19 Ekim 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

19 Ekim 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

, Sayıfa 6 | gets anna 04 8280080 va #01 «08 ve amana 00 me 08 a n80NE NESE 28mm 1480 080 EAN SEE ABANA ENES GELE ĞAN MAN GEN Been S0N e se ENA ELAN SA RASAE KARAN fu Memleket Rdbesleri ; MAMA m e Devrekte kurulan mahya Mahya panayır demektir, Devrek panayırı memleket iktısadiyatı için faydalı oldu Devrek panayırından bir manzara Zonguldak hususi muhabirimizden: Vilâyet umumi meclisi bu sene Devrekte büyük bir panayir ku- rulmasına karar vermişti. Bu ka- rar neticesi olarak Devrek pana- yiri beş binden fazla bir halk kütlesinin huzurile açıldı. Panayir, şehrin alt kısımlarında küçük dağlarla kuşatılmış . geniş bir saha üzerinde (kurulmuştu. Meydana giden yollar, beyaz çev- reli köylü kadınları, ak sakallı ih- tiyar köylülerle örülmüştü. Halk burada, panayire (Mah- ya) isimni veriyor. (Mahya) da sürülerle hayvan, tepeler o halin- de kümelenmiş zahire çuvalları milli mensucat, Geredenin bakır mamulâtı göze çarpıyor. Alış veriş faaliyeti fazla... Yalnız ortada pa- ya yok, trampa usulü, yani takas yapılıyor, Geçen sene (Gerede) de kürü- lan pazardakine nazaran fiatlar yarı yarıya düşkün. Buğdayın ki | lesi yani 24 okkası 180 ile 200 ku- ruş arasında, arpanın İstanbul ki- İesi 80 ile 100 kuruş arasında.... Köylü kadınları, yumurta, yaş Eğede tütün yavaş yavaş satılıyor. Izmir 18 (A A) — Eğe'min- takası dahilinde bu sene tütün zeriyatı için 175,490 dönümlük rubsatiye alınmış (ove bunun . dönümlük sahası ekil- . İstihsalât miktarı kurak- üzünden 8,670,000 kilo tah- min edijmektedir. Yakında yeni sene piyasasının açılması beklenmektedir. Geçen sene rekoltesinin en son vaziye- ti 26.000.000 kiloyu bulmuştu. Bu rekoltten 23.000.000 kilosu satılmış, 3.600.000 kilosu kal mıştır ki bunlarda peyderpey satılmaktadır. Elde kalan miktar çok azdır. elele Muğlada Maarif Muğla 18 (A.A) — Geçen sene kapanan ve bü setie tekrar | Maarif Vakâletince açılan Milâs orta mektebinin açılma merasi- mi dünkü gün bütün maarif ve hükümet memurlarile mubtelif müessesat mümessillerinin huzu- rile yapılmıştır. Mektebin yeni- den açılması, umumi bir sevinç uyandırmışlır. meyva ve dokuma gibi küçük şey- ler satıyorlar, bu küçük satışlar- dan ellerine geçen parayı da mah- yanın manifatura salaşlarına bıra- kıyorlar. Köylü kadınlarının en ziyade rağbet ettiği eşya, yazma, çevre, şal, kuşak, boncuk gibi şey- ler... Mahyadan en kârlı çıkan, sey- yar satıcı, kahveci, ahçı gibi, kü- çük esnaf, durmadan dinlenme- den mahyayı dolduran halka yi- yecek ve içecek taşıyorlar. Mahya iki gün devam etmis, çok büyük bir rağbet ve alâka ile karşılanmıştır. Panayir, yerli mallarımızı tanıt- mak memleket ticaretinin inkişa- dalı neticeler vermiştir. Zonguldak Ticaret Odası pana- yir ile çok yakından alâkadar ol- muş, yerinde tetkikat yaptırarak bir rapor hazırlamıştır. Vilâyet umumi meclisile, Zon- guldak Ticaret Odasının çalışkan reisi ve başkâlibinin bu işte çok hizmeti görülmüştür. Hatip oğlu Dava Kaçak çılar Ispirto, tütün ve iskambil kâğıdı Sekizinci ihtisas mahkemesin- ce bakılan üç kaçakçılık davası neticelenmiştir. İspirto kaçakçılığından maz- nun Galatada meyhane sahibi küçük Hüseyin, yedi ay hapse, altı ay Kas'amonüye sürğün edil meye mahküm olmuştur. Bunun yanında altı buçuk kilo kaçak ispirto bulunmuş, bir kısım isp'r- toyu da imha ettiği neticesine varılmıştır, Imamı bulunduğu köy camiinin tavan tahtalarını keserek tavan arasına 300 kilo tütün saklamak» la mazrun Hendekli hoca Yusuf Efendi evvelce (On ay bap- se ve 1500 lira para cezasına mahküm edilmişti. Temyiz, bu bükmü bozmuş, makzen muha- keme neticesinde hoca efendi beraet etmiştir. Karamürselde kahveci Etem ve Ali kahvelerinde: kaçak is- kambil bulundurdukları nokta- sından omuhakeme edilmişler, Etem altı ay hapse, otuz lira para cezasına mahküm olmuş, Âli beraet etmiştir. fim temin etmek yolünda çok fay- Edremitte Ziraat, belediye ve - maarif işleri Edremit hususi muhabirimizden: Eğe şimalinde kendi âdiyle a- nılan deniz girintisinden dokuz kilometre uzağında olan Edremit başlıca zeytinyağı, sabun, O incir, üzüm, bal ve balmumu yetiştir - mekle anılır. Toprağınm verim kuvveti yıl- da iki kere mahsul almağa elve- rişlidir. Zeytinyağının en temiz ve en iyisi, balın beyaz ve tatlısı burada çıkar, Kaza hudutları içinde otuzdan fazla zeytin sıkma fabrikası var - | dır. Mahsul senesi denilen yıllar- da bu fabrikalar altı ay durma - dan çalışırlar. Bu 1932 yılı, mahsul yılıdır... Var yılında Edremitin yüzü gü“ ler. Mahsul bol ye verimli olur .. Lâkin her ne de olsa dünyâyı sa- ran alım satım ve para darlığı| Edremiti de sarmıştır. Şimdi hal- kin beklediği bu yıl mahsulünün para etmesi ve böylelikle sıkıntı- nın biraz azalmasıdır. Bü yıl burada havalar gitmedi. Bir buçuk aydanberi hiç kesilmeden esen poyraz ka « vun, karpuz gibi yiyeceklere za- rar verdi.. Bazı yaz mahsullerini üzdü. Bunlar da meyva dökümü az oldu. Hızlı estiği zamanlarda zey- | tin tanelerini düşürdü.. Zeytinle- rin dökülmesinin yağ verimi nok- tasmdan iyi oleindığtınz içtom un. lıyanlar söylüyorlar.. İncir, üzüm iyi ve bol oldu. Şehir “işleri Geçen yıl eski heyetin çekilmesi üzerine iş başına gelen yeni bele- diye heyeti yıllarca benimsemek- sizin işleri çevirmiş olan beledi- yeyi düzeltmeği başarmış gibi - | dir. Reis Cevdet Beyin memleket di- lek ve sağlığma tam bir uygun- | lukla yaptığı işlerle kasabanın | sağlık ve temizliği yerine gelmiş- tir, Belediye okanununun özünü kavrayan ve bunu yerine getir“ meğe uğraşan reisin yeni yeni iş- | | lerle kasabayı süsliyeceğine inan- maktayız. Senelerdenberi bir yılan hikâ- yesi gibi geldi, gelecek, diye an- latılan Eybek suyuna bu mahsul yılında kavuşacağımız umulur. Yeni reis ve heyetin göğüs ka- bartmıya değer işleri şunlardır: 1 — On ay içinde on bin lira- dan aşırı eski birikmiş borçları ödemek ve belediye onurunu ye- rine getirmek, 2 — Eski aylıkları ödemek, ye- nilerini vaktinde vermek, 3 — Kasaba sağlığma zarar ve- ren su yollarını düzeltmek ve birikintileri kurutmak. o Çeşme yollarını onartmak. 4 — Yeni ve fenne uygun mez- baha yapmak. 5 — Halka belediye ve beledi- yeciliğin özünü anlatmak.. Yeni heyet ve reisin kendine | göre bir uygarı var: — Belediye halkın her şeyidir. Böyle ina- nışlı kavrayıcı ve başarıcı iş çevirme ile pek yakın bir gelirde uygun |- İ çağırıyor ve münakaşa eshasin- Yeni F sö Doktor Andre Bertier » karısı Colette'i çılgın bir. aşkla sev- mektedir. Halbuki Co- İette'in en sami- mi arkadaşı Mit zi Olivier de se- vimli oDoktoru zevkine pek uy- gun bulmaktadır Kendisine hasta süsü vererek Doktoru evine çağırıyor. Colette sev- gili arkadaşının hastalıgını ciddi zannederek koca- sını arkadaşının evine gitmesi i- I çin isrâr ediyor. Andre karısının israrına dâyana- mıyerak gidiyor; Kabahat kendi- sinde değil ya;, Kansı israr etti. Halbuki asıl kabahatli Mitziden ayrılmak istiyen kocasıdır. Andre namuslu bir koca kal- mak fikrindedir. Lâkin kanısı verdiği ziyafette kendisini Mitzi nin yanıma oturtmak istiyor. An- | dre kartları değiştirerek Mm. Martel isminde başka bir kadı- | nın yanına oluruyor. Yemekten sonra Mib hakşayn Bu akşam Melek ve y Aarlreni da Andre'nin kravatımı çözüyor. Andre hiddetleniyor ve o sırada oradan geçen madam Martel'e Kravatmi düzeltmesini. rica edi- yor.: Colette madam Martelin bu bareketini görerek kocası ile Martel arasında bir münasebetin mevcudiyetinden şüpheleniyor ve kocasını tahkir ediyor. Andre | bu haksiz itbama kızarak bu defa bir doktor gibi değil, bir aşık gibi Mitz'nin evine gidiyor. | Kocasının kaçmasına kızan Co- | lette ötedenberi kendisine kur yapan Adolfu evine çağınyor, Adolf Colette'i öpüyor, okendi- ne gelen Colette sevmediği bu kasabamızın her türlü istekleri yerine gelecektir. Burada Cevdet Beyin başardığı bir işi daha söylemeden geçemi- yeceğim: Edremit çukuru zeytinci ve bü- tün varlığı zeytine bağlı gibi o- lan bir yurt parçasıdır. Zeytin ©- cağı her toprak mahsulünden faz la kayrılmayı ister. Bu da eskidenberi hususi teş- kilâtla yapılırdı. Belediye kanu- İ mu bu işi belediyeye verince etraf | köylülerle anlaşarak bu koruma işini iyi yapmak için anlaşıldı. ziraatı koruma birliğini kurarak bü işi de kanunlaştırdı. Şimdi her kes kutuluştan masmnundur . Maarif işleri Kasaba erkek, kız karışık üç ilk mektep, köylerimizin hemen hepsinde de muallim ve mektep İ vardır.. İki yıl önce maarif cemi- yetinin yardım ve başlamasile tileçsk olan (Sen Cevdet Bey Edremit ve civarı | 19 Teşi evvel 14 ilimler Melek ve Elhamra Sinemalarında Seninle Bir Saat Moris Chevalier — Janette Maç - Donald rar akşam Elhamra sinemalarında iple Bir Saat) İllminden bir sahne adamın bu hareketine kızıp # disini kovuyor. Ertesi gün Andre ile Col&'ki . anlaşıyorlar. Mitzi kocasını b karak İsviçredeki annesinin ? nma dönüyor. Mitzinin ko Profesör Andreye gelip kari boşayacağını kendisinin o $* sıfatile (o yardımını bekledi söyler; Boşanma bahsını isi Gölette kim olabileceğini teyince Andre hakikatin mey” na çıkacağından ürker. öğrenmek Nihayet Andre karısına bahatini itiraf eder. Colette € velâ meyus o'ur, sonra kızı” Ado'phe'un bir akşamki hafi kâlını mübalâğalı bir sur€ anlatıp kendisinin. de koc#! aldatmış bir vaziyette o'duğ! yi in Fs # sebebiyet veren erk ya söyler. Bu sırada Ado'phe zi rete geldiğinden Co'cite ig sının önünde kendisin? valf itiraf ettirir. Lsi tarafta kaba li olduklarından birbirlerini federler, ve eski eşıkane ba larına devam ederler, burada bir orta mektep ti. İlk yıl bu mektep caba çal yüksek mektepten çıkma masif seven gençlerle yürüü öldü. İki sene de gene cemiyetin başarifis la ikisi paralı, ötekileri caba lışan muallimliklerle yaşat". Edremite böyle bir mektep çok zım... İ Her yıl, mektepler 150 — talebe yetiştiriyorlar, kii İ çinde vakti lar İ Ni iyi bul veya başka büyük yerle”, mekteplere giderek tahsiller | mamlıyorlar | lar ister islermez kalıyorlar. Bunun icin Maarif Vekile vilâyete yalvarılmışlı. Di leğ olmadı.. Bu yıl ise bu mektebi ? şatmek çok zor olacağından. liba mektep kapanacak gibi Yürekler acısı olan bu bali yüklerimiz görmeli ve bir yına bakmalıdır. j Osma ye