16 Aralık 1932 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

16 Aralık 1932 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Osmanlı borçları meselesi Pariste kat'i surette halledildi Tediyat, yeni Türk eshamı üzerinden olarak önümüzdeki Haziranda başlıyacak Paris, 15 (A.A.) — Eski Os- manlı borçları hakkında itiğf hasıl olmuştur. Bu itilâfa göre tediyat yeni Türk esbamı üze- rinden yapılacaktır. Sermaye 895.435.000 frank- tır. Faiz yüzde yedi buçuk- tur. Bu esbam on sene müddet- | le tahvil olunamıyacaktır. Tedi- yat Fransız frankı veya düyunu umumiye meclisinin — ileride göstereceği diğer ikinci bir mus- takar para ile yapılacaktır. Şark şimendiferleri tahvilâtı gene te- | tasdik edilir edil kabil | tasdik edilir edilmez kabul et- davülde devam edecektir. Karşılığı gümrük varidatı olan | Türk esham ve tahvilâtna ait senelik taksitler 1 Haziran 933 tarihinden itibaren tediye oluna- caktır. Şimdiki eshamın yeni esham ile tebdili ileride tesbit oluna" i cak nisbetler dahilinde yapıla" caktır, devletlerin hukuku ta- Hamillerin diğer hisseleri üzerindeki mamen bakidir. Türkiye, Istanbul düyunu umu- | miye meclisinin elinde bulunan ve Türk lirası meblâğın derhal | nuniyetle dinlemişierdir. Baştan tebdiline © başlıyacaktır. e Kat'i | mukavelenin metni Türkiye bü- yük millet meclisi tarafından meleri için hamillere nacaktır, tevdi olu- Hâmiller bu mukavelenin met- nine o zaman muttali olacaklar- dır. Türkiye ile Bulgaristan Mestanlı - Kırca Ali hattının açılması ve bir dostluk tezahürü vesilesi Solya,”15 (A.A) — Nim res- mi La Bulgarie gazetesi, Mes- tanlı - Kırcaali demiryo'unun kü- şadı dolayısile vukubulan dostluk tezahürleri hakkında diyor ki: “Bu hattın açılması Bulgaristan ile Türkiye ve Yunanistan ara sında 3 taraflı bir tezabüre e- bebiyet vermiştir, M. Mouchanoff'un nutkunu Yu- “| nan matbuatı da bilhassa Mes- sager D'Athens'de hüsnü suretle karşılanmıştır. Bu nutuk Türki- yede de çok iyi karşılanmış ve nim resmi Hakimiyeti Milliyenin sülunlarında da yer bulmuştur. Başvekil M. Moüchanoff, hükü- metin bütün Bulgar vatandaşla- rının din ve ırk farkı gözetmek. sizin refahı endişesile hareket ettiğini işte bu açık ve samimi beyanatile göstermiştir. Hakimiyeti Milliye bu sözlerden | o kadar hararetle bahsetmiştir ki Türkiye ile Bulgarlar ara- Münhal Çanakkale | meb'usluğu Ankara, 15 (Hususi) — Mer- bum Samih Rifat Beyden mün- bal kalan Çanakkale meb'usluğu için birkaç göne kadar intihap yapılacaktır. Fırkaca kimin nam- | zet gösterileceği belli değildir. Beyoğlu kaymakamı İzmir, 15 (Hususi) — Beyoğlu kaymakamı Sedat Beyin İzmir vali muavinliğine tayin edileceği | söyleniyor. Ingiliz-Iran ihtilâfı Cenevre, 15 (A.A» — İngil | tere hükümetinin talebi üzerine Milletler cemiyeti meclisi Ingiliz- Iran petrol ibtilâfını tetkik et- mek üzre pazartesi veya salı günü toplanacaktır. sındaki dostluk münasebetleri- tin sağlamlığı hakkında hiçbir şüphe bırakmamaktadır. Bu iki millet birbirine karşı kardeş muhabbeti beslemektedir. Asır- larca devam eden beraber ya- şayış ve komşuluk onlara yek- diğerini takdir etmeyi öğretmiş- | millet arasında | tir. Artık iki hiçbir ibti'âf yoktur. Türk ve Bulgar milletleri bundan sonra ebedi yaşamıya azmelmişlerdir. Haki- rının M. Mouwchanoft'un beyana- tm derin alâka ve samimi bir memnuniyet ile karşılamış oldu- ğunu yazıyor. Biz de bu derin alâka ve samimiyeti memnuni- | yetle alkışlarız. Münakalâtın in- kişafının Bulgaristan ile komşu- | ları arasında mukarenele biz- met ettiğini bütün bu cesaret verici tezahürler kadar biçbir şey gösteremez.” Vapurenlara verilen mühlet uzatılıyor Ankara, 15 (Hususi) — iktisat vekâleti yeni vapurcular kanunu için hazırlığını tamamlıyamadı- ğmdan kanunda verilen mühle- verecektir. Lâyihada temdit müddeti tayin edilmemekle beraber altı ay ola- cağı tahmin ediliyor. izmirde elektrik ücretleri Izmir, 15 (Hususi) — Nafıa vekâleti elektrik müşaviri Ihsan İ Bey buraya gelerek elektrik şir | keti tesisatım kontrola başladı. Elektrik kilovat ücretleri yük» sektir, tarife komisyonu yakında toplanarak bu meseleyi görüşe- cektir. İ iktisat cemiyeti ve İsmet paşa İ biliyetlerine, milli iktisat ve ta- İ ğunu söyledi. sulh ve dostluk içinde | | miting yapılacaktır. miyeti milliye, Türk vatandaşla- | tin uzatılması için yakında Bü: | yük Millet Meclisine bir lâyiha | Güzel bir eser Kadın iktısat sergisi | dün açıldı İ Ankara, 15 (Hususi) — Tasar- ruf haftası münasebetile milli kız enstitüsü tarafından hazırla- nan birinci kadın iktisat sergisi B. M. M. reisi Kâzım paşa Hz. tarafından umuma açıldı. Merasimde başvekil paşa, ha- riciye, dahiliye, maarif vekilleri, | meb'uslar ve diğer birçok zatlar hazır bulunuyorlardı. Kâzım ve İsmet Paşalar diğer davetlilerle birlikte serginin bü- tün pavyonlarımı gezmişler, teş- hir edilen şeyler hakkında veri- len izahatı büyük alâka ve mem- başa büyük bir itina ve güzel bir zevk ile tanzim edilen sergi, mektepli kızlarımızın yüksek ka- sarruf cemiyetinin faaliyetlerine ve yerli mallardan ucuz ve gü- zel neler yapılabileceğine dair gezenlere sarih bir fikir ve ka- naat veriyordu. Ismet Paşa Hazretleri sergiyi gezerken böyle sergiler için | bir sergi binasına ihtiyaç oldu- Büyliklerimiz sergide gördük- lerinden çok memuun kaldılar. Izmirde vitrin müsabakası Izmir; * 15“ (Hususi) — Milli tasarruf ve iktisat cemiyeti ya- nn (bugün) burada mağazalar arasında bir vitrin müsabakası yapacak birinciye mükâfat ve- recektir. Ankarada miting Ankara, 15 (Hususi) — Ta- sarruf haftası münasebetile ya- zn (bugün) burada büyük bir Elâzizde Elâziz, 15 (Hususi) — Tasar- ruf haftesı münasebetile büyük faaliyet gösteriliyor. Mekteplerde müsamereler veriliyor. Kütüpha- nede bir yerli mallar sergisi açıldı, çok rağbet gördü. (Hilmi Meclis Reisimiz Bugün Şehrimize geliyor Ankara, 15 (Hususi) — B.M. Meclisi reisi Kâzım Pş. Hz. diş- lerinin tedavisi için bu akşamki trenle İstanbula hareket etti, is- tasyonda vekiller, meb'uslar ve diğer birçok zatlar tarafından teşyi edildi. Ingiltere - Iran ihtilâfı Londra, 15 (A.A) — Ingiltere hükümeti Anglo - Persian Oil ibtilâfını La Hey adalet diva- nna sevketmek hususundaki ilk fikrinden vaz geçmiştir. İran bü“ kümeti ibtilâfın balli için Millet- ler cemiyetine müracaat etmiş o'duğundan İngiltere La Hey de yapılacak adli takibatın dür- durulmasını talep etmiştir. İ rekete geçmesine ya Avrupa ile Amerika arasında sanressasanası serum sasasarreraresras sen seneden san sanruasa sanan 0an 00 seneye Amerikanın borçlula Nevyork, 15 (A. A.) — İngi! terenin tediyeye karar verme methüsena edilmekte ve İngilte- | renin müşkül bir takım ahval ve | şerait içinde cemiyetin istinat et- mekte olduğu ideallerin terkedil- | mesinin önüne geçmiş olması do- layısile kendisi bir hürmet hissi tadır. hakkında derin izhar olunmak: Beyaz Sarayın pek yakında ha- intizar olu maktadır. Ancak rei battı hareket kında büyük bir ketumiyet rilmektedir. ingiliz paraları yatırılıyor Nevyork, 15 (A. A.) — Fede- ral Reserv Bank, İngiliz Banka- | sının müracaali üzerine bu gün mezkür banka emrine 95.550.000 dolar yatıracaktır. Bu para, İngi- liz Bankasının Federal Bank na- mına yatırdığı paranın mukabili- dir. Bilâhare İngiltereden Nevyor ka götürülecektir. mhurun nasıl bir tthaz edeceği hak göste- italya ödüyor Roma, (A. A.) — Büyük Fa- | “Transada Dühran © 7 Transız buhr M. Heriyo İ . Tekrar mevkie | geçiyor galiba .. Pars, 15 (A. A.) — Kabinenin sukutunu intaç etmiş olan dünkü reye müracaatte fırka reisleriniz ekserisi ve bilhassa mutedillerde sabık Başvekil M. Terdicu ve 80s- yalist Fırkas Re . Blum grup- larile birlikte hükümet aleyhinde rey verenler arasında bulunuyor lardı. Hükümete sadık kalan 187 aza dan ekserisi radikallerden ve 50 kadar merkezciden mürekkep idi. Bu meyanda bilhassa Sabık Na- zır M. Pietri bulunmuyordu. M. Lebrun, dün istişarelerine devam etmiştir. Müşarünileyh, ta amül mucibince, evvelâ ayan Ve meb'usan meclisleri reislerini, son ra mezkür meclislerin hariciye ve maliye encümenleri rücsasını ka- bul etmiştir. Reylerine müracaa* edilen zevatın ekserisinin fikri, Ayan Meclisi Hariciye Encümeni Reisi M. Berenger'in mütalâasına | irca olunabilir. Mumsileyh demiştir ki: “M. Lebrun'a müşkül ahval ve şerait içinde Fransayı müdafaa etmiş o- lan M. Heriot'yu tekrar iktidar mevkiine davet etmesi tavsiyesin- de bulundum.” Fakat, acaba M. Heriot iktidar mevkiini hemen kabul edecek mı? Meb'usan kürsüsündeki beya- natından sonra bu cihet meşkük görünmektedir. Binaenaleyh, hali hazırda buh ranın ne suretle hitam bulacağı” na dair tahminlerde bulunmak kolay değildir. i İngiltere borçlarını ödüyor, Ameri vermeyenlere karşı harekete geçe © şist Meclisinin 5 kânunueV ittihaz etmiş olduğu karar # bince hükümet 1.245.437 dol Amerikaya tediyesi için icap © tedbirleri almıştır. vermeyenlere muka bel€ Vaşington, 15 (A. A.) — huriyetçilerden M. Kuntson, ” messiller meclisine bir kanufi” lif tevdi etmiştir. Bu teklifi ni, harp borçlarını ödemiyei kümetler eshamının Amerifi duhulünün menedilmesini n& tar, 0 Bu kanuni teklif, bu nevi hama ait neşriyatın ve buniğji Amerika postaları ile naklinifi menedilmesini natık bulunm dır ğ Belçika borcunu? ödeyemiyor Vağington, 14 (A. A.) —B çika Sefiri, M. Stimon ile gör müştür. İyi bir membadan haber dığma göre sefir, Amerika ciye nazırına Belçikanın yarır desi hulül eden taksiti ödiyezil” ceğini bildirmiştir. i/ anı ve neticeleri BERT AMCİ (Başmakalemizden devam de Amerikaya kafa tutmasi hiddet ve asabiyeti bir kat değ arttıracaktır. Fakat öyle görülüyor ki F sız meclisi meb'usanının bo meselesinde verdiği kararın bi | bi neticeleri derhal anlaşıldı! çin vaziyetin tamiri imkânlari” raştırılmıya başlanmıştır. N kim meclisi meb'usanda ekal te kalarak düşen M. Herriot”.. yeniden kabine teşkiline mem dileceği hakkında rivayetler © dır. yi Nihayet Fransız meclisi m sanının 1929 tarihli Mellon ** anger itilâfına rağmen harp larını artık veremiyeceği şek” 4 bir karar (vermesinin 2 Fransadan alacaklı memi için değil, ayni zamandö memlekete karşı borçlu olan leketler için de ehemmiyeti dır, Zira şimdiye kadar her satlan istifade ederek muks"” lere riayet prensipini ileriye “4 ren Fransa kendi hesabın? & lacaklılarına karşı bu prepsiP' y kâr etmiş olmakla bütün memleketlere hak vermiş ole tır. Mehmet Ası” Tayyare için hiss8 Tayyare kongresinde, S'Pd tiyatro gibi eğlence yerle” islib'âkâttan cemiyet manın i çük bir hisse alınması, öl edilmişti. Pu teklifin şehri" tatbikine başlanması için 15 re cemiyetin İstanbul M* meşgul olmıya başlamış ei b cemiyet reisi Hasan Fe” vilâyete gelerek bu mev” rinde temas etmişlir.