4 Ekim 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

4 Ekim 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

LİRA SE ... - O 4 4 Teşrinievvel 1932 “Haber,, aleyhinde —merereramanarann .— Bir dava “Müddeiumuminin iddianamesi 1 Amerikada çıkan “Hayrenik,, i) isimli Ermeni gazetesinin yazdığı Türkiye aleyhindeki bir yazının iktibas suretile neşrinden dolayı © “Haber, gazetesi aleyhine açılan g davaya ait muhakemeye dün Is- tanbul üçüncü ceza mahkeme- sinde devam o'unmuştur. Dünkü muhakemede, müddeiy- mumi Nurettin Bey mütaleasını söylemiş, şöyle demiştir: ” — Kanunun cürüm saydığı i Deşriyatı, nakletmek de cürüm. dür. Nakio'unan Yazıda yazılan şeylere iştirak edilmediğinin tas: ribi, cezadan kurtarmaz. “Haber gözetes'nin, bu yazıyı iktibas ederken, bu yezı aley- hinde bir bent yazmış olması da, işte bu roktadan vez yeti değiş tireme?. Kanunun maddesi, ga- yet sarihtir. Do'âyısite neşriyat i müdürü Hesan Ras m Beyin ceza kanununun 158 ve 159 uncu maddelerine göre, cezalandını merkez Sırı isterim, Rasim Beyin vekili Ikfan Emin id Beyin müdafaaya hazırlanması va İçn, muhakeme cumartesi saba- hına bırakılmıştır "Adliye vekili gitti! Müd Iktısat vekili ne düşünüyor! Memleketin. iktısadi hayatında istikrar vücuda getirmek.. /Paramızın kıymetini muha- | Yani bugün paramızın yük-i faza etmek temevvücüne meydan vermemek... Bir müddettenberi şehrimizde bulunan Iktısat İ Vekili Celâl Bey yarın veya perşembe günü An- karaya dön.cektir. Celâl Bey dünde şehrimizdeki tetkikatına devam ederek sabahleyin Iş bankasında meşgul o'duktan sonra harici ticaret ofisine gitmiş ve ticaret müdürü Muhsin Beyi ofise davetle bir müddet onunla görüşmüştür. Celâl Bey Muhsin Beyden kahve ve çay ithalâtı hakkında hazırlanan rapor için izahat aldıktan sonra Cümbhuriyet bankası müdürü Sadettin, İş bankası müdürü Muammer ve Ziraat bankası müdürü Absen Beyleri ofis: davet etmiş onlarla da bir müddet görüşmüştür. Ce âi vey müteakıben yumurta ibracat ta- cirlerini kabul etmiş ve tacirlerin yumurta ihra- catı bakkında dileklerini dinlemiştir, Ceâl Bey şu beyanatta bulunmuştur : Terkostan dad bir feryat iki Terkos şirketinin yeniden bazı | tesisat yaptığını yazmış, şirket Bir müddettenberi Istanbulda | müdürünün bu tesisat bittikten “bulunan Adliye vekili Yusuf ş Kemal B,, dün akşamki trenle Ankaraya cönmüştür. Haydar paşada Adliye erkânı tarafından Büt . —— Ni Ticaret odaları Haber aldığiniize Yoreymazsisi,. # odaları kanununda bazı değişik- e yapılarak ticaret odaları şeklinin değiştirilmesi ta- ö Me: icaret oda) imdi vala di Mir müessese halinde idare edilmek» tedir. Umumi kâtipler iktigat Vekâleti tarafından tayin olunur, oda bütçeleri vekâletçe tastik edilir, Yeni şekilde odalar husu- »i bütçe ile idare edilecek ve ticaret odalarının altı, yedi sene evvelki vaziyeti iade edilecek- | tir, —— Dişçi mektebinde Mi mektebinde Piyore diş ik lığının tedavisi için P. H. GAZI Zetirilmiş ve bir klinik te- aç, <dilmiştir. Bu ayın 17 sinden kar “5 klinik açılarak basta kabulüne başlanacaktır. Şoför ve müşterileri ,, Salatada Para vermemek iste- yüzden kavga ar Şükrü muavini müşte olarak kadın- yeğ mişlerdir. çıkmış, li Sarhuşlar Mehmet, Mustafa, La : minde Üç arkadaş rahim © Trakya birahanesinde rı nı yağ AŞ ” mişler, şişelerini sokağa, taka vaylara atmışlardır. Şikâyet Üze- rine sarhuşlar yakalanmışlardır, sonra şehre gelen su miktarının çoğalacağını bildiren sözlerini nakletmiştik. Terkos müdürünün bu sözle- rine rağmen yeni tesisat yapıl dıktan sonra şebrin vaziye- tinde hiç bir değişiklik görül memiş, bilâkis bazı semtlerde iç akmaz olmuştur. Mi elekler gipenr, Me rinde, Cihanğir ve Firuz ağa ta- raflarında ve bilhassa Gala | ray cıvannda bir kaç gündür terkos suyu kesimiştir. Bu vaziyet karşısında terkos müdürü M. Kastelno yeniden şu izahatı vermektedir : “— Nafıa Vekâltinden aldı- mz müsaade üzerine (Kâtane Ve uzunca ova civarında yap- tığımız o tesisar, Oo turalarda ki su borularını ve terşih havuzları civarındaki sifonları daha geniş kuturda olanlarile değiştirmek- ten ibarettir. Mukavelemiz mucibince şim. diye kadar günde şehre verdi- ğimiz suyun miktarı 28 bin met- re mikâbı idi. Bu tesisat ta- mamlandıktan sonra şehre bir günde gelen suyun miktarın 30 bin metre mikâbına çıkarmak imkânı hasıl olmuştur. Bu yeni inşaat şehirdeki su vaziyetinin ıslabı için alınması lâzım gelen tedbirleri bildiren projenin an- cak bir cöz'inin tatbikinden iba- rettir. Lâkin bir nisbet dahilinde şimdiki: vaziyeti düzeltecek ve hafıf tazyıklı mahallelere bir dereceye kadar fazla su verile- bilmesini mümkün kılacaktır. Bazı semtlere münavebe İle $u vermek usulünü kaldırmak şim- dilik maalesef kabil değildir. Istanbula su vermek hususun. da azami mukemmeliyeti göste- rebilmek için evvelce hükümete verdiğimiz umumi projenin tat- biki ise 2 milyon liraya ve tabii zamana mütevakkıftır. Bu mas- rafı yapabilmemiz için de imti- fikrin arasıra kayıt yoktur. ür gene bir takım vaitler veriyor! Yeni tesisat yapıl- l kmış, fak üb işi bitmeli imiş! mış, sular artacakmış, fakat mübayaa işi bitmeli Ş | sinde bulunmaktayız. Fazla su- yaz müddetimizin uzatılması icap eder. Yeni tesisat yapıldıktan sonra şebrin su vaziyetinde değişiklik olmaması meselesine gelince; | şimdi adeta bir intikal devre- | Kuduz ve köpeklerin kuyruğu.. Son zamanlarda İstanbulda Gir”kuduz salgını peyda olması belediyeyi Istanbul köpeklerini itlâf için tedbir almıya sevketti, Bunun için köpek kuyruğu satın | almak usulü ilân edildi. Ihtimal- ki köpekleri öldürmek işini aha- liye bırakmak idare noktasından daha kârlıdır. Halktan köpek kuyruğu satın almak belediyeye daba az masrafa malolacaktır. Ayni zamanda belediye halk nazarında köpek katili görün- miyecektir. Fakat buna mukabil bu usulün mübim bir mabzuru vardır ki buda Istanbul çocuk- larını ve bir kısım balkı resmen köpek öldürmiye teşvik etmek- tir. Bu teşvik neticesi olarak belediye halka çok fena bir iti- yat verecek demektir. Ve bugün köpek öldürenler yarın insan. ları öldürmiye başlarlarsa bun- dan hiç hayret etmemek lâzım gelir. Kaçak altınlar Gazeteler yazdı: Birkaç gün evvel Sirkeciden hareket eden bir Semplon ekspresi şef treninin üzerinde bin altın lira bulunmuş ve zabıta tarafından müsadere edilmiş. Zannediyoruz ki mem- leketten altın kaçakçılığının önü- ne geçmek için bu kadarı kâfi değildir. Çönkü bu suretle mey- dana çıkarılan altınların sahibi şef tren değildir. Olsa olsa bu adam bir bangerin kaçakçılık vasıtasıdır. Binaenaleyh altınların müsaderesinden asla müteessir Bizler, işlerimizi bir harika şeklinde değil realist bir görüşle yürütmek istiyoruz. olmıyacak olan kaçak vasıtaları için intibahi mucip olacak bir | İ mıştır. tedbir almalıdır. yun şehrin her trafındaki şebeke ye dağıtılabilmesi için daba bir kaç gün beklemek lâzımdır. Çünkü su şehre gelmeden evel terşih havuzlarından, sifonlardan | ve “diğer (o muhtelif aletlerden geçtiği için biraz zaman ister. Yeni tesisat 120 bin liraya mal olmuştur. Şirket tesisalı hü- İ odası meciisi | selmesi veya düşmesi mev-| zuubahis olamaz — Yeni iktısadi tedbirler alırken iş hacmini genişletmek, memleketin iktisadi hayatında is- tikrar vücuda getirmek gibi düşüncelerle hare- ket ediyorum. Paramızın kıymetini muhafaza et- mek ve temevvücüne meydan vermemek bhükü- metin büyük bir hasses'yetle üzerinde israr et- tiği gayedir. Yani, bugün paramızın yükselmesi veya düşmesi mevzuu bahis olamaz. Harici ticaretin bir elden idaresi, rejim de- gişikliği kadar büyük ve mühim bir iştir. Bu nükseden bir hastalık halinde meydana çıktığını maalesef görüyorum. Ne fır- kamızın programında ne de muhterem Başveki- limiz İsmet Paşa Hazretlerinin hükümet beyan- nemesinde böyle bir fikri ihsas edecek böyle bir Kontenjan usulün- de değişiklikler Bu gün saat on dörlte ticaret şehrimiz ihalât ihracat tacirlerile sanayi ve zira- atcılarının iştirak “ettiği büyük bir toplanlı yapacaktır. Iktısat Vekili Celâl Beyde hazır bulunacağı toplantı gizli cereyan edecek kontenjan mese- leleri gürüşülerek Iktısat Vekâ- letinin kontenjan hakkında tica- ret odasından sorduğu beş su- ale cevap hazırlanacaktır. Kon- tenjan usulünün bu günkü şeklin- de bazı değişiklikler yapılması tasavvur edildiğinden toplantıda bu şekil mevzu bahisolacaktır. Bakır yüzükler altın yerine gidiyor Haydarpaşa istasyonunda Ana- doluya giden yolculara altın su- yuna batırılmış beş kuruşluk ba- kır yüzükleri dört, beş liraya satan bir sabıkalı dün cürmü meşhut balinde yakalanmıştır. Haydar oğlu Hasan Fehmi ismi- ni taşıyan bu sabıkalı şimdiye kadar birçok kimseleri kandır- mıştır. Sabıkalı polis müdüriye- tine getirilmiştir. mn mez 6 Teşrinievvel : Kurtuluş günü Belediye reisi muavini Hâmit B. ve kolordudan bir zat dün Taksime giderek 6 Teşrinievvel günü kolordu kumandanı, vali kümet veya belediye tarafından satın alındığı taktirde bu para bize verilecektir. Nafıa Vekâle- tile bu suretle mutabık kalın mıştır.,, Mübayaa işi Belediyenin mübayaa esnasın- da şirket tarafından yeniden sarfedilen bu patayı, şirketin su vermediği halde abünelerinden aldığı fazla Ücrete mahsup et- mek tasavvurunda olduğu yazıl. maktadır. M. Kastelno bu Dokta kendisine sorulduğu zaman ce- rl istememiş ve şöyle ,Mübayaa meselesi etrafında bir çok sualler varit olabilir, Fa- kat bunlar, her birini ayrı, ayrı tetkik etmeden kat'i bir cevap vermek mümkün değildir. Eaasen son zamanlarda yap- tığımız tesisat bedelinin bize ve- rilip verilmiyeceği meselesi halkı değil, hissedarlarımızı alâkadar eder. Halkin bilmesi faideli olan nokta şimdiki halde şehre eski- sinden biraz daha fazla mikdar- da su verilmekte olmasıdır. Mübayaa meselesi hakkında Nafia Vekâletile müzakerelere devam ediyoruz. Sarhoşun tehdidi Şehremininde Toprak sokağın- | da oturan kunduracı Kemal fazla | sarhoş olduğu halde tramvayla evine giderken biçağını çekmiş, yolculardan Yakup efendiyi teb- | dit etmiştir. Kemalin elinden bıçak alınmak isterken düşmüş elindeki bıçak karmna saplan- mıştır. Kemal hastaneye yatırı ve meb'usların bulunacağı tribu- nun yapılacağı yeri tetkik etmiş- lerdir. Tribunun bu seneye ka- dar kurulduğu yer beğenilmemiş Kalmis apartımanı önü tensip edilmiştir. Tribunun cephesi ge- ne abideye karşı olacaktır. ERP e Müzedeki tarihi paralar Eski eserler müzesinde tarih paraların gösterilmesine mahsus olmak üzere bir salon hazırlanı- yordu. Bu salonda gösterilecek paraların kısım kısım ayrılması bitmiştir. Paraların içine yerleştirileceği bütün camekânlarn yapılması tamamlandıktan sonra, salon, her kese açılacaktır, Eski paralar sa“ İ lonu, müzemizin çok gözden ge- çirilmiye değer bir salonu ola- caktır, Müzeler idaresi, Topkapı mü- zesine ait izahat (yazılan güzel bir rebber bastırmıştır. Müzede evelki gün bir toplantı yapık mış, mütehassıs zatlar, mubtelif müze işleri etrafında görüşmüş- lerdir. —ağımm Sahte memur Dün gece yarısı Tepebaşinda şüpheli bir vaziyette dolaşan iki kişiye bekçi İbrahim yanaşarak ne aradıklarını sormuş, bunlar- dan Bebiçki isminde olan genç: — Ben nahiye müdürünün kâtibiyim. Sokakları teftiş edi- yorum, demiştir, Bekçi şivesin- den Rum olduğunu anladığı bu sahte memuru yakalamış, polise teslim etmiştir.