10 Ocak 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

10 Ocak 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

vg ŞE, A 10 Kânünusani 1933 SOHBETLER : Heroinomani Cerrahpaşa hastahânesi asabiye mütehassısı doktor Ahmet Şükrü bey, bu senebaşı, tıbbi bir mecmua | meşretti. “Nöro — Psihiatri Gaze- tesi,, ismini taşıyan bu mecmuada, doktor Nureddin Ramih beyin Kuduz tedavisinde görülen felç hâdiseleri ve sebepleri, doktor Küzm Nuri beyin “Cerrahi ve in- tani hastalıkla merbut olmıyan 0- ELE ağrıları,, gibi şayanı dikkat! ve istifadeli yazılarla, Ahmet Şük- sü beyin “Heroinomani,, serlevhalı | bir etüdü var, Ahmet Şükrü bey, günden güne i <A bu illetten; heroin salgınmın ©nüne geçilmesini, heroin satıcı - ları ile şiddetli mücadele edilmesi- Yi temenni eden bu yazısmda, he roinin, müptelâlarının vücut ve dırmağlarında yaptığı tahribatı ve tedavisi çarelerini anlatıyor. Filhakika bizde heroin salgını, doktor Ahmet Şükrü beyin dedi - ği gibi, tahsil yaşında bulunan gençliğe de sirayet ettiği muhak - kaktır. Ve maalesef, Şükrü beyin istatistiğine nazaran —bir dokto- ra düşen hasta miktarı çok olmak- la beraber— müptelâlarınn mik- tarma nazaran, kendilerini tedavi | ettirenler azdır. Ahmet Şükrü beyin 50 hastası| vardır. Bu miktar, beş gün zarfın- da 5$ olmuştur. Takribi bir he - sapla, kendilerini tedavi ettiren heroinomanların iki üç yüz oldu - ğunu sözliyebiliriz.. Halbuki İstan- bulda heroinoman miktarı binden fazladır, çünkü heroini bin kişi » den fazla kimse çekiyor. Bu, alâ- kadarlar tarafından tespit edilmiş- | tir. “Star akla şöyle bir mülâhaza | gelebilir: Bu hesapla, bütün Tür- kiye ayyaştır, alkoliktir, denebi - lir. Hayır, her rakı içen ayyaş, alko- lik değildir, fakat her heroin çe - ken heroinomandır, hastadır, tedâ- viye muhtaçtır. Bu afetin önüne muhakkak geçilmelidir. & Yazımı Ahmet Şükrü beyin son ösözlerilz bitiriyorum.. Doktor diyor ki: “Ankara ısıtmasnm bir elden idare edilen ve ilmi bir raücadele ile kısa bir zamanda muvaffakı - yetle kalktığını şükranla hepimiz hatırlıyoruz. Burada da tedavi ile alâkadar makamın aynı zamanda sirayet menbalarını kurutma işini takip etmesi muvaffakıyetin bü - Yük ve daha çabuk âmili olur.,; Selâmi İzzet aa .. Mısır Elçisi Mısır Elçisi Abdülmelik Ham - Za Bey mezuniyetle memleketine gitmek üzere Ankaradan şehrimi- ze gelmiştir. Bir kaç gün sonra Mr-| sıra hareket edecektir. | —ş—>—— italya mümessilleri arasında Italya elçiliği başkâtibi M. Bo - va Skoppa İtalyanın Milletler ce- miyeti nezdindeki mürahhas he - yetinde bir vazifeye tayin edilmiş ve dünkü semplon ekespresile şeh- rimizden hareket etmiştir. $ İtalya elçiliği ataşemiliteri ko- lonel Mannerini'nin bir çocuğu ol- muş, vaftiz merasimi papalık ma- kamının Türkiye mümessili mon- senyör Margotti tarafından yapı - larak Alfredo adı me wekil İsmet Paşa Hiz. kolo - Başvekil met Para Sd bir tebrik mektubu göndermiş ve bir halı hediye etmiştir. Tayyare piyangosu Mükâleme ücreti Almanyaya mal elçis Dün Pireden 7 kuruşa kadar (gönderentacirlerin! şehrimize geldi, inecek galiba Telefon ücretlerinin indiril - mesi meselesi artık bir gün me - selesi haline gelmiştir. Komisyo- nun bir haftaya kadar toplanarak yeni tarifeyi tesbit edeceği anla - şılmaktadır. Bugün dokuz kuruş on para olan telefon ücretinin yedi kuruşa kadar indirileceği tahmin edilmektedir. Verilen ma- lâmata göre, şirketin hükümetle yaptığı mukavelede ücretlerin ne kadar indirileceği tasrih edilmiş- tir. Buna göre İngiliz lirası 1100 kuruş ile 850 arasında temevvüç ettiği takdirde bugünkü fiat baki olacaktır. İngiliz lirası 1100 den yukarı çıkarsa yüzde 5 zammolunacak, 850 den 799 za kadar inerse yüz- de beş tenzil edilecek ve bundan da daha aşağı inerse her elli ku - ruş için yüzde 5 tenzilât yapıla - caktır. Komisyon İngiliz lirasınm al- ti aylık temevvücünün vasatisini alarak fiat tesbit edecektir. Geçen Temmuzda tarife ko - misyonunun toplanmamasının se- bebi de anlaşılmıştır. Geçen sene Kânunu senide komisyon toplan - mış, altı aylık hesapları tetkik e- derek bugünkü tarifeyi ipka et - miştir, Fakat aradan .on beş gün geçince İngiliz lirası sukuta baş - lamış, bu vaziyet karşısında tele- fon şirketi fazla zarar edeceğini söyliyerek şurayı devlete müra - caat etmiş, Temmuzda toplana - cak olan komisyonun bu hususta bir karar verebilmesi için şurayı devletin bulacağı yeni formüle in- tizar ettiğini söylemiştir. Şurayı devletin kararı gecikmiş, bü yüz- den de komisyon geçen Temmuz- da toplanamamıştır. Şurayı dev - let son günlerde telefon ücretle - rinin mukayelenameye göre in * dirilmesi lâzım geldiğine karar verince muayyen müddeti giren komisyonun toplanarak bir karar vermesi artık bir zaruret haline gelmiştir. Telefon şirketinin faz - Ja aldığı paralar nakten geri ve » rilmiyecek, abonelerin yeni sene hesaplarına geçirilecektir. altıncı keşide yarın Tayyare piyangosunun altın » &ı keşidesi yarım öğleden sonra saat ikide Darülfünun konferans salonunda çekilecektir. Bu keşi - denin en büyük ikramiyesi 200 bin liradır. Bundan başka 50 bin 30 bin, 20 bin 10 bin gibi büyük | ikramiyeler ve 100 bin İira gibi || büyük bir mükâfat vardır. —— — Karısını öldüren Şev- ket B.in muhakemesi! Kendisinden boşanmak ç isti - yen karısı İclâl Hanımı öldürmek ten maznun, Güzel san'atler aka . demisi sabık müdür müavini Şev- ket Bey, İstanbul ağir ceza mah - kemesinde on iki buçuk sene hap- se mahküm olmuş, Temyiz bu ka- e ei mi e Şevket Beyin en sine 5 şubatta başlanacaktır, hatası yüzünden.. Türk - Alman ticaret mukave- | Ankaraya gitti Yunanistanın yeni Ankara el» | Sayfa 3 Kaçakcılar Maznunlardan j birinin akli vaziyeti .. » y* müsait değil! 32,800 tane çakmak taşı kaçak- çılığı muhakemesine, dün öğleden sonra adliyedeki ihtisas raahkeme sinde devam olunmuştur. Maznunlardan mütekait eczacı Osman Beyin vekili, müekkilinin lesinin bir maddesinde Türk ha- | gisi M. Sakelaropulos, dün İtalya | akli vaziyetinin cezalandırılması” llarmın Almanyada fazla satıl « | vapurile Pireden şehrimize gel - 'na müsait olmadığını ileri sürdü » ması için bazı şartlar vardı. Bu şartlara göre Türk halıları bir şekilde girecek ve birçok re- simlerden muaf tutulacaktı. Fakat birçok Türk tacirleri» nin Almanyaya gönderdikleri ha- Uiları satılmamış ve fazla gümrük de alınmıştır. Bu tacirler İktısat vekâletine ve muhtelif makamlara müraca- at ederek şikâyette bulunmuşlar- dır. İstanbul Ticaret odası halı ta- cirlerinin bu müracaatı üzerine tetkikata başlamış ve şu neticeye vasıl olmuştur: Ticaret mukavelesinde halı ihracı tesbit edilirken halılar için birçok maddeler de konmuştur. Havı saf ipekten olacak, 4 kilo » dan fazla olmıyacak ve büyüklü- ğü de 120X175 santimetre eb'a- dıinda bulunacaktır. Tacirler bu şartlara riayet et- meden gelişigüzel ihracat yaptık» ları için Alman gümrüklerinde fazla resim vermektedirler. Hayvanlara eziyet tele eden arabacılara ceza Bazı arabacıların son günler * de arabalarına fazla yük koya « rak hayvanlara eziyet (ettikleri, yokuşlarda hayvanların araba - ları çekemedikleri için sahipleri tarafından fazlaca dövüldüğü hi- mayei hayvanat cemiyetinin mü » fettişleri tarafından tesbit edil - miş, bu arabacılarm isimleri ait oldukları Belediye şubelerine ve- rilmiştir. Hayvanlara eziyet e « den bu arabacılardan para cezası alınacaktır. m mdğiizimi Bir kazayı savuştururken., Postahaneye âit 17 numaralı | miş, Galata rıhtımında Yunan se | ğü için tbbrâdlide müşahede altı- fareti ve konsolosluğu erkânı tas | na alman Osman Bey hakkındaki rafından karşılanmıştır. Dün akşamki trenle Ankaraya giden M. Sakelaropulos dün bir muharririmize şunları söylemiş - tir: “— Yirmi senedenberi tanıdı- gım güzel memleketinizde Yuna- nistanı temsile memur edildiğim- den dolayı çok memnunum. Tam manasile dost bulunan omemle- ketlerimiz arasında hiç bir mese- le olmadığı için» şimdiki “ halde söyliyeceğim bir şey de yoktur.,, M. Sakelaropülos, muhtelit mübadele komisyonu hakkında Yunan hükümetince verilmiş bir karar olup olmadığı sualine ce « vaben de bu hususta henüz bir şey bilmediğini söylemiştir. Yeni Yunan elçisi evvelce İs - tanbulda Yunan başkonsolosu o- larak bulunmuştu. Geçen sene de muhtelit mübadele komisyonuna Yunan fevkalâde murahhası ola - rak gelmiş, bir kaç ay kaldıktan sonra Yunanistana dönmüştü. Defterdarlığın — satış işleri Defterdarlıktaki satış komisyo- nu dün Defterdar Mustafa Beyin riyasetinde toplanmış ve şimdiye kadar 700 parça emlâkin satılığa çıkarılmış olduğunu tesbit etmiş - tir, Bu itibarla, gayri mübadillerin satılığa çıkarılan emlâkin artırıl « ması husundaki talepleri varit gö- rülmemiş ve bu talebin bono kıy- metlerini yükseltmek için yapıldı» ğı neticesine varılmıştır. Z anğilamim inhisarlar umum müdürü İnhisarlar umum müdürü Hüs - motosiklete binen Faruk EF,, oto- | nü Bey bugün, Ankaraya gidecek- mobile çarpmamak için manevra | tir. Hüsnü Bey İnhisarlar idaresi - yaparken düşmüş, başından ya - | nin bütçesi hakında vekâlete iza - ralanmıştır. ! | VAKIT Gündelik, Siyasi Gazele İstanbul Ankara Caddesi, VAKID yurüy Telefon Numaralar, Yazı işleri telefonu: 24379 Tönre telefonu i 24810 —— Telgraf mâresi: İstanbul — VAKIT Posta kutusu No. 48 Ticar! dânlarm bir santimi 25 Kuruş —— Küçük İlânlar: Bir dafam 30 iki defası 50 Uç detasık5 dört detası 75 ve on defası 100 kuruştur. (Uç aytık ilân verenlerin bir defası mecca- nepdir, Dört satırı geçen Üânların fara entırları beş Kuruştan hesap edilir. hat verecektir. —e——— Erenköy kız lisesi me- zunlarının toplantısı Erenköy Kız lisesi mezunları, mezunların ve davetlilerin bir ara- ya toplanarak, hoş bir kaç saat geçirmelerini, samimi hasbühal - lerde bulunmalarını temin maksa- ! | dile, her sene bir toplantı tertip ediyordu. Bu seneki toplantı, bu ayın on dokuzuncu perşembe günü saat on altıda O(Tokatliyan) salonla - rinda yapılacak, mükellef bir çay ziyafeti verilecektir. ha üstün bir şekilde olması için, cemiyet âzaları, ayın on ikinci günü saat on yedide Beyoğlunda | (Hilâliahmer) merkezi binasında bu hususu görüşeceklerdir. Cemi - | yet umumi kâtipliği, bütün âzanm o gün hazırlıkları görüşmek üzere gelmesini rica etmektedir, raporun ,henüz (hazırlanmadığı anlaşılmış, dünkü muhakemede inhisar istihbar memurlarından Neşet Bey, şahit olarak dinlenil « miştir. Neşet Bey kendisine teşkilâts mensup birisi tarafından bu İ“ şin Oobhaber verildiğini, bu“ nun delâletile alıcı gibi dav» ranarak ve iğreti bir hüviyet taşı” yarak evvelâ maznunlardan Hüs- nü ve Tevfik Beylerle tanıştığını, sonra Şevki Beyle görüştüğünü ve nihayet Osman Beyin Nişantaşm- daki evine on bin tane çakmak tasi $ı alacakmış gibi gittiğini söyle .. miş, “Bu sırada diğer #inemurlar geldi ve cürmü meşhut yapıldı! demiştir. ij Dava edilenlerden Osman Bey, müşahede altında bulunduğundan mahkemede yoktu. Diğerleri, bu ifadeyi kabul etmemişler, kendile- rinin kaçakçılığa iştirak etmedik « lerini, bilâkis bu işi haber verdik lerini ileri sürmüşler, kaçakçı va- ziyetinde olmayıp muhbir vaziye- tinde bulunduklarını anlatmışlar » dır. Ce Bi Muhakeme, şahede rapor sine bırakılmıştır. Avrupada gül yağları İstanbul Ticaret Odası Türk gül yağlarının Avrupa piyasala - rında fazla satılması için tetkikat ta bulunmaktaydı. n Oda bu tetkikatmı bitirmiş ve bir rapor hazırlamağa başlı tır. Raporda gül yağlarınm torılmaması ve karıştırıldığı dirde sür'atla anlaşılacak / sulün bulunması istenilmel “2 Öğrendiğimize göre Ticart O » dası tetkikat yaparken gül yağı #ö- tan tacirlerden gül yağlarının pe suretle karıştırıldığını sormuş ve bunların ne suretle tahlili lâzmt geldiği hakkında izahat istemiştir. Gelecek cevaplar rapora ayrıca ilâve edilecektir. ; 15 Yıl evvelki VAKIT . vereme saa ananas 10 Kânunusani 1917 — Memuren Berline azimetine ruhsat verilmiş olan maliye nazırı Cavit Beyin müddeti o gaybubetince meliye nezareli umurunun harbiye nazırı Enver Paşa tarafından İfast tensip olunmuştur. — Tetkikatı edebiye encümeni aza Uğından istifa eden Darülmuallimin nallimlerinden Feri Ahmet Bey perine ahiren muallim Ömer Seyfet- n, ayın yirmi iki- tin Bey tayin editmiştir. çi — İnittaa mizakeret sebebile te reffü eden eşya fiatı eski haline düş- müştür. Şekerin yüz kilosu 140 liraya kadar çıkmışken dün tekrar 120 ilra- ya düşmüştür. Bundan maada umumi piyasa eski durgunluğunu muhafaza elmektedir. N İzmir vilâyeti meclisi umumisi yerlerine tensip edilecek mektep ko - nulmak şartile, bütün kaza idadile rinin lâğvına karar vermiştir. an Beyin mü“ | gi yar