13 Temmuz 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

13 Temmuz 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

—— 2 — VAKIT13 Temmuz 1937 Bu muammayı Kim halledecek tetkik edilecek bir mesele olduğu gi- bi trenlerin o yolculara veyahut eşya tahmiline mahsus olan muhtelif ak - samında otomatik frenler o bulunup! bulunmaması da şayanı tetkik — bir mevzu kaline girecektir. 3 ;. # Dün, kazanm, kat'i surette hes) nüz anlaşılamıyan, sebebinden| bahsederken “en kuvvetli ihtimal olarak katarın yük vagonlarının arkaya, yolcu vagonlarının da ö ne konulmak suretile tertip edil - miş olmağı üzerinde durmak lâ - zrmgeldiğini yazmıştık. Filhaki -| ka lokomotif raydan O çıktıktan sonra makinist fren yapmış, 45 kilometre süratle meyilli bir arazi üzerinden inen yük vagonları şid detle yolcu vagonlarının üstüne! binmiş, yolcuların mühim bir kısmı dökülen buğday yığınları - rm ve yük arabalarınm altında kalarak ezilmişlerdir. Eğer tren, yük arabaları yolcu vagonların - dan sonraya gelmemek suretile ter tip edilmiş olsaydı, va hiç kaza olmıyacak veya şimdiki nüfus za- yiatma sebebiyet verilmemiş ola- caktı. Bu vaziyete nazaran, trenin bu şekilde tertibini fenni bir hata olarak kabul etmek ve bunun mes uliyetini de alâkadar memurları - na atfetmek zarureti hâsıl olduğu nu da ilâve etmiştik. Bir mütehassıs bu noktai naza- .Tımızı teyit ederek şunları söyle - miştir; *“— Tren münhaniyi gectikten sonra makinist arazi meyilli ol -| duğundan fren yapmış, fakat 45 kilometre süratle yürüyen arkada ki yük vagonlarının tazyikı loko - motifi sıcratmıs, facia vukubul » muştur. Tokomotif devrildikten sonra arkasındaki furgon . lokomotifin devril tarafın aksine, sağa, kendi mihveri etrafında bir kavis * çizmek ve arkası öne gelmek su- retila devrilmiştir. Sürat fazladır. 680 tonluk bir katar meyilli ara- zide 45 kilometre süratle ilerle - mez, Katar fena tertip edilmiştir. Muhielit o katarların . tertibinde çok dikkatli davranmak lâzım »| in Buna riayet ( olunmamıştır. ubtelit katarlarm yolcu vagon ler; daima arkaya konulur, Eğer böyle yapılmış olsaydı, nüfus za- yiatr olmryacaktı. Kaza mahallin de, arkada bulunan © vagonların sapsağlam durması buna bir delil! eyy Şark demiryollarında © Sark demiryollarında * muhte- lit mtarlarda lokomotiften sonra furgeri ve ondan sonra boş bir yol cu vezonu ve müteakiben yiik va gonları bulunmakta en nihayette de yolcu vagonları gelmektedir. is'isime erkânı ne diyor? Dün bu mesele etrafında devlet 'demiryolları işletme erkânından bis zatla görüştük. Bize şunları! söyledi: “e Kazanm sebebi hakkında şim- diden bir şey söylemiye imkân yok - tur. Bu, ancak mahallinde bulunan fen heyetlerinin esasir tetkikatmdan Bonra belli olabilir. o Tetkikatm iki, üç gün İçinde biteceğini zannetmiyo - rum, Fen heyetlerinin kat'i bir fikir edi nebilmeleri için evvelâ makinistin ifa desini almaları lâzımdır. Halbuki ma kinist mevkuftur. Trenin, yük vagonlarınm arkaya Bırakılması suretinde tertibi için e - mir verilmiş değildir. Katarm bu şe- “kilde tertibi idaremizin nizamname - muyafıktır. Bu ler- de şimdiye kadar olan kazalar ve tek nik noktalar nazarı itibara almarak tanzim olunmuştur, Lokomotifin fren tertibatınm sağlam olduğu ilk tetkikat neticesinde anla- şılmıştır. Fakat bu elihet daha esas - İi surette tetkik edilecek, bunun İçin de der'rilmiş olan makine kaldırıla - caktır. Kâ'tarların fren tertibatr da nizamnam« lere uygundur. Yük va - gonlarmda fren vardır. Otomatik fren Ter yalnız yoleu vagonlarmda var - dir. Yük va onlara da yakında © - rikahlarm nazarında borçlar mesele hesabatını ciddi telâkki etmenin im - Dahili Cenevre, 12 (A. A.) — Lausanne; konferansı kâtibi umumisi, Cemiyeti! akvam kâtibi umumisine cihan ikti- sat konferansı hakkında Lausanne'da kabul edilmiş olan karar suretini gön dermiştir. Cemiyeti Akvam meclisinin bu hu susta bir karar ittihaz etmek Üzere bu hafta içtima edeceği zannolun - maktadır, Meclis, ayn! zamanda Avusturya- ya muavenet İçin yapılmış olan iti - lâfı da tetkik edecektir. Hata etlik! Londra, 12 (A. A.) — “Times, ga zetesi, Lawsanne ( İtilâfnamelerinin, kambiyo kontrolünün ve kredilere alt tahdidatım tedrici surette ilgasmr in- taç edeceğini bildirmektedir. "Deil Express, diyor ki: “Bir ha- ta irtikâp ettik. Amerikalılarla uyuş- madan Avrupalılarla itilâf yaptık. “Nevs Chronicle,, de “Dauzanne'da kazanılmış olan muvaffakıyetler, Va şington ile icra edilecek olan mükâ - lemelere kapı açmış olduğundan Ame İ İzmir Rıhtım şirketi suistimali davası Dünkü celsede okunan eheli vukuf | raporunda neler Vâr ? İzmir, 12 (YAKIT) — Rıhtım şir Keti swiistimali davasma bu gün de - vam edildi. Mahkeme salonu dinleyi- cilerle dolmuştu. Evvelâ Elizer Kif. renin vefatında terekesinin tasfiyesi hakkında sulh mahkemesine ehli vu- küf tarafından verilen rapor okun -' muştur, Banka müdürlerinin tertip ettikle Tİ bu uzun raporun okunması bir sa atten fazla sürdü. Bu raporda şirketin resmi defter- lerinden bazı yapraklarınm koparil - mış olduğu, yerlerine yeni okayıtlar konulduğu, şirkette iki türlü muha - sebe usulü tatbik edildiği ve şirket Gazi Hz. Izmir Samson,Bursa- yıda şereflendirecek Ankara, 12 (VAKIT) — Gazi Hz. nin İstanbuldan sonra İzmiri, Sam - sun ve Bursayı teşrif edecekleri söy leniyor. Ismet Paşa Hz. Ankara, 12 (VAKTT) — İzmirde yapılan Gâzi heykelinin açılma me » rasiminde bulunmak üzere başvekil İsmet paşa ahzretleri aym 24 ünde buradan hnreket edecektir. Başvekil i sıslaren ihtimal verilmemekte olduğu Telyrai Haberleri Lozanda temin olunan netice hakkında Hata ettik. Amerikalılarla uyuşmadan Avrupalılarla itilâf yaptık ! Bir ingiliz gazetesi, bu fikri ileri sürüyor. Amerikanın devlet- lerin harp borçları meselesinde menfi cephe almasından endişe ediliyor. Vaziyette tereddüt var ! si daha mühimdir ve tahdidi teslihat meselelerinin halline çalışmak her za mandan ziyade bir vecibe halini al - mıştar.,, Alman başvekilinin sözleri Berlin, 12 (A. A.) — Başvekil M. Von Papen, matbuat mümessillerine 3 milyar mark miktarındaki obligas-; yonların mali piyasalara çıkarılması! ihtimali hakkımda vaki beyantında| mutasavver 12 senelik müddet zarfın da bunlarm piyasaya (o çıkarılmasma muvaffakıyet hâsıl olmasına mütehas nu söylemiş ve “Buna muvaffak ok duğumuz takdirde, bu, muvaffakıye -| tin Almanyanın her itibar ile mali ve| iktasadi muvazenesini istirdat etmiş! olduğu manasmı tazammun edecek - tir.,, sözlerini ilâve etmiştir. Lczandaki adımı takip Londra, 12 (A, A.) — Vaşingtor- dan bildiriliyor: Amerikanın ciddi mahafilinin mü- taleası, müttefikler arasındaki borç - larm tesviyesi maksadile 10 sene ew vel tesis edilmiş olan Dobt - Foundig künsızlığı zikreğiliyordu. | Maznun Gat Franko Adana elek- trik şirketine vaktile gönderdiği mek tubunda şirketin defterleri hükümetçe tasdik edilirken birkaç defterin ihti-| yaten ve lüzumu takdirde kullanıl - mak üzere fazla tasdik ettirilmesini tavsiye etmiştir. Maznun vekili reisin bu hususta- ki sualine, Frankodan telgraf aldığı. m, Adana ağır cezasınm bu meseleye dair kendisinin ifadesine müracaat e dildiğini ifadesinin Adana mahkeme- sinden celbedilmesini cevaben söyle - miştir. Fransız bankası müdürü Bartelü| şahit olarak dinlenmiştir. İfadesinde) Gazi heykeli izmirin küşat resmi programı hazırlandı Izmir, 12 (A.A) — Reisicüm- bur Gazi hazretlerinin heykelinin küşat resmi 28 Temmuz Perşem- be günü saat 10 da Başvekil Ismet paşa hazretleri tarafından yapılacaktır. Belediyece heykelin küşat res- mi için hazırlıklar yapılmaktadır. Gazi özündüdi vagazı ve elektirik tenviratı ikmal edilmek Hazretlerinin Kütahya — Balıkesir üzeredir. Heykelin küşat resminde hattını tercih etmesi muhtemeldir. ———— m isilila eden müderris Ankara, 12 (VAKTT) — Müderris) Zeki Velidi beyin istifasınm kat'i ol| duğu anlaşılmaktadır. Afyon satış kooperatifleri Ankara, 12 (VAKIT) — Iktisat ve kâleti afyon kooperatiflerinin mmta » ka ve tali mmtakalarını tesbit İçin bir komisyon teşkil edecektir. tomatik fren konulacaktır. "Trenin sürati fazla değildir. Çün- kü hattın o kısmı 60 kilometre sürate bile mukavimdir. Nitekim yolcu tren Teri oradan 60 kilometre süratle ge - çerler. Meyil ancak binde sekiz ka - dardır. Hattın üzerine demir konulmuş ol- duğunu da zamnetmiyorum. Çünkü hat bekçisi kaza esnasında orada bu- Iunuyordu. Ve raylar üzerinde demir! ve saire görmediğini söylemektedir. Kazanın sebebi ancak fenni tetkikat - “tan sonra anlaşılabilecektir., irat edilecek nutuklar herkes tara- fından işitilebilmesi için meydana hoparlörler konulacaktır. elediye, hükümet erkânımdan ve diğer zevattan 600 kişiyi hu- susi davetiyelerle resmi küdada çağırmıştır. Bundan başka cıvar vilâyetlerin ve kazaların valileri ve kaymakamları, belediye reis- leri, fırka teşkilâtı reisi ve aza- ları kâmilen davet edilmiştir. Küşat resmi, fevkalâde muaz- zam bir şekilde icra edilecektir. İzmir belediyesi, gazetelere vereceği bir ilânla bütün Türk vatandaşlarını bu büyük mera- sime davet edecektir. O gün, İzmir pek muazzam milli bir bayram manzarası arzedecektir. Seyrisefain idaresinin ve İzmir - Kasaba, İzmir - Aydın şimendifer kumpavyalarının bugünün şere- fine olarak yaptıkları nısıf ten- zilât hasebile Istanbul ve gerekse namındak! komisyonun yeniden ihya edileceği ve kongrenin vaziyeti vazıh bir surette görüp bir karar vermesi ne İntizaren moratoryomun temdidi- ne başlamak suretile Lawsanne'da a- tılmış olan adımı takip edeceği mer - kezindedir. “Daily Telegraph, ın Vaşington! muhabiri, Amerika payitahtındaki ha va ve temayülMin Lausanne konferan- sında hâkim olan zihniyetin tesirile değişmiş olduğunu bildirmektedir. Pa yitahfın şimdiki temayülü borçların yeniden tetkikine mütemayildir. Hal - buki bundan birkaç ay evvel hiç kim se bunu tahayyül etmezdi. Fakat, Stimson .. | Londra, 12 (A. A.) — Vaşington-| dan Reuter ajansma bildiriliyor: M. Stimson, Amerikanın henüz harp borç | larmın yeniden tetkikine müteallik! hiebir tedbir almamış olduğunu beyan etmiştir. “Dostane itilâf,, m ihzar ve tanzimi hususuna iştirak etmiş oldu - ğuna dair olan haberleri kat'i suret- te tekzip etmiştir. 1 şirketin defteri kebirinde 12, hesabi cari defterinden 18 sayfa yırtılmış; gördüğünü vaktile tetkik ettiği hesa| batın usulü dairesinde tutulmadığını! söyledi. Müddelumumi defter yapraklarını koparıp tekrar yazmanın sahtekârlek olduğunun beyan etti, Maznunlar, şirketle hükümet ara sında müm'akit itilâfname ve proto- kolun müdafaa noktai mazarından mahkemeye celbini ve sabık nafin müsteşarı Bürhanettin beyin müda- faa şahidi olarak istimamı talep et- tiler. Mahkeme heyeti müddeiumumi- nin talebi veçhile bu talepleri reddet t. M. Heriyo Parlâmentodan Itimat re'yi aldı Paris, 12 (A.A) — Meclis, bü- tün gece, celsesine devam etmiş ve sabah 8,50 tekrar müzakera- ta başlamıştır. M. Paul Reymaud, dostlarının mali projeyi tamamiyeti itibarile kabul etmiyeceklerini ve rey vermakten istinkâf edeceklerini beyan etmiştir. M. Heriyo, söz alarak mecli- sin üzerinde sıkletini hissettiren ağır mes'uliyeti hatırlatmıştır. Bu sözler radikal sosyalistler tarafından alkışlanmış, sosyalist- ler, sağ cenah ve merkez tara- fından derin bir sükötle karşı- lanmıştır. M. Reynaud, oturduğu yerden şu sözleri söylemiştir: — Başvekilin kullanmış bulunduğu lisandan çok heyecan hissediyoruz. Fa- kat bu meselede menfaati umumiyeden başka bir şey görmiyoruz. Biz, istinkaf edeceğiz. Siz de bizim fikirlerimize mu- tabık — olan eşki projenizi âyan meclisi huzurunda müdafasya gidebilirsiniz. * Celsenin kısa bir müddet ta- likinden sonra, Sosyalist lideri M. Blum, kürsüye çıkarak Sos. yalistlerin hükümetin mali proje- sine neden aleyhte rey verecek- lerinin sebebini izah eylemiştir. Cenevreden Gelen bir s€ | Başmakalemizden bulunduğunu iptida 9 beynelmilel! bayatta e bir sulh siyaseti tasi Türkiyenin ( buradaki ve milletler ile dost 0” riki mesai etmesinde" e. ıptida o takdir etmiştir” Türkiyenin sulh siya samimiyeti Cenevredeki cemiyeti mubitine de 9 * miştir. Gene Journal de serdettiği o mütalâalar çok haklı bulduğu vardır; Bu da Asva ile nın birleştiği noktada elinde tutan eski O paratorluğu ile gene â yette bulunan yeni siyasetleri (o arasında uddiyet bulunmasıdır. imparatorluğu coğrafi 9 den milletleri birbirinde taf U mak suretile istifadeye çö, tır; Yeni Türkiye ise me bilâkis boğazlar vasıta letleri birbirlerine yaklaş ta ve birleştirmekte aram Journal de Geneve'in sinden Tevfik Rüştü Be: si şabsiyetine ait bir de ğreniyoruz : Sin alnı Tevfik Rüş kim olduğunu bilmeksizin zsın tetkik etmiş ve bu görür görmez bağırmış: “B yük maksatlar opeşinde bir adamın yazısıdır. Bu * dünya yüzünde büyük işler, mak, bütün dünyada su kim kılmak istiyor, OP Muhterem refikimiz bu fi kaydottilklen-sonra şu müti ilâve ediyor: “Doğrudur. Rüştü bey isteseydi arasına nifak sokacak bif tika da yapabilirdi. Fakat giden yolu tercih etti, Bütün bu sözler güzeldif nız mevzuubahs omakaleni nunda Ermenilere teallük * bir fıkra var ki bununla " mek istenildiğini pek iyi madık. Makalenin güzide riri de itiraf ediyorki Lozanda imza etmiş muahede ile gerek harice dahile karşı (vaziyetini etmiştir. Bu vaziyetin ica! İ vazifeleri yaptığı gibi b sonrada yapacaktır. Fakat kiyenin milletler cemiyeti mesi ile eski padişahları © çıkmalarını birbirine mek bizce asla doğru ol! gibi padişahların cülüs olarak ilân ettikleri affı ye kıyas ederek Türkiye huriyetinden bir | takın tabii atıfetler & beklemek olur. Bahusus mevzuub âtfet Türk milletinin ve “| ye cumburiyelinin kanın4 “| / mış bir takım komitacı suikastçıları tekrar cü hudutları içerisine almak bir şey olursa... U Mehmet jenin heyeti umumiyesi hı âraya vuku bulan ticesinde hükümet 177 ve 125 müstenkif reye reyle ekseriyet kı Heriyo bu proje itimat meselesini ileri Paris 12 ye aris — kümetin susyalistlere “* kasını — tal etmekte ", askeri büyük. manevralar” kerlik ihtiyat müddetleri lerinin müzakeresi ! 179 reye karşı 360 beyan etmiştir. © Ml