11 Kasım 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

11 Kasım 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

Sayıfa 6 Uşakta hummalı bir faaliyet PAŞA e YE Binlerceamele çalıştıran! Şeker fabrikası Meclisten çıkacak iş kanunu büyük bir ihtiyaca cevap verecek Uşak Şeker fabrikasının görünüşü Uşak, 9 (Hususi) — Uşak şeker fabrikası kampanya dev- resini büyük bir muvaffakıyetle itmam edecektir. Iki ayı müte- caviz bir zamandanberi geceli gündüzlü çalışmakta ve müte- madiyen şeker istihsal etmekte- dir. Türk sanayi hayatında pek büyük tesirler husule getiren bu iktisadi müessese her geçen gün- de bir derece daha tekâmül ve inkişaf o göstermektedir. binlerce kilo pancar işlenmekte ve faaliyet tam bir surette de- vam etmektedir. Zirai teşkilâtı itibarile pek muntazam olan bu | müessese mıntaka, mıntaka pan- carları fabrikaya celbeylemekte mevcut intizamı büyük bir mu- vaffakıyetle temadi ettirmektedir. Daba fabrikaya oldukça uzak mesafelerden işlenmiş pancarla- rım neşrettiği koku bissedilmekte yakınlaştıkça bu müessesenin a- zameti gözlerde bir kat daha büyümektedir. İçerisinde (o bini mütecaviz amele çalışan bu koca san'at mabedi Türk işçisine, Türk köylüsüne, ve nihayet Türk iktısadiyatma yaptığı müsait te- sir ve yardımlarla her Türkün e bihakkın kabartmakta- Ir. Bu müessese iş bölümü itiba- rile de cidden takdire değer bir şekildedir. Her şubenin işi ayrılmış ve intizamla devam etmektedir. Her gün binlerce araba ve insan bu müesseseyi ziyaret ediyor. Bu sene fabrika- da lüzum gösterile tadilât ta yapılmış en seri şekle ifrağı için çalışılmıştır. Pancar kanallarının tevsii ve sair ameliyeler bu me- yandadır. Müdürü umumi Remzi beyefendinin dıranajlar vasıtasile suyu fabrikaya isal etmesi bu gün müsbet ve isabetli neticele- rini göstermekte, su tamamen temin olunmaktadır. Binlerce amele Bu koca müessesenin içerisin- de çalıan ve her birinin vazifesi ayrı olan işçi ve amele hummalı bir faaliyetle çalışmakta ve ka- zanca hak kebeylemektedir. Şe- ker samayiinin ne kadar ince ve üzücü bir şey olduğu bir defaa bu müesseseyi işler bir halde ziyret etmekle anlaşılır. Türk işcisinin yaratıcı kudreti Türk sanayiinin az zamanda ne derece terakki ve tekemmül göstereceğini pek güzel ifade eder. Yüzlerce amelenin sabah ve Gelen | akşam büyük caddeyi doldurmak geçişi Türk işçisinin himaye ve refaba her kesten daha çok la- yık olduğunu gösterir. Duyulan gürültüler bu sesin akisleridir. Piyasaya tesiri... Şu aylar pancar paralarının tevzii mevsimidir. Piyasada az çok bir canlılık müşahede olun- maktadır. Alâkadar tüccarlarla yaptığım temaslarda göstermiş- tirki: Fabrika piyasa üzerinde adeta nazım rolünü oynamakta dır. Bir çok işlerin hal ve intacı ve bir çok ihtiyaçların temin ve itfası bu müessesenin kazançları sayesinde mümkin ola bilmek- tedir, Fabrikanın © ıslah ve tekâmül devresi bitmemiş buna yeni baş- lanmıştır. Alâkadarlar bir çok tasavvurlar taşımakta ve bu mü- essesenin Türk sanayiine daha faideli olabilmesi için çalışmak- tadırlar. işcisinin mesai zaman- larmın tanzim edilmesi arzu edi- liyor. Bu sene büyük meclisten çıkacak olan iş kanununun bu mübim ihtiyacada cevap vermiş olacaktır. Isviçrede de arbe- deler çıkıyor! Cenevre, 10 A.A) — Bir is- yan haline inkılâp etmiş olan içtimai, milli birliğin bir grupu tarafından enternasyonalden il ham almakla itham edilen s0s- yalist rüesadan Nicole ve Dic- keri takbih maksadile tertip edilmiştir. Sosyalist fırkası komitesi, mu- tasavver içtima menedilmesini istemişse de kabine, hürriyet ve içtima hakkı prensiplerini ileri | sürerek bu talebi kabul etme- ihtiyacı | miştir. Gece geç vakit asayiş ve in tizam iade edilmiştir. Isyanın bilânçosu şudur. 10 kişi ölmüştür. 40 kadar yaralı vardır. Bir çoğunun yarası ağır- dır. Kabine gece toplanmış ve'ya- nn için mühim tedbirler almıştır. Sosyalisler, umumi grev ilân etmek tasavvurundadırlar. pa, Madam Stalin, öldü Paris, 10 (A.A) — Moskova- dan gelen bir telsiz, Madam Staline'in vefat etmiş olduğunu bildirmektedir. San'at Münür Nürütlin! Beyin konseri Kıymetli san'atkâr Münir Nu- rettin bey, bu kış vereceği kon- serlerden birincisini, evvelki ak- şam “Glorya,, sineması salonun- da vermiştir. Mesut Cemil, Ruşen Ferit, Sadi ve Artaki beylerin muhte- lif musiki aletlerile iştirak ettik- leri konser, her zamanki gibi alâka ile karşılanmıştır. Programda Ali Rifat beyin, Ali efendi omerhumun, hum (Ahmet Rasim beyin Dede Efendinin, Sadi, Faiz, Salâhattin, H. Sadettin Beylerin eserleri ve daği şarkılar, halk türküleri vardı. Dört kısma ay- rılan programın üçüncü kısmın- da da, yalnız saz heyeti tarafın. dan saz eserleri çalınmıştır. Münir Nurettin Bey ve arka- daşları çok alkışlanmış, bazı parçalar tekrar ettirilmiş ve ısrar üzerine, program harici de bir parça taganni olunmuştur. Tekrar ettirilen parçalar arasın- da Ahmet Rasim Beyin “Pek revadır sevdiğim, ve Faiz Beyin “Gel güzelim Çamlıcaya,, mer- isimlerindeki eserleri bulunuyordu. Münür Nurettin beyin, her za- manki gibi alâka ile karşılanan dün akşamki konserinde, kendi- takdir edenlerin itirazını uyandıran iki cihete işaret et- mek istiyoruz: Birisi, evvelce verdiği konser- lerdekine nisbetle, taganni ettiği parçaların pek az olması, ikincisi -güzel eserler bulunmakla bera ber- çeşni itibarile programda tam bir değişiklik temin edile- memesi, sini Taganni olunan parçalar, o kadar azdı, ki bazılarının tekrar ve fazla bir parçanın programa ilâve ettirilmesi mümkün olma- saydı, bu konser, herkeste yarı- da kesilmiş bir konser intibamı uyandıracaktı, Programın üçüncü kısmının, sazlara ses karışmadan geçmesi de, güzel saz eserlerinin muvaffakiyetle çalınmasına rağ- men, bir Münür Nurettin konse- d! i Hareketleri | i Tütün almak üzere bir hafta | kadar evvel şehrimize dört kişi- lik bir Rus heyeti gelmiştir. Heyet Istanbul piyasasında tetkikat yaptıktan sonra burada mubtelif tüccarlardan 200 bin kilo tütün satın almıştır. Ruslar memleketimizden bir buçuk, iki milyon kilo tütün ala- caklardır. Heyet aşağı nevi tütün almaktadır. İstanbul piyasasında aşağı nevi tütün kalmadığı için heyet İzmir ve Samsun mınta- kalarına giderek oralardan da tütün alacaktır. Ruslar Istanbul- dan aldıkları 200 bin kilo tütün için vasati olarak 20 kuruş ver- mişlerdir. Fakat Çekoslavakya rejisin:n İ iki milyon kilo tütün almak özere açtığı münakasa piyasayı yükselttiği için bundan sonraki mübayaatta fiyatların daha faz- İalaşacağı tabii görülmektedir. Diğer taraftan muhtelif Alman cigara fabrikalarının (İstanbul ve: Kont olan Goldston ismini taşıyan c.a adam bazan Marki, buzun Dük; | bazan Kont olur; mahir hareket- lerile en yüksek salonlara girer mümtaz, asil ailelerle tanışır, kibar mubitlerde yaşar aylarca bu tarzda meteliksiz bir hayat süren bu serserinin akıbeti ge- çen hafta Pariste anlaşılmıştır. Pariste Bassano caddesinde ayda iki bin frank ücretle kira- ladığı muhteşem bir apartıman- da ikamet eden İngiliz tebaasın- dan yüzbaşı Goldston ismini ta- rinde yadırganıyor, bu vaziyet, | bir eksiklik olarak hissediliyordu. Bu mülâhazaların bundan son- raki konserlerde gözetilerek, çeşni itibarile birbirinden farklı güzel eserlerle zengin program- lar vücude getirilmesi, Münür Nurettin Beyin sesini mubtelif eserlerde bol bol, doya doya dinlemek istiyenlerin, herhalde yerinde bir arzusudur. Kıymetli san'atkârın, buna itina göstere- ceğini Ümit ediyoruz. Almanyada Bulgar ve Yunan tütünlerine karşı Türk tütünü Türk tütünlerini istihlâk eden bazı Alman firmaları, Bulgar ve Yunan tütünlerile rekabet ede- bilmek için Almanyanın muhtelif yerlerinde sigara fabrikası tesis etmek istediklerini ihracat ofisi- ne bildirmişlerdir. Ofis bu kabil teşebbüslere yardım edeceğini bildirmiştir. e laniyemyö me Mısır elçisi Mısır elçisi Abdülmelik Ham- za B. dün sabah Ankaradan şehrimize gelmiştir. Yaman serseri Goldston şıyan bir şahis hakkında adli polis mahafili birkaç haftadan beri müteaddit şikâyetler alıyor- muş. Mahalli polis komiserliği yap- tığı gizli tahkikat neticesinde Goldstonun yüksek numarada bir serseri olduğunu anlamakta getikmemiştir. Goldston Pariste bazan Marki da Vizon bazan Dük dö Fokon ismi altında yüksek bir hayat yaşıyor, en meşhur sosyetelere nüfuz geçiriyormuş. Kibar ma- hafile uymak için gösterilmesi lâzım gelen bütün meziyet ve hususiyetleri güzelce ve muvaf- fakıyetle taklit etmesini biliyor- | Piyasamızdan Rusls tütün almaktadırlar) lik elde 200bin kilo aldılar, ikimi kiloya yakın alacaklar mümessilleri şebrimiz Pi dan 100 bin kilo tütün Hamburga sevk etmişl diki halde tütün piyasa hararetli faaliyet Çekosi rejisinin açlığı iki milyon * münakasa etrafında olü Münakasaya kırk kadar iştirak etmiştir. Bu şirketle” Izmir havalisinde bir tarlasından geçen tire diden piyasadan tütün başladıkları için tütün fi yüzde on yem Tilkinin dönüp dolaşıp yla yer Bazen Marki, bazen bir serseri Tabi parlak bit dolandıricık hüzürliii bir sırada 'yakayı ele verdi! muş, İngilizce ve Disemecdi sursuz bir telâkatla kan ve yazıyor. Şık giyiniyor Da yüksek dereceli nışanlar hal ve evzaı mubitine vereli dar şüpbe vermiyor. Ikamet ettiği apartıman!” hibi bile böyle centilmend” raları istemekte istical yormuş bittabi Goldston *” | ektiği bir takım e) fade ederek kibar mabhafi landırmaya çalışıyor. Polis seri buna mani olmuş ve tıma nihayet vermek pazar günü saat benz zengin bir ecnebi ile ba konuşmakta ve çay içmekt* J bu serseriyi tevkif reddüt etmemiştir. Evvelâ de itiraz etmek istemiş fakat” yi” ra rıza göstererek sali mecbur olmuştur. Yapılan isticvap lem Moris Jol Goldst9” il minde Kabireli olduğu ordusunda harbi umui âde tercümanlık yı seri olduğu meydana meal Apartımanda yapıla” s yatta muhtelif milletlere çok nişanlar, yi Londranın meşhur R sosyetesinde mi Z bir suvare kostümü * tur. Tetkikat bu ver mikyasta bir yer edildi mak üzere iken t€ göstermektedir. Bu adamın .. isimlerle alâkası Ola" ve cemiyetlerden sorulmuş: nan cevap menfi çıkmıştır: