9 Şubat 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

9 Şubat 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 2

Sayıfa 2 Genç futbolcu yetiştirmek... ELA LARA (Baş tarafı 1 inci sayfamızda) | her nedense idame ettirilmemiş ve | ilk hamlede elde eğilen muvaffa kıyetler yarıda kalmıştır. Son seneler i yetiştirilmemesinin en büyk sebebi budur. Beş sene evvel tatbik edilen | çalıştırma esasının isabeti bugün en iyi genç futbolcularımızın o de- virde yetişmiş olmalarile sabittir. İyi istidatları hazırlamak ve onla- ra inkişaf fırsatı vermek icabetti - ğini bu misalle daha iyi kavrıyan | inde İyi oyuncu heyetimiz, bu sene küçükler ara -| smda bir şampiyona tertip ekmiş - tir, Bu müsabakalar genç istidatları tanımak için alâkadarlara fırsat vermesi itibarile çak şayanı dik -| kat olmaktadır. Bu neticenin kıy» | metini anlamak için şampiyona İ maçlarma ancak iki ay evel başlan dığı halde, aradan geden kısa| müddete rağmen Fenerbahçe ve Galatasaray gibi büyük klüpleri - ! mizin bile bu gençler (arasından | seçtikleri oyuncuları birinci takım: | larma derhal aldıklarını söylemek | ifayet eder, | Bu misaller gösteriyor ki genc erle alâkadar olan heyetimiz bu | © hareketinde (milli spor inkişafı noktasmdan büyük bir isabet gös- | termiştir. Bizden sonra gelecek heyetlerin | her hangi bir mütalea ile bu prog” | ramı tatbikten vaz geçmemesi için gençlerle alâkadar olmak mecbu - | riyeti onlara bir vazife olarak ve - | rilmeli ve icaâbederse bu hususta kongre karariyle nizami mecburi- | yetler koymalıdır. Gençler şampiyonası ilk bahar- da nihayet bulmuş olacaktır. Şam- piyonanın hitamından sonra müsa- bakaların cereyanı büyük bir dikkatle takibeden heyetimiz, en fazla istidat gösteren © elemanları iki ayrı mühtelitte toplrracak ve! bunlara sik sık maçlar temin ede « 'decektir. Futbol yardımı ile mıhtakamıza bir ant - renör getirmek istiyoruz. tahakkuk federasyonunun Bu arzu ederse bu genç oyunculari doğrudan doğtu- ” ya bu hocanın nezareti altına ve - receğiz. Eğer kabil olursa bu hare» ketin memleket futbolu lehine hu- sule getireceği faydalar her türlü tahminin fevkinde olacaktır. Müstakbel Türk milli takımının / bu şekilde hazırlanmış oyuncular- 'dan geniş mikyasta istifade ede - ceği de tabiidir. Şurası muhakkaktır ki, genç futbolcuların inkişafile alâkadar © olan heyetimiz bu sahada azami muvaffakıyet derecesine varabil - mek için klüplerin debu çalışma tarzını benimesemesine muhtaçtır. Gençlerle doğrudan doğruya alâka dar olan klüp idaretileri onları teşvik ve inkişafa sevk için en az © teşkilât idarecileri kadar müces « sir vaziyettedirler.. Bu tesirden iş- tifade edilmesi icap eder. En büyük temenni şudur : Gençler şampiyonası her sene “ mutlaka icra edilmeli ve bu müsa- bakalara birinci takımlar şampiyo- ması kadar &hemmiyet verilmeli dir. Ancak bu suretle yarınki spor Ga neslini bugünün gençliğinden çok daha kuvvetli bir şekilde ha - “zırlamak kabil olacaktır. | haslarımız tarafından tesbit edi - İ kabul edilmesi cereyanı Yeni borçlar mukavelesi Bütün borç : 7.600.000 altın, ilk taksit 530 “bin lira ANKARA, 8( Hususi) — Paristen buradaki alâkadarlara | gelen malümata göre, Osmanlı: borçları hakkında hâmillerle ara mızdaki mukavele orada müurah - len esaslara göre, hazırlanmakta dır. kadar imazlanacaktır. Bu muka - Mukavele Martm on beşine Bir cereyan Mali yıl başlangıcı hakkında cereyan var ANKARA,S (Hususi ) — | Mali yıl başlangıcının Mart olarak günden kuvvetlenmektedir. e Yeni Millet Meclisinde müzakere edilirken bu nokta da güne bütçe, Büyük görüşülecektir. Devlet ıstılahları ANKARA, 8 ( Hususi) Devlet dairelerinde kullanılan 16 « | blahların Türkçlerini tesbit kolu | Ke -| defa | bugün Başvekâlet müsteşarı mal Beyin reisliğinden ilk toplandı.. i Memduh Şevket ve velenin esaslarma göre, ödenecek meblâğ, yüzde 7,5 faizle 55 sene- de ödenmek üzöre 7 690 000 altın Türk lirasıdır. İlk taksit 530000 ilkinci taksit 550 000, üçüncü 585 bin lira olacak, ve her sene bir miktar çoğaltılmak suretile taksit ler altı senede 700 bin liraya çıka rılacak, bu miktarda sabit kala caktır. Yeni Elçilerimiz Mehmet Ali Şevki | Beyler tayin edildiler) ANKARA, 8 ( Hususi) — Kâbil elçiliğine El'âziz meb'usu| Memduh Şevket ve Kahire elçili « | ğine de oradaki maslahatgüzarı «| miz Mehmet Ali Şevki Beylerin ta- yinleri yüksek tasdike iktiran et - | ti, Eski borçlara bono ANKARA, 8( Hususi) — Osmanlı hükümetile milli hükümet borçlarına mukabil verilecek bo -| nolar basılmaktadır. Bu iş martın | | Maliye on beşine kadar bitecektir. ıstıkraz Dahili istıkraz hak- kında maliyenin bir kararı ANKARA, 8 ( Hususi) Vekâleti, dahili istikraz için kanunla kabul edilen yüzde yedi nispetinin yüzde beşini faiz, yüzde ikisini de ikramiye olarak tesbit etmiştir. Tahrillerin o ihraş fiatı yüzde 95 üzerinden olacak « tir, lik parti olarak dört milyon Ji - ralık tahvil.satışa çıkarılacaktır. Tahvillerin muvakkat ve asıl mak- buzları basılmaktadır. listikrazmüzakeresi italya ile müzakere devam ediyor ANKARA, 8 ( Husust) — İtalya hükümetile yapılacak 300| milyon liretlik istikraz hakkında, faiz yüzde yediyi geçmemek ve 100 milyon liret verilmek esası ü- zerinde müzakere cereyan etmek- tedir. — e —— iktisat vekilinin tetkikleri İZMİR, 8 (Hususi) —İktısat ve kili Celâl Bf., Ticaret odasında Sanayi birliği âzasını kabul ede - rek kendileriyle İzmir İmintakası sanayi vâziyeti ve ihtiyaçları Met» rafında uzun müddet görüşmüşler- dir. Bb Mİ NK Suan. Silâhları bırakma işinde Rusların fikirleri Mütecavizlere tatbik olunacak ceza ve Sovyetlere karşı MOSKOVA, 8 (A.A.) — Sov -| yet hariciye komiseri İwinof | CE de silâhları £ umu- top ntısında | plânı hakkında demiştir “Fransız tekliflerinde silâhla - rin bırakılmsa: kat'iyyen emniyet meselesine tâbi tutulmaktadır. . Sovyet heyeti murahhasası emni - yet meselesinin ne kadar mühim | olduğunu tamamen müdriktir. Fa- kat bütün milletlerin emniyetini kefalet altına almak için yegâne | değilse bile en iyi vasıtamın kat'i | ve hiç olmazsa azami derecede si- | lâhların bırakılması olduğu kana «| atindedir, İ Sovyet heyeti murahhasası, Bri- and — Kelloğ misâkına iştirak «| denlerin kabul ettikleri teahhütle- | rin mahsus deredede tevsii ve tef | siri hakkındaki Franaız telâkkile - İ rine itiraz edecek değildir. Ancak! bu misaka tevfikan kabul olunan | teahhütlerin bütün alâkadarlar i çin ayni derecede mer'iyetini mu- hafaza ötmesine itina olunmalıdır. Sovyet heyeti murahhasası zâ - mant geldiği vakit mezkör misaka bazi ihtiraz kayıtları koymuş olan devletlerin bu kayıtlarmdan vaz! geçmelerini ve yahut da akdoluna- | cak beynelmilel muahedeye bu ih- tiraz kayıtlarının manen ve huku - kan hiç bir kıymetleri olmadığının! | konulmasını teklif edecektir. Mütecaviz taraflara tatbik olu- hacak ceza tedbirleri meselesine gelince, mütecavizlerin nasıl ve kim tarafından tesbit edileceği - ni tetkik eylemek lâzımdır. Bunun Sovyet Rusya için çok büyük ehemmiyeti vardır. Çünkü | Sovyet Rusya memleketin siyasi | rejimini deiğştirerek kapitalistli - ği kaldırmış ve yerine sosyalistliği koymuştur. Kapitalistlik âlemi vaktile mü - dahale vesitalarile Sovyet Rusya da eski rejimi iadeye teşebbüs et - iniştir. Bu teşebbüsler akim kaldı, Fakat yeniden böyle bir teşebbüs te bulunmak fikri terkedilmiş de- öildir. Bir çok memleketlerde bu fikir çok nüfuzlu siyaset adamlarını ve dün olduğu gibi bugün de hükü- met âzalarını meşgul etmektedir. Yarm da böyle olacaktır. Bu siya: set adamları hükümet âzaları Söy- yet Rusyaya karşı mücadeleyi ha- rici siyasetlerine hemen hemen! mihveri haline koymak istiyorlar. | ve daha şimdiden bu maksatla! Rus mültecilerile sıkı münasebette buluntuyorlar, onların hareketleri di kendine şu suali sormak mec - büriyetindedir. Bu şerait içinde Sovye Rusya muhasim kapitalist âleminin mümessillerinden mü - rekkcep her hangi bir beynelmilel uzviyetin kendisi hakkında vere - ceği objektif kararlarda munsifa- ne bir hattı hareket ittihaz etme - sini bekliyebilir mi7, Sovyet Rusya bu vaziyetin ka: pitalist devletlere temin olunacak nısfeti kendisi için de temin ede - işlemek mecburiyetindedir. Muhtelif memleketlerin Briand — Kellog misakını imzalarken koydukları ihtiraz kayıtları tadil edilecek olursa görülür ki, bu ka yıtlar, misaka rağmen, bir takım devletlere bazı ahvalde ve arzın bazı mıntakalarmada hareket #er- bestliğini bırakmakta ve yeni bir takım nazariyeler vasıtasile tesa- vüzü bile haklı göstermektedir. Bu nazariyeler, diğer bir memleketir doğru veya yanlış dahili vaziyetin- teki karışıklıklar, sulhun muhafa - a lüzumu ve salredir. Beynelmilel hakimler bu naza“ riyeleri nazari itibare alacak olur larsa şimdiden kat'iyetle iddia olunabilir ki, hiç bir müsellah ih - tilâfta hakiki mütecaviz buluna * maz. Ve daha fenasi, kendisini Binaenaleyh Sovyet Rusya ken-* müdafaa eden memleket müteca- i ğ lük vaa. “9 Şubat 1933 Idaçi inkılâp RI (Buşbakaleden devam) “| ausafne sulh muahedesi,, ni meydana jetiren miğeaddi zihni - yet, korla,, tevekkül, uyuşma ve tera yat zerine müesses eski dip « tomasi teullerine dönemezdi. Siya- İ si istikfili taakip etroesi lâzımge - İlan iltisadi âl mücadelesi için gizi müstemleke idaresinin ekonomik cihazları son derece ip tida! idi. | “Buna rağmen, muasır ve inkı lâpşı Türkiye'de kurunuvustai çık» rik işleme İşte, bi. İ bim 1 bununla tatbik etmeğe, yeni İ com yuğ zaruretleri bununla kol- İlamı başlı başma bir muazzam İ dava teşkil eden maarif ve terbiye İ meselesini bununla o halletmeğe, ! Milletin çetin ve dolaşık işleri bununla görmeğe ve nihayet en ta- İmam ibtisasa, en ileri tekniğe ve İ dünyayı en şümullü anlayıp » gö» i rüş kabiliyetine dayanan iktisadi | kalkınış hareketini bununla başar- mağa çabalıyoruz. Aramızdaki liberallerin - sanf » rım ekseriyeti de bunlar teşkil et « mektedir! - devletçili dıkları tenl gösterebilec. ! budur. Bunla İ edilen bazı işlerde ve müe deki kargaşalığın bin bir sallerini sayıp dökerek: “İşte, ar- is | on yıldır Türk inkılâ- k prensiplerini bunun- kanunları â Teni Aâ yürütmeğe, medeni ve karşı al - vaziyeti o haklı zu ettiğiniz nizam!,, deyebiliyor - j Jar. | Bu efendiler, bahsettiğimiz İ çıkrık yerine bütün manasryle mo- , dern cihazlı ve moderh ( teknikli , bir makina koyacağımız güne kâ- dar iddialarında haklı gözükecek lerdir. Hatta, git gide, belki, biz İ bile - biz, detken kimler namına söz söylediğimi de pek iyi bilmi- yorum * onlara iltihakta çok gecik- meyeceğiz. Şimdiden, böyle bir soldan ge- ri hareketinin bazı emarelerine şahit olmuyor muyuz? İktisadi sa- hadaki son cereyanlar hep devle İ tin vazife ve salâbiyetlerinin tah - | didine doğru birer adım değil mi- | dir? İ Ben bu emareleri ve bu adım - İ lart, inkilâpçı zihniyetin, inkılâp- çı enerji'nin idare sistemimiz ö - nünde bir nevi füturuna hamlet - mekteyim. Lâkin, bu asırlık siste - İ mi kabul edenler bu zihniyetin ve bu enerji'nin sahipleri olduğu için gene onlar tarafından kaldırılaca « ğı ümidi, iymanlı inkilâpçıların yüreğini bir lahza terketmemek lâ- zımgelir. Gazi'nin son seyahatleri esna - sında, etrafa dağılan “iktisadi mmtakalar ihdasr,, haberi, bizce, bu ümüdin en büyük mesnetlerin- den birini teşkil etmektedir. YAKUP Kadri — — e Ankarada zelzele ANKARA, 8 (A.A.) — Bu sa « bah saat dokuzu yedi geçe şehri « mizde aşağıdan yukarıya kuvvetli darbeli bir zelzele hissedilmiştir. Sarsıntı miktarı bâroğrafta 7 mili- metre kaydedilmiştir , a2 aim viz olarak gösterilebilir. Briand « Kellog misakmı mer'iyette tut » mak istiyorsak, beyhelmilel uzvi- yete talimat vermeliyiz. Ve har « bin, tecavürün ne olduğunu açık ça tespit ederek tecavüzü sureta muhik gösteren nazariyeleri ebe diyen takbih etmeliyiz.