29 Mart 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

29 Mart 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

is en er VENA E18 S0 MAMAMAMAMN NUN 00 BATAN ANAN az Memleket Haberleri İnanmam VARMI fi (Türkiye ile Bulga- Adanada toprak bayramına İştirak eden mektepliler i yede, aralarında bugünkü ! meseleye gelince; ADANA (VAKIT) — Toprak Gelenlere, mektebin yoğur - bayramı şehrimizde hararetli bir | dundan nefis ayran ikram edildi. mesele EEE ELA (Birinci sayıfadın devam) İsesinde tahsil etmiş bulunduğum için Türk terbiyesi aldım. Türki - Türk ricali de bulunan, dost ve arkadaş- lar bulacağım. Bu cihetten bahti - yarım. Bunun için vazifem çok ko- laylaşmı let arasında halle - dilmemiş meseleler var mıdır? “— Benim Ankaradaki vazi - fem, Başvekil M. Muşanofuu An - karayı ziyaretile başlıyan işi ta - mamlamak olacaktır. M. Muşanofun Türk hükümet adamlarile arasında iki mühim madde var ;| dır: 1 — İki millet arasmdaki ticari münasebetlerin azami (derecede inkişafına çalışmak. Siyasi münasebat tahakkuk o - lunan dostluk müahedesile zim ve tespit edilmiştir. buda ticaret müahedesile tanzim edilmiş ise de gümrük usullerindeki son değişik likler dolayısile veni bir ticaret tan -| İkinci | İristan arasında iki ! danada toprak bay ramı nasıl kutlulandı ? görüştüğü meseleler | | | | ANKARA,28 (A. A.) rif Vekâletince tertip edilen sey- yar terbiye sergisi Nisanın on be- şinci günü Ankaradan hareket e- decek ve Kayseri, Sıvas üzerinden Samsuna gidecektir. Bu sergile güdülen gaye mual- limleri, bilhassa ilk mektep mual- limlerini muhtelif okutma ve ye- İ tiştirme mevzuları ve yeni terbiye hareketleri hakkında (aydınlat mak ve halk terbiyesine olmaktır. Bu hususta sergide bulunduru- lacak ders vasıtalarmdan muhte- ! lif mektepler talebesinin mahsullerinden, projeksiyon ve sinemadan istifade edilecektir. Sergi ile beraber gidecek müfettiş ve muallimler tarafından yol üze- | rindeki istasyonlarda toplanacak wuallimler için nümune ve konferanslar tertip edilecek, mesai | dersleri Man- | faydalı | 279 Mart1933 Seyyar terbiye sergisi Ankaradan kalkacak ve her istasyonda durarak Samsuna kadar gidecek müfredat proğramlarında vekâle- tin tesbit ettiği gayelere uygun tedris için umumi misallerle irşat- larda bulunulacaktır. Bir kısım malzeme bu gayeye / göre hazırlanmış ve seçilmiştir. Projeksiyon ve sinema filmleri ve Cümhuriyetin muhtelif sahalarda- İki faaliyetlerini mukayeseli şekil- lerle gösteren levhalar, muallim- lere olduğu kadar halka da fayda- li olacak surette tertip edilmiştir. Seyahate, Maarif Vekâleti, Sıh- hat müfettişliği de iştirak etmek- tedir. o Müfettişe, omuallimlerle sıhhi mevzular üzerinde hasbu- haller yapacak, ve yol üzerindeki mekteplerin muallimlerini muays- ne edecektir. Sergi ara istasyonlarında bir ikişer gün, büyük istasyonlarda da birer hafta kalacaktır. VAKIT'ın Hususi Telgrafları © surette kutlulandı. Bir gün evvel * yağan fazla yağmurlardan bayra- © © mun neş'esiz geçeceğini zanneden- ler aldandılar, Temiz bir binlerce halkı demir köprüden bir © âz uzakta olan ziraat mektebinde © toplamıştı. İlk tedrisat mektepleri W talebösi de oraya gelmişlerdi. Ço- W cuklar kendi aralarında neş'eli © eğlencelerle hoş vakit geçirdiler. Saat on dörtte veli Muhtar Bey, liva kumandanı Salih Paşa ve vi: © lâyet erkânı da geldiler. Çifçile yimiz daha evvel kendi günleri kutlulamağa gelecekleri karşıla - © mağa koşmuşlardı. Çok kalabalık W lemiyordu. Mektep müdürü Fazil Bey, top- hava | i 3 i | fabrika yerine vardı. olduğundan intizam da temin edi- | Pamuk istasyonu, haşarat lâbora- tuarı, müzesi, atöliyesi, sütçü- | lük daireleri gezildi. Cirit oynandı. Gelenler meni - nun olarak döndüler. * | Eskişehir şeker fabrika- sının tren yolu ESKİŞEHİR (VAKIT) — Es- | keşehir istasyonundan Şeker fab- rikası inşaat yerine kadar uzalıl - makta olan tiren hattı tamamen | bitti. İlk tren 253.933 akşamı » Fabrikanın haricten getirilen eşyaları bundan böyle trenle in - şaat yerine taşınacaktır. Fabrikanın inşaatında çalışmak üzere Kayseriden de bir çok ame- çarelerden biri de iki muahedesi aktine zaruret (hasıl olmuştur. Vazifelerimden biri de budur. İki tarafta muhtelit ticaret oda- ları açılması işile iki memlekette mevcut dostluk cemiyetleri çalış- maktadırlar. Bu cemiyetlerin ça- lışmalarından neticeler bekliyoruz. Fikrimce, Türk — Bulgar ya - kınlığının inkişafını temin edecek | memlekette | teşkili Tetkik seyahatleri! İMaarif ve iktisat vekilleri| seyahate çıkıyorlar | ANKARA, 28 (Hususi) İktısat vekili Celâl Bey yeni bir iktisadi tetkik seyahatine çıkmağa karar vermiştir. Bu seyahatin bay- İ ramda yapılması ve evvelâ Kırşe - | hire gidilmesi muhtemeldir. Maarif vekilinin seyahati İ ANKARA 28 (Husi) Maaslf Vekili Galip Reşit Bey şehir köy mekteplerini esaslı bir surette tetkik ve teftiş için bir seyahate hazırlanmıştır. Reşit Galip Bey seyahatine Cuma günü başlıyacak | ve evvelâ Etimes'uda gidecek, son- | büyük mubhtelit ticaret odaları dir.,, ve daki dost- vt emlâk «<i hakkında hükümet aras luk muahedesine protokolunun tat fikriniz nedir? — Emlak meselesi hakkında — ti 1 | ko Ş ) kışlıyordu. rak bayramı hakkında çok kuvvet- le Eskişehire geldi. İi bir nutuk söyledi ve alkışlandı. | Sinop Valisi Sinop valisi Aptülhak Beye, zi- | raat ve baytarlık işlerine gösterdi- ği candan alâkadan dolayı Ziraat vekâletince ikinci defa teşekkür - name gönderilmiştir. Silâhları bırakma konfe- ransı 25 Nisana bırakıldı Cenevre, 28 (AA) A.)—Silâhları börek konferansı 25 Nisana tehir edilmiştir. Konferans, bundan son- raki müzakerelerde Ingiliz plânını esas ittihaz et- meği ittifakla kabul etmiştir. CENEVRE, 28 (A. A.) — Si. lâh bırakımı konferansı umumi komisyonunda Alman murahhas: M. Nadolny, İngiliz projesinin silâh bırakımı mukavelesi İyi ve uygun bir temel söylemiş ve demiştir ki: Mektep talebeleri geçit retmi yaptılar, Damızlık aygırlar, boğa lar, ziraat makine ve traktörleri geçerken bütün halk heyecanla al- itiraz olunmıyor. Almanya bir geçiş devresini kabul etmiye ha- zırdır. Ancak Almanyanın emni- yeti ve milli nefsi bu değişik- izzeti için | devre için projede bazı olduğunu | İikleri zaruri kılmaktadır. Birinci silâh bırakımı mukave- lesi keyfiyetce farklara bir niha - yet vermelidir. — Umumi silâh bırakımı siste- minde Almanya müsavi haklara sahip olmalıdır. Almanya ile di Fransız noktai nazarı CENEVRE, 28 (A. A.) — M.| Massigli (Fransa), dün öğleden sonra silâhları bırakma konfe ransı umumi komisyonunda İngi - liz plânına dair bazı mülalealar - İngiliz projesinden ve M. Mak-| da bulunmuştur. * Bununla bera - donaldın beyanatından anlaşılı | ber mumaileyh, bu plânı büyük yor ki, Almanyanın bu haklarına ! bir alâka ve teveccühle tetkik et - ger devletler arasındaki silâh nis- peti de Almanyanm emniyet hak- kr, coğrafya ve hususi vazi-| yetleri göz önünde tutularak ve başka devletler arasında © olduğu gibi tespit edilmelidir. iki hükümet arasında notalar ve - rilmiş, müzakereler cereyan et- miştir, Fakat ben bu (meseleyi henüz lâyikile tetkik oetmediğim için bir şey söyliyecek (o vaziyette değilim, Bence açık olan nokta, Türk ve Bulgar milletleri arasında onların karşılıklı dostluklarma engel ola- cak hiç bir mesele kalmaması lü zumudur. Bu sahadaki bütün engeller te- mizlenmelidir. mekte bulunan Fransa hükümeti » nin henüz tetkiklerini ikmal et memiş olduğunu söylemiştir. tarafından kararların olduğu Fransa, konferans evvelce almmış olan hesaba katılması zaruri mütaleasındadır. Mumaileyh, İngiliz plânında bazı boşluklar bulunmasına tees - süf etmiştir. Bu boşluklar bilhas - sa şu noktalara mütealliktir: — Askeri bütçelerin tahdidi ve silâhların imal ye ticaretinin kont rolü, Mumaileyh, İngiliz o plânında bazı tashihler yapılabileceği mü - taleasında bulunmuş ve teknik komisyonların çalışması lâzım ge- leceğini söylemiştir. M. Nadolny, İngiliz teşebbü İsünün yeni bir safha açmakta ol - duğunu beyan etmiştir. Mumaileyh, mevcut emniyet - lerin kâfi olduğunu ve binnetice Almanyanın silâhların toptan ve! ra Ankara köylerini ve mekteple - rini gezecektir. Yerleri değiştirilen kaymakamlar ANKARA, 23 (Hususi) Silvan kaymakamı Hâsım Bey Kı- ziltepe kaymakamlığına, Foça kaymakamı Gafur Bey Tire kay - makamlığına, Havran kaymakamı Mustafa Bey Cala kaymakamlığı» | na tayin edildiler. Antakya ve isken- derun mandası | meselesi ELLE (Baş tarafı birinci sayıfada) ibarettir, dikkate | bir siyaset balonundan Diğer taraftan nazari alınacak bir cihet şudur: İngiltere başvekili Makdonnld | Avrupada bir (dörtler) ittifakını | temin edecek bazı esaslar düşün - müş, Musolini ile bu esaslar üze - rinde anlaşmış, bunları Fransa hü | kümetine bildirmiştir.Ancak Fran. sa hükümeti bu tekliflere karşı kat'i hiç bir şey söylememiştir. (Tetkik edeyim. Sonra cevap ve - reyim) demiştir. Şu halde (Antak- ya ve İskenderun) mıntakasma ait manda meselesinin Fransa tara - fından ileriye sürülmüş olması ih- timali çok zaiftir. Olsa olsa diğer alâkadarların bu hususta bir kom- hemen azaltılmasını kali surette | binezon aramış olduklarına bük- j molunmak lâzım gelir. istemekte olduğunu söylemiştir. Mektep kitapları 350 bin liralık sermaye encümende kabul edildi ANKARA, 28 (Hususi) Bugün toplanan bütçe encümeni mektep kitapları basılması için maarif vekâletine verilecek müte- davil sermaye sakkındaki lâyiha- yı müzakere etti ve lâyihayı ma- i liye vekâletinin 350 bin lira kredi acması suretinde kabul etti, Mühim kararlar Sınai müesse selerin maki- neleri kontenjan harici ANKARA, 28 (Hususi) — İktısat vekâletinin sınai kurtuluş yolu üzerinde mühim tasavvurları vardır. Bu yolda tam bir surette yürümek icin vekiller heyeti de mühim bir karar vermiştir. Mem- leketimizin bir çok yerlerinde ku- rulacak ve kurulmuş olan sınai müesseseler icin hariçten getirile- cek olan tesisat malzemesi, maki- peler, ve yenileme parçaları kon - tenjan harici bırakılmıştır. Başvekilin ziyafeti ANKARA, 28 (Hususi) — | Başvekil İsmet Paşa Hz., bu ak- şam Arkarada bulunan ecnebi el- çiler şerefine bir suare verdi. Resmi ıstılahlar ANKARA, 28 (Hususi) — Devlet dairelerinde kullanılan res- mi ıstılahların Türkee karşılıkları nı bulma işile uğraşan komisyon i bugün de toplandı. Yeni mektepler açılacak ANKARA, 28 (Hususi) — Maarif Vekâleti bu yıl memleke- tin muhtelif yerlerinde yeniden 8 orta mektep açılmasına karar ver- miştir. Eski bir eser bulundu ANKARA, 28 (Hususi) — Aydından gelen haberlere göre orada bir evde eski bir lâhit bu lunmuştur. Eski ve kıymetli olan bu lâhit müzeye nakledilecektir. Meclisin tatili ANKARA, 28 (Hususi) B.M, M, Cumartesi günü bayram tatili yapacaktır,