31 Ocak 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

31 Ocak 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

V İİ rs ip Bursanın yanı başındaki Uludağ Atletizm muallimi Ulu dağdaki tetkiklerinin neticesini bir raporla |: bildiriyor *** Istanbul, 30 (A.A) — Atletizm muallimi Her Aleks Abraham Uludağ | hakkında şu raporu ver- miştir: - “Avrupada kayak sporu; kış sporu olarak pek ziyade ehem - miyet kazanmıştır. Kayak sporu evvelce yalnız şimal memleket - lerinin milli sporu idi. Fakat, bugün bu sporun; Avus- turya, İsviçre, Almanya ve İtal - yanm da milli sporu mahiyetini aldığı görülmektedir. Bunun se - bebi de şudur: Kayak sporunun bütün diğer sporlara nazaran faikiyeti iki ya- sındaki çocuklardan © başlıyarak yaşı ilerlemişlere kadar herkesin bu sporu yapabilmesidir. Bir in - san 40 yaşından sonra da kayak- la kaymasını öğrenebileceği gibi hattâ iyi bir kayakçı da olabilir. Güneşte ültraviyole şuaları al- tında temiz bir dağ havası içinde yapılan kayak harekâtı; vücudü hiç bir sporun temin edemiyece - ği şekilde kuvvetlendirir ve sih - hatlendirir. Biz Türkiyede kayak sporuna ait güzel resimleri yalnız mecmu- alarda görüyorduk. Fakat, İstan - bul yakınında Bursanın yanıba - şında kayakçılık için (fevkalâde müsait bir arazi olduğunu belki kimse bilemezdi. r Orta Avrupada böyle güzel bir arazi; mutlak her kış olimpiyatı için beynelmilel toplanma yeri o- lur, Bu hükmü, İsviçre, oAvus - turya ve Almanyada kış sporu yerlerindeki tecrübelerime istina- den vermekteyim. Hiç bir yerde 2000 : 2550 met- re yüksekliğinde Uludağdaki gi- bi kilometrelerce uzun ve geniş yaylalara tesadüf edilmez. Bu yüksekliklerde birinci kânundan © Omayis ayına kadar her zaman kar vardır. Hattâ hemen Bursaya doğ- ru takriben 600 metre rakımlı yerlerde karla örtülü açik sahalar mevcut olan ikinci (okânundan marta kadar her Cuma Bursadan buralara kayakçılık için çıkılabi- Tir. yi Keza Elmaçukur ve Hüseyin- — alan köyleri civarı müsait birer © kayakçılık sahasıdır. Buralarda, — yaşlı, genç herkes kayakçılık öğ - o renebilir. Uludağ; kışm her tatilde Türk © mektepleri talebelerinin muallim» — erile birlikte seyahat hedefleri © olmalıdır. i Ayni zamanda Uludağ mın - © takası kış mevsiminde de seyyah- - lar ve sporu seven Türkler için © cazip bir hale getirilmelidir. Bu © yapılırsa Bursa ve İstanbul için mühim iktısadi faydalar da temin edilmiş olur. Bu işi ameli olarak başarmak için evelemirde aşağıdaki husu - © satın yapılması lâzımdır. NN 1 — Bursadan 20 kilometre » Bizim kış sporları ve ka- yak sporu için en iyi yer Uludağa çıkerken bir yaylâ .. mesafede Uludağ yolile kara yo - lunun birleştiği noktada ve tak - riben 1200 metre yüksekliğinde yatmak için bir bina yapılmalı - İ dır. Buraya kadar veya pek ya » kınına kadar otomobil, hayvan, veya merkeple çıkılabileceğinden bu binaya kolaylıkla başlamak kabildir. Buraları kayak talim kursla - rı için fevkalâde müsait olduğun - dan her acemi kayakçı burada bidayette bir kaç gün kalarak öğ- renebilir. 2 — Bu binadan itibaren 2000 metre rakımlı Uludağ oteline ka- dar 13 kilometre mesafe olup bu yolun kayakla alınması lâzımdır. Otomobil yolu karla örtülü'ol- duğu müddetçe yürünemediğin « den bu yolun kazıklarla işaretlen- dirilmesi icap eder. Otele giden bu kayak yolu, ormandan geçiril- mek ve münasip şekilde işaretlen- dirilmek suretile daha kısaltılabi - lir. 3 — Uludağ otelinden itibaren 2553 rakımlı tepeye çıkılacak yol da işaretlendirilmelidir. 4 — Bursa, yollar birleşmesin- de yapılacak bina ve Uludağ ote- | tahvilât müdürü Hakkı, Ferit As- | Uludağa doğru .. li telefonla biribirine bağlanma - lidir, 5 — Yapılacak bina ve Ulu - dağ otelinde, icabmda yardıma koşabilecek ve kayakla kayması- ” bilir daimi bekçiler konmalı - ir, 6 — Kayak sporu malzemesi- nin ucuz fiatlarla yaptırılması ve tedariki temin edilmelidir. Bursa valisi Fatin Beyefendi- nin, Maarif idaresinin ve Türki» ye Turing ve otomobil klübünün kayak sporuna ait teşkilâtın ic - rası için müzaharet vadetmiş ol - maları pek ziyade teşekküre de- ğer. Bu vaitler, bu güzel ve sıhhi kayak sporunun Türkiyede ta - mim edileceğine en iyi bir alâ - mettir, Hariciye müsteşarı gitti Bayramı geçirmek üzere şehris| komisyonunun kat'i tasfiyesine | mize gelmiş olan Hariciye müste - | kadar, ayni zamanda komisyon - şarı Numan Rifat Bey dün akşam | da Türk başmürahhaslığı vazifesi- Ankaraya gitmiştir. is . . xd bül İğ ini i | sürmüştü, Alman *$ üzme kral 5 günlük Arnavut | kralının davası Senelerce evel Gustav Witte namında biri Ar-| © Davutluk tahtına | namzet gösteril- miş, bu adam batta Arnavutluk tahtına oturarak beş gün hüküm yada sırk artisi? lerinden olau bu Gustav bir kaç gün evel bir neş- riyat şirketi aley- hinde zarar ziyan davası açmış ve bu şirketten 10 Sterlin tazminat istemişti . Bu davayı bir kaç gün evel yazmış tık, bugün düz” mece kralın res:-“Yalancı kral krallık mini koyuyotuz. elbisesile. Gustav mahkemeye giderken krallık üniformı s' giymiş ve mah- kemede sabık Arnavutluk kralı olduğunu söylemiştir. Matbuat cemiyeti- nin teşekkürü İstanbul Matbuat Cemiyetin - den: İstanbul Matbuat Cemiyeti se - nelik balosuna huzurlariyle şeref veren muhterem hanım ve beye - fendilere, balonüi”tertip işleriyle alâkadar olup “muvaffakıyetini kendilerine borçlu bulunduğu İs - pirto inhisarı müdürü umumisi A- sım,, Liman şirketi müdürü Ham- di, İstanbul belediyesi şirketler kös miseri Muzaffer, Ahmet Emin, Kâzım Refik, Nazmi Nuri, Borsa seo, Kara Osman zade Suat, Aziz Nâmi Nizamettin Âli, doktor Ke - mal Cenap, Ticareti Bahriye mü»! dürü Zeki, Haydar Rifat, muteber tüccardan Alber Siyon, Kemal Si- san ve İlyas Beyefendilere, cemi - yete mali teberrülerde bulunan İş | Bankasına, Osmanlı Bankasma, Elektrik şirketine, Selânik Banka sına, Beyoğlu Gaz şirketine, Ereğ- li kömür şirketine, yardımcı âza - sına, baloda san'atkârane numara” lar yapan Maksim bar artistlerine Gazi Hazretlerinin ziyadar bir re- simlerini yapan foto Franse sahibi Mösyö Vaynberge ve baloda tevzi edilmek üzere kıymetli hediyeler gönderen İpekiş, İspirto ve Tütün | inhisarları müdürlüklerine, Etem | Pertev, Evliyazade Nurettin, Yer * | li Mallar pazarı, Beşir Kemal, Ne- | cip Bey ve Radyolin müesseseleri- ne arzı teşekkür eder. Madrit elçiliği Muhtelit mübadele komisyonu Türk başmürahbası Şevki Beyin Madrit elçiliğine tayini takarrür etmiş, İspanya hükümetinden bu hususta istimzaç yapılmıştır. Bu - na muvafakat cevabı geldikten sonra Şevki Bey Madrite giderek itimatnamesini verecek ve bir müddet sonra tekrar buraya döne- cektir. Şevki Bey, muhtelit mübadele ni de görecektir. | ——— Şehir meclisi âzasından Hamdi Bey kalp sinden öldü İstanbul şehir meclisi azasın - dan Hamdi Bey, evvelki gece kalp sektesinden ölmüştür. Ham - di Bey, Beyoğlunda Kule dibinde Sen Jorj hastahanesi sokağındaki kendi apartımanında otururdu. Hamdi Beyin oturduğu dairenin üst katında da annesi ikamet et- | mektedir. Hamdi Beyin annesi bir zamandanberi Hamdi Bey evvelki gece annesi - nin katma çıkmış, lâtifeler etmiş, neşe'li bir halle annesini eğlen - dirmiştir. Bu sırada Hamdi Be - | yin annesini muayene etmek üze- re hekim gelmiş, hastayı muaye « | ne ettikten sonra Hamdi Beyin refikası, zevcine: — Doktor sana da baksın, Demiş. Hekim Hamdi Beyi mu- ayene etmiştir. Doktor, Hamdi Beye “hiç bir şeyiniz yok, keyfi- nize bakınız!,, demiştir. Hamdi Bey, kendi dairesine indikten sonra akşam yemeğini- iştiha ile yemiş ve biraz sonra çalışma odasına çekilmiştir. Bu - rada biraz meşgul olmuş, fakat devam edememiştir. Refikasının ! yanma gitmiş, “üstüme bir fenâ- lık geliyor!,, demiştir. Hekim ça- ğırılmış, gelen doktor, Hamdi Be- ye kalbi kuvvetlendirici bir şi - ringa yapmış, Hamdi Bey: — Şöyle biraz dinleneyim! Diyerek bir koltuğa oturmuş ve ölmüştür. Hamdi B., 55 yaşlarında ka - dardı. Gençliğinde devlet memur luklarında bulunmuş, mülga pos- ta, telgraf've telefon nezaretinde memurin müdürlüğünde, #onra bu nezaretin müsteşarlığında bu - lunmuştu. Uzun bir zamandanbe- ri de iş hayatında bir çok müesse- selerde hizmet etmiş, kendisini sevdirmiş, muvaffakiyet göster - mişti, Üç sene evvel İstanbul şe - hir meclisi azalığına intihap edil- mişti. O zamandanberi şehir mec- lisinde bütçe encümeni reisi ola- rak çalışıyordu. Hamdi Bey, çok çalışkan bir adamdı. Ayni za - imanda bir çok müesseselerde va- zife sahibi idi. Bunların hepsine de vaktinde gider, hiç birisinde - ki işi, öteki işlerine mâni olmaz - dı. İstanbul şehir meclisi azalığından başlı uhdesinde ya Vazifeler vardı: Radyo girketi mirellsi idare reisliği, TI - caret ve zahir borsası rolsiiği, Ticaret odu” sı meclisi azalığı, ticaret odası idare heyeti szalığı, telefon şirketi idare meclisi azalığı, sark merkez ecza şirketi idare meclisi aza- lığı, sigorta şirketleri idare meclisi azalığı, Tayyare cemiyeti İstanbul viâyeti idare heyeti azalığı, veraset Ve İntikni vergileri komisyonu, Beyoğlu kazanç vergisi komis - yonu, Beyoğlu muamele vergisi komisyonu azalıldarı, Merhumun cenazesi, dün dost- larından mürekkep kesif bir kütle tarafından apartımanından kal - dırılmış, otomobille Maçka me - zarlığına nakledilmiştir. Cenaze otomobilini bir çok otomobiller takip etmişlerdir. İstanbul Vali ve Belediye reisi Muhiddin, Belediye reis muavini Hâmit, C. H. F. İstanbul idare he- yeti reisi Cevdet Kerim, şehir meclisi ikinci reisi Sadettin Fe - rit Beyler, belediye daimi encü - meni azaları, şehir meclisi aza - Bir kayıp rahatsızdır. | sekte- Hamdi Bev ları, ticaret odası erkânı, radyo şirketi ve diğer muhtelif şirketler ve müesseseler mensupları cena » ze merasiminde bulunmuşlardır. Mezarı başında İstanbul şehir meclisi ikinci re- isi Sadettin Ferit Bey bir nutuk söylemiş, merhumun şahsi mezi - yet ve faziletlerini, şehir meclisi bütçe encümeni reisi sıfetile İs « tanbul belediyesine ettiği hizmet- leri hürmetle anmış, ölümünden duyulan teessürü anlatmışitr. Ticaret odası ikinci reisi Ha » bip zade Ziya Bey de Ticaret o « dası namına şu nutku söylemiş « tir: Çok sevgili arkadaşımız Hamdi Beyin ansızın bizden ayrılması yüreklerimizde pek derin bir yara açtı. Bütün hayatında vatan sevgisini her şeyden üstün tutmuş olan çok Yiilesele- erkene eren bea yerleş Düzü dar — datsuz sesara rğrattı, Ahlâkı gözelliğine wzlimam eden Ümile, taziile berkese kendisi- nl sevdirmiş, herkesin kalbine - hürmet ve takilir hisleri ilen etmiş olan Hamdi Beyin ufulile bilhassa Ücaret ölemi ve İstanbul Gcaret odası mensupları müteeğlimdir. Senelerce devam eden srkadaşlığımız imtidadınca kendisinin ne lsndir yüksek, he kâmil bir insan olduğuna gürdük. Doğ « ruluğu, doğru görüşleri, hak ve hakikste merbutiyeti, azmi, iradesi, vulcnfa, miele - Hin ve meslektaşlarının hayrına olarak sap- fettiği hilenmet, gayret ve İhtimamları ile Ma eylediği hizmetler sayılamıyrcak kadar çukur, Odamarım relilikderinde, oda ve bor sa heyeti idare rejslillerinde büyük kud « ret ve müvaffakiyetler göstermiş olan Ham- di Beyin aramızdan ayrılmasile biz, yeliz kiymet bir rüknümüzü değil çok halak, çok sevgili bir ariçmünemeizi, Lir kardeşimi- SÜ Kaybettik” Teselli amel etMer bir aciya uğradık. Aramızda artık onun memis yü zünü görememek hlerenma dalma duyacı » gir Efendiler, muhterem ölüyü ebedi mesin nine tevdi eösrken, ve daima, kergisi için hakkın rahmetini diliyelim. Yüreklerimizde yayıyacak olan Batırasmı her vuklt yad ve tebell edelim ve biribirlmizi tesliyeye çalışa” ia. Hamdi Beyin mezarına İstan- bul Belediyesi, Halk fırkası İstan- bul vilâyeti idare heyeti, radyo şirketi, ticaret odası, ticaret ve zahire borsası, şark ecza şirketi, sigorta şirketleri ve telefon şirke- ti müdürü M. Vatson namlarma çelenkler konulmuştur. Baytarların kongresi Türk Tıp Baytarlar Birliği sene- lik kongresi dün Halkevinde top- lanmıştır. Kongrede idare heyeti raporu okunduktan sonra yeni i - dare heyeti seçilmiştir. Yeni heyet şu zatlardan müte « şekkildir: Reis: Pendik Bakteriyolojiha » hanesi müdürü Şefik, kâtip: Mual- lim kimyager Ahmet Hamdi, kasa- dar Pendik (o bakteriyolojihanesi şeflerinden Raif Beyler ve âza: Müderris baytar Salih Zeki, mez- baha baytarlarmdan Münir, Ser- vet, Bedii Basri, baytar muallim Nevzat Beyler. Mürakabe heyeti: Müderris Ahmet Hamdi, bakteriyolojihane- den Ethem, belediye başbaytarı Esat Beyler. Kongre, Reisicümhur Hazretle- riyle Başvekil Paşaya veC. H.F. umumi kâtibi Recep Beyefendiye, Ziraat ve Milli Müdafaa vekilleri: ne birer tazimat telgrafı çekilme * sine de karar verimş$tir,