6 Ocak 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

6 Ocak 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 4

VAKTT OSMANLI DEYLE ÖLÜRKEN... Muharriri : * İktibas, sakil, tercü Celâl Nuri # haklan mahfuzdur. — Ya bunu padişah duyarsa? Şu sözle bir Osmanlı ferikini nasıl yola Bir ihtiyar mütekait paşa var. Boğaziçinde Anadolu sahilinde o- turur. Bu zat, bana Şirket vapur runda tesadüf edince derhal ka- çar. Ben güvertede isem, kamara- ya iltica eder. Kamarada isem güvertede hava alır. Karşı karşı- ya geldiğimizde kızarır, bozarır; selâm vermez. Bu muhterem mütekaitle bir maceram oldu. Anlatayım da din- leyiniz: Eski zamanda Rodosa gidiyor: dum. Ozaman oraya giden en iyi vapur Fransız bandıralı Message- rie'lerdi. Bilet almadan vapura girdim. Acenteyi buldum. Acente bildikti. Ve bize daima iskonto ya- pardı. Acente efendi kaptan gü - vertesinde. Hoş beşten sonra ya - nına kâtibi geldi ve usulla kulağı- na bir şeyler fısıldadı. Acente, kaptana: — Beruta gidiyor. Padişahm yaverlerinden bir jeneral yolcu - nuz var; dedi. Kocaman bir pa - şa. Daha genç. Yaver kordonları pırıl pırıl parlıyor. Takdim mera- simi, Kaptan pek memnun. — Paşa hazretleri; ön direğe şerefi âlinize Osmanlı bayrağını çekelim mi? — Olur. Paşa bir müddet için gözden nihan oldu. Kaptan, acente, ben, yukarda lâf atıyoruz, vermuüt içi: yoruz. Kaptan başkamarotu çağır- dı. Ona emirler veriyor: — Muhterem bir jeneral yol - cumuz, misafirimizdir. e Mutfağa ona göre emirler ver. Jeneral, sofrada sağımda otu- racaktır. Solumda da bu mösyö (Benden kinaye). Hususi sandığı aç, iki şişe iyi şarap çıkar, biri be- yaz olsun, ötekisi kırmızı. Sofra - da, serviste hiçbir falso olmama » sına dikkat et, Bilmiş ol ki, yolcu şevketlü padişah hazretlerinin ya veridir. Saray adamları çok ince olur. Hoşmeşrep bir kaptan. Bedes- tende hazreti Alinin kılıcıdır diye on mecidiyeye Almanyada imal edilmiş bir kasatura almış. Yana yakıla hikâyesini naklediyor. Yarım saat kadar çenebazlık ettikten sonra aşağıya indim. Pa- şa orada. Onunla bir müddet ko- nuştam. Hava lâtif, Ortalık ka - rarmıya başladı. Vapur kalktı. Sarayburnunu döndük. Bir garson | çan çalarak gövertelerde koşuyor. — Paşa: — Bune? — Yemek çanı. Yani bir çey - rek sonra ikinci çan çalınacak. — Neden iki defa çalmıyor? — Temizlenmek, O yıkanmak, hazırlanmak için bir ara bırakılı- yor. — Doğru bir tedbir. Siz ne ya- pacaksınız. — Paşa Hazretleri, Daha bü - yük bir vapur olsa yemeğe frak veya smokinle giderler. Fakat bu- rada ona hacet yoktur. Meselâ ben yüzümü yıkıyacağım, elbise - getirdim ? lerimi süpüreceğim. Ve öyle sof- | raya ineceğim. — Pek isabet, Benim de değiş: | miye ihtiyacım var. Gideyim, de -| ğişeyim. On dakika sonra sizi bu- rada bulabilir miyim? — Hay hay paşam. Bu gece bi- ze ikram, izaz var. Kaptan sizin şerefinize güzel yemekler, iyi şa- raplar rsmarladı. ». . Bir çeyrek saat sonra karşıma, | safhalarını ve bu meyanda yaver paşanın yerine bir hacı ba-| ba çıkmaz mı? Paşa yüzünü yıka- mış. Yırtmaçlı bir ipekli entari, kanarya sarısı bir sam hırkası giy- Almanyada eşi görülmemiş bir sergi açılacak | BERLİN, 5 (A.A.) — Berlin | | de gelecek Nisanın on beşinden yirmi üçüne kadar açık bulun * İ durulacak bir sergi tertip odile #| cektir. Dünyanın hiç bir yerinde | simdiye kadar böyle bir sergi a - çılmamıştır. Bu serginin tertibinden mak - sat insanlık âleminin beşeri ha * yat ve faaliyet sahalarının hep * sinde geçirmekte olduğu şu inti- kal devresinde husule gelen deği şiklikleri bir terkip halinde gös - | termek, bilhassa değişmek yolu - İ nu tutan hars âleminin muhtelif | fikir ve beden terbiyesinde yapılan is- lâhatı, yiyip içme hususunda alı - | İ nan yeni tedbirleri ve usulleri ak- | settirmekten ibarettir. miş. Ayakları çıplak. Terlikleri | âleme karşı küçük düşmek iste -| kıpkırmızı; fesi kıpkırmızı. — Bu kıyafet ne, paşa hazret- leri? mem, Sırtmızdaki üniformaya hür | met ettiler. Onların bu hürmetle - — Yıkandım, değiştim, sofra - | ya gideceğiz. rini azaltmak caiz değildir. Meğer paşanm bam teline do - İ kunmuşum. Güvertede şam hırka- — Aman paşam... Kaptan sizin | sile bana karşı nobranlık eden bu için fazla ikram ve izaz tertibatı | yaver hadiseyi yaymamaklığım İ- aldı. Lütfen paşam... zi muhafaza için paşam. Paşa kaşlarını çattı. ekşitti, — Parasile değil mi? Biz bu - raya bedava binmedik ya? Kârata | ikrama mecburdur. Ben istediğim kıyafetle yemek yerim. Mutadımı bozmam. Paşa kafa tutuyor. Ben de fena bir mevkideyim. Çünkü kaptana paşayı kıymetli ve mütehayyiz je- nerallerden biri olmak üzere ta nıttım, senada bulundum. Paşa çok kızdır. Küfretmiye ra- mak kaldı. Ben de kızdım: — Paşa, paşa, dedim, milli şe- refi, askerlik şanını indiriyorsu » nuz. Kaptan size karşı bir büyük adam muamelesi yaptı. Direğe | derhal bayrak çektirdi. — Vazifesidir, kâfirin. — Öyle, fakat sizin de vazife - niz? — Parasile değil mi? — Öyle, lâkin zatı şahane, sa- rasker bunu duyarlarsa? Şu iki söz paşaya kurşun gibi işledi. Paşa bir cevap vermeden derhal kamarasına gitti, giyindi. Ben o esnada sofraya gitmiştim Paşa da tekrar üniformasını giyip endamını gösterdi! Dikkat ettim: Paşaya her ne dense para etmemişti. e Muaşeret adabından bahsettim. Uzun boylu nefes tükettim. Paşa nuh diyor peygamber demiyor. Yalnız “Pa- dişah duyarsa,, ihtimali kendisini berbat etti, yahut uyandırdı. Paşa fransızca bilmiyor. Ben tercümanlık edeceğim. Lâkin ken- disine karşı son derece kızgınım Kaptan benim vasıtamla konuşu - yor. Tercüme etmek mecburiye - tindeyim. Fakat evvel bevvel pa- şaya anlattım ki: — Paşa, paşa... Milli tesanüdü bozamam. Zatı âlinize karşı çok güceniğim. Bununla berabet ara - mızda hiçbir şey (geçmemiş gibi sizin ve kaptanın sözlerini terci benden lâf istemeyiniz. Hesabımı İ zı kesmiye çok vaktimiz olur. El Suratını | İme edeceğim. Onun haricinde! Haysiyetimi» | çin, şimdi, bin türlü Makale | ediyor. İste, bugün ihtiyarlamış o - lan bu zatın buğün şirket vapu runda bana tesadüf ettikçe yan çizmesinin sebebi budur. ... Vaktile kabotaj hakkı Türkle- re münhasır Haki Sularımızda, e Fransız ve bilhassa mükemmel Arl vapurları hatlar idame ederlerdi. Eski de- virlerde deniz üzerinde Avrupa- dan birer parça mesabesinde olan bu vapurlarda kalıbımızı, kıyafe- timizi hiç muhafaza edemezdik. Osmanlı yolcular birinci tabaka - dan değil, beşinci, altıncı tabaka- | dan mahlüklar addedilirdi. Çoğu- muz yememizi, içmemizi bilmez dik. Salonda pabucumuzu çıkaran larımız, olmıyacak yerde namaz kılanlarımız, az değillerdi. İşte hi- küyesini naklettiğim kulakları çın lasın bu paşa hazretleri bizi kü - çültenler makulesindendi. Muaşeret adabı!... Kitaba sığ - mıyan bir ilimdir. Bu hususta ga- yet ağır terakki ediyoruz. Başka sahalarda cidden ilerledik. Lâkin bu sadette? Kendimiz hakkında pek iyi bir şehadette bulunamıya- cağım. ruz. Şapka, elbise, mükemmel. | tanda bulunan Zahire çok ehemmiyet veriyo- ! E' Lâkin içerdeki çamaşır, ona göre değil, Şık lokantalara gidiyoruz. Fakat çatal kullanışımız biraz ba- bayani. Hele rakı içmemiz pek müslümancadır. o Alafranga işret etmesini mümkün değil öğreneme dik. Muaşeret adabını kendimize | sindirmek için güçlük çekiyoruz. Muaşeret adabı tıpkı telâffuz gibidir. Ya çocuklukta elde edilir, ya biç edilmez. İlk senelerinde çetrefil telâffuza başlıyanlar bü - yük edip, büyük şair, meşhur mu- harrir olurlar. Lâkin otelâffuzda yaptıkları hatalar daima ve daima Bir Giritlinin, bir arabm, bir Karadenizlinin telâffuzunu dü İ zeltmek dilini onarmak için ça- İışmak boştur, beyhudedir. sırıtır. Muaşeret adabı da onun gibi. Celâl Nuri Ermeniler hicret ediyor SOFYA, 4 (Hususi) — Sovyet Ermeni cümburiyetinin Bulgaris- iki o mürahhası, yaptıkları propaganda neticesi | 1000 Ermeniyi Burgazda topla - | İ mıştı. Bunlar geçen ayın otuzun « da Ermenistana hareket ettiler. Bu ay 4000 Ermeninin Bulga- Pre | ristanı terketmesi melhuzdur. yun 1933. Sak) arş 20 1 Franz 16580 | 5 Kânunuevvel Brtksel Atina Cenevre Sofya Asterdam Es kreş Belgrat Moskova 2040 | Çimene Ar &l0 | Ünyon Dey, 14, | Sark Dey 430 | italya Aradola Reh Şir. Hayriye Teimvay U. Sigorta Şark m. ceza stikrazlar Be. dahili Sark Nyolları D.Muvahtide 0415 SAS 90 Tramvay Tünel 5 55 | Rebtm 415: | Anadrla | 49 | Anadei “ T askeriye İ A. Mümeesti Cuma Cumartesi 6 K. sani 7 K. sani 9 Ramazan 10 Ramazan Gün doğuşu ra 76 Gün batışı 16,54 16,86 Sabah eamamı 60 650 Oyle sama (Aİ 129 ikindi pamazı 4. 44 Akşam namaz 1654 16,66 Yas namar İâ89 1802 imsak pe Yılın geğen günleri | 6 kalan 269 HAVA — Yeşilköy eskert rasat merkezinden (verilen malâmata göre, bugün hava az bulutlu ve sakin olacak- or. Dün eu fazla sıcaklık 6, enaz? derece, hava tazvikı 774 milimetre idi. LL 18 den 19 a kadar Kemal Niyazi Bey ve arkadaşları, 19 dan 90 ye kadar örkestm, 10 den 2040 a kadar Belkıs Hasım, 2030 dan 2180 a kadar Hi- rımlar sez heyeti, 21,30 dan 22304 kadar örkesirs, ve borsa haberleri, Servetifünun Sem yarlaşme 1699 uncu numarası em muanın son “aha meinlei ekerimizd mecmuacılık san'etının da çok muvaff; bir nümunesii Tayyar Namık Kaşif Beylerin Karilerimize tavsiye ederiz. Haftanın Sesi Bu resimli haftalık mecmusnın 2 inci sayısı çıkmıştır. İçin edebi ve fantezi yazılar, nema, eğle dır. Bülent Nuri, 1 vardır. “ kadın ve moda 50 Düşük sayıfalı ve nefis bir ka pakla beraber çıkan bu güzel mecmun karilerimize tavsiye ederiz. Fiat 7,5 ku- ruğtur, sanat 21,30 da 6 Kânunusani 1933 Beşi ELHAMRA Sinemasında KARAGÖZ'ün FiLMi 25 sene evel bir Karagöz Gecesi Oypmatana: HAZIM 1000 metre 3 kısım. Programa ilâve k gösterilmi sözlü, muvaffakiyetini JOHN CiLBERT- RENEE Adorce bayük Resmi beçit filminde muvaffakiyetlerini Asri Sinemada saat £ den itibaren. Istanbu! Belediyesi: Darülbedayi Şehir Tiyatrosu Temsilleri : Bugün matine İSTANBUL eri er Akşam suvaro VW v Sadettin Kadıköy Süreyya Sinamasında 4. 1. 933 çarşamba gününden itibaren Malek Evleniyor Andre Lugaet Jeanne Helbiirig Fransızca sözlü her akşam ilâveten Köpekler Mektebi Yalnız köpekler Söndü Yazan: Müsahip zade Celâl Sey Tarihi komedi tablo Umuma Ni İn Ertuğrul T. A. T KT tüyat osunda OTELLO de arılan tarafından ©; Harp malülleri Müteksit harp malülleri cemi- yeti umumi merkezinden: 1 — Evvelce on senelikleri ve- rilerek alâkaları kesilen harp ma- lâllerine yeniden maaş tahsisi hakkında (Maliye Vekâletinin yüksek emirleri İstanbul Defter * darlığından omalmüdürlüklerine tebliğ edilmiş olduğundan kâtibi umumiliğimizde hazır olan isti * dalarını almamış arkadaşlarımı « zi; 2 — Memuren çalıştıklarından tahsisatı fevkalâdeleri (kesilmiş malül gazilerin taşrada bulunan lar derecelerile malüliyet esas maaşlarını ve tahsisatı fevkalâ - delerini, terfih zamlarını ve ha * len hangi idarede ve ne kadar mâaş veya ücretle çalıştıkların! | tahriren bildirmelidirler; 3 — Kayıt müddeti bitmek ü“ zere olduğundan henüz rozet def» terine isimlerini yazdırmamış o * | lan meslaktaşlarımızın hemen kâ* tibi umumiliği teşfirleri rica olu * nur. m——— Alimorduluların kongresi Altmordu idare heyetinden | Altmordu idman yurdu kongr! 6-1-933 cuma günü öğleden sonr# İ saat ikide toplanacağından azal” rın teşrifleri rica olunur.