4 Ocak 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

4 Ocak 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

© Öeğiyemize memur olmuştur Süsü” 4 Kümununani SOHBETLER Terkosun devri merasiminde .. Terkosun Belediyeye geçmesi şerefine, Terkos müdürlüğünde, Belediye reisimiz Muhiddin bey tarafından bir çay ziyafeti veril- di. Bu ziyafette, düne kadar Ter- kosün umumi müdürlüğünü yap * mışolan M. Kastelno'nun, İdare | müdürü sıfatiyle, misafirleri izaz ve ikram etmesi, ne kadar basit ve kolây bir iş değil idi ise, ziya- fete riyaset eden Belediye reisi - mizin de vaziyeti, itiraf edelim, | ki müşkülee olmuştur. Bir senedenberi, Belediye ile | Terkos, iki yanı uçurum, dar bir geçitte rastlamış iki koç gibi, kar- sılıklı toslaştılar. Bir sene, hangi taraf yuyarlanacak diye, merakla bekledik. Nihayet Belediye galip geldi, amma Terkosu uçuruma | yuvarlamadı. o Sırtlayıp, geçidi | geçti, pe | Bir sene, bu çetin mücadele » | nin neticesini bekliyenler, dün de, Belediye reisi ile M. Kostelnonun | ziyafette iradedecekleri nutukla- | rı beklediler. M. Kastelno ne diyecekti? Muhterem beyler, Şirketimiz, bu suyu yüzüne gö- züne bulaştırdı, İstanbulu Kerbe- lâya çevirdi. Bu başaramadığımız işi, yüzümüze gözümüze bulaş - tırdığımız halde temizs çıkara - madırk. Şirketimizi Belediyeye vermekle memnunuz! diyemez - di. Ya bunun aksini söyliyebilir miydi? Fakat Muhiddin beyin mevkii daha müşküldü, M. Kasteino, Be- İş bilirdi. Amma Belediye reisinin bir iki söz söylemesi lâzımdı. Muhterem beyler, Senelerdenberi İstanbulu kasıp kavuran, yakıp yıkan Terkos şir- ketinden nihayet kurtulduk! diye başlayıp, bütün hakikatleri sırala- ması, nezakete muvafık düşmez- di. Eb, fartı nezaket gösterip, Ter- kos şirketinin mesaisini medih de edemezdi ya! Belediye reisimiz, bu merasimi en muvafık şekilde, centilmence idare etti: Bir şey söylemedi. Bazan öyle sükâtlar vardır, ki en beliğ sözlerden daha vecizdir! Selâmi Izzet Kaçakcılık üç maznun ve para cezanı Adliyedeki ihtisas mahkemesi, dün bir kaçakçılık davasını bitir» miştir. Maznunlar üç kişidir: Berber Hasan, Ömer ve Recep. Hâdise Galatada meydana (çıkarılmış, doksan defterde 5,130 yaprak ka- şak cıgara kâğıdı ele geçmiş» Mahkeme, suçun şahit Hak Şinasi ve Ahmet Zeki Efendilerin ifadeleri ve zabıt varakasile sabit olduğu dan, her üçünün de altışar ay hapislerine, kendile- rinden 5,130 kuruş para cezası a“ İmmasma karar vermiştir. Karar, sekiz gün içerisinde temyiz oluna" bilecektir. —ünğamn Sanayi kredi bankasında İktısat vekâletinin iş'arı üzeri- ne Sanayi Kredi Bankas, heyeti umümiyesind. i birliği namına mürahhas olarak Sanayi birliği kâtibi (O umumisi Nazmi Nuri Bey dün akşam An - karaya hareket etmiştir. a ai Japonya hükümet demiryolları zat dün şehrimize gelmişlerdir. Yeni Avusturya elçisi ya elçisi M. Ogüst Kral'ın yerine Avusturyanın Ankara elçiliğine baron Vesbah tayin edilmiştir. baron Vesbah cuma günü İzmir İ mize gelecektir. dün otobüsten düşerek başından kı | yaralanmıştır. Haliçte bir kayık battı tarken Şirketi Hayriyeye ait İşkü- zar motörü sandalma çarparak parçalamış, denize düşen balıkçı kurtarılmıştır. Motör kaptanı Ali Efendi yakalanmıştır. Yeni bir tuz inhisarı kanunu İnhisarlar umumi müdürlüğün- de teşkil edilen bir komisyon ta- rafından yeni bir tuz inhisar ka- nunu projesinin bazırlanılmasına başlanılmıştır. Tuz inhisarıma ait mevcut hükümler kısmen es - ki ve hemen hepsi müteferrik bir tarzda olduğundan ihtiyacı te - minden uzak görülmüştür. Bu - nun için mevcut hükümler bir - İeştirilecek ve görülen ihtiyaç - lara göre yeni hükümler konu - larak bir kanun projesi hazırla - nacaktır. Bu projeye göre tuz satış fiatlarının tesbiti inhisarlar vekâletine ait olacaktır. Tuz fi » atlarmın şimdikinden daha ucuz olacağı hakkında henüz bir ka - rar verilmemiştir. Proje hazırlandıktan sonra inhisarlar vekâletine gönderile - cek, vekâlette de tetkik edilerek ! Büyük Millet Meclisine verile - cektir. 14 yaşında bir çocuk ortada yok ! Kasımpaşada Çatmalı mesçitte oturan Mecidiye Hanımın 14 yaşın İ daki oğlu Kanber üç gündenberi! ortadan kaybolmuştur. Mecidiye | Hanım zabıtaya haber vermiştir. Beyoğlu dokuzuncu ilk mektep ta- lebesinden olan Kanber 3 gün ev» sal Sali hmttim isimekism evden çıkmış bir daha dörmemiş- tir, Selâhattin, Kanberin yolda ken- disinden başka bir arkadaşına git- mek üzere ayrıldığı söylemiştir. Zabıta tahkikata başlamıştır. mille. Lİ Beynelmilel şimendifercilik Mısırda toplanacak olan beynel- milel şimendifercilik kongresine istirak etmek üzere Misıra giden mümeşsillerinden dört Japonyalı ———— Birkaç ay evvel hükümeti tara- fmdan teksüt edilen Avustur - Avusturyanm Mısır elçisi olan vapurile İskenderiyeden | şehri - — Otobüsten düşerek Fenerde oturan 17 yaşında İlya ——— Balıkçı Avram Haliçte balık tu- — Galatasaray mezunları || Galatasaray Ticaret ve Banka - |İ etlirk Kısmı Mezunları Birliğinin cuma günü saat 15 te Beyoğlunda” ki binasında umumi bir toplantı|| yapılacaktır. Bu toplantıya birliğe | âza olsun olmasın bütün Ticaret| Terkos Belediye Yollardamühimtamirler ye geçtikten sonra .. KEREYE derhal yaptırılıyor Viyanadan getirtilecek mütehassıs için vekiller heyetinden müsaade istenecek Belediye sular müdürü İhsan Beyin ayni zamanda Terkos suyu işlerine de bakması kararlaşmış, kendisine tebliğat yapılmıştır. İh- san Bey Müdür Kastelnoya mua- vin olarak çalışacaktır. Belediye | Bu mütehassıs, dünyaca meşhur olan Viyana sularını Viyanaya in- dirmiş ve 30 sene Viyana beledi- yesinin sular müdürlüğünü yap - mış olan M. Frans Fellerdir. Mü - tehaasısın getirilmesi için Vekiller fen heyeti müdürü ve mühendisle- ! heyetinden müsaade istenmiştir . ri iki gündenberi Kâğıthane tepe- sinde bulunan fabrikada ve su yol- larında tetkikat yapmaktadırlar. Ufak bir arızanın tamiri için icap eden tedbirler alınmıştır. Bu sa - yede suyun evvelce olduğu gibi sık sık kesilmiyeceği ümit edilmekte- dir. Diğer taraftan belediye İstanbul su işlerinin kökünden halli için Vi- yanadan bir »ütehassıs getirtme- ye teşebbüs etmiş ve mütehassısla görüşerek mutabık kalmıştır. M. Frans Feller Şubat ayı zarfm- da İstanbula gelerek membalarda sehirde tetkikat yapacak ve bir rapor hazırlıyacaktır. Mütehassı - sın vereceği rapordan sonra Ter - kosun ve İstanbul sularının idare şekli hakkında kat'i bir karar ve: rilecektir. O zamana kadar su yol- larında ve Terkos şebekesinde acil ve mütemadi tamirattan başka hiç bir esaslı inşaat yapılmıya - caktır. . Şark vilâyetlerindeki ormanlarımız YEM e sne Beş aydanberi Şark vilâyetlerin- deki ormanlarda tetkikat yapmak” ta olan orman mütehassıslarından mürekkep heyet bir kaç gün evvel şehrimize dönmüştür. dil, İzmirden Mithat Beylerin teş- kil ettikleri heyet burada raporla- rını hazırlıyarak Ziraat Vekâleti - ne gönderecektir. Heyet âzasından Avni Bey dün bir muharririmize seyahatları etrafında şu malümatı vermiştir: “- Beş ay mütemadiyen şarkta dolaştık. Van, Muş, Siirt, Mardin, Malatya, El'âziz Diyarıbe- kir vilâyetlerindeki ormanları gör- dük, madenleri tesbit ettik. Or» manlardan bugün edilen istifade - lerle, ileride edilecek (istifadeleri tesbit ettik. Şarktaki büyük zengin ormanlardan mahrukat (ihtiyacı VAKIT Gündelik, Siyasi Gazete Istanbul Apkârâ Caddesi, VAKIT yurdu Telefon Numaraları Yazı ipleri telefonu: 24379 İdare telefonu 124370 Telgraf adresi: İstanbul — VAKTT Posta kutusu No, 46 3 aylık Hân ücretleri: “Resmi ilkalarm bir satırı Ticari ilânların bir satırı Ticar! Hanlar bir santimi 25 Kuruş Küçük ilânlar: Bir delam 30 iki defasi 50 Uç defası 85 dört defne 79 ve on defası 100 kuruştur. Ug aylık ilân verenlerin bir defası mecca- nandir. Dört antır geçen Hânların fazla satırları beş kuruştan hesap edilir. Ormanlar bir teşkilâfa tabi değildir; her önüne gelen istediği gibi kesiyo temin edilmektedir. Bazı vilâyet merkezlerinde bulunan fabrikalar ve un değirmenlerindeki gazojen makinelerinde de odun kömürü Bazı yerlerde de İstanbul muintakasından Avni, | halk ormanların verdikleri keres- Samsundan Murat, Konyadan A -| telerle evlerini, agıllarını yapıyor- lar. Fakat umumiyet itibarile her- kes şehir civarında ve bahçele - rinde yetiştirdikleri kavaklardan daha çok istifade etmektedir. Or- man mahsulâtından mazı, pala - yakılmaktadır. mut, kitre ve bilhassa El'âziz vilâ- yeti içindeki ormanlardan topla - nan kudret helvaşiyle halk maişe- tini temin etmektedir. e Bundan başka Siirt ve Mardin vilâyetlerin- deki ormanlarda Menengiç — Buttum mevcut olup buna fıstık a- şısı yapıldığı gibi nohutlarından elde edilen yağla da iyi sabunlar yapılmaktadır. Ormanlar teşkilâ - ta tabi olmadığından her önüne gelen istediği gibi kesmektedir. . Şark vilâyetlerinde yapılacak olan demiryolları inşaatında ahşap tra- vers kullanıldığı takdirde bu or- manlardan fevkalâde istifade e - dilecektir. Şarktaki ormanlar memleketi - miz için nasıl bir hazine ise şark -| taki madenlerimiz de birer servet manbaıdır. Şarkta keşfedilmemiş, fakat tesadüfle bulunmuş maden- iler çoktur. Malâtya vilâyeti ma - | den noktasından en zengindir. . . . Malatya ve Hakâride simli kur- şun, petrol, Vanın şarkımda civa, Beytülşebapta Pirit madenleri ol- duğu gibi diğer vilâyetlerinde kömür, demir, malahit, alçı, ser - pantin ve buna mümasil bir çok madenlere tesadüf ettik, Bunların hiç birinden istifade edilmemekte- dir. Şarktaki nehirler alabalıkla- rı kayde şayan olduğu gibi her mevsimdeki avlar da pek mebzul- dür.,, , olan hadise Ticaret müdüriyeti takas tacir * lerinin müşkül ( vaziyeti karşı» sında paydos yaptıkları takdirde. yarım milyona yakm takas mua * ; melesinin yapılmıyacağını ve bu | yüzden Iktısat Vekâletinin büyük | bir fedakârlıkla tacirlere yaptığı bir cemileden tacirlerin istifade 6 | dssiceğisi düşünerek paydos İ yapmamağa karar vermiştir. Bu karar derhal dairenin memurları" na da tebliğ edilmiş, takas heyeti. de bütün muamelenin ikmaline ka“ dar içtimaa devam edeceklerini bildirmiştir. j Fakat bu musmele esnasında İstanbul Ticaret odasının da tas * dik etmesi lâzım gelen bazı işler de vardır. Ticaret odası memurla” | rı ise paydos zamanı geldiği için günlük mutat işlerini a gitmişlerdir. Takas işleriyle meşgul olan ta », cirler cumartesi günü geri kalan iş leri için nihayet Ticaret odası Nemlizade Mithat Beye mü: ederek keyfiyeti bildirmişler (tacirlerin haklarını müdafaa mesi lâzım gelen Oda larmın yaptığı işlerin doğru © dığını) söylemişlerdir. Nemlizade Mithat Bey bu , yet karşısında derhal Ticaret ©». dasından bu işle meşgul olan me- murlara işler bitinciye kadar vazi- feleri başından ayrılmamalarını söylemiştir. gi Bu emirlerden sonra paydos & dip giden memurlar buldurulmuş tacirlerin işleri de halledilmiştir Ticaret Müdüriyeti ve Ticaret Odası memurları saat dokuza kai - : dar çalışarak bütün işleri bitirmiş lerdir. ği Fakat iki gündenberi nbul ticaret âleminde mütemadiyen bu ; işin dedikodusu devam N dir. Dün bile hâlâ bitmiyen. 'dedi kodunun ne suretle olduğunu. İs tanbul Ticaret müdürü Bey şöyle anlatmıştır: “— Takas muamelesi için o ak: şam beklemek mecburiyeti ii olmuştu. Filvaki resmi paydos 28“ manı muayyendir. Fakat ji fevkalâde bir zamanda beklemek ve bütün tacirlerin işlerini bitir mek lâzım oldu. Ticaret Odast murları ise paydos zamanı gitmek istediler. Bana kalırsa Ticaret 0 * dası tacirler namma calışma; mecbur olduğu için memurları bu tarzda hareket etmiyeceklerdi. Neyse, Nemlizade Mithat Beye © da reisi srfatile müracaat ettik. j Mesele de halledildi. Dokuzda bütün işleri bitirdik. Dört saatlik | fazla mesai yaptık amma, İz net etmeğe mecbur olduğumuz tacir - lerin işlerini de ikmal ettik.,, İTS Yıl evveli VAKİT | (İ..15 Yal evvelk 4 Kânunusani 1917 — Sadrazam Talât Paşa Hz. Sof * yadan geçmiştir. İstasyonda Veliahit Haşvekil ve sefirler tarafından kar ştlanmıştır, iyi — Drülfünun meclisi müderi Halit Ziya Beyin riyasetinde topli dı. Nobel o mükâfatına , (benin), namzet gösterilmesi ekseriyetle ka bul edildi, | — Osmanlı tebliği: Rir dişman karakolunu Filistin cephesinde esir ettik. lm mühim Alman tebliği: Garp cep ine e Topçu düellosu olmuştur Makedon - ya ve Avusturya cephelerinde sükü » net vardır ğ : ? n eN > va i. ii 8 - İ ağ