19 Temmuz 1933 Tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

19 Temmuz 1933 tarihli Vakit Gazetesi Sayfa 6

—6— VAKIT 19 Temmuz 1933 fi r Eyl yy yl A yy yy gg yg : Memleket Haberleri yy yy gg Karga ve topaç! Urla Akdenizin güzel ve| Bir sabık mebus çalışkan kasabasıdır... Mektep, yol, ticaret, sıhhat su ve intihap işleri da Vakıt okuyucularına Urlayı ta- nıtmak istiyorum. Urla, Akdeniz kıyısında İzmirin şirin bir kazası- dır. Düzgün bir şose ile İzmire bağlıdır. Hemen her saat Urla — İzmir arasında muntazam seferler yapan otobüsler, kamyonlar bu- Tunduğu gibi haftada iki defa da liman ve körfez şirketinin vapur - ları işlemektedir. Vapur, hem pahalı ve hem de üş saatte ulaştığı için rağbet gör - msmekte, bunun karşımda kara voaiti her zaman iş bulmaktadır. Bu sahil şehrinin çarşısında otobüsümüz durduğu vakit durak yeri birden bire kalabalıklaştı. Tren ve vapur gelişlerini andıran bir manzara hasıl oldu. Otel çırak- ları: (Otel var!) hamallar (Taşı - rız!) diye bğırıyorlar, yolcuların bir kısmı da istikbalcilerile kucak- Taşıyorlardı. Kalabalıktan kendimi kurtar- dıktan sonra karşıda gördüğüm güzel bir parkta biraz oturup yor- gunluğu gidermek istedim. Parka girince büyük şehirlerin yoksullu- ğunu unuttum. Çünkü; şehire hâ- kim bir mevkide olan bu bahçeden Urlayı daha iyi görebiliyordum. Urla Yunanlılar tarafından yakıl- mıştı. Bugün yeni binalar buranın umranma en birinci şahit... Güzel ve munzatam bir bahçenin türlü çiçekleri arasmda yükselen hurma ağaçlarınm gölgesinde bi- raz oturdum. Sonra kaymakam Beyle konuşmak ve memleket hak- kında daha yakından malümat nağına gittim, Kaymakam, Nazım Bey isminde bir genç idare ada- ınr... Beni nezaketle kabul etti, Urlanın ticari vaziyeti, idari işlerini konuştuk. Kaymakam Be- ye yazmıyacağımı söylediğim hak de yazıyorum. Gazetecilik vazife - sini yaptığım için kaymakam Be- yin beni mazur göreceğini umuyo- rum, Urlada maarif Urlanın 21 köyü ve Glizman namnda bir nahiyesi vardır. Kas zanın nüfusu 15 bin olup bunun 7009 zu merkezde toplanmıştır. Merkez 2500 evdir, Şehirde üç ilk mektep, bu mek- teplerde 575 talebe bulunmakta” almak için karşıdaki hükümet ko- | Urla hükümet erkânı (s işaretli zat kaymakam Nazım B.) URLA, (Hususi) — Bu yazım- | lerinde de mektep mevcuttur. Fen- ni ve sıhhi vaziyette olmayan köy mektepleri mütemadiyen yenileşti- rilmektedir. İzmirin kıymetli valisi Kâzım Paşanın maarife verdiği ehemmi- yet ve bunun neticesi burada pek canlı olarak göze çarpmaktadır. Bugün; Urla köylerinde yapılan yeni mekteplerin sayısı mühim bir yeküna baliğ olmaktadır. Bu mek- teplerde bine yakın © talebe oku- yor. Ticari vaziyet Urlanın ticareti üzüm ve zey- tindir. Burada büyük müessesele - rin depoları, mağazaları var. Ü- zümler, buralarda işlenip Urla iskelesinden doğruca Avrupaya sevkolunmaktadır. Üzüm istihsalâ- tı senede 40 — 50 bin çuvalı bul - maktadır. Zeytin. memleketin yegâne ira - dı olduğu halde büyük bir fabri - kanın bulunmaması (o bu san'atin burada terakki ve inkişafa mazhar olmadığını göstermektedir. Maa - mafih; Urlalılar çok çalışıyorlar - Yakında her techizat mükemmel bir fabrikanın yükseleceğine şüp - he yoktur. Yol faaliyeti Urlanın sahilden çok güzel bir yolu olduğu halde bu sene, Badem li, Güvence, Çamtepe, Efençuku - rundan geçmek üzere Cumaovosı- na da bir yol açılmış ve bu suretle İzmire ikinci bir yolla dahabağlan mıştır. Bu yolun çok büyük kıyme- ti vardır, En mühim ve en nazik zamanlarda bile Urlada münaka * le inkıtaa uğramıyacaktır. Sıhhat işleri Şehirde bir dispanser mevcut i- ken meclisi umuminin (tahsisat koymaması yüzünden burası ka - panmıştır, Şimdi Urlada bir hastahane de yoktur. Halbuki; memeleketin bu * na şiddetle ihtiyacı vardır. Mecli - si umuminin en ufak bir himmeti memleketin sıhhi © vaziyetindeki tehlikenin önüne geçmiş olacaktır, Urla, vali Kâzım Paşanın bu hu -| sustaki yardımlarını bekliyor. Belediye işleri Belediye bütçesi: geçen sene 27 bin küsur lira olarak tanzim edil - miş ve bu senede ayni rakamlarla dır, Üç köyden maada diğer köy - İtevazün ettirilmiştir. Tahakkukat tevkif edildi Solo kaza merkezinde oturan sabık Muş meb'usu Muhittin Be - yin şakaveti tahrik ve eşkiyaya ya- taklık etmek cürmile tevkif edile- rek Muşa getirildiğini Son Posta yazıyor. Eesliagimii Üç kızı kaçıran adam Ceyhanın Kırmit nahiyesine tâ- bi Çatal köyünden (Gülşen oğlu Mustafa harmanda ot dövmekte | olan Nazire, Aliye, Fatma isminde 3 kızı kaçırmış, fakat nahiye mü- dürü Sakip Bey vak'ayi haber alır almaz takip müfrezeleri çıkararak kısa bir zamanda Gülşen oğlunu yakalatmış ve kızları kurtarmış- tır, Bigada orta mektep Bigada önümüzdeki ders yılı başından itibaren bir orta mektep açılmasına karar verilmiştir, Maarif Vekâleti, keyfiyeti ma - halline tebliğ etmiştir. üzerine yapılan bu bütçeyi kayma- kamlık hayali bularak tasdik et - memiş ve tahsilât üzerinde hesap - lıyarak bu miktarı 18 bin liraya in- dirmiştir, Tenzil edilen on bin lira yapıla- cak işlerde bir tesir yapmamış, en ziyade maaşlarda ve masrafta ken disini göstermiştir. Urla belediyesinde hemen her se. ne intihap tazelenmektedir. Bunun sebebi; ademi itimat göstererek ya reisi istifaya mecbur tutması ve yahut heyetin toplu bir halde isti- fa ederek belediye encümenini dü şürmesidir. Bu yüzden memleketin bir çok işleri görülememekte ve her baş: lanan iş heyetlerin değişmesiyle yüz üstü kalmaktadır. Kaymakam Nâzım Bey bu işin önüne geçmek için intihapla ya - kından alâkadar olmaktadır. Ya - kında intihap bitecektir. Şimdiden bir çok grupların fa: aliyeti görülüyor. o Neticesi tabii belli değil.. Her halde gelecek hey Jet çok kuvvetli olacak, bundan İ sonra da artık karışıkirk görülmi « yecektir. Elyevm belediye riyaseti kayma ! kamirkça tüccardan Sabit Bey uh tesine verilmirtir. Sabit Bey; ve - kâleten belediye işlerini tedvir et - mektedir. Su meselesi Bu sene genç kaymakamın him meti ile şehrin en büyük bir ek - sikliği giderilmektedir. Halihazır- | fena olduğundan iskelede bulunan emsalsiz su şehre (getirilecektir. Suyun tahlili yapılmış ve 10 bin liralık keşifnamesi mühendis Ziya Bey tarafından hazırlanmıştır. Boruların düşenmesine yakmda başlanacak ve bu iş bu yaz içinde tamamlanmış olacaktır. Bu suretle Urlalılar da mühim bir dertten kurtulmuş ve iyi bir suya kavuş » I muş bulunacaklardır. Şehrin kaldırımları da bu sene belediye bütçesine mevzu tahsisat- la ikmal ettirilecektir. Nâzım Bey gibi genç bir idareci Urlada bulun: | dukça bu şehrin daha bir çok var- | Irklar göstereceği şüphesizdir. Muammer Kemal de şehrin içme suyu kireçli ve çok | Ezineli Abidin ustanın iki mühim Ezine (Hususi) — Talie boyun eğmek, kanaatkâr ve derbeder ol- mak bir meziyetse Ezinenin, ma - rangoz Abidin ustası bu meziyet - lere fazlasile malik bir tiptir. Çok konuşur we konuşmaktan başka bir şeyden zevkalmaz bir adam - i dır. Sanatının ustası olduğu kadar tenbeldir. Bilhassa doğramacı - lkta güzel işler yapa bilen Abi- din ustanın elinden iş çıkartmak marifettir. Acele işleri kabul et - mez, dükkânında senelerce bek - liyen tamir olunacak sandalyeler konsollar bulunur, onun iki şeye ip tilâsı vardır : Biri karga beslemek diğeri çocuklara topaç yapmak . Ustamızın sönmez bir sevgisi vardır : Kargaları çok sever, sev - gisini her sene bir kaç karga besle- mekle isbat eder. Şimdi üç yavru kargası var. Onların bağırarak , Abidin ustanın omuzuna tüneye - rek her sabah ve akşam karın do- yurmaları görülmeğe değer bir manzaradır. Çocukları çok seven usta onla ! ra da güzel topaçlar yapar ve e - linde çok mühim işler'varkan to » | paç istiyen bir çocuk gelse der - hal işini bırakır ve onun isteğini yapar , Abidin usta eğlenceli işlerinden başka hiç bir şeyle uğraşmayı sev- mez, kendi evinin merdivenini bi le yapmamış, senelerce çoluk ço - cuk asma bir merdivenden işlemiş ler. Hasat ve harman mevsimi do - layısile köy yolları tamirat ve in * şaatına nihayet verilmiştir. Ezinede yol faaliyeti Ezine Bayramıç yolu bitmek ü- zeredir. Ezine, Ayvacık yolu mu - nakasaya konuldu. Bu iki mühim yol valimiz Süreyya Beyin büyk ve ölmez iki eseri olacaktır. iktisadi vaziyet Son günlerde yükselen zeytin yağı piyasası elinde stok yağ bulur | nanları sevindirdi. Asıl müstah - silin, köylünün elinde yağ kalma- İ dığından bu piyasa yüksekliğinin yağ istihsal mevsimine kadar uza- masını temenni eylemk lâzımdır. Arpa ve buğday fiyatları çok düşüktür. Bütün ümidini mahsule bağlıyan çiftçilerimiz kendilerini kurtaracak olan hükümetimizin a- Abidin usta kargaları” mektedirler. Hasadın henüz arkası mştır. Postalar Islanbula &f yakm ve yolları en iyi bir kazası oli nenin en mühim derdi posti dır. Haftada iki gün posta gitmektedir. Istanbuldan An dan bazen on günlük mektif nır, j Memleketin en uzak köşeler” gazetlerini ve mektuplarını dan çabuk alır. Mühim bir merkez olan * posta ve telgraf kadrosu çok dır. Ayda binlerce lira havale "i ye ve kabul edn, binlerce ” vepaket dağıtan kaza post de ne posta ve ne de koli m vardır. Bir müdür, iki mw memuru ve bir tevzi mem mürekkep dar bir kadro e şan postamızdan daha beklemek abesit. Çok çalışk*” dür ve muhabere memur teviz memuru geceli günd gi lışmaktadırlar, posta ve tel” düriyeti umumiyesinden diğer kazalarla ölçülmiye” günlerini çoğaltılmasını İk ', kadrosunun genişletilme menni eyleriz. cil tedbirlerini dört gözle bekle - Dikiş ve biçki Edirne, 18 (A.A.) — Halkevin- | de dikiş ve biçki sergisi açılmıştır. | Biçki ve dikiş yurdundan bu sene de 30 hanım mezun olmuştur. Ser- gi binlerce halk tarafından ziyaret edilmektedir. ani iğ Çankırıda havalar sıcak Çankırı, 18 (A.A.) — Sıtma mücadele heyeti Feslikân bataklı- ğınm kurutulmasına başladı. Gün- de 40—50 amele çalışıyor. Birin- ci kısım 25 günde bitecektir. Bu bataklıktan sonra ikinci kısma baş lanacaktır. Yeni yapılmakta olan Edirne, 18 (A.A.) — gündenberi Edirne ba$ k z yacak derecede şiddetli bi dalgası içindedir. Yağı” yaları takip eden bu mzik giler çek memnundu” mahsulünün bu sene go olacağı otahmin ediliy vii Koza deva” mahsulü de iyidir. raretli bir suretle dir. hükümet parkına Ankar?. maneti birçek sandal?” çk diye etmiştir. Hayaler gitmektedir.