9 Ocak 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

9 Ocak 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Sayıfa z Dahili fikrinin hakiki sebepleri DAMARLAR OUT (Başmakalemizden devam) istikraz bu tasarrufları semereli imar işle » rinde kullanmak suretile sahipleri- | ne bankaların veremiyecekleri de- | recede yüksek bir menfaat temin etmekle ifade edilebilir. Umumi harbin son senelerinde ittihat ve terakki hükümeti tara - fından aktedilen dahili harp mesarifine karşılık olmak ü- zere yapılmıştı ve o vakit tayin edi istikraz len faiz mikdarı yüzde beşten iba - | retti, Bu defa düşünülen dahili is - tikraz ise yüzde beş değil, yedi faizli olacaktır. Yalnız bu yüz de yedinin ikisi ikramiye olarak kur'a ile verilecektir. Bundan do - layı umumi harp içinde yapılan dahili istikraz ile bugün hükü - metçe dahili is tikraz* arasindaki fark tah - min edilemiyecek kadar büyüktür. Böyle olmakla beraber milli hü - kümet harp istikrazı mahiyetinde düşünülen olan ve mütareke esnasında yüzde | on bir, on ikiye kadar kıymetten düşen Osmanlı dahili istikrazımı bile sırf alâkadarların Türk olma» | sı dolayısile yüzde yüz derecesine yükselinceye kadar tutmuştur, Mil- li taahhütlere karşı bu derecelerde sadâkat gösteren Cümhuriyet hü - kümetinin doğrudan doğruya mem | lekette milli tasarruf hareketlerini teşvik etmek maksadile aktedece- | ği dahili istikraza ne “derecelerde kıymet ve ehemmiyet vereceği iza- ha lüzum göstermiyen bir haki - kattır. Mehmet Asım o T.D.T. Cemiyetinde ANKARA, 8(A.A.) — T.D. T. Cemiyeti Kâtibi umumiliğin - den: T.D,.T.C. merkez heyeti kâ - tibi umumi Ruşen Eşref Beyin reisliği altında toplanarak kollar» dan ve dışardan gelen kâğıtlar ü- zerinde müzakereler yapmış ve arlar vermiştir. Cemiyet tarafından çıkarıla - cak mecmua hakkında konuşul - muştur. Umumi merkez heyeti Çarşam- | ba günü saat 15 te toplanacaktır. ——— Nüfus umum müdürü Nüfüs müdürü umumisi Ali Ga- lip Bey dün Edirneye gitmiştir. —— Mübadele komisyonunda Mübadele komisyonunda hakem sıfatile bitaraf âzalara havale edi- len meselelerin tetkiki bitmiştir. Kararlar, bu haftaki umumi top- Tantıda bildirilecektir. hazırda servis yapmakta olan France transatlantiğinde te bir yagın çıkmıştır. Gemide bulunanların ve Havre itfaiye efradının sür'atli müdaha- lesi sayesinde ateş bastırılmışıtr. saat 3 Nüfusça telefat yoktur. Birinci | smıf bir kamara hasara uğramış - tur. Yangınn o Court-Circnit'ten çıkmış olduğu söyleniyor. yüzde | Bugün müzakere edilecek meseleler l ANKARA, 8 ( Hususi) — İ Yarın (bugün) mecliste Konya o- vası sulama idaresi, bütçe kanunu: | nun 6 mer maddesinin tadili, as - keri, mülki tekaüt kanununun 3 cü maddesinin tefsiri, Fransızlarla aktedilen Suriyedeki emlâk itilâf- namesi vardır. ——ımı Mili müdafan müsteşarlığı ANKARA, 8 ( Hususi) — Milli Müdafaa Vekâleti müsteşar- ığına Nazım Paşanın tayin edilme si muhtemeldir. Türk vatandaş'ığına kabul edilenler ANKARA, 8 ( Hususi) — Bulgaristan, Romanya, Yugoslav- ya mühacirlerinden üç yüz kişi ve- killer heyetince tabiiyetimize ka « bul edildiler. Saman arabasında kaçak mal| ; İZMİR, 8 Saman dolu bir araba içinde iki yüz paket kaçak tömbeki ve kül- liyetli miktarda iskambil kâğıdı yakalandı. Kaçakçılar da tutul- dular, B.M. Meclisinde | Borçlar meselesi .ŞükrüBeyi dinliyecek| | kili Mustafa Apdülhalik Beyle bir | ki müzakerat hakkımda izahat ver ( Hususi ) —! Fırka grupu bugün ANKARA, 8 ( Hususi) —| Saraç oğlu Şükrü Bey bugün bu - raya geldi. İstasyonda Maliye Ve- çok dostları tarafından karşılandı Başvekil İsmet Paşa tarafından | kabul olunan Şükrü Bey Pariste - di. Müteakiben Maliye Vekilini de | ziyaret ederek ayni mesele etra - fmda görüştü. Fırka grupunun yarın (bugün) toplanarak Şükrü Beyin borçlar işi hakkında vereceği izahatı din- | lemesi muhtemeldir. l izmirde sevinç İZMİR, 8 ( Hususi) — Reisicümhur Hazretlerinin şehri - mizi şereflendirecekleri haberi bu rada büyük bir sevinç uyandırmış tir. Gazi Hazretlerini karşılamak ! için şimdiden hazırlıklara başlan- | mıştır, Adliye intihap encümeni ANKARA, 8 ( Hususi) — Adliye intihap encümeni mesaisi « | ne devam etmektedir. Daha on gün devam edecektir. VAKIT' ın Hususi Telgrafları M.Hakimiyet günü Hakkında meclise bir lâyiha verildi ANKARA, 8 ( Hususi) Aksaray meb'usu Süreyya B. mec- lise bir kanun lâyihası vermiştir. Süreyya Bey bu lâyihada mevlât kandili günü tes'it edilen Millt Hâ kimiyet bayrammın-2 teşrinisani- yi müteakip günde tes'it edilmesi- ni istemiştir. — Düyunu umumiye ihtilâfı broşörü ANKARA, 8 ( Hususi) — Düyunu umumiye ihtilâfına müte allik tabedilen broşur meb'uslara dağıtıldı. Künunmanni 1983 Londradaki sefirini geri çağırdı LONDRA, 8 (A.A.) — Reutere göre Londradaki İran elçisi, Tah“ rana çağırmış olup, bu hafta bida* yetinde Londrayı terkedecektir. Bu davetin sebebi meçhuldür. Başkâtip, Berline nakledilmiş ol * duğundan maslahatgüzarlık vazi* fesini ikinci kâtip deruhte edecek" tir, TAHRAN, (Türkişepost) — f- ran bükümetinin iloluk bombardıman tayyaresi si * pariş ettiği haber alınmıştır. LONDRA, 8 (A.A.) — Dün Dai Iy Herald tarafından neşrolunan İngilteredeki i Havker tayyare fabrikasma üç fis * i 4 makale dolayısile resmi mahafil * izmir Rıhtım şirketi davası | İngiltere Hariciye nezaretinin An * IZMIR, 8 ( Hususi ) — Rıhtım şirketi sui istimali davası- nm temyizce nakzedilmiş olması - na baş müddei umumi itiraz etmiş- tir. Bunun için ceza heyeti umu - i miyesine verilmiştir. Kuduz köpeğin marifeti IZMIR, 8 ( Hususi ) — Nereden geldiği anlaşılamıyan bir kuduz köpek 21 kişiyi ısırmıştır. Kuduz köpek takip edilerek zor - | lukla öldürülmüştür. bilkuvve açılmış bulunan ve ihti- mal Mania kabinesinin müşterek istifasile neticelenecek olan siya- si buhran, Romanyada uzun müd- dettenberi görülmemiş derecede şiddetli bir buhrandır. Evvelâ bu buhran, Cenevrede- ki mali komite ile Romanya ara- sında faal bir teşkilât vücuda ge- tirilmesi için Milletler cemiyetile yapılmakta olan müzakerelerin arefesinde zuhür etmiş olup bu müzakerelerin otomatik bir su - rette tehirini intaç etmesi tehlike- i si vardır. Halbuki bu müzakerat yapılmadığı takdirde iktisadi ve malt buhranm pek ziyade tevessü edeceği büyük bir (o bedbinlikle ! söylenmektedir. Bu buhranın en vahim cihetle- rinden biri 1932 senesine ait olan | ve 5 milyarı geçen bütçe açığıdır. Saniyen hükümet ile kralın a- rasını açan ihtilâfın mahiyeti iti- barile bu buhranım muhtemel ©- lan netayici hakkında tahminler son derecede müphem ve karı - | şıktır. Buhranın en yakın menşei, po- / lis müdürü ile jandarma kuman - danmın dahiliye nazırma karşı takındıkları tavır ve harekettir. M, Maniu'nun posta ve demiryol- ları müdürlerini değiştirmek su » retile idarede yapmağa başlamış olduğu tebdillere kendisinin de kurban gitmesinden korkan polis müdürü, bir tamim neşrederek o makama kralın bir kararnamesi ile tayin edilmiş olduğundan va “ zifesinden ancak gene böyle * bir kararname ile affedilebileceğini bildirmiş, jandarma kumandanı BÜKREŞ, 8 (A.A.) — Bugün | da kendisinin jandarmanın mad - di vaziyetini ıslah hususundaki mesaisine dahiliye nazırının mu « halefet etmekte olduğunu ihsas eylemiştir. Dahiliye nazırı bu meydan o » kumalar karşısında kral, mukar « reratımı tasvip etmediği takdirde istifa edeceğini bildirmiştir. OM, Maniu da refikile mütecanit dav- ranmış ve onun noktasi nazarma müzaheret etmiştir. Yarmki pa- zartesi günü nazırlar meclisi top landığı zaman bir karar ittihaz edilmesi muhtemeldir. Kabinenin istifa edeceği mu - hakkaktır, Hükümdar ile kabine arasın daki ihtilâfın cereyan etmekte ol. duğu sahaya nazaran şimdiki hü- kümetin yerine başka bir hükü - | met getirilmesi meselesi mevzuu bahsolduğu takdirde ne gibi hal Almanya Kaybetmiş olduğu toprakları istiyor BERLİN, 8 (A.A.) — Havas ajansı muhabirinden: Ağustos ve eylül (oaylarında Sarre havzasmın Almanyaya rw cuu lehinde Rhânanie'de bir çok nümayişler yapılacaktır. Birlik, bütün Almanları, ciha- | na Almanyanm huduttaki tama - mile Alman olan toprakların baş- | ka ellerde bulunmasını istemedi - gini göstermek için, kütle halinde | mukaddes Niederwald mevkiine gitmeğe davet etmektedir. Ayni pümayişler, pek eşimi suretleri bulunabileceğini kestir » mek son derece müşküldür. Siyasi mahafil, muahaza edi - len iki müdürü yerlerinde ipka suretile iktidar mevkiini kabul e- decek olan herhangi bir hükü - metin efkârı umumiye nazarında şahsi bir hükümetten başka bir sıfat ve mahiyeti oolmıyacağını beyan etmektedir. Binaenaleyh, siyasi buhranm bir kanunu esasi buhranı tevlit etmesi pek mümkündür. BÜKREŞ, 8 (A. A.) — Roman- ya dahiliye nazırı Bükreş (polis müdürü ile jandarma kumanda - nam azli hakkındaki teklifi kral tarafından tasdik edilmediği ci - hetle istifasını vermiştir. Tekmil kabine nazırla müte- sanit olduğu için Romanyada ka- bine buhranma intizar edilmek- tedir, Ankarada bir yangın ANKARA, 8 (A.A.) — Bugün Hacı Musa mahallesinde çıkmaz bir sokakta iki katlı küçük bir ah- şap evden yangın çıkmıştır. İtfaiye yetişerek evin üst katı ve yanındaki evin çatı arası yan- mış olduğu halde söndürmüştür, Haber aldığımıza göre geçen kışta ayni evden, ayni şekilde yangın çıkmıştı. Dantzig için yapılacaktır. Germain ittihadı cereyanı, he- nüz Alsas-L.oren'i resmen isteme- ğe cesâret edememektedir. glo- Persan- menetmiş olduğu haberini tekzip etmektedir. Kumpanya ile temasa giren İran hükümeti, hiç bir zaman müzake » | nevrede tenevvür edecektir. sundaki imkânsızlık, büyük Bri- sinden neş'et etmiştir. aleyhinde Şiddetli kir-bureker DAŞ göstermiştir. Bu, Rus — İran tica * to mahiyetiidedir. mallarma karşı boykot yapmışlar- dır. vaziyetten dolayı şikâyette bulun- muş, meselenin hallini istemiştir. Atina Elçimiz beyanatta bulundu ATINA, 8 (A.A.) — Elefte- ros geztesi, Türkiye elçisi Enis Beyin beyanatını neşretmektedir. İ Mumaileyh, Türkiye ile Yunanis- tan arasındaki münasebetin her noktada mükemmel olduğu çünkü Türk Yunan itilâfınm muallak hiç bir mesele bırakmamış bulun- duğunu söylemiştir. Enis Bey, ilâveten demiştir kit | Garbi Trakyada Yunan kanunla” rının himayesi altında müsteriha- ne yaşamakta olan Türk ekalliye - ti namına Türk hükümetinin: şi» mevcut değildir. Şimdiki Yunan hükümetinin Türk hükümeti ile olan münase - batına gelince Enis Bey, Yunan kabinesinin tebeddülünden bu münasebatın kat'iyyen müteessir Oil kumpanyasını | Tahran hükümeti ile dostane bir | surette. müzakerata girişmekten | rat için esas teşkil edecek bir tek * lifte bulunmamıştır. Bu mesele, Ce ği Zira müzakerata devam husu » tanyanın meselenin Cenevrede gö © —| rüşülmesi hususunda israr eyleme Romanyada vahim bir siyasi buhran Polis müdürü Dahiliye nazırına kafa tutuyor, kral hazırin| teklifini kabu! etmiyor,kabine istifa ediyor; fakat.. Tahran tacirleri Rus mal- ; İlarına karşı boykot yaptılar!” TAHRAN, 6 (Türkişepost) — Tahran tacirleri arasında Russa “ ret mukavelesine karşı bir protes Tacirler, Rus © Rus sefiri, İran hükümetine bu ğ Bir Yunan gazetesine | kâyet etmesi için hiç bir sebep olmamış olduğunu ve esasen baş- ka türlü olmasının imkânı bulun mad . haa etmistir, izmir Ticaret odası IZMIR, 8 Ticaret odası memleketin iktisadi vaziyeti hakknda mühim bir ra - por hazırlamaktadır. (Hususi ) —