5 Haziran 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

5 Haziran 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 8

—s- .AKIT S5 Haziran 1933 5) Yeni sistem bir tayyare Halihazırda mevcut tayyarele » | ileri harekete geçmektedir. rin en büyük kusurları iniş ve kal- kışlası için büyük meydanlara ih- tiyaç göstermeleridir. Bilhassa bü yük şehirlerde bu meydanların e - peyos uzakta olmaları yüzünden Kanatsız tayyareler uçulacak mesafeye lüzum olan za- Bundan birkaç sene evvel İs «| mandan fazla diğer vesaiti nakli-| panyol mühendislerinden Juan de| ye de vakit kaybetmek mecburi -| la Cierva tarafımdan ibtira edilen yeti olmasıdır. İki sene evvelisine | ve ismine Otojir denilen döner ka- kadar büyük ve kabiliyetli deniz| patlı tayyare ilk defa uçtuğu va - ve kara tayyareleri inşa eden dok) tor Rorbah, bir senedenberi yeni bir tayyare tipi için çalışmaktadır. | Havacılık âlemi bu yeni bulu | şun kat'i neticelerine sabırsızlıkla intizar eylemektedir. kit görenleri hayret içinde bırak - mıştı. Muhleri bu sefer tayyaresi- ni tadil ederek daha mükemmel “Bu tayyarenin plânları ikmal © |bir şekle ifrağ etmiştir. Bu muad- dilmiş ve modeli de inşa edilerek del tipte kanat yoktur. Ufki dö - berayı tasdik (Alman hava tecrü- be dairesine) tevdi edilerek kusur suz bulunmuş ve inşaata bile mü - saade edilmiştir. inen üstündeki kanatların meyillet trilmesi sayesinde tayyare sağa, i sola, yukarıya, aşağıya doğru uçur rulur. Sürati saatte 160 kilometre- Yeni tayyare (eski vapurlarda dez talad olduğu gibi) yandan çarklıdır. Çarkları döndüren şaft çelikten ma mul olup sağ ve sol çarklar müs - takillen hareket etmekte ve en mu | na hacet yoktur. Tayyare beş met- kavim çelikten © yapılmaktadır. re kadar rule yaptıktan sonra ha- Çarkları ayrı ayrı iki motör hare- | valanır. İnişte de hemen rule yap- Ket ettirmekte ve motörler gövde madan güzelce yere iner. Ameri - içinde olduğu için vapurlarda ol -| kada pek çok rağbet bulan Oto - duğu gibi makinistlerin daimi kon | jir tayyarelerinden bu defa İngil - trolü altında çalışmaktadır. İtere hava nezareti 4 — 5 kişilik büyük bir tayyare sipariş etmiştir. Beynelmilel hava federasyonunun 1932 senesine mahsus büyük altın Bu tayyare daracık bir yerden kalkabilir ve iniş için de meyda - Yeni icadın en mühim ciheti şakuli kalkış ve inişlerdir. Bunun işin kırk metrelik bir yer kâfidir. Tayyare istediği kadar şakulen ha | madalyası bu ihtiramdan dolayı vaya yükselmekte ve ondan sonra | İspanyol mühendisine verilmişti. "ENNE NEEİEEEEEEEEEEEEEAMANEKEE KANAMA EEEEEAE EEE EEEAEEEEEEEENEMENEREA KEKE» Dörtler | Rusya - Polonya arasında mukavele! Misak hararetli müzakere- Moskova, 4 (A.A.) — Tasa- lere mevzu teşkil ediyor ere. K istanm Moskova sefiri M. PARIS, 4 (A.A.) — Le Journal Krestinski ile M. Lukasevicz, hbu- yakıyor: Dörtler misakı hararetli müza- dut ihtilâflarına ait yeni sureli tes- viye mukavelesini dün imzalamış- kerelere mevzu teşkil etmekte ber- devamdır. Bülün müşkülât, Al -| lardır. Bu yeni mukavele meriyette bu- manların silâhları bırakma ve hu- | lanan 1925 mukavelesinin yerine kuk müsavatina müteallik olan ü- | kaim olacaktır. çüncü maddenin Romada tanzim edilmiş olduğu şekildeki metnin - Assomption, 4 (A.A.) — Para- guay tayyarelerinni Plata — Nol- den çıkarmak iddiasında bulun - dukları manadan ileri gelmekte - los yolu üzerinde Bolivya kafilele- rini bombardıman ettiği bildirili - dir. İngilizler, bütün buişleri hal- letmek için bu maddenin ortadan yor. Herrera mmtakasında kuv- vetlerimiz düşmenla çarpışmış ve kaldırılmasını teklif etmişlerdi. | mağlup ederek mühim mevzileri Üün bu hususa ait müzakerelerin ... hir çok. be ilmen, esir. ek > iticelenmek üzereolduğu bu mi- e saka yarinki pazartesi günü sah çekilmesi muhtemel bulunduğu neşriyatı temi edilmekte idi. MOSKOVA, 4 (A.A.) — Odesa PARIS, 4 (A.A.) — Havas a-| radyosu 5 haziranda Moskova kon jansı bildiriyor; servatuvarmdan Sovyet 'bestekâr- | Matin gazetesi M. Daladier'nin | larının şark musikisi sahasında vü dik dörtler misakı hakkında ğe cude getirmiş oldukları eserlere niden hiç kimse ile mülâkatta bu- | tahsis edilmiş olan konserini neş- | lumamış olduğunu ve evvelki va- | redecektir. | ziyetini tamamen muhafaza et - mekte bulunduğunu yazmaktadır. Bu sebeple mumaileyh, üçüncü maddeyi Romada tanzim edilmiş | olduğu şekilde kabul etmekten im | Ura edecektir. Odesa radyosunun Göz Hekimi Dr. S. Şükrü Birinci Sınıf Mutehassis Babıdli) Ankara caddesi No. 60) Askeri Fabrikalar ilânla Askeri Fabrikalar Umum Mü - dürlüğünden: Kırık kalede istihdam edilmek ve 126 lira ücret verilmek üzere | bir göz mütehassısı tabibe ihtiyaç vardır. İstiyenler vesikalarile bir- | likte Umum Müdürlük Sıhhiye şu- besine müracaatları, | (4776) ( (2451)! Bu maddenin yeni metni hu - | kul müsavatmı Almanyanın eski müttefiklerine teşmil etmeği istih- daf eylemekte ve bu suretle Fran- | sanm Lehistana ve küçük itilâfa vermiş olduğu bütün teminatı tah- rip etmektedir. Jannolunduğuna göre üçüncü madde Almanyanın teşviki üzerine Roma hükümeti ta- rafından bu yolda ve Fransa ta - rafmdan kabul edilemiyecek bir sekilde tadil edilmiştir, hususta İspanya, İ ip r A EA Silâhları Bırakma Konferansında Soviyet murahhası teklifimize muzaherette bulundu ve bir nutuk söyledi CENEVRE, 4 A. A.) — Havas ajansı muhabirinden: Silâhları bırakma konferansın- murahhasası, milli müdafaa masraf komisyonu tarafından verilen reye istinat e- da Fransız heyeti derek, konferans, askeri masraf - ları toptan tahdit edilmesi için İ İngiliz projesinin tadil edilmesini istiyen maddeler tevdi etmiştir. Fransa pek yakmda hususi si - ilâh ve mühimmat imalâtının kal dırılması ve beynelmilelleştirilme- si için tadilât da istiyecektir. Bu Polonya, Dani- marka Türkiye ve Meksika da Fransayla ayni .fikirdedirler. v $ ş MOSKOVA, 4 (A.A) — Tas ajansı bildiryor: | İngiliz projesinin kiraatinde Dt: Litvinof söz alarak, Lozan muahe desinin Boğazlara müteallik ahkâ mının kaldırılması hakkında Türk heyeti murahhasasmın yaptığı tek | life müzaharet ettiğini söyledikten sonra, Sovyet heyeti murahhahası nın mürakabenin kat'i lüzumunu | öteden beri müdafaa eden evvelki beyanatını hatırlatmış ve demiştir. ki: İ “Sovyet heyeti murahhasası hat | tâ daha geniş bir mürakabe tat - | bikine bile itiraz etmiyecektir. Sov | yet murahhahasının istediği ancak bu mürakabenin kat'i ve adil olma: sıdır, Bunun içindir ki, Sovyet he- yeti murahhahası daimi mürakabe komisyonunun teşekkül tarzına bu susi bir ehemmiyet vermektedir. Bu komisyonun bir takım siyasi tertiplere alet olmaması ve silâh bırakımı ve mürakabe maksatla - rma hakikiyle hizmet etmesi lâ - zımdır. Bu gerek umumi noktai nazar - dan gerek bir çok devletler tara -| fmdan hakkında hüsumet beslenen ve bususi bir beynelmilel vaziyeti olan Sovyet Rusyanın menafii nok tai nazarından zaruridir. M. Litvinof bu bapta İngilizce | Aeroplane mecmuasının bir maka lesini zikretmiştir. Bu makalede Sovyet Rusya ile olan ihtilâfı hal için İngiliz hükümetine Cronstadt ve Leningradı tahrip için Baltık de nizine ve Odesa ile Harkofu tahrip için de Karadenize tayyare gemi - leri göndermesi tavsiye edilmekte- ! dir. Bu suretle hava ve topçu kuv- vetleri canlı hedeflere karşı hare- ket edebileceklerdir. M. Litvinof sözüne devamla de- miştir ki: “Bu makalenin sahibi ile İngiliz hükümeti arasmda ne gi bi bir münasebet olduğu belli de - ğildir, fakat böyle bir adamın bey | nelmilel mürakabe komisyonuna gönderilmesi ihtimali farzolunur - sa bu adamım Sovyet Rusya hak - kımdaki zihniyetinden ne derece bi taraflık ve adalet beklenebileceği tezahür eder.,, M. Litvinof müteakiben Sovyet Rusyanın bilhassa milletler cemi « yetinin rolü hakkında bir takım ta dil tekliflerinde bulunacağmı söy- ledikten sonra mukavelenin istis - naları kısmına geçerek Sovyet he- yeti murahhasasının hattâ harp.ha linde bile sila Bırakımına ait bü-| tün tedbirlerin tatbikine itiraz et- miyeceğini kaydetmiş ve demiştir ki; Ucuzluk... Temizlik.. Sür'at VAKIT YURD KİTAP KISMI ÇALIŞMIYA BAŞLADI Basılacak Kitaplarınızı .. Yapılacak Cetvel işlerinizi .. Makbuzlarınızı.. Defterlerinizi.. Baskıya Ait Her işinizi .. VAKIT YURDU Her Yerden Çok Ucuz Yapa' istediğiniz yerden fiyat alabilirsiniZ" Vakıt Yurdunun Fiyatı Heryerden Ucuz ola “Ancak diğer heyeti ural”. larin Sovyet heyeti murah bu kadar ileri takibedceğin? * değilim. Ben zannediyorum! ki di kın ve uzak komşularının veb altında bulunduğu telâkkisini lemiyen tek hir devlet yo konferansın bütün güçlükler! telif devletlerin biribirinden ye masından ileri gelmektedir: yi bütün devletler tehdit edildik ğ kanaatinde bulundukları be” siyle mukaveleye riayet 90 pi rek silâhlarını artırabilir gelir” kat'iyen kabul edilemez bir heel yet ihdas edecektir. Sovyet gö murahhasası bütün bu kedi i ya hiç olmazsa kat'iyyen caiz olmıyan ahkâmın kal sında şiddetle israr eder. ... PARIS, 4 (A. A) — Ter zetesi Cenevre konferansınd İ cut faal vaziyet hakkında önü! Ji deki hafta içinde Fransız, 199, ve Amerikan devlet adamlâ” , rasında Pariste yağlamak. malardan bahseden baş Y # bu görüşmelerin o ehemmiy* faydasma dikkati çekmekteii” Tan, bu yazısında diyor bi z “Umumi tarzda düşü si lursa teşkilâta raptedilecek gi yet işine doğrudan doğruy” öU dolayısile ilişiği olan mesele! gö hiçbiri filen halledilmiş değ” Halbuki emniyet ve selâ susunda kat'i surette tesirli teminat önceden elde imei milletleri silâhlarından imkân bulunamaz.,,