12 Ocak 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

12 Ocak 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

FİKRET ADİVin HASTANE İNTİBALARI Yakında: VAKIT'te 5393 Tahrir Telefonu: 24379 16 ncı Yıl * Sayı: yazman Sayıfadır. Şen yazılar, OCUK ve 32 sayıfalık “ Hatı- >< ra'ar ve Vesikalar, Sinema sayıfaları vardır ilâvesile Harbi umumiye nasıl sürüklendiğimizi o zamanın Cemal Paşa ağzından “ Hatıra'ar da okuyacaksınız. Son muvaffakıvet nasıl oldu ? Borçlarımızı 107 milyon- dan 8 milyona indirmiye nasıl razı oldular ? Dünkü yazımızın sonlarında 188 milyon liralık borcun 35 mil - Yon liraya indiğini kaydettikten sonra bu mali muvaffakiyete ina- namıyan bazı kimseler bulundu - ğunu da ilâve etmiştik. Bugün bu muvaffakiyetin nasıl elde € * dildiğini izaha çalışacağız. Fa- kat daha evvel yukarıdaki rak - kamlar ile Saraçoğlu Şükrü Be - Yin beyanatındaki r amlar arasında (göze çarpan far - kım mahiyetine işaret edece - ğiz. Saraçoğlu Şükrü Bey beya - natında Osmanlı borçlarının yöz yedi milyondan sekiz milyona in- dirilmiş olduğunu söylerken yal nız bu borcun anasını göstermiş- tir. 63 senede ödenmesi mukavele sartlarından olan bu” paranm © kadar müddet zarfında üzerine binecek faizlerini ve diğer mas- raflarını, hülâsa düyunu umumi - yenin Itfası nihayet buluncıya ka- dâr Cümhuriyet idaresinin hazi - nesinden çıkacak paraların yekü- nunu nazarı dikkate almamıştır. Onun için haddi zatında iki ifade Stâsında fark zahiridir ve 188 milyon İiralık borç ötuz beş mil- İ Yenin indi demekle 107-milyon Ti tek bore sekiz milyona indi de- Mek arasında hakikatte hiç bir ark mevcut değildir. ,, Şimdi burgda asıl tetkik etmek diğimiz meseleye (gelelim: di lâ, bazı kimselere tesadüf ©- YOrüz ki, düyunu umumiye m6- selesinin mahiyetini bilmedikleri İn söylenilen sözlere pek inana- Kayorlar, “Nasıl olur da düyunu İYe meclisi fdaresi 107 mil- Yon liralık borcu kendi arzusu ile yedi, sekiz milyona indirmeğe ra # olabilir2,, demek istiyorlar. Şüphesiz İsmet Paşa hüküme- ti imparatorluk zamanındaki dev- | let adamlarının zihniyetile hare- ket etmiş olsaydı düyunu umumi» yenin bugün bir tek lirasmı bile tenzile imkân olamazdı. Nasıl ki Berlin muahedesi ile Osmanlı tan, Sırbistan, Romanya, Avus - turya, Macaristan, Mesir gibi dev- letler üzerine taksim ve tevzi e - dildiği halde bu memleketler his- selerini vermemişler, bunun üze - rine düyunu umumiye idaresi ta harbi umumiye kadar o memle - ketlerden almamıyan paraları Osmanlı devleti hazinesinden al- etmişti. Sonra har- bi umum içinde itilâf, devletleri gebekizli kupon - hâmillerine tevzi olunamıyarak düyunu umu- miye kasalarında toplanan on beş, on altı milyon altın lira gene bu meclisi idarenin kararı ile Alman markına tepdil edilmiş, mütareke- den ve sulhten sonra bu markla- rın kıymeti sıfıra düştüğü için bü- tün o milyonlar yok olmuştu. Dü- yunu umumiye idaresi bütün bu Perşembe , 12 - Kânunusani Gi inian) - 1933 Rumeli hanı cinayeti Katil Yani Pirede Yunanlılar tarafından paralarını çalmak için kardeşi Sokrat ve berber çırağı Tederi ilp boğdüktan sonra buraya kaçmağa muyaffak olan Yani Ste- Istanbulda tevkif edilen Todori Sokrat Fnalellaki, nihayet Pipenin tenha bir mahal. 1esinde saklandığı yerde yakalanmış ve ad- Myeye verilmişti, Katil ifadesini vermek müstantikter 48 saatlik bir soüblet almış ve dün bu müddeti bitmiştir. Masmafih katlı, müstantikten sorguya çekilmek için yeniden 24 saatlik son bir mühlet daha almıştır. Bu zararları Türkiye devleti hazine- Saracoğlu Şilkrü Rey Avrupa seyahatinde avdet ederken sine yüklemek istemişti. Bu defa İsmet Paşa hükümetile düyunu umumiye hâmilleri arasında zü * hur eden ihtilâfın manzarası şu idi: Hâmillerin elinde 107 milyon altın lira kıymetinde düyunuu - mumiye tahvilâtı vardı. Fakat bu İ kıymet bakiki değil, itibari idi. 107 milyon liralık tahvilâtım pi- yasadaki hakiki alım satım kıy - meti nihayet 13, 14 milyon lira- | dan ibaretti. | Binaenaleyh, hükümet piyasa- on üc, on dört milyon li- İ da ancak K Ğ eti temsil eden bu ralık bir ker 7 milyon tahvilâtın hâmillerine 10 liralık bir istikraz faizi ödemek Mehmet Asım rafı ? inci sayfamızdadır) İ | r Alt tm Tayyare p.yangosu — Dünkü keşide — Tayyare piyankosunun altmcı keşidesine dün öğleden sonra da rülfünün konferans salonunda baş lanmıştır. 50,000 lira 39393 numaraya, 30,000 lira 6311 numaraya, 20,000 lira 38543 numaraya çıkmıştır. Bu keşidenin en büyük ikrami- yesi olan 200,000 lira bugüne kal- mıştır. Dün çekilen 1000 numara iç sayfalarımızdadır. mühlet yar hitecek ve kendisi adliyece sorguya çekilecektir, Katil tevkifi akabinde zabıtaca İsticvap edildiği zaman Madam Antavanetin berber çırağı Todor ile kardeşi Sokrat tarafmdan öldürüldüğünü ye kendisinin de cinayete şahit olduğğunu itiraf etüği halde şimdi ifa- desini değiştirmekte ve eiayelin kardeşi sakrat huzurunda berber çırağı Todori tara» ıdam irtkip edildiğini söylemekle beraber sayet mahallinde kendisinin bulunmadığını ve Madam Antuvanetin katlini ve paralarile msilcevberatmın çalındığını cinayetten birkaç ant sonra kardeşinden öğrendiğini Olddin Katli bü mütenakız iadeleri tevil et - mek için Yunan polis iüsresinde istlevap ©- edildiği esnada dayak yemekten o korktuğu, cihetle, cinayetin yapıldığı zaman oruda ha- #ir balanduğumu İtiraf etmek mecburiyeti. 40 kaldığımı, halbuki şimdi adliyede dayak rada cereyan eğeceklir. Katil müstantik ku- zarundan çıkarken maktulenin oğlu Ma kar- gılaşmış ve onun tecavüzüne uğramışıtr. Fakat jandarmalar araya girerek katil ile maktulenin oğlumu ayırmışlardır. O zaman mağtulenin oğlu Katilin yüzüne tülürmüş- tür. Sulhun tehlikeli olduğu mıntaka EN e — Yugoslavya Aravınluk budu. 4 FnAVOt dunu gösterir harita © Kralı Zogo BELGRAT, 10 (Mususi) — Yugoslav» re hariciye nazırı ziyaret etmişti. Bu xi yaretin Aynavatluk meselelerine müteallik olduğu rivayeti vardır. Söylendiğin göre Arnavutluk hükümeti 1921 senesinde aktet- ği meakaveleye İstinaden, Muduttarı dahi » linda asayişi temin için İtalya hükümetinin askerleriel kendisiin müavenet etrmealmi is - diyecektir. Bu rivayet, Yuçoslavya ie İtal yanın aranmın Trs'daki kıçlan alanlar dolayısile açık bulunduğu bir sera dn, büyük bir eheminiyet kesbetmektedir. Anlaşılıyor Ki, Yugoslavya © Htnlyanin Arnavatlukta Iğtsa$ olduğu behancsile Ar- savutluğa seker Sılarmasndan korkuyor ve böyle bir hareketin Armavatlığı himaye» den ziyağe Yuğeslavyı toprağına taarruz Knakaadını istibdat ettiğini Meri — sürüyor. Bu hal orta Avrupada ve Balkanlarda hall eilhün ne kadar tehlikeli bir vasiyette ba- Banduğunu göstermektedir. Macaristana silâh” VİYANA, VI (4.A.) — Arbeltor Zeltung gaseted; İtalyadın Macaristana bir çok si- lâh gönderildiğine dair bir haber neşretmiş- tür, > Hava dehşetli soğudu Sl şan dığımız gibi sabahleyin hava açıktı, Fakat hararet derecesi sıfırdan aşağı üçe kadar düştü Sayısı 5 Kuruş İdare Telefonu: 24374 Çin askerleri Japonlarla harp için bir nehirden göçerken « ” Japonlar Çin setleri önüne dayandılar.. Bu hareketlere sebep Çinlilerin asker toplaması ve Japon menafii imiş!.. Londra,10 (Hususi) —1933 senesi iptidasından bir kaç gün sonra Japonlar meş- hur Çin setleri önünde Çin- lilerle harbe başlamışlardır. Şimdiye kadar doğrudan doğ - ruya Çin idaresinde olmıyan Çin topraklarma el uzatmış olan Ja- ponya bu sefer doğrudan doğru- ya Çine ait topraklara girmiştir. Bütün bu hareketlerin sebebi ola- rak Japonya Çinlilerin asker tah- şit ettiklerini ve Japon menafiinin muhaafzasma lüzum görüldüğü - nü ileri sürmektedir. Borçla yapılan bin 20 AMAMEAEEEAENDE EEE NANE aat şirketinin teşebbü ii Z Pon anpim) DM Çin setlerini ve Çin sskerlerinin tahaşşt ettiği muntakayı gösterir bariz (Çin — Japon ihtilâfinın esasları hakkındaki tafsilât iç soydamız « dadır.) münasebetile aların sonu hayırlı olmuyor Yeni aparlmanlardan bazılar! Büyük sermayeli bir. grupun şehrimizde kredi ile inşaat yap - tırmak için teşebbüslerde bulun - duğunu işitiyoruz. Bu nevi te - şekküller ve gruplar her memle - kette vardır; hattâ yanı başımız- daki Bulgaristanda da.... Parası az olanlar arsa alarak üzerine bu grupların sermayesile bina çıkı - yor ve o zamana kadar verdikleri kira bedeline muadil bir taksit ö- Yöni apartmanlardan birinin içi beş senede kapatıyorlar. Bu iyi... Ancak son zamanlarda İstanbul daki inşaatın böyle borç para ile yapılmış olan bir çoğu sahipleri » ni mahvetmişlerdir. Filhakika İs- tanbulda bir takım kalfalar türe“ miştir ki bunlar parası olanları aldatmışlar, istedikleri binanın el lerindeki para ile çıkacağını, ya » hut biraz istikrazla tamamlana « cağını söyliyerek inşaata başlat - diyerek grupun borcunu on, on! ( Alt tarafı 2 inci sayıfamızdadır) yanın Yondra sefiri, ayn ikisinde İngilte- | sesesrasanesrsssr resen saNAE EEE AENEANANEAUEAAENAKENAAAESENEEAN ANA KEAAKAEAAAAAAUAAN iş istiyen gencin imtibanı Cumartesi günkü Sayımızda: “Polis Köpeği, Fikret Adil'in çok güzel b'r hikâyesi İ Bu hikâyeyi dikkatle okuyunuz , — Peki oği dünyanın dö: ile sabittir oğlum, dünya ndüğü ne — Elli dirhem rakı İle ..