çarliston şebirleri vardı. Eski Amerikalılar bu vazıyeti iyi buluyordular ve meşhur bir Amerikalı, Tomas Jeferson, bü- yük şehirleri, büyük paralara ne içinde Amerika'da şehirler, yerden mantar gibi bitmiye baş- ladılar, Newşork şeri 100,000 nüluşlan yer milyona yükseldi. Fakat kimse aldırış etmedi. Cüm- kuriyet mücssis'eri, gayet mun- tazam olarak kurdukları esaslar- da, belediyeleri kesaba dabil et- memişlerdi. Binaenaleyh, şehir- ler, mahalli politikacıların elinde kaldı. bu politikacıların düsturu da “galip gelen talan eder, idi. O zamanlar idare usuli sofra başında içki içer gibi bir şeydi. Her intihabatta, kazana, kendi- sinden evveki zamanlarda bulu- nan memurları ve adamları silip süpürüyor, kendi adamlarını iş başına geçiriyordu Bunlar da alel- ekser cahil ve aç oldukları için memurlara hücum ediyorlardı. Binaenaleyh, Amerika şehirleri- nin ve belediyelerinin böyle yağ- ma edilmiş olması şayan hayret değildir. Fakat yavaş yavaş düşünen ekaliyetler bu hale isyan ettiler, terakki, © kendini hissettirmiye başladı. 1900 senesinde faaliyet büsbütün arttı ve eski düstur “iktisat ve namus, oldu. Ve ya- Yaş yavaş, belediye işinin kusu- si bir iş değil, bir devlet işi ol. duğu anlaşıldı. Zira, nihayet belediye sade sıhhat işleri ile intizamdan me- sul değildi. Yolların yapılması, kanalizasyon inşası gibi.. Daha başka vazifeleri vardı. Fakat i zile tührriren müracaat edilmesi Iş ariyor — Her me İş olursa ol- SUN yaparım, İş arıyorum. Bakırköy Os- manlye kariyesinde kahveci İskender va Sıtasile berber Ali mabtumu Necati. Para yahut her nevi eşya— Hükümet memuruna kefaletle yahut ipö- tekle verilir. Saat O - 12 arasında müra çaat. İstanbul Bahçekapı dördüncü Vakıf han asmakat 90 Union Kol « T —— Taşra müşterilerimize — Kadın rahatsızlıkları gebelik, doğum. lo hosalık hıfzıssıhhası çocuk düşürmek, bebek beslemek bunların beherinin flan posta ücretle betsber yüz kuruştur, faz- la gönderilmişse iade edilecektir. Istanbul | Union Kot- T Satılık av köpeği aranıyor — Işi ci l vt Iş ocağı A Hisizlere iş ve istiyenlere ber sınıf İşçi, san'atkâr ve memurlar verilir. İnşaat, Jabrlka, elektrik, sw tesisatı yapanlar ve Sair bildmum iş, fen ve san'at - sahipleri tanıştsilir. A Emlâk satılır, kiralanır ve akorat idare olunur, A İş öcağma ortak alınır Bat desi Orban Bey han tele- fon 23 TN AA Dr.A.Emanuelidisi! Zührevi hastalıklar muayenehanesi Sirkeci : Trabzon oteli yanında bunlar niçin şehir belediyesi ta- rafından hususi bir şirket kadar ucuz yapılamıyordu? Bütün me- sele, siyasetin belediye işlerine karışmaması idi. İşte bunu da zeki kimseler çoktar, anlamışlar» dır. Son otuz senedir, belediyeciliği, iş husunda daha pratik bir hale getirmeğe çalışıldı. Amerika şehirlerinden Bufalo, Cürcinatti, Yeni orlean gibi belediyeler, işte bu tip üzerine (İş belediyesi: ola- rak çalışmaktadır. Büyük belediyeci Vilyam Benet Munro, daha yakınlarda, belediye memurlarının resaisinin hususi şirket memurları mesaisinin an- cak yüzde altmış derecesinde ol- duğunu ispat etmişti. Bununla beraber, mükellefin bu gün ver- diği her dolâr, eskiden olduğum- dan daha iyi idare edilmektedir. Fakat bu kâfi değildir. Na- muslu ve dirayetli bir surette idare edilen bir çok şehirler, yine parasızlık içindedirler, Buna mani olabilmek için ne lâzımdır ? İyi idare edilen Cin- ciatti ve Milvaske gibi beledi- yelerin sırları nedir? Basit: y Mütevazin ve muntazam bir bütçe. Orada sadece bütçenin her faslı lüzumlu, değil mi diye tetkik edilmekle kalmıyor, heye- ti umumiyeye Olan nisbetini de aratarak muvazenedeki vaziyeti varidata nisbetle tesbit ediliyor. Bü, Amerikan âile reislerine borçlanmamaları için gösterilen | “aile bütçesi ,, plânı gibi bir şeydir. Bu iki küçük şehir belediye- sininyaptığını ergeç büyük bele- diyler de yapacaklardır. Zira buh- tan onları buna sevkedecektir. Edremit'teki kıtaat ihtiyacı için 1.360,000 kilo odun kapalı zarf- la münakasaya konmuştur. iha- lesi 9-7-932 cumartesi günü saat i 15 tedir. Taliplerin şartnameyi | ve evsafını görmek istiyenlerin her gün ve ihaleye iştirak ede- ceklerin de vakti muayyeninde teklif ve teminat akçelerile birlik- te Edremit satın alma komisyo- nuna müracaatları, (459) (2797) * # LL Çorlu'daki kıt'at için 10,600 ve Tekirdağ için 13,000 kilo sade yağı kapalı zarfusulile münaka- saya konmuştur. ibalesi 10-7.932 pazartesi günü saat İdtedir. Şartnameyi görmek istiyenlerde ber gün ve münakasaya iştirak edeceklerin de teminat ve teklif mektaplarile ( vakti muayyende Çorlu satınalma komisyonun mü- racaatları, (451) (2744) ... , K.O, ve birinci fırka ihtiyacı için ayrı ayrı şartnamelerle el- lişer bin kilo un alınacaktır. Pa- zarlığı 9.7932 cumarlesi günü 14-30 ve 14-4Ste yapılacaktır. Şartnamelerini almak istiyenlerin komisyona müracaatları taliple- rinde vakti muayyende komisyo- numuza müracaatları. (912) (3140; ... K.O. için 2,000 kilo sade yağı ile Çatalca mevkii için 100 kilo çay ayrı ayrı şarinamelerle alınacaktır. Pazarlığı 9-7.932 cumartesi gü- nü saat İdte ve 14-15 te yapı- lacaktır. Taliplerin şartnamelerini almak üzere her gün komisyona müracaatları ve pazarlığa iştirak edeceklerin de vaktinde komis- | yonda bulunmaları. (513) (3141) .. 1 Edremitteki kıtaatı aske- riye için (290000) kilo kuru ot kapalı zarf ucu'ü ile münakasa- ya konulmuştur. İhalesi 30 Tem- | muz 932 tarihine müsadif cu- marlesi günü yapılacaktır. li — Talipleri şartname ve ev. safı görmek ve almak üzere her gün ve münakasaya iştirak ede- ceklerin de ticaret odası tastik- namesi ve teminatı muvakkate- ; leri ile kapalı zarfla aynı günde ve saatte Edremit askeri SA, AL. KO.na müracaatları ilân olunur. (515) (3154) » » : Çatalca Mst, Mv, fırın odunu pazarlıkla “alınacaktır. Ibalesi 147932. perşembe günü saat 16 da yapılacaktır. Şartnamesini almak isteyenlerin bergün ve pazarlığa iştirak edeceklerin de vakti muayyeninde komisyonu- muza müracaatları, ((521) (3176) “Na Çatalca Mst, Mv. için 800 ki- lo üzüm pazarlıkla alınacaktır. İhalesi 11.7.932 pazartesi günü saat 16,30da yapılacaktır. Şart- namesini almak istiyenlerin her gün ve pazarlığa iştirak edecek- lerin de vakti muayyeninde ko- misyonumuza müracaatları. (520) (3175) ağ İM | Haydarpaşa hastanesi senelik İrancala ve yumurtası pazarlıkla Müstahkem | | ahnacaktır. İhalesi 13-7-932 Çar şamba günü aşağıdaki saatlerde komisyonumuzda © yapılacaktır. | Şartnamesini almak isteyenlerin İ ber gün ve pazarlığa iştirâk ede- ceklerin de komisyonumuza mü- racaatları, (523) (3173) Saatleri 14,30 15 Çatalca Met Mv için bin kile taze ayşe kadın o fasulyası alıma” caktır. Pazarlığı 11-7-932 pazar- tesi günü saat 16 da yapılacak- tır. Şartoamesini görmek istiyen lerin hergün ve pazarlığa iştirak edeceklerin de vakti muayyenin- de komisyona müracaatları, (519) 6174) Francala Yumurta Mi , Üsküdar ciheti kara nakliyatı pazarlıkla ihale edilecektir. Ihale tarihi 13-7-932 çarşamba günü saat l4tür, Şarthamesini almak istiyenlerin her gün ve pazarlığa iştirak edeceklerin de vakti mu- ayyeninde komisyonumuza mü- racaatları. (522) (3177) ... K.O. kıt'aları bayvanatı üç ay- lık samanı pazarlıkla alınacak- tır. İhalesi 11-7-932 T. pazartes si günü saat 17 de komisyonu” muzda yapılacaktır. Şartname İ sini almak istiyenlerin ber gün ve pazarlığa iştirak edeceklerin de vakti muayyeninde komisyo- numuza müracaatları. (518)(3173) Istanbul Mıntakası Sanayi Müdür- lüğünden: 1 — 931 mali senesi ihtiyacı için gümrük resminden muâfiyeti tasdik edilen mevaddı iptidaiye- den mezkür senede işlenmeyip te 932 mali senesine devredilen | mevaddı iptidalyenin cins ve miktarları ile 932 mali senesi ihtiyacı için talep olunan mevad- dı iptidaiyenin cins ve miktarla rm gösterir ikişer nüsha beyan- namenin 15 gün zarfında Iktisat Vekâletine gönderilmesi. 2 — 12863 numaralı Ithalâh tahdit kararnamesine merbut (B) listesinde yazılı olup sinai mü- esseselerin mevaddı iptidaiyesini teşkil eden mevaddm gümrük resmi verilmek şartile tahdit ha- rici olarak ithaline müsaade ve- rilmek üzere iki nüsha talep beyannamesile birlikte Iktisat vekâletine müracaat edilmesi ve- kâleti müşarünileyhadan tebliğ edildiğinden alâkadar sınai mü- €ssese sahiplerinin yukarıda izah edildiği veçhile beyannamelerini tanzim ederek İktisat vekâleti celiles'ne göndermeleri ilân olu- nur, (3145) Matbaamıza gelen eserler; Resimli Şark “Resimli Şark,, numara 19 Temmuz 1932 nüshası dört renkli güzel bir ka- pak içinde Yeni mektepte bahçe işleri (li ıman Raşit çocuklar hakkında Teri Nami) Evlttlarıma (aik Ali rler ve halk edebiyan (Peyami Safa Sumer ve Hitiverde din (Hikmet Turhan) vahşinin intikami (Ali Rıza Seyfi) gölge (M. Feridun) ile daha bir çok kıymetli yazılan ihtiva etmekte dir. Okuyucularımıza tavsiye ederiz.