October 31, 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

October 31, 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 1

Ahmet Rasimin Sazeteciliği ve Sazetecilik telâkkisi -Dökuzuncu sayıfamızda - VAKIT Eğlenceli Yazılar SAYIFASI Bugün Yedincide 16 —— —— — - Kc: Yıl * Sayı : 5320 Pazartesi, 31 - Teşrinievvel a —e 0 uncu ay) 1932 İdare Telefonu: Sayısı 5 Kuruş 24370 Murahhaslarımız Bükreşten Rejg v Bükreşten dönen heyetimizden bir grup yolda vapurun güvertesinde ke Bükreşte toplanan 3 üncü Bal- | 8 tonferansına iştirak eden işilik heyetimiz evvelki gece 12 de Köstenceden hareket 3s“ Romanya vapurile dün saat A da Istanbula dönmüşlerdir. Ynı vapurla Yunan delegeleri de eketlerine dönüyorlardı. bü teşrinievvel (o Cümbüriyet “yaygtamıpı vapurda geçiren he- dal bugünü tesit etmişler ve be *ge umumi kâtibi Ruşen Eşref iğ Vapurda bugünün şerefine ©, 3iyafet vermiş gece saat kadar eğlenilmiştir. Ziya- b Yunan delegesi de bulun- haştur. Vapurun Köstenceden .. tketinden sonra başlıyan bu d,, ce cidden güzel geçmiş, teyp, Edilmiş, Ruşen Eşref bey bek oynamıştır. m. Daktilo Müsabakasıl Tahrir Telefonu: 24379 e kâtibi umumi konsey içtimaında unmak için üç hafta sonra gidecekler döndüler Heyetimizden Akil Muhtar B. ve kızı Bükreşte kalmışlar, Ya- kup Kadri Bey de tedavi edil- mek maksadile Viyanaya geç- mek için Bükreşte kalmışlır. Balkan (konferansına (iştirak eden diğer memleket delegele- rinden birçoğu, aynı günde ge- memleketlerine dönmüşler, Ar- | pavut heyeti, Bükreşlen, aynı günün sabalı ayrılmıştır. Konseyin Teşrinisani sonlarına doğru Bükreşle loplanmasına karar verildiği için Reis Hasan ve kâtibi umumi Ruşen Eşref Beyler üç dört hafta sonra gene Bükreşe döneceklerdir. Heyetimiz Bükreşte geçirdik- (Ait tarafı 2'nci sayfada) | | — —-——— Kadın veya Erkek, Istanbulda çalışan veya açıkta bulunan bütün Daktilolar Türkçe olarak “ Sür'atli Ve doğru yazma , Müsabakasına iştirak edebilirler. müsabakayı geçen defaki gibi kıymetli bir heyet Uzurunda yapacağız ve muvaffak olanlara hediye Vereceğiz ; Açıkta bulunanlara iş bulacağız. Müsa- ya girmek istiyen Hanımlar ve Beyler her gün İdaremize müracaatla isimlerini kaydettirebilirler. İstiyenlerin resimlerini dercedeceğiz. an Hariciye nazırı Wmetii misafirimize W ge ilen ziyafetler reigikâra, 03 (Vakit) — B.M.M. a zım Paşa Hz. tarafından Hay an hariciye nazırı Frugi “eril tefine bir öğle ziyafeti iştir. Hayalet Başvekil ismet Pş. tsi 8ri ile, hariciye, dahiliye bur ae, meb'uslar, İran sefare- na €iye vekâleti erkânı hazır Ya, lardır. he deli misafirimiz şerefine na İktisat vekili Celâl B. tal Doy NE ziyafet vermiştir. güygynemleketinhariciye nazırı Pry i tanbula hareketedecektir. Şivel mili Hazretleri öğleden eki) rin i müdafaa ve bariciye Biderek, Mizle tayyare meydanına ir tayyare filomuzun | in 2 rmüşlerdir. Mühendis €yin tayyaresi Frugi | azretlerinin çok nazari Selbetmiştir, İ mem. Bunu bir haysiyet meselesi Istanbul plânı Profesör Yansen ne diyor ? Ankara, 30 (Hususi) — Istan- bul belediyesinin şehir plânı | müsabakaya koyacağı ve bu | müsabakaya Profesör Yansenin de iştirak edeceği haberi hak- kında M. Yansen şunları söyle- | miştir : “Böyle bir müsabakaya gire- | sayarım, Sonrâ bir şehir plânı müsabaka ile o'amaz. Çünkü bir şehir plânı bir kaç sene emekle beraber yüz, yüz elli bin lira sarfile ancak meydana ge- lebilir, Sırrı Bey Parise gidiyor Ankara, 30 (Vakıt) — Maliye vekâleti, Hazine müdürü Sırrı B. Cumartesi günü Parise hare- ket edecektir. Yunanistanda Yeni parlamento, bugün toplanıyor! Kabine meselesi halledile- cek mi, yoksa yeniden intihap mı yapilacak? Atinadan bildiriliyar; Yeni Yunan meclisi, bugün İ toplanarak, meclis reisini seçe- cektir. Bu içtimada kabine me- selesinin halledileceği zannolun- maktadır. M. Venizelosun, son günler- deki ziyaretinde, mevkii sağlam ve uzun ömürlü bir kabine teş- kili mümkün olmazsa, meclisi | feshetmek ve yeniden intikabat yapmak (zaruri obulunduğunu reisi cümhura bildirdiği söylen- mektedir. Kıraliyetçi parti, o Venizelist- lerle birlikte çalışmak istemedi- ğinden ve küçük pertilerin işti- rakile bir kabine teşkiline de imkân görülemediğinden, mevkii sağlam ve ömrü wzun bir ka- binenin teşkilinde çok güçlük çekileceği zannediliyor. On güne kadar meclisin fes- bolunması ve hemen yeni inti- bap emirnamesinin neşredilmesi muhtemeldir. Bu takdirde Ve- nizelos bükümeti, yeni intihaba- tın icrasını temin edecektir. Bununla beraber, meclisin feshedilmesine ve yeniden inti- habat yapılmasın? hağet kalmi- yacağını ileri sörenlerde vardır. Diğer o taraftan, o Venizelosla Venizelistler © iktidar mevkiini İ elde tutmaktan istinkâf ettikleri takdirde, Kafandaris. tarafından bir kabine teşkil olunacağı, bu kabinenin meclisin feshi ve ye- niden intihabat icrası esnasında iktidar mevkiinde kalacağı da mevzuubahs o'maktadir. Italya bazı eşyanın resimlerini artırdı Istanbul, 30 (A.A) — lüracat Ofisinden tebliğ edilmiştir : “Italya hükümeti yağlı bubu- bat ile, zeytin ve tohum yağları ithalât resimlerini yükseltmiştir. Alâkadarların Ofise müracaatla- KA * FRAN SIZLAR ——— Suriyelilerden askeri işgal masrafı olarak 600 Milyar ibrahim Hana- no B. Adana,30 (Hu.Mu.)—Halepten Suriye muahedesi hazırlanmıştır, nin on iki maddesi kabule şayan Frank istiyorlar ! alınan haberlere nazaran Fransa- 13 maddelik olan bu müahede- görülmüştür. Yalnız bir maddesi ihtilâflıdır. İbtilâflı madde, Fransızların işgali askeri masarifi olarak 600 milyar frank istemeleridir. Vatanilerin reisi Ibrahim Hanano Bey bu madde hakkında diyor ki: — Bu parayı nasıl öderiz. Kabal etsek bile borcun ödenmesini Irlândalıların ödedikleri şekilde ödeyebiliriz. Benilammmsıssinsmtasmmzzzaşaşı Gar AAA AKARAK DARÜLFÜNUN Vazifesini yapmış mıdır ? Yüksek Ticaret mektebi hocalarından Nizamettin Ali Beyin fikirleri Genç. müderrisin daba ilk ke- limelerde derhal tebarüz edeh bir konuşuş hususiyeti var: Bazı barflere, diğerlerinden daha çok bir çıkış hakkı vermek. Bununla beraber cümlelerinde külfelten tek eser yok. Samimi, açık, ateşli konuşuyor. Darülfü- nun vazifesini yapmış mıdır, su- aline verdiği cevap Şu: — Darülfünun bütün darülfü- nunlar. gibi ilim kültürü tesis edecekti. Böyle bir kültürü ma- alesef tes's edememiştir. Binaen- aleyh adeta vazifesini ifa edemi- yen akim bir cibaz balinde kal- mışlır. — Yeni üniversitemizin vazi- fesi ne olacaktır? — Bence ber şeyden evvel Dİ — Ben insanın aklından geçeni bilirim .. — Pekalâ,niçin çıkarıp birkaç kuruş borç vermiyorsun? inkılâbımızın karşısında vazifesi vardır. İnkılâbimızın ilmi mes- nedi müstakbel üniversite. ola- caktır. Ancak bu vazifeyi bihak- kın görebilen üniversitemizdir ki beynelmilel cereyanlarda nafiz i olabilecektir. Ben her şeyden evvel üniver- sitemizi fiili inkılâpla kaynaşinış görmek istiyenlerdenim. Fakat şimdiye kadar kayneş- madık mı denecektir belki... Make- sadım bu değildir. Bu cümleyi Şu suretle yazınız: , Inkılâbın muhtelif cephelerden ilimleri vardır. Bu ilimler üniver“ site de derinleştirilir. Kaynaş- mayı bu derinleşme de buluyo- yorum. — Kimleri müderris tavsiye edersiniz? Nizamettin Ali beyde, Şekip bey gibi gülümsiyor ve katiyen isim üzerinde durmak istemiyor. Pu itibarla sadece, müderris kimdir nasıl olmalıdır? Mevzuu etrafında bir tahlil yapıyor: — Müderris öyle bir adam olmalı ki, diyor, o adam da di- namizm Olsun, İbkişaf ve ittisa kabiliyeti taşısın. Genç de, yaş- ıda o'sa, o, adamı müderrislik- ten uzaklaştırmak idap eder ki topladığını iddia ettiği bilgiye rağmen, yerinde durmakta, yeni mesafeler almak kudretini kati- yen haiz bulunmamaktadır. — Nasıl ayırt etmeliyiz ? — İşte mühim bir nokta. Bazan kabiliyetli insanlari pek geç tanıyoruz. Çünkü çok dafa | (Lütfen sayıfayı çeviriniz) F Ankaradaki maç Rus milli takımı ile Halkevi sında dün Anka- ikinci futbol slar kazandılar. Yazısı Sinci sayılamızda |