9 Ocak 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

9 Ocak 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

© Jim. * o kadar bol bol harcandı ki bu - | * rafı kaldı. Korkmayınız böyle bir ! © tamamen ayrı olan bir tarafı var. AŞ 9 Künunusani 1933 İŞARETLER Tecrübe kapanında bir fare : Çinli Çinde yeniden harp başladı. | Bu cümlenin yeni bir şey ifade | ettiğine kani değilim! Hangi gün dövüşme durdu ki, bugün yeni - 'den alevlendi diye, bundan tur - fanda bir mesele diye bahsede - Benim size Çin harbinden bah- sedişim işin ne fazilet, ne merha - met, ne de insanlık hislerile alâ - kadardır. Bilirim insanlık hisleri nun ne yeni ne de sevimli bir ta- ahlâk hocalığı falin yapacak de- | Zilim! Çinde başlıyan yeni harbin bunlara benzemiyen bunlardan çakmak taşı adlide muayene edildi Adliyede: 32,800 tane Istanbul vilâyeti kongresi C. H. Fırkası İstanbul Vilâyeti kongresi bu cuma günü toplana - caktır. Osman Bey Tıbbı Beşiktaşta eczacı mütekaidi Os- man Beyin, evinde 32,800 tane çakmak taşı bulunmaktan maznun olarak muhakemesine, bugün Ad- liye ihtisas mahkemesinde devam edilecektir. Li İddiaya göre, Osman Bey, bu taş ları üç kişinin delâletile satışa Çı - yet idare heyeti reisi Cevdet Ke - rim ve idare heyetinden Ali Riza Beyler tarafmdan hazırlanmıştır. Kongrede bulunmak üzere fırka umumi kâtibi Recep Beyin veya Cemil Beyin perşembeye şehrimize gelecekleri söylenmektedir. Kongrede okunacak rapor vilâ * | Odaları Büyük kongrede | neler konuşulacak? | İstanbul Ticaret mıntakası da» | bilinde bulunan Ticaret Odaları umumi kongresi 8 Nisan 933 cu * martesi günü İstanbulda toplana - caktır. 1932 kongresinde yeni sene kon- gresi için bazı kararlar verilmişti. Bu kararlara göre İstanbul Ticaret müdüriyeti kongrede görüşülecek karmak istemiş, fakat bu adamlar Fatih civarındaki üç ocak bir *| olan meseleleri evvelce tespit ede» Yerine verelim “İki el bir baş içindir,, sözü ara- mızda hükmünü, bütün manası ile kimseye yardım etmemelidir,, şek linde tefsir doğru değildir. Filvaki; orta zamanlarda oldu * ğu gibi; ferdin ferde yardımından esaslı hiç bir faide elde etmek mümkün olmaz, şahsi yardımlar - dan beklenen semere elde edil * mez. Ancak, ferdin, cemiyete yar» dımıdır, ki yerine sarfedilmiş bir yardım olur, Senelerden beri tecrübe ile sa * bittir: Ferdin yardımından, iyilik değil, fenalık doğmuştur. Meselâ sadaka vermek, bir kaç madraba- zın karnımı doyurmak ve dilenci adedini çoğaltmaktan ibaret kal * muştır. # Halbuki, bir kül halinde, cemi» işi haber vermişler, araştırma ya ! t 1 dımlar her mille * pılmış, 32,800 çakmak taşı mey - yete yapılan yardımlar her mi leştirilerek Fevzi Paşa semt ocağı | rek bütün Ticaret odalarına bildi « te, müsbet ve müsmir neticeler Pekinden gelen bir kaç haberi teşkil edilmiştir. Semt ocağı dün | recek ve gelecek cevapları bastıra ” altalta okuyalım: Shanghatkuar'ı Japonlâr zapletmişler « dir. Şehir dümanlar içindedir. Sağlam bins kalmamıştır. Şehirde şimdiye kadar 800 As ker vesivilin kömür halime gelen cesetleri l enkaz altından çıkarılmaktadır. Başka bir haber: | sait olmadığını ileri sürmüş, bir de dana çıkarılmış. Mahkemede Osman Beyin ve - kili, müekkilinin mes'ul sayılarak | cezalandırılmıyacağını, çünkü kendisinin akli vaziyeti buna mü - akşam merasimle açılmıştır. Demiryolları kongresi rapor göstermiştir. Mahkeme, bunun üzerine Os - rak kongrenin içtimamdan 15 gün evvel murahhaslara tevzi edecek - ti. Bu karar üzerine İstanbul Ti - caret müdüriyeti 933 kongresinde müzakere edilmek üzere üç mese- le tespit etmiştir. Bunlar yumurtalarımızın istan « vermiştir ve vermektedir. Bizde Hilâliahmer, Himayei et- fal, Tayyare cemiyeti, yüksek ve necip teberrülerle vücut bulmuş, kül teşkil eden ferdi yardımlarla, memlekete büyük hizmetler etmiş müesseselerdir. Binaenaleyh, her i yangın Çkarmak Hususunda messi? im! eki etmişlerdir. onlar bu obüsleri yeni satın almışlardı. ... Meselâ bir ilâcın hakikaten vü- Cut üzerinde ne tesir yaptığını anlamak için danalar, kediler, kö- | pekler, fareler üstünde tecrübe » ! ler yapılır. İ Hastahanelerin, ve hayati kim- İ ya lâboratuarlarının yanında ye - ri keşiflerin müessirliğini tayin eden nice nice tecrübe evleri var- dır. Yeniden başlıyan Japon akı- Tunın yepyeni tarafı Çin şebirle - rinin bir tecrübe evi haline gir * mesi, gazların, bombaların, obüs- lerin, toplarm, tayyarelerin mü - essirliği tecrübesinin bir fare ü - zerinde bir tip tecrübesi yapılır gibi Çinlinin başında yapılması - dır. Japony ni fabrika malı sa - tın alıyor, Fakat bu malm öbür - külere faik olduğunu Çin sula - rında, Çin şehirlerinde ve Çinli #sünde tecrübe ettikten sonra satın alıyor, i | man Beyin Tıbbı Adli meclisince Dün toplandı Türkiye hudutları dahilinde bu - İ lunan, Devlet demir yolları, Şark şimendiferleri Mersin — Tarsus, Adana — Nasibin, İzmir kasaba ve temdidi, Bandırma — Soma ve diğer demir yollar murahhasları dür İstanbulda Şark simendiferleri işletici kumpanya - | sı merkezinde fevkalâde bir içti - ma yapmışlardır. | Oİçtimada her idarenin salâhiyet tar murahasları bulunduğu için bir çok meseleler derhal kararlar verilmiştir. Öğrendiğimize göre Türkiye hu dutları dahilinde bulunan bütün demir yollar idareleri memleketin umumi şimendifer nakliyatı ile kendi idarelerini alâkadar eden meseleler arasında sıkı bir temas- ta bulunmak maksadile senede bir defa fevkalâde bir içtima yapmak İ tadırlar. Bu içtimada hava idaresi nin diğer idarelerle olan münase - batı müzakere edilmekte ve tesa - İdüf edilen müşkülâtı izale için ka- rarlar verilmektedir. Dünkü içtimada da bu mesele - ler görüşülmüş ve müzakere geç vakıte kadar sürmüştür. muayenesine ve hakkında rapor hazırlanmasma karar vermiştir. Bugün rapor gelirse, mahkeme- de okünacak ve muhakemeye de - vam olunacaktır. Muharrir - Rejisör davası Muharrir Ahmet Hidayet Beyle rejisör Ertuğrol Muhsin Bey ara - sındaki karşılıklı davalar hakkın- da, İstanbul birinci ceza mahke - mesi, bugün öğleden sonra kararı- nı bildirecektir. Müddei umumilik, iki tarafın da biribirlerine karşı yakışık almıya » cak sözler söylediklerini ileri sü « rerek, davaların düşmesini iste -| mişti. Dört ingiliz lirası Bir mektup içinde gönderilen dört İngiliz lirasını ziyaa uğrattı ğı iddiasile posta müvezzii Hüsa- mettin Efendinin dün ağır ceza mahkemesinde muhakemesi görül- müştür, Bu davada, diğer iki memur da kontrolda ihmalden maznun ola - rak muhakeme edilmektedir. Dün bir mürakip, şahit olarak dinlenil- miş, neticede muhakeme tahkika- darizasyon meselesi, yaş meyva ih. | aklı selim sahibi müslüman vatan» racatının inkişafı ve Ankarada ya: | daşın, sadakai fıtırla zekâtm, fa » pılacak olan Ticaret Odaları Bir « | kir zannettikleri insanlara değil, idareleri İ liği meselesidir. Ticaret müdüriyeti bu mesele « ler hakkında rapor yazmak üzere / üç raportör tayin etmiştir. Ayni zamanda bu mevzuları bü- tün Ticaret Odalarına tebliğ ede « rek fikirlerini sormuştur. Gelecek cevaplar Mart bidaye - tinde tasnif edilecek ve raportörle Tin raporları ile birlikte tabedile - rek murahhaslara tevzi edilecek - ve| tir. 4 Ticaretodası kongresi Ticaret Odaları kanununa göre her senenin ilk ayında Ticaret O - dasımın kongresi toplanması lâ - zım gelmektedir. | İstanbul Ticaret Odası umumi | kongre için hazırlığa başlamıştır. | Kongre ay nihayetinde toplana - | cak ve İstanbulun umumi vaziyeti hakkında tetkik aktır, | d Yü a / la fitremizi Tayyare cemiyetine Şikago sergisine | | iştirak etmiyeceğiz İktısat vekâletinden dün İstan - bul Ticaret müdüriyetine gelen bir | emirde hükümetimizin Şikago ser- | gisine iştirakten vaz geçtiği bildi - rilmiştir. Öğrendiğimize göre heyeti ve - tın tamamlanması için başka gü - Müzakereye bugün de devam e- | kilenin son içlimamda Şikago ser bu hayır müesseselerine vermesi lâzımdır. Biraz mantıki düşünelim: Fakir olan Ahmet efendiye veya Fatma kadına on kuruş vermekten ne çi- kar?.. Bu paranın o insanlara fay- dası dokunmaz, ki savabı olsun. Halbuki Tayyare cemiyetine veris lecek onar kuruş, her türlü yardı « ma elverecek bir yakün tutar ve bu para Hilâliahmerle Himayei et- falin kasasına irer. Binlerce fa » kir, kimsesiz, al : nı toklaşır, üstü pekleşir. Binlerce i yardıma mübtaç vatandaş felâket günlerinde barınacak yurt, yiye » i cek ekmek bulur. i Yurdumuzu müdafaa edecek o * lan tayyareyi, Hilâliahmerin bun - ca yıllık hizmetlerini, yoksul ço * cuklarımıza bakan Himayei etfali daima hatırlamamız ve zekâtımız- vermemiz elzemdir. Bu paralar, üçü arasında paylaşılır ve memle - kete büyük yardımlar yapılır. Selâmi Izzet 15 Yıl evvelki VAKIT 9 Kânunusani 1917 — Meni ihtikâr heyetinden tebliğ edildiğine göre ayakkabı vesikası al - Şimdi Çin, silâh fabrikalarınm şerli hedefler üstünde bol, bol eerübe edildiği ve silâhların ter - tiplerinin birer birer sayıldığı yer dilerek kararlar tespit edilecek ve gisine iştirak meselesi müzakere | mek üzere komisyona müracaat eden imzalanarak demir yollar idarele- | edilmiş ve çok masraf gideceği an- | şepatın adedi pek çok olduğundan rine verilecektir. laşıldığı için iştirakten vaz geçil -| kem kendilerinin rahatsız olmamala- ne bırakılmıştır. Hırsızlık davası oldu, Çin bir tecrübe evi, ve Çinli tecrübe kapanında bir fare! Sadri Etem mama ee mai km Geri çocukları okutmak için Kadınlar birliği sihhatleri tam “olmıyan, sinirleri bozuk, geri ço- cukların mekteplerde | muvaffak olamıyarak bir kaç sene döndükle rini ehemmiyetle nazari dikkate almış, bu gibi geri çocuklar için mıştır, Muhtelif yerlerde yedi ev soy - maktan maznun Durmuş oğlu Os- manın muhakemesine, dün İstan - bul birinci ceza mahkemesinde de- vam edilmiştir. Müddei umumi ce- za istemiş, muhakeme karara kal - VAKIT Gündelik, Siyasi Güzele İstanbul Ankara Caddesi, VAKIT yurdu Telefon Numaralar, Yazı işleri telefonu: 14379 İdare telefenu o 5 24$T0 —— Telgraf adresi; İstanbul — VAKFI Posta kutusu No. 4 irtihali müessif İzmir eşrafından Halim ağa zade merhum Halil Bey mab- dumu ve hamamcı zade Mustafa Zeki Beyin kain biraderi Istan- — Abone bedelleri : 5 Türkiye re 1400 Er. 10» 00 Senelik 6 aylık mesine karar verilmiştir. Bu karar üzerine Ticaret Odala- | rmın Şikago sergisine iştirak için bütçelerinden ayırmış oldukları | yüzde 3 tahsisat iade edilecektir. Bu suretle birçok Ticaret Oda - ları mühim mikdarda tasarruf yap mış olmaktadır. İstanbul Ticaret Odası da ayırmış olduğu 2000 li - rayı daha faydalı işte kullanacak- Sepetçiliği ilerletmek için Amasra civarında (sepetçiliğin rını hem muamelenin sür'atle cereyan etmesini temin için memaliki mille » meddinet sairede olduğu gibi sıra w- sulü ihdas edilmiştir. Müracaat eden zevat koridorda dörder, dörder dizi- derek sıralarını bekliyeceklerdir. Ayni kaideden zabitan müstesna değildir. ş — Gaz tevriafına yarından itiba « ren başlanacaktır. Yetlerindeki vesi- ka mukabilinde beher nüfusa yüz dir- hemi atik gaz verilecektir, — (Bolu) sancağına merbut (Zon- guldak), (Ereğli), (Devrek) ve (Bar- | ayrı bir sınıf teşkilini Maarif Ve. | O kâletinden istemiye karar vermiş- tir. Bu işle akıl hıfzıssıhhası cemi. Yeti de yakından alâkadar olmak tadır, Cemiyet te sihhat ve içtimai muavenet vekâletile Maarif Ve - kâletine müracaat etmiştir. Bu gi- bi çocuklar için açılacak mektepte ruh mütehassısları, doktorlar ve zeri çocukları okutmakta ihtisası lan muallimler vazife alacaklar- vo 150 1 aylik ilân ücretler! : Resmi ilânların bir astarı Tiçart ilanların bir satırı Ticari iânların bir santimi 25 Kuruş —— Küçük ilânlar: Bir defas 20 iki defası 50 Uç defası 68 bul asliye mahkemesi birinci tahkikat hakimi Nuri Bey irtiha- li daribeka eylemiştir. Cenazesi bugün saat İl de Sipahi ocağı karşısındaki 155 numaralı hane- s'nden kaldırılarak namazı Teş- vikiye camiinde badeleda şehit- likteki makberei (o mahsusasına || defnedilecektir. Allah valide ve | hemşiresile akraba ve dostlarına || terakkisi için Amasra Ticaret Oda | #n) kazalarının gayri mülhak Ha | sı bir sepetçi mütehassısı celbine | Halinde idaresi ve bazı teşkilât icrası karar vermiş ve İstanbul Ticaret | hakkındaki kanun lâyihası bugün Odasıma müracaat etmiştir. meclisi meb'usanda müzakere edile - İstanbul Ticaret Odası İzmirde | cektir. bulunan sepetçilik mütehassısla -| — $ Kdnunusani tarihile karargâ rından Mustafa Bekir Beyi tav - | 41 umumiden tebliğ edilmiştir: siye etmiştir. 1 — Filistin cephesinde keşif kol- Şartlarda mutabık kalındığı tak | darı faaliyetinden başka hâdise olma» dirde Mustafa Bekir Bey Amasra | muştır. ya gidecektir. 2 — Sair cephelerde sükünet vardır.