24 Ekim 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

24 Ekim 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Sayıfa 2 Balkan idealinin düşmanları DEAN EMAR (Başmakalemizden devam) kan birliğinin düşmanları hariç- ten ziyade Balkan hudutları için- dedir, Onun için Balkan birliği idealcılarının hariçteki tehlike- lerden ziyade Balkan memleket- leri dahilindeki tehlikelere karşı tedbir almaları lâzımdır. Maksadımıza biraz daha vu- zuh vermek için bundan beş altı ay evvel Türk- Yunan dost- luğuna Bulgaristanın da işliraki münakaşa edildiği bir Trakya cemiyeti namile Bulga- ristanda va meydana çıkmış olan bir te a tesi vasıtasile yaplığı tahrikâtı hatırlatmak kafidir. Bu öyle bir misaldir ki derece veya bu memleketteki emsalins tatbik olunabilir. Fakat bu sözleri söylerken Bâlkan birliği idenleilerini bed- binliğe sevketmek de istemeyiz. Bilâkis idea! yolunda hayalâta kapılmaktan ise önümüze geçe- cek zorlukları göz önüne alarak ona göre büyük maksada doğru azmü kuvvetle hateket etmek elbette daha akılâne olur. Mehmet Asım derece şu Taşnaksyon Protestanlar ME TEN (Baş tarafı 1 İnci sayılamızda) ğimiz için dostumuz Beşiktaşlıya- na sormayı muvafık ie, ve dedi ki: — Azizim; Beşiktaşkyan, bu protestanlar gazete çıkarmak için pafayı nereden buluyorlar? Son- ra aceba gazeteleri nasıl bir meslek takip edecektir? Lütfen bana izahat verirmisiniz ? Beşiktaşlıyan bu sualimize ce- vap olmak Üzere şu suretle mü- kabele etti; Beşiktaşlıyan bir ihtimale göte 'kara cihetini Seylan adasında oturan madam Peproniyad ilamat dan temin etmişlerdir. ikinci sunlinizede cevap olarak şunu söylemek kâfidir : Bu ikinci grup takip edeceği proğramında Er- menistan ile dost olmak veonu müdafaa etmek yolunu tutacak- tır. Yervant efendi Gavriç gaze- tesinin baş mubarriri pek iyi dehaneler var? Beşiktaşlıyan Şahanvatalı gibi Türkiyeye duşmanlık siyasetine devam edeceklerdir. — İşte bu olmadı azizim. — Niçin olmasın? —Çünkü biri ötekini nakzeder Madem ki halhözır Ermenistana dosx olacağız tabiatile aynı Erme- nistah tuttuğu yolu tutmağa mec- buriyet var değilmi? Ve bu Erme- nistan bugün kalben Türkiyeye bağlı ve dost bulunuyor. Biz bu- a “bu ne perhizdir, bu nelaha- na turşusu ?,, desek hakkımız yok mudur ? — Benim de aklım pek erme- di. Anlamak istiyorsan protestan şeflerini gör. (Hara) yı devirip Ermeni milletini kurtaracaklarını iddia edenler (Yerisans) ve (Su- şan) dır. Yalnız dostum beni dinlersen git de bu budalalara söyle ki suspus olup yerlerinde rahatça otursunlar. Bu milletin başına gelen felâketler hep bu şarla- tanların yüzündendir. Pariste ga- zete çıkarıp para kazanmak he- sirada | | ihtimal uzak memleketler | VAKİT “ Telgraj Haberleri M. Musolininin mühim bir nutku “İtalya hasta olan milletler cemiye- tini terketmiyecektir,, ,Duçe, böyle diyor ve harp borçlarının üzerinden bir sünger geçi- rilmesini istiyor. Almanya yeniden silâhlanmayı istiyemez! TORİNO, 23 (A. A.) — M. Mussolini, faşizm © siyasetinden bahseden mühim bir nutuk söyle- miştir. Duçe, ezcümle miştirs şöyle de - İtalya, bir sulh siyaseti takip ve tatbik ediyor. Uzun zaman - danberi terkedilmiş olan birtakım prensipler namına kendisine kar- şr akide harbi açmış olanlara İtal- ya, muzafferane mukabele ede - cektir. Torito, ey İtalyanın muzaffer | serhaddi, korkma! miyetini terketmiyecektir. Zira İ bir hastanın başı ucunu bırakmak doğru olmadığı gibi, müessesatı için müessir olmıyan ve fakat Avru - pa için müessir olabilecek olan milletler cemiyetini hiç bir mem - İeketin bırakmaması icap eder. Dört büyük garp devletinin teşriki mesaisi, mukaddes hakları tanımak esasına istinat (o ederek, Avrupada asayişi tesis etmeli ve iktisadi buhranın önüne geçme « lidir. Almanyanın hukuk müşsavatı- na sit olan talebi doğrudur, fa » kat Almanya teslihatın O tahdidi konferansı içtima edip dururken ! yeniden silâblanmayı istiyemez. Italya, hasta olan milletler ce- | Konferans akamete uğradık - tan sonra Almanya artık tesliha » tın tahdidi konferansında kala - mıyacaktır. Konferans akamete uğradıktan sohrâ Almanya artik teslibatın A İİ kirk İLİ GL ELLŞ Mühim bir ziyaret Iran Hariciye Nazırı Çarşamba günü şehrimize geliyor Bugün de Tahrandan bir heyet gelecek İran hariciye nazirı © Füruği han Hz. çarşamba günü Paristen | şehrimize gelecektir. İran heri » ! ciye nazırını hükümetimiz namı- na karşılıyacak olan hariciye ves kâleti erkânından Refik Amir ve Cevdet beyler dün şehrimize gel- mişlerdir. Füruği han Perapalas oteline misafir edilecek, çarşamba günü vali tarafından şerefine bir öğle ziyafeti verilecektir. Bu gün şehrimize Tahrandan sabik İran iktisat müsteşarı Ha - san han Bayat, kolonel Muhsin han ve hariciye nezareti müdür - lerinden Gulâm Rıza han Nev - zattan mürekkep bir heyet gele» cektir. Füruği han , çarşamba günü | maiyetindeki zatlar ve Tahran - dan gelecek olan heyetle birlikte | Ankaraya hareket edecektir. İran hariciye nazırının Anka - tayı ziyareti Tevfik Rüştü beyin geçen seneki Tahran ziyaretine bir mukabele (mahiyetindedir. Bununla beraber Ankarada iki memleket hudutlarını vaziyeti - İ ne, hudutlarda asayiş ve inzıba - tin teminine ve dolayısile kaçak - çılığın men'ine (o temas edileceği söylenmektedir. Bu arada iki memleket iktısadi münasebetle - rinin inkişafı için bir ticaret mu- kavelenamesi akti için de konuşu- lacaktır. Bir Fransız muhârriti beynelmilel münase- betlerden bahsekerken vaktile ikiye bölünüz. atılmak O cesaretini | yapılmış olan klasik bir tecrübeyi hatırlatıyor. Bu tecrübe şudur; Bir havuzu cam duvar ile Iki bölükten birine bir küçük balık, ötekine de büyük bir balık koyunuz. Bü- yük balık küçük balığı görünce onu yemek için üzerine hücum edecek, fakat arada cam duvara gelipde bunu şiddetle çarpnda geriye çekile cektir, Sonra büyük balığa ikinci dafa küçük balığı yemek hevesi gelecektir. Bu dafa birinci- den fazla bir şiddetle hücum edecektir. Fakat tekrar burnu camdan bölme üzerine çarpacak, ondan sonra bir daha küçük balığın üzerine kendinde bulamıyacaktır. İsterseniz şimdi havuz içindeki eam duvarı kal- havuz içinde dip'omatlarına komisyonunda ! elde etmiş olduğu tahdidi konferansında kalamıya- caktır, Duçe netice olarak, “İtalya, Avrupada her türlü Hekemon- yaya ve bilhassa gayri adilâne bir vaziyet ittdas eden, tebellür ! ettirecek olan her türlü heke- mouyaya karşı koyacaktır.,, de- miştir. Müteakiben, harp borçları me- selesine telmih eden M. Muso lipi, şöyle demiştir: Bir sene evvel söyledim; işin üzerine bir sünger bu çek- İ mek zamanı gelmiştir. O tarib- ten sönra Lausanne konferan sı hakkında acaba Amerika bu kopferaasin vası! olmuş o'du- ğu neticeleri inkârmı edecek? | M. Mussolini, nutkünu (faşizm rejiminin dahili noktai nazardan neticelerini sena etmek suretile bitirmiştir. önümüzdeki 10 seneye ait yeni parolâ şudur : “İleri yürümek, “inşa ve imar etmek ve icabında mücadele etmek ,, Gazi Hz. ne Balkân- hların tazimleri Bükreş, 23 (Hususi) — Türk | murahhası Reşit Saffet beyin ri- yasetinde toplanan Balkan Tu - irizm federasyonu kongresi, lur- kiyeyi yakın şarkta kuvvetli bir sulh, medeniyet ve terakki âmili yapan büyük reisicümhurumuza, altı Balkan memleketi murahhas- larmın imzasile bir tazim telgra- fı çekilmesine karar vermiştir. emi Haftalık hık beraet etti Izmir, 23 (Hususi) — Haftalık Işık gazetesi icra vekilleri hey'e-” ti aleyhine neşriyatlan o beraet etmiştir. alyan İşten ei çektirildi İzmir, 23 (Hususi) — Manisa posta telgraf müdürü Sırı Beye —— İbret alınacak bir tecru dirabilirsiniz. Küçük balık gelsin, büyük balığın etrafında serbestçe dolaşsın. Artık büyük balık için küçük balık taarruz edilemez bir şeydir. Çünkü ona doğru hareket etmek burnunun üze- rine sadece ezici bir darbe yemektir. Fransız gazetesinin tasvir ettiki bu temsil hakikaten güzeldir. memleketlerden ziyade, zannediyorüz, Fransız Fakat bu temsili başka anlatmak lâzımdır. Eğer geçen gün Fransa namına Cenevrede silâhlari bırakma söz söylüyen diplomat bu temsili bilmiş olsaydı şüphesi küçük devletlerin müdafaa vasıtalarını tedarik ettikleri hususi sillâh fabri- kalarını kapatarak büyük devletlerin ellerindeki resmi silâk fabrikalarını faaliyette serbest bırak- mak gibi bir tezi müdafaa etmiye teşebbüs etmezdi. “2000000104 1100 AA0UU AAA SUNAN EN NÜNEDANNA KMAUAU DE BURERENAEAAAAREAENE AN DENEN NDAEEEU ARAN aman ANNAN NA MENNAN vesini içlerinde tutsunlar. -— Fakat azizim, bu çocuklar milliyetperverdir. Mutlaka Erme- nisana hizmet etmek istiyorlar. — Ama yaptın ha, Ermenis* tanı bu kadar seviyorlatsa bun“ lann Paris bulvarlarında ne İş- leri var ? Pılılarını pırtılarını top- lasmlar ve (Erivan) yolunu tut sunlar. — Hakkınız var, fakat Paris PEN gibi bir yeri kendi Kafe-Krimli sandoviçle beraber bırakacaklar. — Şu balde?.... Makale burada bitiyor. Oku- yucular biraz dikkat ederlerse (Yervan Dolayan) Efendinin ne demek istediğini pek iyi anlar- lar. Beşiktaşlıyan elyevm Pariste bulunan Ermeni ediplerinden bi- ridir. (Yervant) Efendi hayalen onu önüne almiş, yukarıki mu- havereyi yazmıştır. Ve buudan çıkan mana şudur : — Ermenistan, Ermenilik, Tür- kiyeye karşı düşmanlık, bunlar hep eski ve yeni Taşnakların widelerini doldurmak, ibtirasla- rını, heveslerini tatmin etmek için buldukları vasıtalardan baş- — ibir şey değildir. . 24 Te rinievvel > ş | Maarif vekili mi beyanatı ALA EE i (Baş tarafı 1 inci safi dır. Memleketin ber tai Maarif teşkilâtı şefleri rindeki muallimlerle biref halinde çalışacak ve iv vekâlete birer raporla Si larının neticelerini gö! yi bildirecektir. En büyük m memurları bu mesainin kudretle inkişafı için 8! laylıkları esirgemeyeceX Bütün maarif ve er müfettişleri bu faaliyeti del ve takibe memur edilmek Çünkü vekâlet bu fas muallimlerin ve maarif teşkil? j nında çalışanların | terfiin€ tutacak bülün memuriy€ yatlarında bu mesailerini sir tanıyacaktır. Bu me | neticesi olarak vekâlete geti İ olan kelimeler Türk dili te9i cemiyetine verilecektir. vekâleti önümüzdeki sene bül ilkmektep ( kitaplarını küm Türkçe basmak azminde duğundan bu seferberliği mal mesaisi haricinde iş telekki etmektedir. Meciis reisimiz. gidiyor Büyük millet meclisi reisi zım paşa hazretleri bu trenle Ankaraya dönecekli . Büyük millet meclisi teşr' nide toplantılarma başlıya: dan şehrimizde bulunan meb İlar Ankaraya gitmiye başl lardır. PE Amerika elçisi Bir buçuk ay kadar ©" Amerikaya gitmiş olan Ameri” elçisi Mr. Şerril perşembe g çehelmine ATA ecektirr sonra Ankaraya © —— Kont betlen Bir müddettenberi Avrup seyahat etmekte olan sabık v car başvekili kont Betlen $* şehrimize gelecektir. 1 Suriye müzakerelğ Fransız büyük elçisi Kont 1 Şambrön yarn Ankaraya gektir. E'çi çarğanba günü * riciye Vekilimizle, Suriye leleri etrafında, temaslarına lıyacaktır. , Bu meselelerin hallini t€ edecek olan mukavelenin ” şembe günü imza edilmesi i edilmektedir. — m — Karşıyakayu 80 getiriliyor lar suyunun Karşıyakaya rilmesini Nafia vekâleti K ve keyfiyeti Oİzmir Vilâye., bildirmiştir. Halk bundan * memnundur. ği 18” Izmirkahvetüccar Ankaraya br heyet gönderdiler Izmir, 23 (Hususi) — itbalinin son şekli İzmir ithalâtçılarını memnun etw* tir. Kahve tüccarları bu teşebbüste bulunmak üzere, sile bir heyet gönder" ir. Farmasonluk aleyhinde Izmir, 23 (Hususi) — Yeri t gi hi Izmir, 23 (Hasui) — ww. . Esat Bey Anadolu gi?“ farmasonluk aleyhinde detli bir makale yazmıştır” adliye vekili ““farmason ğılmalıdır!,,. başlıklı yerse vi kalesinde herkesçe (m mi vesikalar neşred: ui ge v