28 Mart 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

28 Mart 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 7

Memleket aram Haberleri 148 11 4009030018 AAA BAN A0 Beer Sene eni Kurak Konya Artık bu dertten kurtarıldı Ekim, balo, Fırk Fırka, hâl, b hâl, KONYA, (VAKIT) Verici yağmurlar kısa fasılalarla iki gün devam etmiştir, arkasın - dan kar yağmıştır. Halkın bilhassa çiftçinin sevinci ölçüsüzdür. Kuraklık tehlikesi kal mamıştır, Civardaki dağlar kar - larla örtülüdür. Önce yağmur düş- tüğü için kar ovalarda tutunama » mıştır, Sille, Meram gibi dere içerisin - deki yerlere bir kaç defa sel gel- miştir. Konya iki kıştır bu kadar bol ve devamlı yağmur, kar görmi- yordu. Bu yüzden kaynaklardaki içme suları azalmıştır. Gene susuz- luktan, meyva ve sebze yetiştiren köylerde geçim güçleşmişti. Konya ovasını sulryan Beyşehir gölünde su azalmış, büyük bir kor ku ve endişe ile karşılaşılmıştır. Baharım bol yağmur ve karla gi- rişi, herkesi bu haklı üzüntüden kurtarmış bulunuyor. Beyşehri gölünün vaziyetini ve sulama işlerini tetkik için Nafıa Vekâleti su işleri umumi müdürü Salâhattin Bey yanmda bir ecne « bi mütehassısla buraya gelmiştir. Tetkiklerden sonra yerinde ted - birler alınacağı ümit edilmekte - dir, Ziraat bankasmın tohumluk buğ day ve arpa dağıtması, bu sene vi- Tâyet siniri içinde çok ekime im - kân vermiştir. Bununla beraber çiftçinin bankaya ve sulama idare sine olan borçlarının uzun müddet le tecili, belini doğrultmasına fır - sat vermiş olacaktır. Bazı kazalarımızda çiftçilere kredi açmak suretile tohumluğun tutarı olan para verilmektedir. Son yağış, buğday ve arpa pi - yasasmda tesirini göstermiştir. Bu nun neticesi olarak un ve ekmek te ucuzlamıştır. Belediyemiz zahire piyasasın - daki iniş ve yükselişlerden ekmek narkımı sık sik değiştirmek mec - » buriyetinde kalıyor. C.H. Fırkasının faaliyetleri C. H. Fırkasının şehrimizdeki nahiye, semt ve mahalle ocakla - , tında özlü ve devamlı bir çalışma göze çarpmaktadır. Belli edilen günlerde ocaklara gelen doktorlar kimsesiz ve yardımsız olan has - talara parasız bakıyorlar. Ayni za manda bu hastalara gene parasız ilâç veriliyor. Fırkanın bu alâka ve yardımı her yurttaşı sevindir - mekte, onu kendisine daha çok Ismdırmaktadır. Vakıt vakıt ocaklarda verilen! konferanslar, mahalle dert ve ih - tiyaçları üzerinde yapılan görüşme Ve konuşmalar “Halka doğru,, gi- dişin en açık ve en parlak tutamak larıdır. Mebusumuz Kâzım Hüsnü Bey son gelişlerinde halka gene yakın- — Feyiz! İfon tesisatı yapılmıştır. temas ederek işleri hakkında "otlar almışlardır. Bu görüşmeler Sok içten olmuştur. C. H. Fırkasının Hanımları ça - ştırma hayır kolu geçen şeker Yramında fakir olan ailelere pa- YA yardımında bulunmuştu. Öğ - Yendiğimize göre bu kol bir eşya Osu tertibine karar vermiş, Müsaadesini almıştır. Hayır kolu, Piyangonun bâsılatile hayırlı iş - hâl, köy konağı ler görecek, yardımlarda buluna - caktır. Piyangonun eşyasından bazıla - rını hanım azalar kendi ellerile iş» liyecek ve dikeceklerdir. Diğer taraftan C. H. Fırkası is- tasyon Semt ocağı da bir ilkbahar çiçek balosu hazırlamaktadır. 6| Nisan Pazar akşamı Halkevinde verilecek ve mevsimin son balosu olacaktır. Semt Ocağı balodan temin ede- ceği parayla himayesindeki spor klübünün noksanlarımı tamamlıya- caktır. Kazalarda ve köylerde muhtelif işler Ereğlide 300 kilometrelik tele- Her köy, kaza merkezine bağlanmıştır. Bu işte kaza jandarma kumandanı yüzbaşı Cevdet Beyin büyük gay- reti görülmüştür. Ereğli Belediyesi asri bir hal bi- nası yaptıracaktır. Halin yapılma- sr için münakasa açılmıştır. Keşif bedeli 21938 lira 20 kuruştur. Belediye müteahhide olan bor - cunu senede üç bin lira vermek ve Halin icar bedelini de terk etmek | suretile ödiyecektir. Ermenak kazasının Halimiye nahiyesinde bağcılığa ehemmiyet verilmektedir. Her köyün her ne - vi iki yüz üzüm çubuğu dikmekle mükellef tutulmuş ve bu suretle üç yüz bin bağ çubuğu dikilmiştir. Akşehirin Bermende köyünde | geçen sene bir köy konağı yaptırıl- mıştı, Bu senede ayni kazanm Eğrigöz köyünde yapılmaktadır. Köy konağı dört beş dükkân ve büyük bir okuma odasını ihtiva et- mektedir. Bermende de büyük bir de park vücude getirilmektedir. Bunlar köy kanununun hakkile tatbikindan alınan sevindirici ne- ticelerdir. Ahmet A. Gemlikte bir otomobil kazası GEMLİK, 27 (VAKIT) — Zi: raat bankası Gemlik şubesi mü - dürü Memduh Bey, mıntakası için deki zirai kredi kooperatiflerinin- umumi içtimalarında bulunmak ve bu müesseselerin hesaplarını tet - kik etmek üzere büyük ve küçük kumla köylerine gitmişti. Dönüşte otomobil kasabaya bir buçuk met- re uzaklıkta devrilmiş, Memduh Bey otomobilin altnda kalarak ayağından yaralanmıştır. Mem - duh Bey büyük bir tehlike geçir- miştir, fakat yarası hafiftir. Giresunda şeker pancarı GİRESUN, 27 (A.A.) — Mü- cadele heyetinin nezareti altında fındık bahçelerinde yapılan mü - cadele bitmiştir. Köylere Şeker pancarı tohumu dağıtılmıştır. Köy lülere pancar zeriyatı usulü öğre - tilmiştir. Şeker pancarı istihsalâtı vilâyetin yeni bir servet ve kazanç kaynağı olacaktır. Adliye müsteşarı Tedavi için bir müddet-evel İs- tanbula gelen adliye müsteşarı Na zif Bey, iyileşmekteğiy: yemeli j Ankaraya gi: Altı Ingiliz Rus hükümetince tevkif- MOSKOVA; 27 (A.A.) — İz - vestiya gazetesi, tahribat işinden dolayı İngiliz mühendisinin tev - kifinden bahsederek diyor ki: “İngiliz gazeteleri (O bağırmağa başladılar. Ve hattâ Sovyet Rus- ya ile münasebetlerin kesilmesini | istediler. Yalnız harp ilânını iste- meleri eksik kaldı. İngiliz gazete - lerinin esaslı tezi İngiliz mühen - dişlerinin suçlu olmalarına imkân görülmemesidir. Bir İngilizin ci - i nayet işlemiyeceği iddiası yalnız mantıka değil bizzat ingiliz mah - kemelerinin istatistiklerine de ay- kırıdır. İngiliz mühendisleri hükü- metimizle mukavelelerini imzalar- ken Sovyet Rusyada ecnebiler için hususi mahkemeler olmadığını bi- liyorlardı. Tahkikat makamların - ca suçlu görülecekler mahkemele - re verilir. Eğer mahkeme suçun yapıldığına kanaat etmezse maz- nunları serbest bırakmağa mec - burdur. Fakat, suç sabit olursa, Sovyet kanunlarına göre hüküm - lerini verirler, İngiliz Sovyet hükümetini korkutacağını zannediyorsa, Sovyet tarihini pek iyi bilmiyor demektir. Ticaret münasebetlerinin kesileceği teh - didi ciddi olamaz. Çünki | İngiliz ticaretinden bizim hiç istifademiz yoktur. Siyasi münasebetler evel - ce bir defa daha kesilmiştir. Ve | bundan ancak İngiltere zarar gör- müştüş ; Bu ; tehditlerin. | İngiltere sulhperve: üzerinde yaptığı te- sirleri de düşünmek lâzımdır. Av- rupanın ve bütün dünyanın bugün ne derece bir kararsızlık bulunduğunu herkes biliyor. Altı mühendisin tevkifi iki bü - yük devlet arasında ticaret ve si - İ yaset münasebetleri üzerinde ka - tiyen müessir olmamalıdır. Yunanistan Iki kısım oldu, karma karışıktır Yeni intihaba hazırlanır- ken hükümetin telâşı ATİNA, (Hususi) — Hükümet mahafiliyle sık; münasebatta bu - lunan Estia gazetesinin, yeni mec- lisin toplanması arefesinde neşret- tiği bir makale, siyasi mahafilde tia gazetesinde, hükümet meclis - te obstrüksiyona maruz kaldığı takdirde meclisi dağıtmak, yeni Hükümet yeni intihabatta, geniş intihap dairesi usulünü tatbik e - decektir. Hükümet âyan meclisin- de de muhalefete maruz kaldığı takdirde âyan meclisini de lağvet- mek niyetinde bulunduğunu sak « lamamaktadır. Cümhuriyetçi muhalefet fırka- ların efkârına tercüman olan gaze- teler, muhalefet fırkalarının hal - kın reyine müracaattan çekinme - diklerini, fakat yeni teklif edilen intihap usulünün âyan ve meb'u - san meclislerinden geçmesi lâzım geldiğini söylemekte ve bunun ak- sine her türlü hareketin kanunu esasiye karşı bir darbe teşkil ede- maleyh, diğer mu- leri yüzünden çıkan mesele! matbuatı | içinde | derin bir tesir uyandırmıştır. Es -| intihabat yaptırmak niyetindedir. ! > Nuriye H. niçin intihar etmek istedi ? Tabancayı kalbinin üstüne sıktı, fakat buna rağmen ölmedi İzmirde çıkan “Hi sinin 26 Mart tarihli sayısı aynen: Evelki akşam Karşıyakada Os- man zade Reşadiye sokağında genç bir kadın intihara teşebbüs etmiş ve ağır yaralı olarak hasta - haneye kaldırılmıştır. Bu kadın; tahmil tahliye şirke ti sabık şeflerinden ve elyevm ko- misyoncu Suat Beyin metresi bu - lunuyordu. İsmi Nuriye Hanımdır. 22 yaşlarında sarışın, beyaz ve İz- mirin bazı gazinolarında, geçen sene de Karşıyaka Osman Bey ga“ zinosunda muganniyelikle çalış - mıştır. Vaktile başından bir cerh hâdisesi de geçmiştir, hattâ yüzür den yaralanmıştır. Suat Bey; metresi Nuriye Hanı mın bazı fazla kıskançlıklarmdan içkiye olan fazla inhimak ve sai - resinden sıkılarak kendisine hissi- yatını söylemiş ve artık ayrılmak, ayrı yaşamak kararını verdiğini- kat'i bir lisanla ifade etmiştir. Nu- riye Hanım ise; Suat Beyden ay - rılmağı bir türlü havsalasına al - dıramamış, Suat Beyin efradı ai - lesine bile; bu takdirde intihar e - deceğini ima etmiştir. Cuma günü akşam saat 18 su - larında eve gelen Suat Beyle Nu - riye Hanım arasında ayrılmak key fiyeti kısaca mevzuu o bahsolmuş ve müteakiben Suat Bey evin alt katına inmiştir. Bir kaç dakika sonra yukarıdan, Nuriye Hanımın bulunduğu daireden bir tabanca Almanyada Breslav o şehrinde son günlerde bir dere içinde bir çocuk cesedi bulunmuştur. Tahkikat neticesinde, bu çocu- ğun, evvelce Rayhiştagda komü - nist meb'us olarak bulunan Ri - şard Şultsun olduğu anlaşılmıştır Çocuk, bir müddet evvel orta - dan kaybolmuş, babası, soranlara, oğlunu Sovyet Rusyaya gönderdi- İ ğini söylemiş, bu sözden hiç kim se şüpheye düşmemiştir. Çocuğun cesedinin son günler İde Almanyada bulunması üzeri - ne, evvelce onu Rusyaya gönder İdiğini söyliyen babasından şüphe edilmiş, babanın, oğlunu öldürdü- ğü neticesine varılmıştır. Sabık meb'us, cinayet iddiası - nı reddetmekte, “Ben, evvelce de ne uğrıyacağını ilâve etmektedir. Umumiyetle siyasi vaziyet pek ka- rıştktır. Memleket iki kısma ay - rılmıştır. Aralarmdaki fikir ihtilâ- fı, doldurulmaz bir ucurum teşkil eder. garezler dineceği yerde şid- detleniyor. Mebusan meclisinin bugünkü içtimamda M. Venizelos aleyhin- de bir takım nümayişler yapılma - sı ihtimali vardır. Esasen harpte ölenlerin ruhlarının istirahatı için Selânikte ve Atinada yapılan ru * Almanyada sabık bir Komünist aleyhinde. i Çocuğunu öldürmek iddiasile takibat 4 idiliyor. Suat Bey, korkunç, bir ihtimali hatırliyarak süratle yukarıya fırlayıp odaya girince, Nuriye Hanımı karyola üzerinde ve kalbinin üzerinde kan akmak - ta olduğu halde görüyor. 4 ! — Ne yaptınız? diyor beni fe - lâkete mi sürükliyorsunuz, İtidaline hâki molan Nuriye Has nım? l — Ölüyorum, senden ayrılmıyo- rum. Sana son bir nasihatim var; Benim ve benim gibi kadınlarla bar kadınlarile temas etme, bizden kimseye bayır yoktur. Cevabmı veriyor. Suat Bey va» ziyetin vehametini görüyor. Çünki Nuriye Hanımın kalbinin üzerin » den kanlar akmaktadır. Kurşun kalbinin üstünden geçmiş hattâ bir kaç milimetre farkla sol memenin kaba etlerini delmiş, koltuk altın- dan çıkmıştır. Yani ölmek tehli - j kesi; büyük bir tesadüfle atlatıl « mıştır, Suat Bey, bu vaziyetten müle - ! essir oluyor ve Nuriye Hanımın vefatı takdirinde kendisine me - suliyet tevcih edilebileceğini de hatırlıyor, karakola, doktora koşu- or.. Nihayet; Nuriye Hanım İz « j mir Memleket hastahanesine ei dırılıyor ve akli melekelerine sa « | hip bir vaziyette; teessüründen ins tiha. ı teşebbüs ettiğini söylüyor. | Nuriye Hanım, tehlikeyi atlat » . mıştır ve dün Alsancakta Sadık Beyin sıhhat yurdunda tedavi al - tına alınmıştır. : (i a ' | ij söylediğim gibi oğlumu Rusyaya | | göndermiştim. Rusyaya gitmek ü- zere Dittersbah'dan © ayrıldıktan sonra, yolda öldürülmüş olacak | Onun Breslavda bir (o cinayete kurban gittiğinden haberim yoktu. | Rusyaya vardı, sanıyordum. Oras ya vardığına dair haber almadım. Ancak gene böyle bir şey kat'iy « yen aklıma gelmemişti. Küçük oğ» lumun ne maksatla öldürüldüğü * nü bilmiyorum. ğ Benim bu cinayetin faili oldu- gum iddiasma gelince, tamamile estssızdır. Çocuğumu ne sebeple öldürmüş olabilirim? Bu, yanlış | bir zandır.,, demektedir. 4 Diğer taraftan, polisçe aleyhin- de bazı deliller elde edildiği kay. 3 dolunmaktadır. Ni i 7 İl Si “EUSEPAAAEEASANEEAEEESEEENESEEEEAEEREEAN EAA AAA! yişler bu hususta bir ihtar teşkil eder. Başvekil M. Çaldaris, bu ih- timali nazarı dikkate aldığı cihet- le, polis müdürüne meclis dışımda ve hariçte hiç bir toplantıya müsa- | | ade edilmemesi için sıkı emirler | vermiştir. ATİNA, 27 (Hususi) — Çalda- ris kabinesi gayri meşru bir suret te âyan meclisini feshetmeğe ve meb'usan meclisini dağılmağa te- şebbüs et*!”i takdirde reisicümhur | hiç bir mes "uliyet kabul pe hakkı