27 Şubat 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

27 Şubat 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

Yeni bir Rus filmi | Aklını kaybeden adam! PARİS, Şubat (Hususi muha- | birimizden) — Bigal sinemasında beş ay mütehadiyen 500 defadan fazla gösterildikten sonra “Ha - yat yolu - Mustafa,, yerini yeni bir Rus filmine biraktı: Aklını kaybeden adam! “Hayat yolu,, nun neden bu ka- dar rağbet kazandığını mühim sinema kumpanyası müdürlerin » den birine sorduğum zaman, şöy- | İe bir cevap almıştım: — Ben bu filmde bir lâdelik görmedim. Rusyadan, fevka- Yalnız eser komünist Rusyadan geliyordu. Her esrarlı şey gibi o da Avrupa aristokratlarının me- raklarını kamçıladı o kadar... Bu cevap beni hiç bir suretle tatmin etmemişti. Ayni suali Bul- gar sinema gâzetecilerden dos - tum Stefan Boyçefe sordum. — Hayat yolu sinema san'a - tinde mektep olacak eserlerden | birisidir. Haniya eskiden sessiz film zamanında “Aşk uğruna ka- | til, Varyete,, “Niyebelungen,, “Üç şık, gibi. Nitekim bu eserin na- sıl mektep vazifesini gördüğünü onu taklit eden fakat hiç bir za- man onunla yarışamıyacak olan bir çok filmlerle gördük: Emil ve | polis hafiyesi, Üniformalı kızlar, Vapurda sekiz kız... Bu iki görüş farkını okuyucu- ların takdirine bırakıyorum. Aklını kaybeden adam filminde başrolü Fedor Nikitine oynıyor. Daha doğrusu oynamıyor, yaşı - yor, Sizi temin edeyim ki eğer bu genç artist Avrupada çalışsaydı, çok- | tan Emil Yaningisi tahtından in- dirirdi. Fedor (rolünü kendi mile yazalım) ahırda samanların üs - | tünde, tavuk ve köpeklerin ara - | sında yatan, bütün köy çocukla- rmın eğlencesi olan, harpte bir güllenin sademesile aklını kay - beden, kim olduğunu, nereden geldiğini, ne yaptığını bilmiyen bir zavallıdır. Harbin sonu! Çarlık ordusu riahvolmuştur. Askerler köpekler gibi sokakta yerde yatıyor.. Tifüs, tifo.. Dok- tor yok. Bakan yok. İşte köyün meydanmda iki manga asker boylu boyuna yere uzanmış yatıyor, Kimse yanlarına yaklaşmıyor. Fedor kendisini dö- ven, seven, ahırda bir eşek gibi besliyen ihtiyar karımın yardimile yarı ölü askerlerin çizmelerini çı- karıyor. — Su... Biraz su! Fedor duraklıyor. Genç bir has ta ellerini uzatmış yalvarıyor: — Biraz su ölüyorum. Deli delikanlıyı kucaklıyor. O- nu kendi evine samanlığa götü - rüyor. Hasta inliyor. Köşede bir dişi köpek yavrularına. süt vermekte- dir, Delikanlı yerde sürüklene sü- Harold > sinemacı n gecesi filminde, sarhoş. ni açılmış yavruyu iterek ağzını köpeğin memesine dayıyor. Bir kurşun! Köpek gözlerini kapıyor. ken? Çarlık inzibat kolu. zamanda hain bir ses: Ayni — Hâlâ geberemedin mi? Kö « peği rahat bırak. Biraz sonra ihtiyar karının ri- calar, üzerine kümesteki son ta - vuğu da alarak herifler çekiliyor- lar. Aradan seneler geçmiştir. Fe - dor bir gün istasyonda çocuklar- la oynarken vagonun penceresin - | den kendisine dikkatle bakan bir kadın başı görüyor. Bu kadın kim? Beyni zangırdıyor, başı dö- nüyor, kulakları uğulduyor. Evet bu kadın kim?... Bütün gece samanlıkta kıvra - nıyor, Ağırağır beynini saran | küf tabakaları açılıyor, siliniyor. Boynundaki bu nişan ne? Ni- çin onu boynuna takmışlar? Ha. İ telryor. Mülâzim Vasiliyef değil İ mi kendisi! Bir gece nöbet bek - İlerken bir Alman askerile karşı - laşıyor. Fakat Alman askeri ken- | | miştir. Eser üzerinde disine Rusça lâkırdı söyleyince si- lâhını indiriyor, Uzaktaki projek- | törler onların bu mevsimsiz ko » İ nuşmasını aydınlatıyor. Ve biraz İ sonra ayni zamanda Rus ve Al - man cephelerinden gelen iki gül- le onları yere seriyor. Sonra? Ya rüklene ilerliyor gözleri daha ye- | o trendeki kadın? O mu? Karısı. Kim bu tabancayı çe - | filminden bir İ yaklaşıyor ve karısını sahne Düğün yecesi İpek filmin yaptığı “düğün gece si,, filmi bitmiştir. Bu filmin reji » Zevk sörünün “Karagöz,, filmini yapan Osman Mümtaz bey olduğunu yaz mıştık, Düğün gecesi Martın sekizinci günü Beyoğlunda Elhamra sinema sında gösterilmeğe başlanacaktır. Bu eserin halk tarafından çok iyi karşılanacağı hakkında alâkadar - ler bizi temin etmektedirler. Evet artık her şeyi hatırlıyor. kt lını kaybeden muştur. adam aklını bul - Trene atlıyor, şehire gidiyor? Fakat otomobiller, tramvaylar ne oluyor? Niçin halk bu kadar hız- kı yürüyor? Herkesin yüzü gülü - yor? Dilenmek için büyük bir lo - kantaya girdiği zaman büsbütün hayrete düşüyor? Masada otu - ranların hepsi, kadm erkek işçi kı- yafetinde, mikrofonun başında nutuk söyliyen adamm yanma aradığını söylüyor. Bu sırada birisi yanına yaklaşıyor ve onu birdenbire ku - caklıyor. Bu samanlıkta köpeğin İ memesinden süt için fakat şimdi mühim bir fabrikanın reislerinden biri olan delikanlıdır. Fedor ona müdür bey diye hitap ediyor? Ö- nünde eğiliyor selâm selâm üstü- ne. Diğer ameleler bu acaip kafa- Lı adamı hayretle süzüyorlar, Fedor Sovyet Rusyanın yüz » lerce fabrikasının birinde çalış - maktadır. Hayatından memnun - dur. Çarliğın yıkılmasma bir tür- lü inanamıyor. Delikanlının yardımile Fedor karısını da buluyor. Fakat ken - | disini kadın kabul etmiyor. “Aklını kaybeden adam,, da | “Hayat yolu,, nun tekniğini bul - mak kabildir. Maamafih filmin bazı sahneleri propaganda yap - mak bahanesile mübalâga edil - fazla söz söylememe imkân yok. Zira Fran- sada gösterilen kopyası bir çok makas darbesine uğramış! Her şe- ye rağmen aklını kaybeden adam herhangi bir milletin sinema sa - nayiinin iftihar edeceği bir film- dir, A. Fuat gecesi filminden bir Kavuklü «Ali Bey Tpek filmin yaptığı Zevk gecesi Komedi Fransez tiyatrosu artist lerinden Jean Weber'in son filmi (Zevk gecesi) dir. Gençliği ve güzelliği kadar İ sahnedeki kudretile de iştihar et- miş'olan (Jean Weber) bugün Fransanın Rudolf Valantinosu ©- larak yadedilmektedir. Bu müs - tesna yıldızı İstanbul geçen sene ilk defa “Napolyonun oğlu, fil - minde tanımıştı. Bu mevsim bi - dayetinde Majikte (Evliler ve sevdaları) filminde ise lâyik oldu- ğu rağbet ve muhabbeti kazan - mış ve Pariste olduğu gibi İstan- İ bulun da sevgilileri meyanma gir- miştir, Jean Weberi Majik sine * masında son filmi olan Zevk ge- cesinde-genç ve güzel fransız yıl- dızı Josslin Gağl ile görecek ve hakikaten zevkli saatler yaşıyaca- ğiz. Film mevzuunun (inceliği, | nükteleri ve yıldızlarının güzelli- İ ği ve muvaffakiyeti ile güzel bir eserdir. Zevk gecesi, Majik sinemasın- İ da gösterilecektir. Lui, sinemacı Harold Hall sinema meraklı - sıdır. Gazetelerde Holivütta yeni artist arandığını ckumüuş ve yola” | çkmıştır. Bir yanlışlık Haroldun stüdyo- ya girmesine yardım eder. Fakat o kadar çok yanlışlıklar yapar ki nihayet oradan kovulur, Harold. film çevrilirken bir i KISA HABERLER İnanma sekans pareo ee e * “Sevgiden sonra,, filminde o$ namış olan Victor Fransen “kırık kanatlar,, isimli bir filmde oynıy8 caktır, * Jacgues Feyder Amerikadan Fransaya dönmüştür. Fransad8 “Madame Bovary,, filmini yapa * caktır. *Verhaeren'in şiirlerinden: biri" si, kısa bir filme mevzu olacak, Bu şiirin ismi “bir ihtiyar,, dır. * “Görünmiyen kadın,, isimli bir film yapılıyor. * Anna Karenin'in fransızça, İn gilizce, Almanca olarak yeniden ve sözlü filmi yapılacak. * Suzi Vernon paramunt ile mu kavelesini yenilemiştir. * Andrö Luguet “zamanı evail de...,, isimli bir film çevirecek. Ga , by Morlay ile Jean Max'da bera * İ ber oyniyacaklar. * Florelle yeniden bir film ya * pıyor. * Gitta Alpar ile Gustave Frö lich yeni bir film yapıyorlar. * Marlöne Dietrich Fransa ve İn İ gilterede bir tiyatro turnesine çı * kacaktır. * Douglas Fairbanks İsviçreye gitmiştir. Orada kış sporlarma ait bir film yapacaktır. * Ronald Colmann yeni bir film yapıyor. Anna Stein ile oyniya * cak, * Elissa Landi Amerika tabiiye tine gecmiştir. #* Greta Garbo, Kristine filminden sonra Saint-Moritz güne şi isimli bir film çevirecektir. * Maurice Chevalier yeni bir fil i me başladı. isimli * Malek “nasıl, bira yok mu?,, isimli bir film yapıyor. * Joan Grawford “kadın dans evi,, isimli bir film yapıyor. * 1932 senesinde buhrandan do- layı 5895 sinema kapandı. Nere » de? Amerikada. * “Meçhul semt,, bir filmdir. Ye güne kadın rolünü Betti Compson oynuyor, * “Tahta haçlar,, filmini Ame rikalılar, Fransa borcunu ödiyece ği güne kadar göslermemeğe ka * rar vermişlerdir. * İngilterede, “emir emirdir,, simli bir film yapılıyor. i * Claudette Colbert, “Haç,, isim li bir filmde oynuyor. gliliş leke EİN. aaa iarmnmmmai genç artistle sevişmeğe başlar. Stüdyoda başlıyan bu flört gülünç neliceler verir ve kız eline geçen bir kâğıt üzerine bu işin bittiğini yazar, ve Harolda verir. Bu kâğıt büyük sinema sermayedarların « dan birinin o gece verdiği bir zi“ yafete davetiyedir. Harold ziyafete gitmeğe karar verir, eline bir frak geçirerek gi- der. Bu frak bir hokkabazındır ve tabii bir çok marifetleri var « dır. Ziyafette frank ve Harold halkı o kadar güldürür ki serma” yedar Haroldu mukavele ile alir. Harold hem artist olur hem de güzel Marinin kalbine malik olur. Bu film Elhamra sinemasında gösteriliyor, ve sonsuz kahkaha * | lar topluyor. Harold Loyd her zamanki gibi sevimli. Constance Cumwing is8 çok cici bir şey.