12 Ağustos 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

12 Ağustos 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

£ 12 Ağustos Edi A CASuUS| Harbı umuminin en esrarengif ve kanlı vak'alarını bu tefrikadö bulacaksınız .. İngilterenin bu günkü mu- | kâh Rusyada inkılâbı devi” harrirleri arasıola en çok se- | mek için uğraşan, ber ”. vilen şübreti memleketinin hu- | ketinde meraklı, müheyfi* dudundan aşarak hemen her | hakiki maceralar yaşıyâ” muhite varan «uharrirlerden | çasustur. biri Sumerset (o Moghamdır. Sahife 8 25»kişilik açlarordusu Vaşington şehrini tehdit eden eski muhariplerin maksadı ; bundan iki hafta evvelki hadise... Ayan meclisi onların istediğini kabul etmeyince derhal bir ölüm taburu teşkil ettiler m MS LD T li AMARE Son zamanlarda telgraf hava- disleri, haberler getiriyor, ve bir “bonus,, ordusundan, açların Vaşington üzerine yürüyüşlerinden bahse- dilip duruluyor. Amerikadan her gelen havadis gibi, buna, icap ettiği kadar e hemmiyet vermiyor, ve tekrar ede- lim, ber Amerikadan gelen ha- vadiş gibi, bu hadisenin, garabet için yapılmış bir nümayiş olması ihtimalini de düşünmüyor değil- dik. Esasen, verilen ajans haber- lerinin kısalığı, hadisenin mem- bada da buna pek ehemmiyet verilmediği hissini uyandırıyor- du. Fakat artık “bonus,, ordusu» nun dağıtıldığını, Vaşington şeh- rini bütün manasile muhasaraya | almış olan eski muhariplerin Kan rargâhlarının yakıldığını bugün öğreniyoruz, Amerikada muaz- zam ve beşeri bir hadise olmuş, yirmi beş bin adam, haklarını İs- temek üzere, çoluk çocuğu ile birlikte yollara dökülmüş, tıpkı Hindistanda olduğu gibi, silâhsız isyan gibi bir şey olmuştur. “Malüller ve eski muharipler Hadiseyi okuyucularımıza an- latalım: Amerikada büyük harbe iştirak &dip malâl olan ve eski muha- riplerden müteşekkil büyük bir insan kütlesi vardır. Malâller ve eski muhariplere, Amerika hükü- meti, her yerde olduğu gibi ma- aş bağlamıştır. Fakat pek tabii bu maaş, nisbeten az bir miktar- da olduğu için, kâfi gelmemekte- dir ve malâller ile eski muharip- ler, başka işler yaparak ihtiyaç- larını tamamlarlar. Son zamanlarda bütün dünya- da hüküm süren işsizlik Ameri- kaya da tesirini göstermiş, ora- da da sınai faaliyet durmuştu. Pek tabii, eski muharip ve malül- lerden bir çoğu da işsiz, binne- tice aç kalmışlardı. Bu adamlar, Amerika hüküme- tine müracaat ederek, kendileri. ne verilmekte olan paraya ilâve- ten avans verilmesini istemişler. dir. Amerika hükümeti bu parayı veremiyeceğini söylemiş, O Za- man eski muharipler bütün Ame- rika şehirlerinden (toplanarak yola koyulmulşar ve Vaşingtona gelmişlerdir. Bu teşkilâtın başmda umumi harpte büyük kahramanlıklar yapmış olan Vaters isimli birisi, gene büyük harpte askerlik yap- muş olan papas Koks ve Mistres Vera Prata isminde bir kadın vardı, Yirmi beş bin kişinin Vaşing- ton üzerine yürüyüşleri bütün A- merikada tesirini göstermiş, meb- usan meclisinde, eski muhariple- rin istedikleri avans para, yani “bonus,, uzun müzakerelerden sonra kabul edilmiştir. Yalnız, Amerikadan kısa kisa Açlar "ördüzünün kumandanı polisin önünden kaçarken ... olan Voters bu kararı âyan meclisi ile reisi- cümhur Hooverin tasdiki lâzım- dı. Âyan Vaşingtonda “Beyaz saray,, da toplanmış, müzakere ediyordu. Bu müzakerenin neti- cesini, eski muharipler papas Koks, Beyaz sarayda sa- bırsızlıkla bekliyorlardı. ... Bundan iki hafta kadar evvel reisi ile bir akşam üzeri idi. Vaşington | şehri etrafımda yirmi beş bin es- ki muharip ve malölün ailelerile teşkil ettikleri karargâhta ateşler yakılmış, âyan meclisinin verece- ği karar bekleniyordu. Derken, bir otomobil sesi duyuldu. Har- kes koşuştu. Gelenler, reis Vaters ile papas Koks idi, Reis, hemen orada ha- | i zır bulunan bir masanın üzerine i çıktı, söyliyeceği sözleri büyük bir heyecanla bekliyen açlar or- dusu efradına bir tek ve kat'i ke- | lime söyledi: — Not... ölüm taburu Herkes anlamıştı. Âyan mecli- si kararı redettmişti. Bunun üze- rine karargâhta bir kıyamettir koptu ve derhal “ölüm taburu,, ismile bir tabur teşkil edildi. Bu tabura, tabur demek caizse, 15 bin eski muharip iştirak ediyor- du. Hepsi umumi harpte giydik- leri eski üniformaları giymişler, başlarına tasları geçirmişlerdi. Bu üniformaların üzerinde, el'an Avrupanın kurumuş çamurları, bir çoklarında da kurumuş kan lekeleri vardı. Sonra, bu kıt'a, büyük bir süküt içinde ve tama- men silâhsız olarak Vaşingtona yürüdü. * Beyaz Rain müzakerat da- ha bitmemişti. Sarayın etrafı tenha, ve şehir uyku içinde idi. Arasıra dışardan, sarayın açık pencerelerinden içerdeki şiddet- li müzakerenin murıltıları geli- yordu. Birdenbire Beyaz sarayda bu- lunanlar, bir garip ses duydular, | Bu ses muntazam, muttarit bir uğultu halinde idi ve gittçe yaklaşıyordu. Pencerelere koşu- şanlar, henüz yatmamış elektrik- lere rağmen akşamın alaca ka- İ ranlığında müthiş bir krt'anın, üzerleri çamurlu, ve kanir elbise- ler giymiş efrattan mürakkep bir kıt'anm ilerlediğini gördüler. Derhal telefonlar işledi, emir- ler verildi. Fakat bu kıtayı da- | ğıtabilmek için saffr harp niza- | mında bir harp açmak icap ede- cekti. Onun için sadece civar ev- lerin damlarından projektörler konuldu. O mıntıka aydınlık bir hale getirildi ve etrafı polisler kuşattı. Esasen bu “ölüm taburu,, çıt bile çıkarmıyordu. Sadece bir nümayiş, bir geçit resmi yâpa- cakları zannedilmişti. Filhakika “ölüm taburu,, Be- yaz saray etrafında bir deyir yapmıştı. Fakat durmamış, bir devir daha yapmıştı, ve bu çiz- dikleri daire ile taburun başı ile nihayeti birleşmiş içinde Hoover ile âyan azası bulunan Beyaz sarayı çember haline Sonra almişti. Moghanın en çok merakla oku- nan eserlerinden biri casus Aşenden namı altında yazdı- ğı ve İngilterenin entelejens rervisinin bir çok faaliyetlerini | anlattığı (o eserdir. Aşenden entelejens servisin emri altın- da çalışan, ve bütün düyayı dolaşarak bin bir macera ge- çiren bir ingiliz casusudur, kâh İtalyada Enver paşanın itimat ettiği ajanlarından bi- rinin peşinde koşarak onu öldürten, kâh Hintli milliyet- perverleri takip ederek onla- rm en zekilerini tuzağa düşü- rüp kurşuna dizdiren, kâh Almanya hesabına çalışan In- gilizleri bulup (Obirer birer S divanı harplere teslim eden, kâh Amerikaya kadar seya- hat ederek oradan Avrupada | yeni devletler esrarengiz adamlar bulan, A Musa, Nil yavrusu Demekmiş! Eski Mısır ile Yahudiler ta- rihi mütehassısı doktor Yahuda nunda 1! ir Kön » ferans vermiştir. Doktor Yahuda, bilhassa Hazreti Yusuf tarihinden bahse- derek Mısırda keşfolunan ve mi- lâttan on beş asır evveline ait o lan Rek - Me - Re kabrindeki ki tabelerde, Hazreti o Yusufun hi kâyesine benziyen bir hikâye bu lunduğunu söylemiş, ve bu zatın üçüncü Totmosis veziri olduğu» hu ilâve etmiştir. Bu (hikâye, Yusufun kıssasına tamamile mu tabıktır. Doktor Yahuda (Musa) ke - limesinin manasını da izah et- tek kelime söylemeden, çıt bile çe karmadan, yemeden, içmeden, sadece rap... Tap... diye muntazam adım atışlarla beyaz sarayın etrafında | döndüler. Bitap düşenler yok değildi. Bunlar, düşer düşmez, Sıhhiye imdat teşkilâtı onları kaldırıyor, geri kalanlar sıkışarak arkadaş- | larının boş bıraktıkları yerleri dolduruyorlardı. Beyaz saraydan, M, Hoover ile âyan azaları, meçhul bir semte | gitmişlerdi. Ve nihayet üç gün sonra ölüm taburunun geçit resmi durmuş, efrat Beyaz sarayın etrafında Kamp kurmuştu. Bombalarla hücum 28 Haziran tarihinde, M. Hoo- verin verdiği bir emirle, piyade ve süvari kıtaatı, açlar ordusunu teşkil eden eski muhariplere, göz- leri yaşartan bombalar ile hücum ettiler, Mukavemetler oldu. Mü- sademeler oldu. Fakat hiç bir ta- raf silâh kullanmıyordu. Eski miüu- haripler taşlar ve oyumruklarile kendilerini müdafaa ediyorlardı. | Sonra bu geçit resmi devam etti, tamam üç gün ve üç gece ölüm tabu, run teşkil eden eski mukartpler, bir Askerler süngülerile onlara za- rar vermeden önlerine katıp 80- palarile dövüşüyorlardı. Bu mü- kurmak için İ Entelejens Servis'in > | müthiş cinayetleri pare irtikâp edecek adamlar! i sıl bulduğunu . ve Kİ Ni bulduğunu anlamak ister” niz bu eseri mutlaka okuy”” Entelejans Servesin kimler! kip ettiğini ve kimlerden vi dişe ettiğini anlamak içi9 o nulacak eserlerin en birin” budur. Eserin bilhaoma bir İSE muharriri tarafından yanl | olması onun kıymetini arttırıyor. Çünkü İngiliz © | ririn kendisi de bu işlerin Pİ'Ğİ sine karışmış ve kendi başi” dan geçenleri yazmıştır. pi Bu yeni tefrikamızı ya! ak , İ itibaren "Vakıt,, ta okuy4 | sınız. TNT! ingiltereye taze 1” gönderiyoruZ # Izmir, 11 ( Vakıt) — hava mahzeni ar yapurlarla buradan TE TAÇ emt mesele intaç edildiği memleket çok para İ tır. zi! 8 Milyon sigar kö?” çırıldı. miş ve bu kelimenin rusu,, manasında olduğur” lemiştir. arkadaşını tanımıştı, Fa” fesini yapmak mecbur kalmış, onu da sürüyerek katmıştı. Eski muharipler Bey8? ! dan eski karargâhlarıns düler. Fakat orasını d& yakılmış buldular. Filhakika başka ku orasını yakmıştı. Şimdi artık teşebbüs! volmuştu. Fakat gene K tulamıyorlardı. Yal takip eden kuvvetler lâh değil, paketlerle ekmek uzatıyorlardi" ç, Eski muharipler papas Koks şimdi pe ğ Hitler ile Mussolininin rini nasıl teşkil ve ten”. rini tetkik etmekle * Yakında Amerikaya * muhariplerden yeni bir kil edecektir. İml yakalandı Izmir, 11 (Vakıt) — | Mercanaki Ahmet, dört #” şile sekiz katır yükü sigar8 ” kaçırırken yakalandı. de kaçakçılardan Girit öldü. İki yükte 3 mil; elde edildi. Altı katır “a0 gi “ ie Fakat 2 vwetle” leri yer sademeler içinde ne hadisel y ah ! madı. Meselâ, süvari kıt” mandan:, önüne katıp İ eski muhariplerin içinde, un harpte Flandr cephesinde ni ölümden kurtarmış bi” na