12 Ekim 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

12 Ekim 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 10

Amcası... — Ahmet Bey evde mi?. — Hayır efendim.. — Ben amcasıyım.. — Sizi tanıyorum efendim. — Ne zaman gelecek?, — Bilmiyorum Efendim. Hizmetçi Ahmet Beyin yarım saat sonra geleceğini pekâlâ bili- yor. Fakat, bey, ona, amcası gel- diği vakit kendisini kabil olduğu kadar atlatmasını tenbih etmiştir. Gayet muktesit olan Ahmet Bey amcası Salih Beyin fazla cömert- liğinin neticesini çekmek istemi - yor. Tamamen bekâr kalmış olan Salih B, servetini son meteliğine kadar sarfettikten sonra hiç de çalışmağı aklına bile getirmemiş: ti. Arkadaşlarını, ahpaplarımı, ak- rabalarını pek samimi ve hoş bir tarzda “vurarak,, geçiniyordu . Bu âmeliyeye en çok muhatap olan, pek tabii akrabaları idi. Fa- kat ne yazık ki bunların sayısı pek azdı ve Ahmet Bey, onun en ya- kın akrabası idi. Salih Bey, yeğe- ninin faaliyetine hayran oluyor ve ona, her görebildiği zaman : — Ahmet, diyordu, doğrusu se- ninle iftihar ediyorum. Ahmet, bir bankada mühim bir mevki işgal ediyordu. Yalnız, am- casma, paradan ziyade nasihat vermeği münasip buluyordu. Ara 3ıra da, ona: Böyle temebellikten utan- miyor müsün amca? Der, ve ondan şu cevabı dı: — Hayır yavrum.. — Altmış yaşındasm amma, 'dinç bir adamsın! , — Öyle, hakkın var.. — Çalışmamak seni yormıyor m? alır. — Hayır bilâkis eğleniyorum . Yemeklerimi, işe gideceğim diye acele acele yemiyorum... Sonra is- tediğim zaman sinemaya, maçlara gidiyor, kadınları, camekânları seyrediyorum.. o Üstüm başım te- miz oluyor, zira buna vaktim var.. Dikkat etmiyor musun, seninle gezdiğim zamanlar herkes “Ah-! met Beyin arocası ne güzel adam,, diyorlar. — Bundan bana ne?. — Sana mı ne? İftihar « oğ-| » » O gün hizmetçinin cevabına rağ- men, Salih Bey: — Zarar yok, dedi, girip ken- disini bekliyeceğim.. — Siz bilirsiniz?. Hizmetçi boynunu bükerek sa- lih Beyi salona aldı ve bir de kah- ve pişirdi. Bununla beraber, Salih Beyin beklemekten hiç de canı sıkılmı - yordu.. Ahmedin yeni aldığı bir boyun bağı gözüne ilişti, hemen boynundakini çıkararak onu taktı. Saksıdaki güzel çiçeklerden bir tane kopararak yakasına taktı, radyoyu açtı, bir sizara yakarak bir koltuğa gömüldü. Biraz sonra kapı açılarak içeri- ye Ahmet girdi. — Merhaba yeğen, nasılsm?. — İyiyim amma amca, derhal gitmeni rica ederim.. Birisini bek- liyorum. — Ya.. Anladım. Anladım... tevekkeli değil. Bu çiçekler fa - Bari güzel bir parça mı? — Parça falan değil, nişanla - nryorum. — Ya... Memnun oldum.. Hem vaktin de geçiyor. Bari kim oldu- ğunu öğrenebilir miyiz?. — Bankamızın en büyük hisse- Çeviren : fa, darlarından birisinin kızı, Leylâ Şevket Hanım.. İşte onu bekliyo- rum, Evimi görmek istiyor. Salih Bey gözlerini kırparak: — Anladım, diyor, anladım.. — Hiç bir şey anlamadın, Ley- lâ gayet ciddi bir kızdır.. Esasen annesi ile beraber gelecekler. — Peki, peki! Gidiyorum, ze- ten şöyle beş dakika için uğramış- tım.. Cüzdanımı evde o unutmuş- İ tum, senden on lira istiyecektim. Salih Bey Ahmedin hemen hay» kırarak reddedeceğini beklerken, bilâkis gayet sakinbir tarzda, onun şu sualine muhatap kaldı: — Amca, herkes benim hasis ol. duğumu söyler, bu doğru mu?. — Yok... Şey... Şey... Hasis de- ğilsen de yalnız, biraz elin ağır- dır.. — Niçin bilmem... İmsanlar böyledir, ya fazla cömert derler, yahut ta ha- sis! Ahmet Bey biraz düşündü.. — Amca?. — Ne var?. — Bana, ömründe bir defa iyi- | İ lik edebilir misin? — Derhal! — Dinle... Bilmem nereden, ni- şanlımın ailesine benim hasis oldu ğuma dair bir şeyler söylemişler.. Halbuki bumun aksini söylemek lâzım... Meselâ beni gayet iyi ta- | nıyan bir Bunun için, ben ni- şanlımla görüşürken, sen de kal da, annesini bir köşeye çek ve ona bunun doğru olmadığını anlat.. — Pek güzel, senin dünyanın en eli açık adamı olduğunu söyliye- teğim... — D kadar da değil tanım.. — Anladım, anladım... Sen me- rak etme... 3 5 # Leylâ ile annesi Samime Hanım oldukça kibar kimselerdi. Bey ise kadınların boşuna gitme- ği bildiği için derhal Samime Has nımın boşuna gitmişti. Salih Bey: — Ahmet, diyordu, o kadar iyi kalpli çocuktur ki.. Birisini fena i vaziyelte görse hemen yardımına koşar. Samime Hanım onu hayretle dinliyordu: — Sahi mi? Ben aksini işitmiş- tim.. Eli pek tutuk diyorlardı... Halbuki kızımın, böyle nekes a- damla evlenmesini hiç de iste- mem.. Merhum efendi, Allah rah- met eylesin, bize epeyce bir para bıraktı.. Kızının biraz dünyayı görmesini isterim doğrusu.. — Hakkınız var. hanımefendi, maamafih emin olunuz, Ahmedin, bana lâyık bir yeğen olduğunu gö- receksiniz.. — Ne mükemmel adamsınız, Salih Bey, doğrusu sizinle tanış- tığıma pek memnun oldum. — Aman hanımefendi, beni ne kadar minnettar ettiğinizi bilmez- siniz.. Sevgili Ahmet yegâne ak- rabamdır ve kendisine nem var, nem yok bmakacağım.. — Ya?, — Amma kim bilir, belki de bu yaşa kadar rastlamadığım ka- dınla karşılaşırım da.. 5 On beş gün geçmişti. Leylâ Ah- metle evlenmiye henüz ka- rar vermemişti. Fakat Salih Beyle Samime Hanımın ni- şanları resmen ilân edilmiş t.. Salih Beyin, yeğeni hak - kında söylediği sözler, onun ne ii 5 kadar iyi ve cömert bir ruha sa- İbiz muktesit damat da lâzımdır., ismim böyle çıkmış | Salih | .. İ nü saat (14,30) da yapılacaktır. VAKIT 3üncü Kolordu Satınalm. Komisyonu Ilânları 1 — 932 Tütün bey'iye ikra- miyesinden elde mevcut kalan paradan on seneliklerini alan malullerin ikramiyesi ait olduk- ları şubelere gönderilmiştir. Es- habı istihkakın şubelerine mu- racaatları, | ? Mütebaki para 931 ve son 932 tevziatına vaktinde ademi muracaatları hasabile it- hal edilmiyenlere ve derecesi farkı verilmiyenlere tevzi edile- cektir. Bu son tevziattan sonra vaki olacak muracaat nazarı iti- bara alınmıyacağından bu güne kadar (askerlik (o şubelerinden bildirilen listelerde isimleri ya- zılı eşhastan başka eshabı istih- kakın askerlik şubelerinde isim- lerini cetveli mabsusuna 31 3i- | rinci Teşrin 932 tarihine kadar kayt ettirmeleri ve şubelerin de Birinci Kânun 932 de Milli Mü- dafaa Vekâleti Tekaüt şubesin- de bulundurmak üzere bu cet- vellerini göndermeleri ilân olu- sur. (851) (5193) # a # Kıt'at için yerli mamu'âtlan (500) adet eğer takımı Kapalı zarfla münakasaya konmuştur. İhalesi 20-10-932 Perşembe gü- Taliplerin şarlname ve nümune- sini görmek istiyenlerin hergün, ihaleye iştirak edeceklerin vakti muayyeninden evvel Ankara Merkez Satmalma Komisyonuna muracaatları. (832) (5102) Kadı birinci sulti hulk mahkemesin- deni Galatadn Havyar hanmda 12 No. mukim #ken elyetm ikamelghı meçhul Sava, İstü- fan, Kozma, Kostantin ve Andon ofendilere. Nevber Ratip HM. tarafından aleyhinize Kağrköyünde Cafer ağa mahallesinin Baha- riye enddesinde kilin 58 No, hunenin izalei şöyuuna dair ikems eylediği davanın ilânen tebilgata rağmen rmayyen günde mahkeme- ye gelmemeniz ham hakkınızda gıyap kasarı verlimiş ve vrulen Obapa, kaydisin mitednlerik “intişasi “keştedildiğindcn ve mun tetkik oluna « esine gelmiş be- pazartesi günü anat 14 te mah- kemede hazır bulunmanız ve bir ay içinde Mirax etmezseniz ve Kıysp masrafını mah» keme verene tevdi eylemezseniz muha- kemeye kabul © sddolunacağınız. humasu ve MH. U, M. , ve 408 ipei maddeleri hü. p tebliği makayıma kaim re meikğr kanunun mevağd; mahsusası mucibince keyfiyet ilân olunur, Mukağdema Be mahallesinde ktçtk No, anede mukim meçhul bulunan Mimar Veli bey tin İhsan beye, İstarıbal İkinci lers memurluğundan: Uhtel tasarrufunuzda olup, madam Tt layvemden ietikrez etmiş olduğunuz Uç bin Uran bedel birinci d nda Hüseyin ağa dangıç sokağında 14 on halen fkametgühı nde alacaklı veumsileybe ipotek İrae eğilen Beyoğ - ağn mahallesinde küçük Kırlangıç sokağında stix 14 No. lu Viz bap kâr borcun verilmemesi be- layhn isafeten ve Ye kâleten müracaat eden vekil avukat Kaju. din Laskaridin efendi tarafından maruz. kir ipotekli bulunan hanenin -parayz gevrii mesini talep edilmiş olmakla öç gün zar- fında borcunuzu tesviye etmediğiniz takdir- 45 mezktir i menkulün paraya çevir ptidar kılmacağı malimu - satiş ihbar Ya» m kalm olmak K kilimde. 3-12 tezkeremi çıkasacağımdan büken olmadığı iin olunur. Amavutköy Amerikan Koleji sütçü Refshiye Geçegöz kâyüzden 1313 tevetlüllğ ' göstermişti. Bunun için onun #e| evlenmeğe karar vermişti, Maamafih son aldığımız haber- lere göre Leylâ ile Ahmet de ev- lenmek üzeredirler. Zira, bu ka- dar eli açık bir çifte, aile içinde 12 Teşrin Başka memleketlef buhranın neticel€ dü Hem ithalât azalıyor, hem de bunların nisbetlerini yaz! İhracat ofisi iktısadi buhran - dan ve yapılan ithalât ve döviz | takyidatından dolayı başka mem | leketlerin ne derece müteessir ol- duğunu tetkik etmiştir. Bu tetkikata nazaran başlıca memleketlerin nin umumi kıymetleri 1929 sene- | sine nispetle, 1931 senesinde it - | | balât 31,198 milyon dolardan 18,228 milyon dolara ve ihracat da 18,487 milyon dolardan 16,221 dolara düşmüştür. Tenezzül far - kı ithalât için yüzde 41,05 ve ih - racat için yüzde 43,1 dir. İhracat ve ithalâttaki bu tenez- | zül 1932 senesinde de devam et - miş ve 1929 senesi kânunusanisine nispetle 1932 senesinde ithalâtta- ki tenezzül yüzde 59,8 ve ihracat- ta ise yüzde 60,4 tür. Şubatta va- ziyelte ufak bir salâh busule gel- miştir. Deniz ticaret kıymetlerinde gö —| rülen bu tenezzülün başlıca se - bepleri iktısadi buhrandan emtia fiatlarında görülen düşüklüktür. Diğer taraftan muhtelif memle - ketlerde ithalâtın tahdidi husu - sunda alınan tedbirler de bu te - nezzülde mühim âmil olmuştur. İthalâtın tahdidi hususunda alı - nan muhtelif tedbirler her ne ka- dar takip edilen gayeyi bir dere- ceye kadar temin etmişse de ihra cat üzerinde tesir yaparak mühim miktarda azalmasına sebep ol - harici ticaretleri- : 7 lâtı tahdit eden Fr” tı bu tedbir neticesi 2 senesinin ilk üç ay” senesinde 8,388 MX zalmışsa da buna cat 8,541 milyon f tır. İsviçre, Çekosle" Iı memleketlerde de “ dir. 1930 senesi kâne” zaran 1932 senesini. sinde muhtelif me” racat ve ithalatla derecesi şunlardır: 3 Itbalâtta: İsviçr? iğ bir, İsveç yüzde yirsi turya yüzde 37, Jap | otuz yedi, Orogua'© : Britanya, 39, Brezil Amerika 47, Çek Belçika 50, Fransa a Arjantin 54, Cemal 58, Macaristan 59, 60, Kanada 60, Ro” panya 62, Lehistan öö . 66, Şili 83 tür. Ihracatta: Brezil#ğE ai bir, Arjantin Si, 5 çika 40, Romanya Büyük Britanya 47. vi rika 48, Almanya 49.5 İsviçre 50, İsviçre Şi < Japonya 54, Orogus? N turya 54, Lehistan * Çekoslovakya 61, Cefği tehide 63, Yugoslavi# muştur. Kontenjan suretile itha - | ya 70, Macaristan 70” Inhisarlar Umum M üdürlüğü Müskirat kısmına lüzumu olan (45,000) çuval kap ile münakasaya konulmuştur. Münakasaya iştirak şartnameyi görmek ve almak üzere hergün ve müna rak etmek üzere *w 7 1/2 teminat akçelerile birlikt nihayet 26-10.932 çarşamba günü saat 15 e kada Mübayaa komisyonuna vermeleri, (5186) 7 | Devlet Demiryolları ilân Eskişehir istasyonuna bir sene zarfında gelecek mürlerinin tahmil ve tahliyesinin kapalı zarfla m Birinci Teşrin 932 pazar günü saat 15 te Ankara'da kezinde yapılacaktır. Tafsilât Ankara ve Haydarpaşa birer liraya sallan şartnamelerde yazılılır. (5299) İnhisarlar Umum Müdürlüğü Nevi Kromo Erzats kartonu Miktef” 15900 Bir yüzü cilâlı kahve rengi ambalaj kâğıdı İkinci hamur beyaz kâğıt Beyaz Sellüloz kâğıdı Nevi ve miktarları yukarda yazılı eşya 13259 “8 rarname abkâmına tevfıkan satın alınacaktır, l ve şatinameleri gördükten sonra münukasaya iştirak gi “© 7,55 teminat akçelerini bamilen 15-10-9327 cumar!* 15 te Galatada Mübaynat komisyonuna müracaall3”” Tal pi? Ankara caddesinde Kiralık Odalaf; Orhenbey kanında — Görmek ve kiralamak * mma maaımmmı yurduna müracaat. 2 Enstitüsü Müdürlüğünden Evvelce verilen şeraiti fenniye dairesinde tobu” nın yalnız üst kat üç odası tebrit olunacağınd — lerin 31 Teşrinievvel 1932 tarihine kadar Ensüt müracaat etmeleri. (5342) A m eyer ra a HAM