4 Ocak 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

4 Ocak 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Dün Fırka grupunda ERDEP (Baş tarafı 1 inci sayıfamızdadır) Fırka grupunun tebliği ANKARA, 3 (A.A) —C.H. Fırkası grupu idare heyeti riya - setinden: Bugün, 3/1/933, Cümhuriyet Halk Fırkası meclis grupu Tekir- dağı meb'usu Cemil Beyin riyase- tinde içtima etti. İsmet Paşa Hz., Ergani bakır madenine giden şimendifer hat - tnın ikmali için hükümetin bir istikrazı dahili aktine imkân gör- düğünü beyan ederek bu husüsta F. arkadaşlarının hükümeti bir ka nun lâyihası takdim etmek için teşvik etmeğe mütemayil olup ol- madıklarını istifsar etmiştir. Dünya buhranının bugünkü halinde dahi bakırın iyi ve emin müşteri bulduğu göz önüne alı - Arsa şimendiferin ikmalinin çok faydalı ve masrafının emniyet - le karşılanması memul olduğunu tasrih etmiştir. Dahili istikrazın miktarı, kâç tertipte çıkarılacağı faizi ve diğer şeraiti henüz kat'i “larak takarrür etmemiştir. Fakat takriben 12 milyon ve iki tertip, yüzde beş fâiz ve ayrıca yüzde bir buçuk ikramiye ve sarfoluna- cağı mahallin kanunda tesbiti bir fikir verecek umumi noktalar o- larak zikrolunabilir. Bir çok hatipler söz aldı. Büt- çe encümeni reisi Hasan Fehmi Bey, Rasih Bey (Antalya); Emin Bey (Eskişehir), Ahmet ( İhsan Bey (Ordu), Süleyman Sirrt Bey (Yozgat),Errin Adlüm Bey (De- izli) söylediler. Hatipler dahili istikrazla mem- leket imarma' iştirakin büyük e “ hemmiyetini ve halkın tasarrufu için Devlet teminatı ile nafia iş - İerinin en kârlı mevzu olacağını tebarüz ettirdiler. Hükümetin ta- savvurunu hüsnü telâkki ettikle- rini tekrar ettiler. Rasih Bey, Emin Aslan Bey ve arkadaşlarının kabul olunan bir takririne göre dahili istikrazla | Afyon - Antalya hattının dahi nazarı dikkate almması ifade e - dilmiştir. İsmet Paşa, Erzurum hattın - dan da bahsederek müteşebbis - lerle müsait müzakere halinde bulunduklarını beyan etmiş, ha - tipler bu münasebetle de Erzu - N rum hattının birinci derecede lü- zumunü tekrar etmişlerdir. İtalyadan istikraz meselesine temas ettiği zaman İsmet (Paşa muhterem İtalya hükümet reisile Romada görüşülen esaslar bek - lendiği gibi fiiliyatta (tahakkuk etmesi için mesaiye devam olun- duğunu tebarüz ettirmiş, Roma - da ve Ankaradaki temaslardan müsbet netice ümit ettiğini bil - dirmiştir. Fırka bu beyanatı bariz mem- nuniyetle karşıladı. Bunun üzerine hükümetin ta- savyuru ve tedabirinin fırkaca muvafık görüldüğüne dair Maz- har Müfit Bey ve arkadaşlarının takrirleri ittifakla. kabul edilerek içtimaa nihayet verilmiştir. Fransada bir kaza Troyes, 3 (A.A:) — Bar - sur - Seine civarmda demir yolu geçit- lerinden birinde bir otomobille ray üzerinde giden diğer bir otomobil çarpışmışlardır. İki kişi ölmüş, üç kişi de yaralanmıştır. | i Büyük M. Meclisi iKış tatili pazarlesinden sonra başlıyacak, Şubat nibaye- tine kadar sürecek Ankara, 3 (Hususi) — Büyük Millet Meclisinin tatil devresine girmesi pazartesiye kadar uzaya- caktır. Bu gecikmenin iki mühim sebebi vardır. Bunlardan biri borç- lar meselesi müzakere - safhaları - nın mecliste izahıdır. . Bu husu - sun cumartesi günü mecliste gö - rüşülmesi ihtimali çok kuvvetlidir. Diğeri Ergani demiryolları için dahili istikraz akti kararının mü - zakeresidir. Bundan sonra meclis Şubat nihayetine kadar kış tatili yapacaktır. Ege güzeli geliyor İzmir, 3 (Hususi) — Eğe güzel- lik kraliçeliğine seçilen Neriman Hanım pazar günü İstanbula ha- reket edecektir. Hilâliahmer balosu İzmir, 3 (Hususi) — Hilâliah « mer Cemiyeti bayramdan sonra şehrimizde bir balo verecektir. Atina,3 (A.A.) — Türk, Yunan hükümet reis ve ri) arasında tebrik ve temenni telgrafları bütün gazeteler tarafından hararetli ve coşkun bir surette mevzuu bahse- dilmektedir. Eleftron Vima gazetesi diyor ki: Gazi Hazretlerinin Yunan mille- tine ilettikleri selâm, temenniler iki millet arasmdaki anlaşma es- nasında meydana getirilen eseri | | sağlam bir surette Otamamlıyan, | Türk — Yunan dostluğunun iyi | komşuluk münasebetlerini kuv * vetlendirmek maksadmı güden a- lelâde bir iş değil, fakat bilhassa Balkanlarda, ve Akdeniz havza « smda ehemmiyetli bir rol oynama» ğa gerçekten namzet tarihi bir va- kia olduğunu gösteren bir tezahür mahiyetini haizdir. “Yunan milleti bu selâmdan pek ziyade mütehassis olacak ve onun ifade ettiği mânayı derinden deri- ne kavrayaçaktır.,, Ethnos gazetesi şu satırları ya - Zıyor: “Gerçi Milletler arasında geçim- sizlik tezahürlerinin (o çoğaldığı, hattâ komşu milletlerin biribirle- riyle olan münasebetlerinde ger- ginlikler husule geldiği teessüfle görülmektedir. Böyle bir müşahe- de karşısında Türkiye ile Yunanis- tan arasında hüküm süren ve Bal- kanlarda sulhun devamı ve muha fazası için devamlı ve kuvvetli bir teminat teşkil eden sıkı ve samimi birliğin meydana çıktığını görmek ümit ve kuvvet verici bir manza * radır. Estia gazetesi de diyor ki: “İki cümhuriyetin idaresi başın- da bulunanlar iki milletin duygu larma ve dileklerine çok doğru bir surette tercüman olmuşlardır.,, “Türk — Yunan dostluğu, kuv- vetlenmesini temin edecek bütün unsurlar iki milletin ruhunda çok | terilmesi ihtimali Yeni mebuslarımız! Münhal Çanatkale meb'us-| luğuna kimler namzet gösterilecek Ankara, 3 (Hususi) — Münhaj | Çanakkale meb'usluğuna Ahmet Cevat Beyin fırkaca namzet gös - kuvvetlidir. A- kağündüz Beyin de namzetliği ih- | timalinden bahsediliyor. Mısır maslahat- güzarımız Ankara, 3 (Hususi) — Mısır maslahatgüzarımız Şevki Paşanın vazifesi sefirliğe kalp edilerek a- çık sefirliklerden birine tayin edi- leceği ve yakında Ankaraya gele - ceği haber alınmıştır. izmirde Söz derleme faaliyeti İzmir, 3 (Hususi) — Söz Derle- Türk -Yunan dostluğu iki hükümet reisleri arasında yı yılbaşı telgra- fları ve Yunan gazetelerinin mülalealârı yılbaşı münasebetile teati edilen İtâhakkük edemezdi. Yunan milleti me heyeti bugün toplanarak mesa- isine devam etti, Heyet Türkçe ke- limeleri tespit etmekle meşgul ol- maktadır . evvel yaşamamış olaydı, kendili- ginden ve Bü kadiir'deri biri yeni senenin Balkanlılar birliği ve tesanüdü sahasında yeni bir ilerle; me eserleri göstermesi hakkındaki temennilerini Türk milletine sami- mi surette iblâğ eder. Balkanlılar birliğinin ve tesanüdünün en sağ- lam desteği Türk - Yunan dostlu- ğudur.,, Proja gazetesi şu mutaleada bu- Tunuyor: “Türk ve Yunan devlet adamla- rr arasında yeni yıl münasebetile vaki olan samimi ve hararetli te -| zahürler, sözlere hakiki kıymetle- rini veren ve sözü fiil haline geti- ren samimiyet edasmın ihtizazla - VAKIT' ın Hususi Telgrafları Mısır meselesi iki memleket arasında tamamile kapanmış ve İhakikat nihayet anlaşılmıştır Ankara, 3 (Hususi) — Resmi mahafilde, Mısır hükümetiyle ara- mızda bir mesele kalmamış ve me- sele diye ortaya çıkmış olan iş kat'i surette halledilmiş telâkki e- dilmektedir. Mısır hükümetinin işi kapanmış telâkki eder tarzındaki cevabının postada olduğu haberi gelmiştir. Maden takasın da kolaylık Ankara, 3 (Hususi) — Anka - raya giden madenciler heyetinden buraya gelen bir telgrafta, maden takas işlerinde İktısat Vekili Celâl Beyin kendilerine mühmi kolay - lıklar gösterileceği vadinde bulun- duğu, maden takas kararnamesi - nin tadil edileceğini bildirdiği ha- ber verilmektedir. Dostluk Türk -Gulgar müna- sebatında yeni bir tezahürü» «555: Ankara, 3 (A. A.) — Bulgar| kralı Boris Hazretleri yılbaşı mü - nasebetile. kilisede yapılan, ayin esnasında hazır bulunan elçimiz Tevfik Kâmil Beyefendiye Türkçe hitap ederek Reisicümhür Hazret- lerinin afiyetlerini istifsar ve ye* ni senenin Türkiye için hayırlı ve bereketli olması temenniyatını iz- har eylemişlerdir. Reisicümhur Hz.nin kral Bo - ris Hazretlerinin bu istifsarmdan ! mütevellit tahassüslerinin ve Bul- gar milleti için yeni senenin feyizli olması hakkındaki temennilerinin rını, gerçekten taşımaktadır. | “Yunanistanda bu vakıa türk- lerle yapılan itilâfr imzalıyan ve | sağlam bir surette tesis eden hü- kümete halef olan idare tarafm - dan bu sene resmenn teyit edilmiş- tir. Bu hal Türk — Yunan dostlu- iblâğıma Sofya elçiliği memur edil- miştir.,, | mühim münakaşalar 4 Könünusani 1933 | Galatasaraylı arın yeni ihraç kararı di (Baş tarafı 1 inci sayıfamızdadır) Eşref Şefik Bey, Türkiyede Boks hayatını yerleştirenlerin ba- şında gelir. Küçük Kemali şam « piyonluğa, profesyonel: hasımları karşısında galebeye kavuşturan, bu suretle Galatasaraya yenilmez bir şampiyon kazandıran o oldu » ğu gibi, Türk boks takımını da İngiliz ve Amerikan filoları ta * kımlarına galebe çaldırtan da 0 dur. Eşref Şefik Bey, Galatasaray klübüne mensuptu. Yalnız, klüp- gülüğü hiç bir zaman müfrit ve körü körüne bir tarafgirlik hali « ne koymamış, sporu klüp için de- gil, klübü spor için telâkki etmiş- ti. Son zamanlarda, : Eşref Şefik Bey, yazdığı spor makalelerinde kendi klübünün zayıf bulurdu * ğundan bahsediyor, karşılâşaca - ği takımlar hakkmda (Omalömat verirken, Galatasarayın yenile « ceğini tahmin ediyordu. Her za « man olduğu gibi bu tahminlerin. de yanılmadığmı hâdiseler, da - ha doğrusu Galatasâraym' yaptı- ğı maçların neticeleri teyit et « miştir, Bu acı hakikatleri Galatasa - raylıların bir çoğu, sporculuğa yakışır bir halde kabul etmek - ten başka bir çare bulamıyorlar « dı. Galatasaray klübü idare heye» ti, bu neşriyatı aleyhte ve gataz- kârane, hattâ, “müstekreh,, di - | yecek kadar asabiyetle karşıla - mış, ve idare heyeti, Eşref Şefik Beyi klüpten çıkarmağa kalkmış» tır. Bazı iddialara göre, klüp i - Ane hevetinin bövle bir almasına ;«da esasen selale yoktur. Bunu ancak kongre ya * pabilir. Eşref Şefik Beyin bu karar karşısında alacağı veziyet hak - kmda kendisile görüştük. Sade - ce dedi ki: — Bir klübe mensup (oolmak, onun renklerini taşımak demek » tir. Pek tabiidir ki insan bu renk» leri manevi olarak taşır, yoksa yüzüne, gözüne sürerek değil. Sarı kırmızıyı, ben daima temiz olarak tutmak istedim, bundan sonra da öyle olacaktır. Galatasaray klübü azası ara - sında bu mesele üzerinde, yakm» da toplanacak alan kongrede olacağını tahmin ediyoruz. Almanyada siyasi bir cinayet reeerseneeee. asar sameYee a OANAAM AAA AEANA ARAMA Nazi'erden birisinin öldürülmesi ve ğunun bir veya bir kaç fırkanın hususi siyasetinin bir neticesi ol- | madığını, bütün Yunanlıların kal- binde yaşayan, derin bir duygunun | milli menfaatin, Balkanlarla ya - kım şarka ait ve daha umumi men-| faatlerin eseri ve icabı olduğunu! isbat eder.,, seyahatı Edirne, 3 (A.A.) — Erkek mu » allim mektebi izcileri çok güzel havalara tesadüf eden sömestr ta- tilinden istifade etmek üzere bu- gün tetkik seyabatine çıktılar. Mu- İ İ Edirne izellerinin i allimlerinin beraberliğinde ve! İ mektep muavini Hamdi Beyin ri- abilik kadar gidecek geçtikleri ve konak hücum kıt'aları reislerine hücumlar BERLİN, $ (A.A.) — Ahiren Dresânde | Nazilerden Hentseha, öldürülmüştür. o Ba | einayet, elkârı umumiyeyi tebyiç etmek - | tedir, Henstschın, “ kendisini — komünistlerin hizmetinde tahrikiizı bir ajan addeden hü- cum utautma mensup arkadaşları tarafın- dan öldürülmüştür. Hattâ müfrit milliyet - psrverler, maktülün Pragur'daki bir ecnebi devlete ait İstihbarat servisi bürosuna Al man milli müdafaa ordusu ile Nazilerin teş- kilâtr arasındaki İnhmasebata dair bir takım vesikalar vermiş olduğunu lddin etmekte - dirler. Bu cinayeti meydana çıkaran, mak » talün dostlarımdan ve müfrit miliyetper - verlerin hücum kıtaatı rüesaindan Urban isminde biridir. Hentseha'nım gaytıbetinden © endişeye diyen mumalleyh, polis nezdinde miükerrer teşebbüslere bulunmuş ve tahkikat yaptır - mağa muvaffak olmuştur. Naziler, “Veni bir baln,, diye tavsif oi- tildleri Urbana karşı son derece hiddet 1. edem: bir çek Mazamız; melçiuplar 'almmak- tadır. Bu tehditler o derecede artmıştır ki nihayet Urhana revolver taşımak mezani - ladıkları köylerde konferanslar ve- yeti verlimek mecdnriyeti hasıl olmuştur. İ yasetindeki bu kafile kazali öce receklerdir. Yapılan tahkikat üeliceşinde Heatacin- Urban, her gün kesidisini ölümle toh-, Hücum kıtsatı ve Hindenbui8 Bin katillerinin Italyaya iltlen etmiş, olduk lori anlaşılmıştır. Romadoki Alman siri, bunların isdesini talep edecektir.