17 Şubat 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

17 Şubat 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

5 ii ; : MM 0 dd Verdun Müdafii Navar Yazan: Jat gues Morlane Jan birkaç gün daha bu civar-| da kaldı. Fakat Almanlar artık görünmüyorlardı. Yalnız bir ke- re, Navar küçük bir düşman Avi- atik tayyaresine hücum etti ve az kalsın kardeşinin akibetine uğrı- yacaktı. Düşman tayyaresi kendi- sinden çok daha seridi ve şiddetle mukabele etmişti. Navarın tayya - resi delikdeşik olmuş, “gauchis - #ement,, borusu kopmuştu. Navar bir eliyle bu boruyu (kapatarak. bir eli ile tayyareyi idare edip ve vücudü ile de parça parça olmuş tayyarenin sağa sola iğilmek su- retile muvazenesini temin ederek yere inebildi. | 1916 senesi mart ve nisan el rmda Navar bir hayli faaliyette bulundu. 20 Martta Verdun'da yedinci Alman tayyaresini düşü- rüyordu. Bir nisanda zabit vekili rütbesine çıkarılan Navar bu mü- masebetle bir düşman tayyaresi daha düşürdü. 3 Nisanda, bir tay- yare daha ona kurban gitti, 4 ni - sanda, üç uçuş yaptı, ve bir gün- 'de dört düşman tayyaresi düşür- dü, Birincisi sabahleyin, iki ta - | nesi öğle yemeğinden sonra, dör « düncüsü de gün batarken düşü - ölmüştü - Daha evel 24 nisanda, O Navar dokuz saat mütemadiyen uçmuş - | tu. Sadece, benzini bittiği za sl man iniyor, benzin alıyor, iki yu“ murta yiyip tekrar havalanıyor « du. O gün de üç düşman tayya - resi indirmişti. 19 Mayısta, havada on saat uçtu ve o günkü emri yevmide | şunları okuduk: Navar bir düşman tayyaresini yere inmiye mecbür etmis, onun - cu zaferini kazanmıştır. | Onuncu zafer mi? Resmen! belki! Fakat hakikatte Navar, düşürdüğü tayyarelerin sayısını, —17-— Nakleden : fa. muhasebesini tutmuyordu, ken - di kazandığı zaferlerin, resmen tanılıp tanılmamasına ehemmi - yet vermiyordu. Navar bu zaferden sonra, ar - kadaşlarından Boillot'yu kay - betti. Bu tayyareci bir düşman tayyaresi tarafından öldürülmüş « tü. Navar onun intikamını almak için bir düşman tayyaresi daha düşürdü. Resmi kayıtlar, bu zaferini on ikinci zafer olarak kaydediyor - du. Halbuki bu rakamı üç ile zarbedersek, belki hakikaten bi - raz yaklaşmış olurduk. “ # # * Bir defasında Navar, bir gün - de üç düşman tayyaresi düşür - müştü, Resmi tebliğlerde bun - dan hiç bahsedilmedi amma, yüz- başı Willermoz buna şahittir. Bir tayyareci grupuna, gidip Briculles'ü bombardıman etme - leri emir verilmişti. Kumandan i Roisin yüzbaşı Willermoz'a: — Filotillânın kumandanlığı - na sizi tayin ettim, dedi, ben sonradan gelirim. Yalnız ça - lışmayı tercih ediyorum. Gidip Sairit — Mihiel'de de düşmanla « rın yollarmı keseceğim. — Faket bu çok tehlikeli iş. Düşman tayyareleri oralarda pek çok.. Fakat cesur kumandan nasihati dinlemedi: — Hayır, dedi, orada küçük bir tayyare filosu da var. Onla - rı da görmek istiyorum. Kendi- lerile alâkadar olduğumuzu gös - termek isterim. Hem görecek işlerim de var.. — O halde ne diye tayyare ile gidiyorsunuz. Trenle, otomobil « le gidiniz. Çok tehlike var. (Devamı var) 4y m YAKIT Hava Muharebeleri A teşkil eder. Eldeki artistlerin isti- 'dat ve çalışkanlığı sayesinde üs - tadın bir çok mühim parçalarını çalıyoruz. İfade itibarile çök defa mükemmeliyete yaklaşmış olsak bile ses hacmi itibarile hafif kalı - yoruz. Çünkü bugünkü orkestrasi- yonun asil banisi olan Vağner her şeyden evel ses paletinin zengin Yiğini ve şiddetini ister. Vagnerci- liğile bilhassa teferrüt eden orkes traların kadrosu 120 elemandan aşağı değildir. Halbuki biz askeri idareden maarifin emrine geçer » ken esas kadromuz yalnız 40 kişi idi. Kadro noksanını takdir ede- cek bir maarif vekâleti olabilirdi. Yeni rejimde ilk adım olarak M. M. Mektebinin istidatlı talebelerin den orkestrayı takviye namma is- tifade edebildik. Cümhuriyeti ya - ratanlar eksiklerimizi tamamla - mak işinde lüzumlu tedbirleri al- mesai ile mütenasip bir şekilde ter fihleri ve ikametleri ile çalışmala- rma mahsus olarak büyük bir da- irenin inşası lüzumunu, ve diğer bu gibi mübrem ihtiyaçlarımızı, sorulduğunu memnuniyetle gör - düğümüz resmi suallere cevap ©- larak bildirdik. Taleplerimiz isaf olunduğu takdirde üç dört sene sonraki icralarımız aslma bihak - kin mutabık olacaktır. İş devletin seri himmetine kalmıştır. Opera ve operet Opera temsilciliğine (o geçe - bilmek için operetten işe başlamak lâzımdır, deniyor; halbuki haki « kat hiç te böyle değildir: Her genç Avrupa memleketi, milli bir opera hareketi ouyandırabilmek için peşin bu yolda müterakki o - lan ecnebi memleketlerden daimi veya muayyen temsil mevsimleri için lüzumlu sahne artistlerini ge- tirir, İlk temsilleri bu ecnebiler — râevcut memleket artistlerile bir- likte — vererek hem halkın ihza- ri opera terbiyesini temin ederler, hem de memleket artistlerine muh telif eserleri tanıtarak bu eserler de ihtisas sahibi gençleri bilfiil ve sahne üzerinde yetiştirirler. Operetin gayesi, üslübu, terbi- yesi, tahsil ve icrası başka bir iş, operanm gayesi, üslübu, terbiyesi ve icrası ise büsbütün başka bir yoldur. Operet, operaya geçilecek bir köprü değildir. Bunun gibi, ciddi musikilerden anlamak sevi - yesine yükselebilmek için de ha « fif musikilerle işe başlamak lâ. zım gelmez. Hafif musiki ciddi musiki seviyesini hazırlıyacak bir geçit değildir. Böyle olsaydı bar ve kahve orkestralarından ve 8es- li filmlerden bolbol dans ve ope - ret musikileri dinliyen muayyen bir zümremizin senfonik musiki - lere senelerdenberi hazırlanmış ol ması lâzım gelirdi. Büyük harp neden beş sene sürdü ? . Fransız meclisinde meb'usların mühim ifçaatı iğ Nansi için yapılan niçin Briey için yapılmadı? (Çok doğru ses - leri) Alman demir madenlerinin hudutta ve top ateşimizin altmda olduğu asla meçhul değildi. Bunu ben bizzat kendi vesaitimle 1915 te öğrendim. Benim öğrenmiş ol - duğum bir şeyi diğerlerinin bil - memesi imkânsızdı. Bunun için de mirhaneler komitesinin tamimi - ni gözden geçirmek kâfi idi. Şark- taki sanayiciler Loren madenleri» nin ehemmieytinden gafil olamaz- lardı. Hükümete ve erkânıharbi - yeye müracaat ettiler mi? Böyle diyorlarsa o vakit meselenin bir esrarı hükümet olduğu kanaatine varırım. Bu da mümkündür. (Gü - rültüler). Farzedelim ki bu maden sana- yicileri meselenin hükümet me- selesi olduğunu zannetmişler. Fa kat hükümetin bir uzvu vardı ki bu bapta söz söylemekle mükel - lefeti. Bu da madenler idaresiydi. Madenler müdürü bu vaziyeti bilmez olamazdı. Erkânıharbiye ye lâzrmgelen malümatı verdi mi? Vaziyeti bilmemesi mümkün o - lan başkumandanı ikaz etti mi? Bu suali eski madenler müdürü - ne umum muvacehesinde sordum. Aldığım cevap iki manalı idi. Bence meclis bu noktayı tavzih et- melidir. (Alkışlar) Harpten evvel Briey (o havzası meselesi budur. Hareket harbini mevki © arbi istihlâf edince vazi - yet dei, şmişti. Almanların gerek Briey, gerek Tüjonvil havzaların- dan harp malzemelerine lâzım o - lan maden filizini istihraç ettik - leri muhakkaktı. Bunu (kendileri de ikrar ediyorlar. 1915 mayısın - da altı büyük Alman şirketi Loren maden filizi olması Almanyanın harbi Okaybedeceğini söyledile: ve bu itiraf beş altı defa tekrar e- dildi. Şu halde ne yapıp yaparak bu iki havzada maden filizi ihra- cını durdurmak lâzımdı. o Çünkü alman sanayii madeniyesi filizleri ancak orada bulabiliyordu. Almanların bütün demiri çı - kardıkları bu Loren madenlerini lâzımsa yok etmek icap ediyordu. (Çok doğru sesleri). Ön soldan — Hakiki harp böyle olur. M, Fernand O Enguerrand — Burada şahsi bir şehadeti aârze - deceğim, 1915 senesi iptidasın - da Briey havzasmın bu vazi- yetini anladım ve şubatta Cor - respondent'a yazdığım bir maka - lede işaret ettim. Fakat ben ma - den sanayiinden behredar olma - dığım halde bunu bilmediğime gö- re bütün bilmesi lâzım gelen lerin de vakıf olduklarını zenne - diyordum (Doğru sesleri). 1915 sonunda bir şey (yapılmadığını görünce bunu ademi vukufa ham lettim ve büyük erkânıharbiyeye haber vermeyi vazifem addettim. Büyük erkânıharbiye ile alâkası olan akademi azasından mühim bir şahsiyete meseleden bahset - tim. Böyle bir vaziyete (o nazarı dikkati celbetmenin lüzumunu ©- da benimle tasdik ettit. Bir not yazdım ve bunda Almanların en çok maden filizi istihsal ettikleri Lorren mıntakalarını plânla gös « terdim. Bir şey yapılmadı. Bu notumu iki üç defa gönderdim. Vesatette bulunan zat bilâhare büyük er - kânıharbiyede vesikayı tevdi et - tiği zabitin ismini söyledi. Bu za- bit büyük erknânrharbiyeye mer - but demirhane müdürü idi (gü- rültüler). Bunu ancak bir eseri tesadüf addediyorum. Maamafih bir de - mirhane müdürünün büyük erkâ - nıharbiyede ne işi olduğunu hâ - lâ anlıyamadım (şiddetli alkış - lar). Nibayet meyus olarak efkârı umumiyeye müracaat ettim, “Va tanperverler (o mahfeli, nde bir konferans verdim. Correspondant da ve Echo de Paris'de bir ma - kale serisi yazdrm. Ayni zaman M. Tery, Euvre gazetesinde ve M. Henry Beren - ger, Paris Midi gazetesinde ken « dilerini tanımadığım halde benim noktai nazarımı müdafaa ediyor « lardı. Efkârı umumiye alâkadar ol mağa başlamıştı. İşte o vakit M. Barthe ın telmih etmiş olduğu hâdise vukua geldi. O vakte ka - dar ismi o derece söylenmiyen bir iktisatçı mühim bir gazetede iddialarımı tekzip (ederek Briey madenlerinin Almanlar tarafın - dan işletilmesi meselesini bir ef « sane olarak kaydetti. Şurada dosyamda Briey hav - zası demirhane (müdürlerinden birinin bir mektubu vardır. Baş - İrca madenlerden birinin sahibi olan bu zat 1916 da madenleri - nin Almanlar tarafından işletil - diğini tasdik etmekte ve istihraç ettikleri ton miktarmı da takribi bir surette bildirmektedir. Bana itiraz eden zatın kim ol- duğunu anlamak istedim. İsmi Fransıza benzemiyordu. Dahiliye nezaretinden malümat istedim. Nazırın mektubu O yanımdadır. Bunda Mare Hoschillers'in babası Avusturyalı, anası Rus olan ve ikamet müsaadesi almış olan bir ecnebi olduğu haber veriliyordu (bir çok sıralardan gürültü). O vakit Briey meselesinin ol - sun bu garip müsaadenin olsun üzerlerindeki esrar perdesini kal- dırmak istedim. Mühim bir hü - kümet recülünü görerek vaziyeti ona izah ettim, o da bana gayet samimi olarak Briey mmtakası « nm bombardıman edilmemesi - nin Doubarle'deki Sud maden - lerimizin mukabelei bilmisile uğ» ramaması için olduğunu söyledi (gürültüler), &. (Devamı var) —————— m e zaza, 829 doğumlular Emlsönü Askerlik Şubesinden; 329 doğumluların ik yoklaması 20/Şu - b3t/M33 tarihinde başlıyarak Mart gayesine kadar devam edecektir. Mezkür doğumlularm nüfus cüzdanı ve üçer vesika fotograflarile Pazar, Çârşam - KA A ar İhtiyat ve ruheatir efrat yoklamalarnın da ayni günler de yapılacağı ilân olunur. LR Üsküdar Askerlik gitbosi riyasetinden: i — 931 ve 952 senesinde tütün ikrami « yelerini alamıyanlardan şübeye müracastin kaydedilmiş olan malül zabitan ve efratla şehit yetimlerinin ikramiyelerini almak ü » zöre evrakile Üsküdar malmüdürüğüne mü- racaatları, 2 — Paranın tevzi nisan 953 bidayelin- de hitam bulucağından fatihkak sahipleri » Bin © taribe kadar malmüdürlüğüne müra » $ — 923 tütün fkramiyesi kaydi 20 mart 03 3te bileceğinden müracaat etmemiş o» lanların şubeye mallracaatları, 17 Sebat 1Y33. Harp malüllerine Mütekait Harp Malölleri cemiyeti GE”) mi merkezinden; . 1 — Gerek on senelik maaşları sisi olmak ve gerekse sair mazeretleri SL “| Gedilmiş olan Yali Gazilere va Şehit lerine ait ikramiye defter ve bavnleleri ö” kerlik şubelerine gelmiştir. Alâkadar ark&” daşlarımızın hemen askerlik şubelerine; 2 — Memur olup ta tahsisat fevkalâ deleri kesilen harp malöflerinin tahriren ya şifahen derhal Merkezi Umumimize MÜ Tacaatları rica olunur, alin inmeniz insansanız İstanbul Dördüncü ira menrarlağı| dan: | Feriköyünde Feriköy mabâllesinde Kır “| İzant paşa sokağında kâln eski 10 — 12 Y€| Bi 12 Nolu manbahçe kârgir bir bap has*| nin tamamı ile gene tamamı 8466 hira Ki” meti mubammineli ayni mahalle ve seksi”! ta ve bu hane ittiselinde enli $ « 8 yemi 10“ 8 Nolarla mürnkkam kayden bir halen G8“ Terindeki odalara bir methali olup bu oğ8” ları havi tdi bap dükkünm tamamı ie ge! tartâmı 6270 lira kıymeti muhammineli gf pe ayni mahallede kır ve İzzetpaşa mokekif rında kin altında 4 Nodu dükküne kavi ii 74 yeni 59 Nolu kürgir hanenin tamamı © gene tzmantaz 730 ea kaymeti zmn neli ve eski 74 yeni 59 Nolu altnda 4 W Yu dürkânr havi olan kârgir bune ittissiiö” de ve Kır sokağında kiz eski mükerrif 12 mlkerrer 12 yeni 61 — 63 Nolârla mil” yakkam bir krt'n arsanın tamamından Sİ | ret olan işbu ört leva geyri menkulleri tamamları ayrı ayrı şarinamelerle açık Ğ tırmaya vazedilmiş olup 21/Şubat/93s ts“ rihinden itibaren şartsamenin © datremizöf berken tarafından görülebileceği ve 13/MA /033 tarihine müsadi? Pazartesi günü sasi 14 ten 16 ya kadar da dairemizde açık sit meti muharıminelisine 4500 Uran 3468 1ir8 Kıymeti muhamrinelisime 2000 liraya 6370 ilra kıymeti muhamminetisine 4009 rsi ve 730 lira İrrymeti muhamminelisine Öf 400 liraya talip çıkmış olup bu kerre © çok artıranlarının üzerinde bırakılacaklardıf” Arttırmalara iştirak edecek taliplerin ui * hammen kaymetleri yüzde yedi buçuğu Bi” betinde pey mzçezini ve ya bu yaxladi üzerinden milli bir tankatın teminat mek * tubunu bümll bulunmaları lseımdır. Müte * yakm vergiler üe belediyeye sit tenvirat ** tanzifat resimleri ve vakıf ioareleri müşte * rilere alttir. 1424 Noju icra ve iflâs kani” sunun 119 uncu maddesine tevfikan haklari! tapu sleillerile anbit olmıyan ipotekli als” cakldarla diğer alakadaranın ve irtifek bak” kı sahiplerinin bu haklarını ve hususla £aff ve masarife dair olan iddialarını ilân tari * binden itibaren 20 gün içinde evrakı müs * bitelerile bildirmeleri lâzımdır. Aksi held? hakları tapu sicillerile sabit olmıyanlar #8“İ | taş bedelinin paylaşmasından hariç kal?“ Har alâkadarların işbu maddet (o kasuniy© Ş bülkmüns göre hareket etmeleri ve desi l #arla malâmat aimsk İstiyenlerin 002/09 dosya No.sile memuriyetimize müraeaatis © rı Hân olumür. i A İstanbul 6 mes erasındanı — Aya Bir deynin temini istifamı zranmda fs * tanbulda Balık Pazarmda peynirci sokağın * dn 14 pumarnda mahcuz ve satması mu * karrer bir adet kas ve Emperysi yazı m8” kinası yamhane ve çini soba pres makinafi 32/2/933 Çarşamba günü saat 9 dan 12 Y€ kadar satılacaktır. Taliplerin mahallindeki memuruna müracatları İlân olunur. z İstanbul yedinci İcra memurluğundan: Hissedar Hiristo ve Yorgi Eflerle Ele mora ve Anastasiya Hanımlara; İtrahim Beyin madam Sofiya zimeti” de alacağı olan para için satılmasına kard verilen Kadıköyünde Orferağa mahallesin * de Duvardibi sokağında eski 12 yeni 51 #W* sonralı hane 18/3/938 tarihinde saat on si” Kadıköy iera dairesinden: Bir borcun temini istifası sınınında şal” cuz olup satılarak paraya Çevrilmesi gp * Karrer bulunan iki koltuk bir kanape SÜ 2/053 tarihine tesadüf eden Salı günü #68 10 den 13 ye Xzdar Şişli çarşımnda açi arttırma ie satılacağından o Ct taç resmi dellâliye migterisine ait olmak SE re taliplerin merkür gün ve saatte linde hazır bulunacak memura müracsat İ ları ân olunur, eğ