10 Ocak 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

10 Ocak 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

İC Suriye İzlemeli itilâfnamenin tasdikı BAL Kama bi (Baş tarafı 1 İnci sayıfamızda) kısım kışım -almıp sarfedilmek suretile ve beş senede itfa edil - mek şartile maliye vekâletinin kefaleti altında 90 bin liralık bir istikraz akdi hususunda mezkür idareye bir salâhiyet verilmekte- dir. Sulama idaresinin ayni sene bütçe kanununun diğer bazı mad- | deleri de tadil edilmiştir. Buna nazaran da: Gayri muntazam şe- | bekelerin islah edilmemiş esas kanallarının islahı ile tâli derece- deki kanalların açılması işinde sulama ücretinden borçlu kalan gifçiler kullanılabilecektir, An - cak her köyün şebekesine ait olan | işlerde o köyün halkı tercihan köllanılacaktır. Bu işlerde çalışa» cak olan çifçilerin sulama idare meclisi tarafından tayin edilecek gündelik ücret miktarlarına göre | istihkakları borçlarına mahsup o- İunacaktır. Müteakiben Suriyede Türklere ait emlâk ile Türkiyede Suriyeli» lere git emlâk hakkında Fransa hükümeti ile Ankaarda akit ve im za olunan itilâfnamenin kabul ve | tasdikine dair kanunun müzake - resine geçilmiştir. Bu münasebetle söz alan ha - | tiplerden bazıları iade (edilecek İ 'Türk emlâkile Türkiyede Suriye - Jilerin emlâkinin iadesine ait mad deler arasında bir fark bulundu- ğuna nazarı dikkati celbederek izahat istemişlerdir, Hariciye vekili Tevfik Rüştü Bey cevaben demiştir ki: “Bu gibi hal ve tasfiye edil » mek üzere mevzuu bahsolan iş - lerde vakıa vaziyeti hakikiye na- zarı itibara alınarak mukavele ve anlaşmalar yapılabilir. Suriyede bahsedilen vakayi ve hâdisat vu- ku bulmamıştır. Oradaki Türk emlâki yalnız satıştan menedil - miştir. Halbuki bizde mes'ulü ol- madığımız hâdişsat muhtelif ka - nunlarla yapmağa mecbur oldu - uz veya büyük vakayi içinde dusa gelen bir takım eşkâli “İstilzam etmiş bulunuyordu. Bina”) “enaleyh, meseleler ihtiyaca göre mütalea edilmiştir. İtilâfnamenin bütçe üzerinde bir tesiri olup olmadığı hakkında ki bir suale cevaben de: Bütçeye hususi ve büyük bir bar olacağını zannetmiyorum. Çünkü emlâk mevcut ise iade o - lunur, Şayet satılmış, ve parası a- İmmış ise zaten parası duruyor demektir, Muamelât B, M, M.nin kanunları ve hükümleri dairesin- de cereyan etmiştir. Ve bu muka- vele ona göre yapılmıştır. Onun haricinde hiç bir şey.mevzuu ba- his değildir. Her nevi mukavelâtı siyasiye- nin mutlak mütekabiliyet © esası dairesinde akdi lâzım geldiği hu- susunda serdedilen bir mütalea- ya cevap veren Tevfik Rüştü Bey: Bu bir mukavelei siyasiye ve ticariye değildir. İki memlekette mütehaddis bir vaziyetin tasfiye- si için yapılmış bir anlaşmadır. Suriyede Türk emlâkine vazıyet edilmiş değildir." “Yapılabilirdi, ama yapılmamıştır. Şimdi olm» yan bir şeyi zorla mevcut farzet - memizin sebebini anlamak müş « kül olsa gerektir.,, Müstaceliyet kararile kanun reye konularak kabul edilmiş ve VAKIT ım Hususi Telgrafları Fırka Grupu Bugtin borçlar itilâfını görüşecek ANKARA, (Hususi) — C, H. F. meclisi grupu yarın (bu- gün) toplanacaktır. Bu içtimada Osmanlı borçları hakkında hâ- millerle Pariste imzalanan itilâf- pame müzakere olunacak, Saraç: oğlu Şükrü Beyin izahatı dinle - nilecektir, Radyolar kanunu ANKARA, (Hususi) — Adliye encümeninde müzakere e- dilmekte olan radyolar kanunu, radyoların haiz olduğu evsaf ve şeraitin daha şümullü olarak iza- hı için hükümetçe geri istenilmiş - tir, Söz derleme faaliyeti İZMİR, 9 ( Hususi) — Söz derleme heyeti bugün vali Kâzım Paşanın riyasetinde top - İnbarak fanlivetine devam etti. Japonlara nasihat filan kâr et ingi izlerin tavsiyesine cevapları: | “ Nasihatınız varsa Çinlilere veriniz TOKİÖ,-9-(A.A:) — Geçen gece Asyadaki İngiliz üssü bahri- | leri kumandanı, o muhasamatın durdurulması için Japon filosu - nun kumandanı olan kontramiral nezdinde tavassut teşebbüsünde bulunmuştur. Chan Hai Kuan'da Japon as- kert kuvvetleri kumandanı, İngi - liz teklifinin kıymetini takdir et- mekte olduğu cevabını vermiş ve fakat muhasamatım 3 kânunusani de durmuş olduğunu ve Japonla- rın Çinliler tarafından yeni bir tahrik vuku bulmadıkça muhare- be etmiye niyetleri olmadığını be- yan ile tavassut teklifini reddet - miştir, Japon cevabında Çinlilerin harp hazırlıklarına devam et - mekte oldukları poktasında israr edilmekte ve İngiliz kumandanı » nın verecek bir nasihati varsa bu nasihati Çinlilere vermesi lâzım geldiği ilâve olunmaktadır. Japon cevabı, Japon kıtaatı - nın Japon tebeasını himaye için harekete geçmiş olduklarını ve hali hazırda bu himayenin temin edilmiş bulunduğunu tasrih et - mektedir. Japon kumandanı, Çinliler ta- rafmdan bir tahrik vuku bulma - dıkça her türlü teşebbüs hareke - tinin faydasız olduğu kanaatin - dedir. Japon ordusunun geç t resmi TOKİO, 9 (A.A.) — Senelik askeri geçit resmi güneşli bir ha» vada imparator da hazır bulun « duğu halde 10 bin zabit ve nefe- rin iştiraki ve binlerce seyircinin huzuru ile Tokyo yekınmda kâin 120 kararname Hükümleri bir karar- namede toplanacak ANKARA, 9 (Hususi) — Kon - tenjan kararnamesile bu mahiyet teki mali kararnamelerin © sayr- İ si 120 yi geçmiştir. Bunlardan ba- ! zıları diğerlerinin hükümlerini ta- dil etmektedir. Bu vaziyet tatbi « İ katta bazı müşküllere sebep ol - duğu için hepsinin ahkâmı birleş- tirilerek bir kararname halinde neşredilecektir. Gizli emlâk bulundu IZMIR, 9 ( Hususi) — Burada gayri mübadillere tahsis olunan emlâki tesbit işile meşgul olan komisyon mühim miktarda İ gizli Yunan emlâkini meydana çi kardı. Parasız fidan DENİZLİ, 9 (Hususi) — Nü- mune fidanlığı bu yıl parasız ola- rak halka 200 bin Amerikan as - ma çubuğu ile bin dut 5 bin ba - | İdem fidanı daörtacaktır. miyor! .” ayak uydurarak o mevzun ve a « henktar adımlarla ilerliyen as » kerlerin başı üstünden uçan 57 tayyare, manzaraya biraz daha heyecanlı bir şekil vermekte idi. Merasime milli Japon marşı ile hitam verilmiştir. İ Bir şehrin tabr'bi LONDRA,9 (A.A.) — Çin sefa- reti şu tebliği neşretmiştir : Chan — Hai — Kuan'dan gelen D. demiryolları için Amerikalı bir mütehassıs geliyor ANKARA,9 (Hususi) — Devlet demiryolları umum dürlüğü, idare teşkilât ve tarife - lerinin ıslahı için Amerikadan M. | Şarl Bel adlı bir mütehassıs cel - betmektedir. Mütahassis memle - ketimizde üç ay tetkikat yaparak raporunu verecektir, —————— — Nobel mükâfatı için namzetlerimiz ANKARA,S (Hususi) —| Beynelmilel Nobel mükâfatı için Türkiye namma Bursa omeb'usu | Refet ve Afyon karahisar meb'u- su Ruşen Eşref Beyler namzet| gösterilmişlerdir. ithalât tüccarları İZMİR, 9 ( Hususi) İtbalât tüccarları yarın Ticaret o- dasında toplanarak ihtiyaçlarını ve dileklerini tesbit edeceklerdir. Iran — ingillere Frugi Han Ecnebi nüfuzundan kurtu mak istiyor TAHRAN, 9 (A.A.) — Hari- ciyö nazırı Furugi Han, Renter a- jJansı mümessiline beyanatta bu * lunarak Londradaki İran sefiri - nin geri çağırılmasının Anglo - Persan « Oil meselesi ile hiç bir alâkası olmıyan alelâde bir te - beddül olduğunu sölemiştir. Gazetelerin tahrif edilmiş ha » | berlerine telmih eden nazır, İra - nın takip etmekte-olduğu siyase- tin İranın sahip olmak istediği is- tiklâlin ecnebi devletlerin nüfu - eşhasın anlattıklarına (o bakılırsa müstahkem Lingyu şehri Chan — Hai — Kuan'a karşı Japonlar ta - İ rafından yapılan taarruz esnasın - İ da atılan yangın çıkarıcı bomba * larla hemen hemen tamamen ha » rap olmuştur. Şehrin varoşlarile yakmındaki kasabalar, Jaon topçusu tarafım - dan metodik bir sürette tahrip e - dilmektedir. Bir çok sivillerde felâkete kur « sokaklarında yatıyor, şehrin bir kısmı hâlâ yanıyor. Chang bayatımı fedaya hazir LONDRA, 9 (A. A.) — Pekine göndermiş olduğu bir telgrafna - ban gitmişlerdir. Cesetleri şehrin | zuna bağlı veya bu kabil bir nü- fuz ile imlâ edilmiş olmadığını bütün cihana ispat etmek oldu - ğunu ehemmiyetle kaydeylemiş - tir. Tren ücretleri Devlet demirşoliarında uzun mesafeler için tenzilât ANKARA, 9 (A.A.) — Dev- let demiryollarınca 600 kilomet - re ve daha uzun mesafeler. için yolcu ve eşya nakliyatında tatbik edilmek üzere tenzilâtlı bir tarife tanzim edilmektedir. Yeni tarifenin projesinin . iki Güzellik müsabâ! kası İsviçrede yasaktır RR i (Baş tarafı 1 inci sayfamızda) “© denbire gözden düşmüş olduğun ve bir çok milletlerin —esasen, zan bir gazino, bazan bir gazeti tarafından tertip edilen— bu mü“ sabakalardan büsbütün vaz ge$ tiklerini yazmıştık. Dün Atina g#* -İzetelerinden öğrendik ki bu sen Yunanistanda güzellik müsabakasi yapmak için bir iki | teşebbüs ol muş, fakat bunlar suya düşmü bu sene Yunanistanda da güzellik müsabakası yapılması kararlaş * ırılmıştır. Ayni teşebbüse İsviçrede de bafl vuranlar olmuşsa da İsviçre hü * kümeti bu müsabakaları ahlâk# mugayir addetmiş ve o teşebbüsf mâni olmuş... Elyevm Avrupanın ancak bif kaç memleketinde bu işle meşgul olan bir kaç müessese vardır. ki onların da iştirak edenler pek ai olması yüzünden muvaffak ola* cakları şüphelidir. Bu sene eğer intihap tamamla * nabilirse güzeller ancak Madri * te gidebilecekler ve intihap oradi. yapılacaktır. ği Geçen sene Madritte güzellil intihabını oranın aktörler cemiyet : yapfümu, Resmimiz bu aktörle! semiyeti tarafından tertip olunaf müsabükada kazaen İspanya gü zelidir ki son defa bir müsamere de misafirlere içki tevzi etmek iş ile tavzif edilmiştir. Hülâşa müsabakaların çiddilik ten uzak ve son derece dar bit” çerçeve içinde Yapılmış olna$ı her p tarafta güzellik SADAKA TAI is bardan duyurmuş olduğu için bul söhe dünya güzelinin değil, memt leket güzellerinin bile intihap e“ Tilmesi sünhelidir. Cüretkâr bir tayya- reci ortada yok! LONDRA, 9 (A.A.) — Tayya” reci Bert Hincler'in o İngiltere * Avusturalya rekoruna teşebbüs etmiş olduğu malümdur. Cumartesi günü saat 3 te Be “| rendiziye hareket etmiş olan mu * maileyhten hiç bir haber olma * mamıştır, ; Roma, Berendizi, Kahire ve Halepten gelen telgraflar tayya “| recinin hiç bir tarafta görülme * miş olduğunu bildirmektedir. Bundan dolayı ciddi endişeler duyulmağa baslarmıştır. İmei 3 aylıkların kırılmas! Umumi bütçeden maaş alaf mütekaitler üç aylıklarının Ey * tam Bankasınca kırıldığı malüm” aya kadar hazırlanacağı ümit e- dilmektedir. Haber aldığımıza nazaran yapılacak tenzilât 600 mede Chang — Hasue — Liang, şimdiki ahvale göre, dostane bir hal sureti bulmak imkânı yoktur. Mumaileyh ,kendi fikrince vazi- yetin ancak mutaarrıza karşı mü- cajele etmek üzere kat'i tedbirler kabul edilmesi sayesinde kurtarı - labileceğini ilâve eylemektedir. Mumaileyh, memlekete hizmet et- mek için hayatımı feda etmeğe â- made olduğunu beyan etmektedir. TOKİO, 9 (A.A.) — Çinin şi | kilometreden başlıyarak 1500 ki - lometrelik bir mesafede © yüzde 45 nisbetini bulacaktır. Bundan başka Ankara ile Kon- ya arasında yolcu tarifelerinde ayrıca yüzde 40 nisbetinde bir tenzilâtlı tarife daha yapılmakta- dır. Bu tarife diğerinden evvel tat- bik edilecektir. 1 — e —— — —— İ müzakereye girişmesi, Chan Hai | bafazası için Bekser protokolu dur, Belediye mütekait ve yetimi lerinin üç aylıkları da Esnaf Barr kasmca kırılacaktır. Belediyece; bankaya bu hususta emir veril * miştir. Mahmuitpaşada yangın Mahmutpaşada cami (o karşı” sında Yakup Efendinin : evindef yangın çıkmış, söndürülmüştür. $ Beyoğlunda Benhaz fabrika sında yangın çıkmış, itfaiye gi” dinciye kadar amele tarafında” söndürülmüştür. Ağan j Jaron kumanfanına talimat Kuan'da sükün ve intizamın mu- Bulgaristanda zelzeli SOFYA,S(A.A.) — Çırps! Yoyogi manevra sahasında yapıl- | malindeki Japon kuvvetleri ku -| mucibince Çin askerlerinin de - | mıntakasında dün şiddetli bir zel mıştır, VOL AL anılmak özre İ mandanma kablo ile bazı talimat ! miryolundan iki wil uzağa çekil- zele hissedilmiştir. Dehşete düşef İmparator, Başkumandan el - | gönderilmiştir. Bu talimatta Chan melerini istemesi kumandana bil | balk saztlerce meskenler harici9