3 Ocak 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

3 Ocak 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

1 p olduğunu” söyleyen ve 93 bin! İ k vaplara istinaden izahat verdi. Ma © üzerine yapilan konsültasyon heti- MSA Mİ Pir ilüzesi Telgrafları Mülga donanma cemiyetinin 93binlirası B. Millet Meclisinin dünkü toplar tısında iki meb'usumuzun sualleri üzerine “Maliye ve Milli Müdafaa vekilleri, bu hususta, izahat verdiler ANKARA; 2 (Hususi) — B.M. Meclisi bugün Bursa Meb'usu E- sat Beyin riyasetinde toplandı. Bugükü celsede Manisa meb'usu Refik Şevket ve Konya * meb'usu Refik Beylerin; hakem mahkeme- since verilen karar üzerine mülga donanma cemiyetinin ziyaa uğ - ratılan 93 bin lira alacağı hakkın- daki şifahi suallerine milli müda- faa vekili Zekâi ve maliye vekili Mustafa Abdülhalik Beyler ce - vap verdiler, Zekâi Bey, mesele etrafında | maliye vekâletinden ve tayyare | cemiyetinden aldığı malümet ve ce | Hiye vekâleti tezkeresinde mülga — bahriye nezareti tarafından Ay » © gusten Normand şirketine ismar - | — lanan 6 destroyerin taksit bedel « lerinin 1914 senesinde Fransada kısmına jithak edildiği ve umumi | harbin ilâmi dolayısile bu ikinci © kısmın akim kalmış olduğu bil - diriliyordu. “Tayyare cemiyeti ise tezkere - | » sinde, şirketin (komisyoncusu Tiralık ilk taksit makbuzunun ken- | di tarafindan imza edilmiş oldu - Bunu iddi eden bir zatın ihbarı © cesi idare heyetinin kararile dava açıldığını, ve tediye yapıldığma da 98 Sr hiç bir vesika elde edilmediği: > den dava nihayetinde yemin tek- lif olunduğunu ve bunun edası ü- zerine davanın o kaybedildiğini bildiriyor. Ve 93 bin liranın şir « kete verildiğine dair bir vesika bulunduğu takdirde Fransa mah * kemelerinde hukuku şahsiye namı na yalan yere yemin davası açıl» masına cemiyetin hakkı bulundu- ğunu ilâve ediliyordu. Maliye vekili Abdülhalik Bey, maliye vekâleti tezkeresinde zik- redilen hususlara bir defa daha temas etti ve maliye nezaretinin © zamanlar münasebette bulun - duğu bankaların hesabı carilerin- de de böyle bir para verildiğine dair bir kayda tesadüf olunmadı « ğını söyledi. Maliye vekilinin beyanatın - dan sonra verilen izahat kâfi gö- rülerek ruznameye geçildi. 1931 mal? senesi (o müvazenei “mumiyesine dahil daire bütçe - Yeinin Ynuhtelif fasıl ve maddele- ritden bir milyon 791 bin 81 lira“ nın mevcut ve yeni başka fasıl - lara münâkalesi ve milli müdafaa bütçesinden 44 bin 495 liranın imhası hakkındaki kanün lâyiha- sı müzakere ve kabul olundu. Sey- risefain idaresinin o aktedeceği 300 bin liralık istikraza maliye vekâletince kefalette bulunulma - si hakkındaki kanunun iktısat veki li beyin huzuru ile müzakeresi ta- karrür ederek içtimaa nihayet verildi. Meclis Perşembe günü toplana- caktır. Almanya Reisicümhuru Karadenizde karaya kileri ölümden kurtaran tahlisiye .memurlarımıza teşekkür ediyor ANKARA, 2 (Hususi) — Ge - — çen yıl, Karadeniz boğazı civarın: i © da bir firtma esriasmda karaya o-| türen Alman bandıralı Gerez va- © puru mürettebatı, tahlisiye umum müdürlüğünün Kunduz derede bu- | lunan Roket istasyonu memurları © tarafından büyük bir gayret ve “fedakârlık gösterilerek kurtarıl - oturan bir vapurda- mıslardı. Bu vapur mürettebatına karşı gösterilen bu süratli ve mü - essir yardımı takdiren Almanya İ reisicümhuru Mareşal OHinden - burg Hazretleri tarafından Kun - duz dere tahlisiye istasyonu me - murlarına teşekkür ve takdiri mü- tazammın bir levha hediye edil - miştir. Bu levha iktisat vekâletine gelmişitir. —ğ—ğ—ğ—ğ—ğ—ğ—ğ—ğ—ÇOÇ UC mm Fırka grupu bugün toplanıyor © ANKARA;2 (Hususi) — Cüm- > huriyet Halk Fırkası meclisi gru: © pu yarın (bugün) mutat içtimamı yapacaktır. , izmir muallimleri © İZMİR, 2 (Hususi) — İzmir'mu — alimleri yılbaşı tatilini geçirmek üzere Denizliye bir seyahat teftip ettiler ve hususi bir trenle hareket İri virminisir v Sıvas » Erzurum demir yolu ANKARA; 2 (Hususi) Sivas Erzurum demir yollarının inşası için hükümete müracaat eden Al - man grupile bu husustaki müzake- relere devam ediliyor. Bu hattm inşası hakkında. diğerlerine naza- ran daha müsait teklifler ileri sü- ren bu grupla anlaşılması ihtimal dahilindedir. . Mektep Kitapları fiatları hak- kında bir talimat- name hazırlandı ANKARA, 2 (Hususi) — Mek- tep kitapları fiatlarının tesbiti işi için İstanbulda teşkil edilmiş olan | komisyon tarafından hazırlanan rapor Maarif vekâletine gelmiştir, Maarif vekâletinde teşkil edi - lecek hususi bir komisyon bu ra » por üzerinde çalışacaktır. Maarif vekâleti mektep kitapları fiatları- nın tesbiti hakkımda şimdiden bir talimatname hazırlamıstır. İzmirde Bulunan define ve bazı açık gözler İ İZMİR, 2 (Hususi) — Burnu - vada Altın dağında bir define bu- lunduğu bir kaç gün evvel vilâyete ihbar edilmişti, Define bulunduğu haber verilen yerde dün gece üç kişinin gizlice. define aradıkları! görülmüş, jandarmaya haber ve rilmiştir. Bunun üzerine jandarmalar ora-| ya gitmişler, fakat yeni açılmış o- lan bir çukurda üç kazmadan baş: ka birşey bulamamışlardır. Define olduğu haber verilen yerde bir he» yetin nezareti altında araştırmaya başlanılmıstır. Hava seferleri Bugün Ankaradan bir tayyare geliyor ANKARA, 2 (Hususi) — An - kara ile İstanbul arasında seferle- re başlıyan tayyare eksiklikleri ik- mal edilemediğinden dün ve bu » gün hareket edemedi. Yarın (bu-| gün) sabah sekizde hareket ede «| cektir. Tayyarenin yarın tekrar buraya dönmesi muhtemeldir. Macar takımı Altın ordu takımını da yendi! IZMIR, 2 (Hususi) — Macar| Nemzetti futbol takımı ikinci ma - | çını bugün İzmir şampiyonu Altı - nordu ile yaptı. Altınordu çok iyi oyniyordu. İlk sayısını bir penal - tidan yaptı. Bir kaç dakika sonra Macarlar beraberlik sayısmı temin ettiler. | Ikinci devrede Macarlar hâki - | miyeti ele alarak üst üste beş gol attılar, Bu gollerden sonra oyun ta mamile Altınordu sahasında ce - reyan etti. Macarlar biraz sonra yedinci gollerini de yaptılar. Altı- nordulular devrenin sonlarına doğ yu ikinci ve son sayısmı da penal-| tadan yaptılar. Bu suretle maç 2» 7 Macarların snleesile neticelendi. Hususi idareler kanunu “ ANKARA, 2 (Hususi) — Muh- telit encümen bugün” toplanarak hususi idarelere dair kanun lâyiha sının maarife ait kısmını müzakere akti. İçtimada Maarif vekili Reşit Galip Bey de bulundu. tekrar başladı! Yeni senenin ilk günü yen'den silâh sesleri işitildi ve kesi'di ! CHANGHAİ, 2 (A.A.) — Dün akşam Shankwanda başlıyan tü - fek ateşi bütün gece devam etmiş- tir, Tiençin ve Peipin'den gelen tel- graflar, ateşin sabahleyin de ke - silmediğini bildirmektedir. Peipin'deki Çin menbalarından ! alınan telgraflara göre Japonlar, henüz ahlaşılamıyan bir sebepten | dolayı ateş açmışlar, Çinliler de mevzilerini müdafaa için mukabe- lede bulunmuşlardır. Tiençin'deki Japon mahafille «' Bulgar Kralı Hz.nin memle- ketimiz hakkındaki | samimi dilekleri | SOFYA, 2 (A.A.) —» Bugün! yeni yıl münasebetile Aleksandr Nevski katedralinde yapılan bü « | yük merasimde Bulgar kralı Bo -| ris Hz., Türkiye elçisi Tevfik Kâ- | mil Beyefendiye. bilhassa iltifat buyurduktan sonra çok dostame"i bir tavırla ve Türkçe olarak Gazi Hz.nin hatırlarını. ve afiyetlerini sormuşlar ve yeni'yılın Türkiye i- İ çin hayırlı ve bereketli olmasını temenni ederek Reisicitmhur Hz. ne muhabbetkârane hislerinin ib- lâğını rica etmişlerdir. Çin - Japon harbı PEKİN, 2 (A.A.) — Japonlar| dün sabah Şan Hay Kuan'ı bombar | dıman ve zaptetmirlerdir, ——— l Gizli: malların ibbarı| ANKARA, 2 (Hususi) — Gizli malların ihbarı hakkındaki kanun da, “hükümetin. kayde müstenit iddiaları haricinde; tabiri bazı memurlarca tereddüdü mucip ol- ! duğundan tefsiri için B. M. Mec - lisine verilmiştir. Söz derleme klavüzları ANKARA, 2 (Hususi) — Türk dili tetkik cemiyeti söz derleme klavuzlarını ve fişlerini bastırmış- tır, Bunlar yakinda o memleketin her tarafında dağıtılacaktır. Arap atları ANKARA, 2 (Hususi) — Ziraat vekâletince saf kan arap ırkına mensup atların nesilleri kaydedil- meğe başlanmıştır. Nesilleri kay - dedilmeyen atlar bu cins 'atlara mahsus koşulara iştirak edemiye * ceklerdir. Menemende bir cinayet IZMIR;-2 (Hususi) — Bugün! Menemende bir cinayet oldu, Ha» tiçe adlı bir kadını ve kızini; Ha *| ticenin damadi öldürdü. Katil yas kalanarak adliyeye teslim edildi. ride dolaşan bir şayiaya göre dün akşam Japonlar tarafmdan iş gal edilen demiryolu şubesi istas - yonunda iki bomba bulunmuştur. Japon tabaasını himaye için Shankwan'a bir müfreze Japon as keri gönderilmiştir. Şehirlerin kapıları kapatılmış, telefon muhabereleri kesilmiştir. Meselenin Yehol ihtilâfı dolayı- sile bir Japon taarruzundan mı yoksa bir oanlaşmamazlıktan mı ibaret olduğu henüz öğrenilmemiş Mısırda istiklâl hazırlığı iki memieket arasında ibtilâfı noktalar LONDRA, 2 (A.A.) — Daily Mail gazetesinin Kahire muhabi- rine göre İngiltere tarafından Mısırın, istiklâli tanmdığı 1922 senesindenberi.muallakta kalan dörtinokta hakkihda Mısırbükü'- meti-LondYa Ka biesitemizake v röleve gü Kiğek ünste” KifiniN ot” Ayni' mukabire “ Hazaran Mısır Başvekili Sıtkı Paşa mümkün ol - duğu kadar yakın bir zamanda müzakerelere başlamak niyetin » dedir. İhtilâflı noktalar şunlardır: 1 — Eenebilere ait menfaatld- İ rin himayesi, 2 — Mısır arazisinin müdafaa” sı, & 3 — Muvasalaların emniyeti. 4 — Sudanın mürakabesi. Sıtkı Paşaya göre Mısır hükü - meti, emnü-asâyişi muhafaza için kâfi derecede kuvvetlidir. - Sıtkı Paşanın fikrince bu hal ve vaziyet Mısırdaki İngiliz o kuvvetlerinin geri alınmasını arzuya şayan kıl» maktadır. Meşhur şâki Larry. .Hay'in katli NEW-YORK, 2 (A.A.) — Süt kralı diye anılan, her vakıt zırhlı bir otomobille gezip dolaşan meş- hur şaki Larry Hay sahibi olduğu klübün kapısı önünde kurşunla öl: dürülmüştür. Klüp kapıcısı aranmaktadır. Bu kapıcının Larry Hay'a karşı ücre- tini azaltmasından dolayı, kin güt- mekte olduğu iddia olunuyor. A Alman siyasi fırkaları iiderlerinin beyabna- meleri BERLİN, 2 (A.A.) — Muhte- Nif siyasi frrkaların liderleri, yıl başı dolayısile neşrettikleri be » yannamelerde fırkalarının pren » siplerini izah etmişler ve fırka a- zalarından sadakat istemişlerdir.