9 Ocak 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 9

9 Ocak 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 9

YerT OR AŞ - 9 Kânunusani 1933 aberi Susurluk hususi muhabirimizder Bandırma, İzmir hattı üzerinde ve Bandırma — Balıkesir şosasma yirmi dakikalık mesafede bulunan Ömerköy, kazamıza merbut bol sulu; ağaçlık, şirin bir nahiye mer- kezidir. Umum nahiyenin 4396 kadın, 4491 erkek olmak üzere nüfusu 8860 tır. Merkez nahiyenin 702 si kadın, 743 erkek, yani mecmu nü- | fusu 1445 kadardır. Nahiyenin 17 köyü vardır. Bu köylerden bilhassa üç tanesi 1500 ü mütecaviz nüfusa malik büyük | köylerdir. Demek ki nahiye bazı köylerinden daha az nüfusludur.. Bu üç köyden biri olan (Demir kapı) köyünün içerisindezı şimdiki halde çalışmıyan ve ecnebi serma- san madeni ile bir faal bir alçı o- yeli bir antir Türkün idaresind cağı vardır. Öme ni zamanda burasit madeninin bi ihraç iskelesi olmak itibarile is - tasyonda daimi bir faaliyet göze çarpar, Bundan başka nahiyede üç kireç ocağı ve bir mit OCAĞI| vardır, nahiyesi ay” Maarif işleri Nahiye merkezinde muntazam binalı ve beş sınıflı bir mektep! vardır. Halk, mektebine merbut- tur. Geçen sene altı mezun vermiş, bunlardan ikisi orta mektebe gir - © MİŞ diğerleri de san'at ve iş haya» tna atılmışlardır. Demirkap,, Gövem, ve Batak köylerinde üçer sınıflı birer mek - teb varsa da ihtiyaca kâfi olma - ıklarından © Gövem köyü yeni bir mektep inşasile meşguldür. Bina bitmek üzeredir. Batak köyü de bir mektep yapmak için o bütün malzemesini tedarik etmiştir. Yeni sene içinde bu köyde de! bir mektep inşasına başlanacak - tır, Demirkapı köy halkımın da ye- İ tiyazı alınan götere taşı için hara“ İ Selâhattin Beyin takibi neticesin- ömer köyü nahiyesi ilk mektebi munllim ve talebeleri Ömerköy nahiyesinin mühim bir varidat menbaıdır. Nahiyenin ihracatı Nahiyeden bu sene 300 ton bakla i ve her ay 500 ton burasit ihraç e- " dilmiştir. Bundan baska yeni olarak im - retli bir faaliyet vardır. Bu taşm olduğu söylenmektedir. Kooperatif Geçen sene Balrkesir vilâyetin- de müteşekkil kooperatiflerin en fazla sermayeli ve ortaklı olanı Ömerköy nahiyesi kooperatifiydi. Halihazırda sermayesi 14.000 lira, ve mevdu hisse 4.500 lira; ortak adedi 163 tür.. Bu sene zarfında 1090 lira temettü o brakmıştır. köylü kooperatiften çok istifade etmektedir. Yollar Kıymetli ve çalışkan bir idare a- damı olan kazamız kaymakamı de nahiyenin yol faaliyeti bütün yaz devam etmiştir. Kışın gelmiş aliyet durmuştur. Baharda tekrar başlanacaktır. Muhtelif köylerden merkeze yirmi kilometreden fazla yol yapılmıştır. Köprü ve park Nahiyenin merkezinde genç ve çalışkan müdür Sedat Beyin gay - retile büyük ve havuzlu bir park yaptırılmıştır. Köylü istirahat za - manlarında burada hoşça vakit geçiriyor. Diğer taraftan nahiyeyi ikiye ayıran 25 metrelik büyük köprü tamamen yeniden inşa edil miştir. Sıhhat işleri ni bir mektep yaptırmak için gay- rete geçmelerini söylemeği lüzum- suz buluyoruz. Ziraat işleri Köylünün mahsulü iyidir, has « talık görmemiştir. Köylü Ziraat bankasının mübayaası neticesinde fiatlardan da memnun olmuştur. Şe nahiyenin elde ettiği buğday 13.500, arpa 55.000, Mi - sir 301.500, yulaf 200.000, burçak 64.000, bakla 20.000, uohut 15.000 susam 6.966, kumdarı 2.280, af > Nahiye merkezinde bir de fren- gi dispanseri vardır. Burada has- taların her salı günü muntazaman muayenesi yapılmaktadır. Esasen | pek çok olmıyan hasta miktarı son zamanda yüzde yetmiş nispetinde azalmıştır. Türkiyede çıkan en iyi gösere taşı | o Memleket H Çalışkan, canlı bir yurt Edirne valis köşesi : Omer köyü Maarif ve Ziraat işleri — Kooperatif — Yollar—Köprü ve park— Sıhhat işleri VAKIT eri o | Asfalt yol meselesi için ne diyor ? Edirne - İstanbul yolunun as- falt olarak yapılacağını evvelce yazmıştık. Bu yil Edirne, İstan - bul, Tekirdağ ve Kırklareli vilâ - yetleri tarafından müştereken ya» pılacaktır. Bu mesele hakkında Edirne valisi Özdemir Salim Bey şu be - yanatta bulunmuştur: — Turing klübü reisi Kocaeli nenin kurtuluşu münasebetile şeh- rimize geldiği günlerde bu iş ilk önce burada konuşuldu ve lâzım gelen teşebbüslerde bulunulması kararlaştırıldı. Reşit Saffet Bey buradan ay - rıldıktan sonra bazı teşebbüsler- de bulunmuş ve bunun o üzerine Edirne — İstanbul yolunun asfalt olarak yapılması kararlaştırılmış» tır. İstanbulda Tekirdağ ve Kırk- | Jareli valilerinin iştirakile topla - nıp yolun inşası masarifi ile bu masraftan vilâyetlere düşen mik- 70 ton buğday, 150 ton burçak, | tar konusulduktan sonra işe baş- 80 ton yulaf; ham olarak 100 ton | lanacaktır. Bu takdirde Edirne - ve mamul olarak da 120 ton alçı) den İstanbula kadar (mükemel I bir otomobil yolu vücuda gele - Görülüyor ki Ömerköy nahiyesi gerek ziraatı ile gerekse sayısız madenleriyle mühim bir ihracat iskelesidir.. Ve bu noktadan — bir çok nahiyelerle demeyeceğim — birçok kazala bir vaziyettedir. rla boy ölçüşebilecek MC. vilâyet kongresi kazalarından ge- İ len murahhasların / iştiraklerile i Belediye, bir köpek tutana 25 ku- bulunmasından dolayı şimdilik fa | ruş mükâfat vermektedir. Ayrıca cektir ki bu vilâyetimiz için oldu- ğu kadar bütün Trakyamız için de fevkalâde bir mahiyeti (haizdir. Edirne vilâyeti bu işi can ve gö - nülden arzu eder ve hissesine isa- bet eden mali imkânı da herhal- de bulmağa çalışır... Elbirliğile başarılacak bu mühim ve muaz - zam işin gârp vilâyetlerimize maddi ve manevi pek çok şeyler kazandıracağı şüphesiz ve pek aşikârdır, Eskişehirde köpek- lerle mücadele Eskişehir belediyesi yedi ay zarfında 10050 köpek itlâfma muvaffak olmuştur. Fakat bir taraftan da pazar kurulduğu gün- ler köylülerin peşine (takılarak gelen köpeklerin sayısı pek çok - tur, Belediye bunların itlâfında | büyük zorluklara uğramaktadır. köpekler için tutma kıskaçları ha» zırlanmıştır. Düzcede bir adam delirdi ve .. Düzcenin Sarıdere köyünden muhacir Ahmet evinin önünde | balta ile odun keserken birdenbi. re delirmiş, o esnada yanında bu- lunan iki yaşındaki oğlunu da kütüğün üzerine yatırarak kes - miştir. Bu facianm tahkikine müddeiumumilik vazıyet etmiş - | tir. Tavşanlı'da bir cinayet Tavşanlıda İçağası oğlu İbra- him mahdumu Arif, Emedik oğlu İsmaili öldürmüştür. Arif, İsmai- | li kasatura ile yedi yerinden ya- | ralamıştır. Katil yakalanarak ad- liyeye teslim edilmiştir. İsmail ö- lürken kendisini Arifin vurduğu- nu söylemiştir. meb'usu Raşit Saffet Beyin Edir- | i “Rusyanın beş senelik plânı vesensesezı Densessssssnsessssrssrsss1sas01s0s0s091 susan senar varan serene. Kazanılan muvaffakiyet yüzde 70 derecesindedir | | Tamamen muvaffak olsalardı Rusya dünyanın en büyük devleti olurdu Bu senenin başından itibaren | sene zarfmda Rusyanın varidatı Rusyanın beş senelik plânı niha - | yüzde 99 nisbetinde yükselmiştir. i yet bulmuş ve yeni beş senelik plâ İ o Plânm tatbiki için sarfolunan İnin tatbikine başlanılmıştır. para 1,200,090,000 Sterline var * Birinci beş senelik plânın tatbi- | mıştır. / katı ve muvaffakiyetin derecesi | Rusyanın en büyük sanayi mer * İ uzun uzadıya mevzuu bâhsolmak-! kezi olan Magnitogorsk dünyanın tadır. Londra gazeteleri de ayni jen büyük makine merkezi olacak- | mevzuu ehemmiyetle tetkik ede - | tı. Buradaki tesisat (230,000,000) rek bazı hükümler vermektedir - | Sterline mal olmuştur. ler. İngilterenin maruf muharrirle Geçen beş sene zarfında Rusya rinden Mister Patrick Murphy bu | da ayakkabı istihsali yüzde üç yüz mevzua dair yazdığı bir makalede İ derecesinde artmıştır. Fakat istih- şu sözleri söylüyor: “Rusyanın beş senelik plânı an - cak yüzde yetmiş derecesinde ta - hakkuk etmiştir. Plân yüzde yüz i nisbetinde tahakkuk etmiş olsay - dı Sovyet Rusya bugün dünyanın sanayi ve iktısat itibarile en kuv - vetli devleti olur, onun siyasi ehem miyeti son derece büyürdü. Fakat plânın yüzde yüz muvaffak ola - maması yüzünden Rusya bu mev - kie yükselememiştir. Bununla beraber ihraz olunan muvaffakiyetler çok büyüktür. Ge- çen beş sene içinde Rusya sanayi- ini buhrandan kurtararak müsmir bir hale getirmiştir. Eskiden Rus - ların hayatı maksatsız ve hedef - sizdi. Bugün Ruslar makineleşmiş bir millet haline gelmiştir. Beş sene evvel, Rusyanın en bel- li başlı mahsulü buğdaydı. Beş te- nelik plân sahipleri bütün dünya | piyasalarını buğdaya garkedecek derecede buğday istihsal edecek - ti. Eskisine nisbetle Rusyada eki- len arazi yüzde 21 artmıştır. Kol- lektif tarlalar umumi mahsulün yüzde 78 ini çıkarmaktadır. Plâna göre istihsal olunacak kömür 279 milyon tondu. İstihsal olunan kö - mürün mikdarı 225 milyon tondur. Aradaki fark yüzde 20 derecesin- dedir. 1932 senesi zarfında her - gün (250) bin ton istihsali bekle - niyordu. Halbuki istihsal (160) bin tonu geçmedi. Plânı tatbiki müddetince 35 Aradaki fark yüzde otuzdur. na varması bekleniyordu. istihsal olunan demir 22 milyon to | nu geçmemiştir. 1932 senesinde her gün 75,000! İto petrol istihsal edileceğine is «| bata muharriri: tihsalin mikdarı 55,000 tonu geç - memiştir. Bunünla beraber Moskovadan verilen malümata göre çeçen beş toplanmış ve yeni idare heyetini ve büyük kongreye gidecek mu « rahhasları seçmiştir. Bu münese « betle Reisicümhur Hz. ile, Beşve - ! kil İsmet Paşa ve B. M. M. reisi | Kâzım Paşalar Hazaratile Recep Beyefendiye tazimat telgrafları çekilmiştir. Kongre, devam et - mektedir. Sinop fırka kongresi! SİNOP, 8 (A.A.) — Cümhu - Adanada fırka kongresi ADANA, 8 (A.â.) —C.H.F. | riyet Halk frrkası vilâyet kongre - si, bugün açıldı. Vazifesi nihayet bulan idare heyetinin iki senelik icraat ve mesaisi takdir edildi. Kongre mesaisine devam etmek - tedir, salin bu dereceye varması, dünya İ piyasası üzerinde henüz tesir et - İ memiştir. Rusyanın beş senelik plânı an » cak yüzde yetmiş derecesinde ta - hakkuk etmekle beraber elde edi- len muvaffakiyetin büyük oldu » ğunda şüphe yoktur. Rus gazeteleri ne diyor? MOSKOVA, 8 (A.A.) — Zi- raat makineleri imali hususunda 5 senelik plârın vermiş olduğu neticelere ait bilinçoyu yapan i gazeteler, bu nevi makineler i - mali nisbetinin son 4 sene zarfın- i da3 misli ve harpten evveline na» | zaran 6 misli artmış olduğunu ! yazmaktadır. İ Bu sene Sovyet ziraat makine- leri fabrikalarmın randman kıy - meti, 412 milyon rubledir. Ziraat makineleri fabrikaları, 5 senelik plânlarını üç buçuk senede tahak- kuk ettirmişlerdir. Bu son iki se- i he zarfında yeni nevi 41 makine imal edilmiştir. Bunlar vaktile Rusyada kati - yen imal edilmemekte idi. Ziraat makinelerinin adedi noktai naza « i rından Sovyet Rusya, Almanya ve Amerikayı geçmiştir. Komünist fırka- sındaki içtima MOSKOVA, 8 (A.A.) — Tası ajansından: Komünist fırkasının merkezi milyon ton çelik istihsali bekleni - ; kontrol komisyon ve komitesini yordu. Bilfiil istihsal olunan çe -| bir araya toplıyan heyeti umumi- liğin mikdarı (24) milyon tondur. | ye içtimar dün aktedilmiştir. Ruzname, şu idi: 5 senelik plân Demir istihsalinin 33 milyon to | bilânçosu, 1933 senesi milli ikti - Bilfiil ! sadiyat plânı (mazbata muharrir- leri: Staline, Kouybichev, Moto « lov) siyasi şubeler, makineler, traktörler ve Sovkhose'lar (maz Akagnovitch) fırkanın dahili vaziyeti (mazbata muharriri: Roudzoutak). Staline, raporunu öğleden son- raki toplantıda okumuştur. ğa GG, Edirne erkek muallim mektebi EDİRNE, 8 (A.A.) — Mual- limleri refakatlerinde olduğu hal de Kırklareliye kadar seyahat ©- den erkek muallim mektebi tale- leri grupu döndüler. Gençler, güzergâh köylerde o hasbuhali yapmış ve Kırklarelinde Halkevi menfaatine parlak bir müsame « re verilmiştir. Sinopta kar SİNOP, 3 (A.A.) — 3 gün» denberi devam eden kar fırtına - sı yile Sinop - Boyabat yolu kapanmıştır.