12 Ocak 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

12 Ocak 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 3

, Sayı Son muvaffakiyet nasıl oldu? AMELLER (Başmakalemizden devem) mecburiyetinde kalıyordu. Vakıa bir defaya mahsus olarak hariç - ten on üç, on dört milyon liralık bir istikraz yapmak ve bu istik - razın hasılâtı ile eski borçları sil- mek, piyasadaki bütün tahvilleri toplamak tedbiri hatıra gelebilir- di. Fakat bu takdirde tahvilât sa- hiplerinin derhal piyasa kıymeti- ni yükseltecekleri pek tabii idi. Fazla olarak böyle bir harici is tikraz yapmanın müşkülâtı oda gizli bir şey değildi. İşte böyle bir vaziyette cihan iktisadi o buhranmın (dalgaları memleketimizi sarsmağa, 1928 Paris itilâfnamesinin tatbiki ne - ticesi olarak her sene bir kaç mil- yon ecnebi dövizinin sırf düyunu umumiye hesabına tediyesine mecburiyet hasıl olması yüzünden milli paramızın kıymetini şiddet- İ le tehdit etmeğe başladı. O vakit bu itilâfname ahkâmının ne bugün için, ne de yarın için tatbik edi - lemiyeceği anlaşıldı. Bundan son- radır ki İsmet Paşa hükümeti hâ- milleri yeniden vaziyetin tetkiki - ne davet etti, Üç sene devam eden çok çetin müzakereler neticesin- de düyunu umumiye idaresi de Türkiye ile bugün imza edilmiş o- lan itilâfname haricinde hiç bir anlaşma çaresi bulunamıyacağı - na kanaat getirdi. Bütün bu izahata göre son iti- lâfnamenin Türkiye hesabına bü- yük bir muvaffakiyet olduğu şüp- hesiz olmakla beraber düyunu w- mumiye kupon hâmilleri ve mec- idaresi hesabına da yegâne ümkün ve makul olan hal çaresi bulunduğunu tasdik etmek lâzım- dır. Çünkü düyunu umumiye meclisi idaresi bu itilâfnameyi kabul etmekle hâmillerin ellerin « deki tahvillerin piyasa kıymeti ü- zerinden büyük bir fedakârlık yapmış değildir. Mehmet Asım Çelik miğfer'iler ESSEN, 1 (A. A.) — Wolf a- jansı bildiriyor: Çelik miğferliler teşkilâtı Esser © (şehrinin ve Rhur havzasınm bun- dan 10 sene evvel Fransa işgali al- tma geçtiği tarihe tesadüf eden günün arefesinde Essen'de büyük bir milli nümayiş yapmıştır. Bu nümayişe binlerce kimse iştirak et Hafiplerden biri Ruhr havzasın- - daki ahali tarafmdan gösterilen ve Rhin eyaletlerinin kurtuluşu | hedefine varan yolları açan muka- vemeti, ilerisi için daha başka kur- © tarıfları istihdaf eden Alman ha - rici siyasetin iehemmiyetle kaydet- miştir. ——— M. Şeron'un mali projeleri PARİS, 11 (A.A.) — Nasir » | © Jar meslisi, M. Chdron'un mali — projelerini ittifakla kabul etmiş - tir. Hükümet muvakkat bütçe lâ- yihasma ithal edilecek tekliflerin — heyeti umumiyesini salı — meb'usan meclisine tevdi edecek ve bunlarin müstaceliyet kararile Bi müsekeresini istiyecektir. “PARIS 114A A.) — Nazırlar meclisi mali projelerin kat'i şek- | Tini Pazartesi sabahı yapacağı iç- timamda karar günü | di ANKARA, 11 ( Hususi) — Maarif Vekâleti mektep kitapları- rın basılması hakkında tetkikler yapmaktadır. Vekâletin mektep kitaplarının Devlet matbaasında bastırılmasını bir prensip olarak | tercih etmekte olduğu tahmin edi-| Ancak Devlet mevcut teşkilâtile bu işi yalnız ba- şına başaramıyacağından, bu mak | liyor. matbaası izmir ihracat tüccarları İZMİR, 11 (Hususi) İhracat tüccarları bugün Ticaret odasında toplanarak ihtiyçlarını tesbit ettiler, İçlerinden bazıları kontenjan ve takas usullerinin kaldırılması mütaleasında bulun- dular. Sanayiciler de yarm topla” nacaklardır. bir propsganda IZMİR, 11 (Hususi) Berlin Türk klübü yakında vere- ceği bir baloda davetlilerine Türk rar vermiştir. İzmir Ticaret odası ciri buradan gönderecektir. ANKARA, 11 (A.A.) —C.H, F. U. idare heyeti bugünkü toplantısında Samsun ve Balıke - sir fırka vaziyetlerile meşgul ol - muş ve irtizayn Menemende şehit ettiği Kubilayın adına orada ya” ! pılacak âbidenin inşasmı gelecek yıldönümüne yetiştirmeğe ehem » miyet vermiştir, Abide için şim * diye kadar komisyonca toplanıp İ bankalara yatırılmış olan para 20 bin liraya yakın bir miktara var- mıştı. Abideyi yaptırmak üzere i komisyon bu parayı fırkanın em- | rine vermiştir. Bundan sonra ko- İ misyon emrine gelecek yardımlar İda bu yekâna katılacaktır, Umu - mi idare heyeti bu âbidenin mil- li san'atkârlarımızın eseri olma » İ sını iltizam etmektedir. Fırka âbidenin esası hakkında kısa bir zaman içinde yapılacak neşriyat yahut umumi kâtipliğe yazılacak mektuplarla bildirile - cek fikirlerden projeyi hazırla - mak yolunda istifade arzusunda- dır. Âbidenin Menemenin hangi noktasında yapılması münasip Mabsullerimize güzel| üzüm ve incirleri değıtmağa ka - | Mektepkitapiarınıntab'ı Bu iş Devlet »t matbaasında yapılacak ve Üç sene için ders kitapları seçilecek istifade edilecektir. Söylenildiği- ne göre, İstanbulda bazı kitapçı- ların tabilik üzerine yaptıkları şirketten arzu edenleri alarak bu şirketi kuvvetlendirip genişlete - cektir. Vekâlet, ilk ve orta mektepler- le liselerde her ders için bir kita- bı vekâletin ders kitabı olarak seçmesine, bundan başkasının ih- İ tiyari olmasına karar (o vermiştir. satla vücut bulmuş hususi müesse- | Bu kitap üç seneden evvel değişti- selerden bazı kayıt ve şartlarla | rilmivenektir. izmirde Başvekili- mizin heykeli İZMİR, 1i (Hususi) — İzmir belediyesi, burada Mezarlık başı namı verilen yerde bir park İ ve meydan vücuda getirmeğe ka- rar vermiştir. Buraya-beşvekil J4- met Paşa Hz.nim bir heykeli diki»! letek, İsmet Paşa meydanı narı verilecektir. Tuz ucuzlıyacak ANKARA, 11 ( Hususi) — Tuz fiatlarının : ucuzlattırılması hakkında bir müddettenberi ya - pılan tetkikler ikmal edilmiştir. bu iş için lâzım olan üzüm ve in. | Bu husustaki kanun lâyihasının hazırlanmasına başlanılmıştır. E, . a e ii e - v Kubilây Abidesi Bu yıl içinde inşa edilecek. Fırka idare heyeti dün bunu da görüşlü olacağı hakkında vak'anın heye- canını ruhunda duymuş ve icabın- da yerine gidip gelecek san'at - kârlardan almacak nektai nâzar- ların hemen bildirilmesi İzmirden istenilmiştir. Bundan sonra mütaleaların - dan istifade edilmek üzere çağı - rılan arkadaşların huzuru ile halk hatipleri merkez teşkilâtımın vü - | cutlanması mevzuu üzerinde mü - zakereler yapılmıştır. Merkez he- yetinin terkibi ve işe başlaması tarzı tesbit olunmustur. Çekoslovakyaya üzüm ihracatımız ANKARA, 11 (A.A.) — Kuru incir ve fındıklarımız gibi Okuru üzümlerimizin de Çekoslavakya hükümetince ithaline müsaade e- dilmiştir. Bir tayyare kazası TUNUS, 11 (A.A.) — Karou- ba tayyare İlmanına mensup bir tayyare Ferryville gölüne düşmüş- tür, 4 kişi ölmüştür. v VA KIT'ım Hususi Telgrafları Gazi Hazretlerinin evvelâ Bursayı - teşrifleri bekleniyor Ankara, 11 | Hususi | — Reisicümhur Hz.nin, B, M. Meclisinin tatilinden sonra, memleket dahilinde yapacakları seyahatta evvelâ Bursayı şereflendirecekleri teeyyüt ediyor.Gazi Reisimiz Bursadan sonra başka şehirlere de gideceklerdir. Pansiyon veoteliterdeoturanlar| İpolisçe malüm olacak! ANKARA, 11 ( Hususi ) — 1704 numaralı kanunun bazı mad delerinin tadili teklifini bütçe en- cümeni kabul etti. Kanunun aldığı yeni şekle gö- re, han, pansiyon, otel, bekâr o - daları işletenlerle, mali müessese- ler, ticaret şirketleri, ticarethane- İ ler, dükkânlar, ticaret, san'at iş - İ lerinde çalışanlar, hastahaneler, dini müessese'ori, müesseselerin- de oturan veya çalışanları 24 saat İ zarfında zabıtaya haber vermeğe, buralardan ayrılanları da keza bildirmeğe mecbur tutulmakta - dır, Bunları yapmıyanlar ceza ka- nununun 543 üncü maddesi'mu - cibince ceza göreceklerdir. Bütçe encümeni verilecek be- yannamelerle hüviyet varaka nrâ “damga pulundân müaf'tutul masmı kabul etmiştir. Yalnız han ve pans'von İşletenlerin beyanna- meleri damga puluna tâbi olacak- tır. Meelisin tatili ANKARA, 11 ( Hususi) — B.M, M. kış tatilinin Cumartesi gününe kaiması muhtemeldir. idman cemiyetleri ittfakı mer«ezi iugün Ankarada toplanıyor ANKARA, 11 (A.A.) — Tür- kiye İdman'cemiyetleri ittifakı u- mumi merkezi yarın toplanacak- tır, Umumi merkez reisi, Erzurum meb'usu Aziz Beyin şimdiye ka- dar yapılan işler hakkımdaki iza hatı dinlendikten sonra, Atletizm federasyonunun, teşkilâtile alâ - | kası kesilen bazı mensuplar ve harici temaslarda (mezuniyet ve pasaport alınması, İstanbulda bir pist yapılması, orta mekteplerin jimnastik programlarına atletik idmanların da ilâvesi hakkındaki tekliflerile güreş federasyonunun Avrupa güreş şampiyonluğuna iş- tirak edilmesine dair teklifleriyle müzakere edilecek ve ayni za * i manda memleketimizde binicilik, atçılık, dağcılık, kızakçılık spor- larını tanzim ve tamim edecek bir heyetin vücuda getirilmesi ve Ça- nakkale ve Aydın vilâyet merkez- lerinde birer spor mmtakası teşkil edilmesi meseleleri görüşülecek - tir, Güreş, futbol, eskrim. federas - yanları reisleri içtimada bulun « mak üzere şehrimize gelmişler - dir. EL ğe Sayi ae Borçla yapılan binalar İZLER (Baş tarafı 1 inci sayıfamızda) “mışlar, inşaat başlayınca mal sa» hiplerinin elindeki (© avucundaki tükenmiş, yüksek faizlerle ve bu binayi ipotek ettirerek para alın- mış, sonra binaların kirası “bu borçları ödiyemediği için koca binalar, apartımanlar başkaları - a satılmıştır. Bu suretle İstanbu- lan, hele Beyoğlu, Firuz ağa, Ci- hangir semtlerinde beş," onkatlr mükellef apartrmanlar var ki, bunları başlatanlar başka, ikmal edönler baska ve bugünkü sahip- leri başkadır. Çünkü dediğimiz gibi, ya kalfalarm sözüne kapıl - mışlar, parnları yetişmemiş, yük - sek faizlerle para almıslar, yahut "kendi hesaplarınla aldanmışlar- dır. Hül#sa bupürkü faizlerle ve bugünkü kira bedellerile borç a- larak inşaata başlamanın çok teh- Wkeli olduğunu kayda lüzum gö- rüyoruz. T.D.T. Cemiyeti Merkez heyet dün Reşit Galip Beyin riyasetinde toplandı ANKARA, 11 (â.Aâ.) —T.D. T. Cemiyeti umumi kâtipliğinden: T.D.T. C. umumi merkez he- yeli bugün Maarif vekili Dr. Reşit Galip Beyin riyasetinde toplandı. Vilâyetlerden derleme tali - matnamesi üzerine sorulan nokta- lara verilecek cevaplar. tesbit o -. lundu. dd, Cemiyetin ileri lerin ait bir çek meseleler müzakere olunarak karara bağlandı. Lengüstik ve Filoloji kolunun çalışma proğramı okunarak çok geniş olan programın gelecek ku» rultaya kadar tahakkuk ettirile » bilecek kıtmma da hazirlanip il&vesi münasip görüldü. Cemiyet nizemnamesile Tüyat ve ıstılah kolu talimatnamesinin "| bastırılması da takarrür etti. Umumi merkez heyeti ,önü » müzdeki pazar günü 15 te tekrar top'ana-sHtir. Mahsu.ümüzü himaye için benzine ispirto katılacak ANKARA, 11 (A.A.) — Bir nisbet dahilinde ispirto karıştırı - larak yakılan benzinin iyi netice- ler verdiği tecrübe ile sabit oldu- ğundan memleketimizde de ben - zinin ispirto karıştırılarak sarfı takarrür etmiş ve bunun için zi- raat vekâleti bir kanun Jâyihası hazırlamıştır. Benzine katılacak ispirtonun miktarı, yüzde 40 a ka- dar arttırılabilirse de memleketi- mizde henüz buna tekabül ede » cek miktarda ispirto olmadığın - dan şimdilik bunun” yüzde ona tahdidi düşünülmektedir. Bu ka - nunun gayelerinden biri memle « ketimizde patates, mısır ve emsali toprak mahsullerinin kabil oldu - ğu kadar sürümünü arttırmaktır. “Bu yolds kullanılacak ispir - toları temin etmek üzere hükü » met tarsfından muhtelif yerlerde ispirto fabrikaları açılacaktır. ,.4 A ei