19 Temmuz 1933 Tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

19 Temmuz 1933 tarihli Milliyet Gazetesi Sayfa 1

Hükümet muhtelif iktısat şartlarına göre memleketi yeni iktısat omıntakalarina Yirmi dört İtalyan tayya- resi cumartesi günü İtalyaya ayıracaktır. Sahip ve Başmuharriri: Siirt Meb'usu MAHMUT Hanı $ KURUŞTUR Del ” er meselesi “e . ye Türkiye i —— cihan iktısat ve maliye kon- dünyanın mali ve iktısadi dert ş*re ararken, şeker meselesile ei da Ünel etmedi, Ve van istihsal 5 ile $- Salpa ında bir muvazene temini- | tâli encümeni bu meseleye il di Konferans Reislik Diva- Yerdiği bir kararla © mali şimdilik müzakeresi tehir İp, İktisadi meselelerin de ancak ih müzakere edilebilecek. Fa- tea, #3İ ile istihlâk arasında mu. Mainin edecek olam tâli komis- Misine devam ediyor. Binsen- e er meselesi etrafındaki mü- i bugünkü istib- VA şer, İazladır. İnsanlar hem da- iç ker yiyorlar; çünkü iştira ka- kia şi Azalmıştır. — Hem de daha nal edebiledek vaziyettedir- , KÜ teknik kabiliyetleri art- lip Si leyh fazla şeker istib- yük şeker müstahsili memle- #İİ Ra Müşkül vaziyete koymuştur. # er müstahsillerinin yedisi, nl 81 tarihinde Brüksel'de top: kçihsali azaltmak için arala mukavele imzalamışlardır. me mukavelesi denilen bu ilâfma göre 1929 ve 1930 is i'zaesi zarfında dünya şeker is- ta 2000 ton iken 1932 ve bal senesi için — 24,206,000 rilmiştir. Yani mukavele ile yük şeker müstahsil istihsal e yat münhasır değildir. Buhran Sli enason istihsal düşmekte idi. e miktar da buna ilâve olursa, yedi şeker müstahsi- & ihsalâtmda © altı milyon altı Yedi binten bir tenezzül örülür, Diğer taraftan mü- ini imzalamıyan devletlerin şe- sali 3.500,000 ton va tar, vaziye şudur: Bir defa İstihlâki 3,117,000 nispetinde ir. Chadbourne mukavelesini a, den devletler 6,617,000 ton da- sal ediyorlar. Bu, 3,117,000 tarında şeker iatihlâlinin azal “main 350,000 ton miktarında ikkveleyi imzalamıyan devletle- ali artmasındamdandır dcürme mukavelesini | imzalı. m tler namına Küba, konferan teklifte bulundu: On sene va Yeni şeker fabrikaları inşa et- şeker fabrikalarının 3 | kabiliyetini arttırmamak. n veya tamamile munt- ON fabrikaları tekrar işletme: : 3 iş lülümetler tarafından şeker 8." yardım yapılmamak. ea 1935 tarihine kadar 46 konulan gümrük resminin inin 470 ni geçmemek. Mnaypr, ki Küba'nın teklifi, şe- ini şimdiye kadar inhisar akğilsrinde bulunduran devletle- diş, #tmek istiyor. Yeni fabrika Mevcut fabrikaların Hülâsa şeker istihlâl 'aziyetteyse, ayni halde bir nevi şeker istihsal imza ettirilmek isteniyor. tün alınan resim 9:70 ten faz- in muhafaza edilmesi tek mevcut gümrük ia silmesi mevzubahis değildir. U- NE ihtirazi ay ta şudur: Yeni 9 edilmiyeceği hakkındaki ka- yy fabrikalâra e rüci değildir. Misin adım atılmış ve taahhü- olan fabrikaların yapılma- | Sa emiyor. beraber, şeker ihracatçısı ol- a evletlerdom talep edilen bu feda- piğir olduğunu kabul etmek lâ- istihsal veya az istihlâk yü- ük şeker mü: olan 8 inci sene No. 2671. Hariciye vekili gitti Teimps gazetesi: “Türkiye er geç Avrupa çerçevesine girecekti,, diyor Evvelki gün şehrimize | gelmiş olan Hariciye Vekili Tevfik Rüş- tü B. dün akşamki trenle o Anka: raya gitmiştir. Tevfik Rüştü B. dün Tokatliyan otelinde Yunan sefiri M, Sakellaropulos, Bulgar sefiri M. Antonoff, İtalyan sefiri M. Lajocanunun ve Fransız Mas lahatgüzarı M. Barbier'nin | ziya- retlerini kabul etmiştir. Vekil B. sant dörtte Tokatliyan otelinden Dolmabahçe ( sarayma (giderek Gazi Hz. ne arzı tazimat ve veda etmiş ve oradan o Haydarpaşa'ya geçmiştir. Vekil B. Haydarpaşada bir çok zevat tarafından teşyi edil miş ve bir müfreze polis tarafın- dan selâmlanmıştır. Vekil B. dün bir muharririmize Avrupadaki | temaslarından çok memnun olduğunu söylemiş ve bu hususta Ankara'da o memleket ef- kârı umumiyesine | hitaben beya- natta bulunacağını ilâve etmiştir. Aldığımız habere göre Tevfik Rüştü B. bir kaç güne kadar tek- rar şehrimize gel ir, Temps'in makalesi PARİS, 18. A. A. — Havas A- jansı bildiriyor : (Devamı 4 üncü sahifede) Temps'da bir makale Tevfik Rüştü B. İsveç ve Brezilya ile de bir mukavele imzaladık Mukavelenin hususiyeti takasa değil, tediye esasına istinat etmesidir Türkiye ile İsveç arasında da bir tica- ret mukavelesi aktedilmiştir. Ankara'dan şehrimize gelen İsveç sefiri M. Carlson Bochemann dün bize aktedilen muahe- denin esasları, İsveç'in iktısadi vaziyeti ve Türkiye İsveç iktisadi münasebatı şayan dikkat beyanatta bulun muştur, M. Bohemann diyor kiz Hali hazırda beynelmilel iktisadi yarım tedbirlerden ibarettir, ihracat işlerinde bu sistemlerin istilzam ettirdiği bütün icabatı, ecnebi devletler- le aktedilen bütün ticaret muahedeleri- nin emekdar: olan İktisat Vekili Celâl B. in akilâne siyaseti sayesinde tahak- kuk ettirmiştir. Benim imza ettiğim mukaveleye ge- (Devamı 2 inci sahifede) > İsveç sefiri mM. Carlson Boshemann İÜ İdari ilimler kongresi Muslihiddin Adil Bey kongrenin kararların izah ediyor Muslihiddin Adil Bey iyanadaki idari ilimler kongresine iştirak ederek birkaç gün evvel şehrimi- 2e avdet eden Darülfünun Hukuk fakül- tesi müderrislerinden Muslihiddin Adil Bey, iştirak ettiği kongre hakkında bi- ze şu malümatı vermiştir: — Viyanada inikat eden idari kongresi bu konerelerin beşinci .k dari ilimler konsresi her üç senede bir toplanır ve hukuku idareye taallük eden meseleler hakkında fikirler teati eder, Muhtelif memleketlerdeki idari esaslar üzerinde mukayeseler yapar ve müspet neticeler hakkında bazı & iler izbar eder. Ben bu konzrelerin ürüncü Paris, dördüncü Madrit kongrelerine de Cüm- huriyet hükümetinin morshhas olarak iştirak etmiş bulunduğum evvelki karar lara ve müzakere safhalarma vakıf bu- lunuyordum. Bu beşinci kongrede Dahi- liye umum müdürlerinden Sabri ve Na- ci Beyefendiler de hükümet murahhas olarak hazır bulunmuşlardır. Bu kongre- (Devamı 2 inci sahifede) amam mani mke in ann yl ilikmiiiikiimkemelmeziizkeimmaksm; derdini tetkik ederek bir kül © halinde bütün bu dertlere çare bulacaktı. Borç- lar meselesi, para istikrarı meselesi, her devletin ticaret muvazenesi, kredi işleri bunlar arasında da bazı mahbsüllerin is- töihsal ve istihlâki arasında bir muvazene temini de hep beraber müzakere ve halle- dilecekti. Halbuki bu muvazene işinden manda diger meseleler şimdilik tehir € dildi. Yani şeker işi, Londra m iht sat konferansının müzakere ettiği mese leler mevzuundan çıkmış ta Chadhourne mukavelesini imzalıyan devletlerin, bu- nu mzalamıyan weinleketlere bu muka- velenin tahmil ettiği taahhütleri yüklet-. şeklini a yük şeker müstahsili memleketlerin vazi- yetlerini düzeltmek yolundaki teşebbüs. te ancak şeker ihracatı yapmamayı ve is- tihsalâtımızı istihlâkâtımız nispetine in- hisar ettirmeyi kabul etimek derecesinde ileri gidebiliriz. Ve Londrada iktisadi ve mali meseleler etrafında daha şümüllü br anlaşına olmadan dev- letten kendi irtihlâk edeceği maddeyi is tihsal etmek hekkı inkâr edilemez. Ahmet SÜKRÜ 19 TEMMUZ 1993 X KGM Gazi Hz.. Reisicümhur Hz. dün akşam Ya- ovaya gitmişlerdir. ASAN AAA ASEM Darülfünun Islâhatı Edebiyat fakültesi yerin- de kalmak istiyor Maarif Vekili Reşit Galip Bey, dün kü gününü Darülfünunda hususi ziya retler kabulüne tab- sis etmişti. Vekil B. dün meşguliyeti do. layısile o Darülfünu- na gelmemiş ve zi- yaretini bu güne bi- rakmıştır. Reşit Ga- Bp Bey, bugün saat 15 te ziyaretçileri ka bul ederek kendile- da fakülte binaları nın naklinde yapılan değişiklikten bahset miş ve Hukuk faköl tesinin şimdi işgal et tiği merkez "binası. Ali Muzaffer B; nın üstünde kalaca- Zını, Tıp fakültesinin de ayni binanın birinci ve ikinci katlarına, edebiyat ve İlâhiyat fakültelerinin de fen fa- kültesinin işgal ettiği Zeynep Hanım konağın üst katına yerleştirileceği» ni yazmıştık. iğimize göre E- debiyat fakültesi reisi Ali Muzaffer Bey edebiyat ve ilâhiyatın saki yerin- de kalmasnı iltizam ederek bunun için Vekil Bey nezdinde teşebbüsatta (Devamı 4 üncü sahifede) Cevdet Kerim B.in Rusyadakinutku MOSKOVA, 18. A.A, — Cev- det Kerim ve Halim Beylerin bu radyöda söyliyecekleri nu- tuklar 45,38 metrelik kısa tulü- mevçli Mızıl ordu merkezindeki asel celse kli. Temas ve ziyaretler MOSKOVA,18. A. A. — Türk spor heyeti dün Kremlin ve Stalin otomobil fabrikasını O gezmiştir. Moskova ve Türk futbol kaptanla- rı aralarında görüşmüşlerdir. (Rusyada maç hakkında gerek şehrimizdeki hususi radyblarla ve gerek Ankaradakilerle tefsilât ai- mak kabil olmamıştır. Gazetemizi makineye vereceğimiz o dakikaya kadar ajans tarafından da | tefsi- lât verilmemiştir.) meme alk. ki Akif Bey ölü Olarak bulundu zi aprzs Çiftçi kütüphanesi sahi- binin bir kaza neticesinde öldüğü anlaşılıyor Çiftçi kütüphanesi sahibi ve İstan- bul Vilâyeti Ziraat Akif B.in feci bir kaza neticesi öldü ğünü teessürle ha- ber aldık. Akif B. evvelki gün Ana- dolu Kavağı hari- cinde deniz kena- rında yaralı ve öl- müş olarak, deni- 26 girecek bir va- ziyette bulunmuş- tur. Tabanca da o- rada görülmüştür. Akif B.in tabanca sını muayene eder ken bir kaza neti- cesinde öldüğü an laşılmaktadır Akif Beyin ölümü ken- disini tanıyanlar arasında büyük te- essür uyandırmıştır. Akif B. seneler- ce irfan hayatına hizmet etmişti. Ken AKIF BEY şiş- kla- i B. daima neşeli görülürdü. Geçenlerde dükkânmda yangın çıkmış ve epeyce zarar gördüğü halde neşesini bozma- mıştı. Ailesi ve çocukları vardır. A- kif Bey merhumun cenazesi dün Üs- küdardaki evinden kaldırılarak gö- mülmüştür. Cenazede Ziraat müdürü Tahsin, ziraat odası azası, kitapçılar ve-kendisini sevenler bulunmuş ve kabrine Ziraat odası namına çelenk kormhuştur. Allah rahmet evleye. dönmek için tekrar Atlas Okyanosunu geçecek.. Tal (esere Memleket yeni iktısatmın- takalarına ayrılacak Yeni teşkilât ile ticaret işlerimiz daha çok kolaylaşmış olacaktır Mıntakalar nerelerde olâcak? Aldığımız malümata nazaran, memleketimizin iktisadi mıntakı lara taksimi ve bu mmtakalara ve Ticaret müdürlüklerinin tertibi tahakkuk etmek üzeredir. İktisat mıntakaları taksimi; bilhassa şu noktaların göz önünde tutulma sı icabetmektedir: 1 — Yetiştirilen ham maddeler ve mahsuller itibarile, 2 — Sanayi istihsal faaliyetleri itibarile 3 — Gerek kara, gerek deniz münakalât ve ticaret yollarının u- zandığı istikametlere göre. Bilhassa bu üçüncü nokta mem leketimizin vaziyeti itibarile en başta nazarı itibara alınmakta dır. Yapılan tetkiklere göre memle ketimizin şu şekilde iktisadi mın- takalara ayrılması kabil görülmek tedir : Karadenizde: Trabzon, Sam- sun ve Gireson iktisat mıntakaları İstanbul iktisat mıntakası : Kırk. lareli , Edirne, Tekirdağ, Çanak- kale, Balikesir, Bursa, Bilecik, Es- kişehir, İzmit, Bolu ve Zongul dak vilâyetleri, Eğe iktisat mıntakası: O İzmire müntehi olan üç bü demiryolu ile İzmire boğlanan vilâyetler. İ Deniz ve Hava müsteşarı Sadullah B. Yeni vapurculuk kanunu, meri yet tarihinden itibaren 3 ay zarfında İktsat vekâletince vapurların seyri- sefer ve ücurat tarifelerinin ihzar © dileceğini âmindir. Kanun | Haziran da meriye*e girdi, bu tarfelerin 1 Eylülden itibaren üzere hazırlanması lâzım > gelmekte- dir. Bu tarifelerden seyrisefer tarife- leri limanlarımız arasında! Dedi züh için şehrimize gelmişlerdir. rup'ta şehrimize gelmişlerdir; de Kız muallim rimizde kalacklar, buradan Romaya Iküsat Vekâleti Müstesarı Hüsnü B. Antalya iktisat mntakası: Muğ la Burdur ve İsparta vilâyetleri Mersin mıntakası: Konya, Sivas, Kayseri, Cenubi ve şarki Anado- Ju vilâyetlerden bir kısmı. Bunlardan başka İrak ve Suri- ye ile iktisadi münasebette bulu- nan bir de Cenup iktisat mıntaka- sı lüzumlu görülmektedir. Yeni vapur tarifeleri ey- lüle kadar bitirilecek Yolcu ücretleri ile navlun fiatlarını tesbitine İ ağustosta başlanacak liman ve iskelelerini, bu yollarda yapılması mecburi sefer adetlerini tesbit edecektir. Bu hatlardaki seyri- seferi, Davlet Demiryolları ve vaptır- culuk şirketleri aralarında taksim © ir. Uyuşamazlarsa vekâlet- çe teşkil edilecek bir komisyon bu taksimatı yapacaktır. Yolcu ücretleri ve navlun tarifeleri de, kanunen Deniz ve Hava müsteşa- rınm riyasetinde odalar kongresince seçilecek 3, Devlet Deniz yolları ve vapurculuk şirketinden birer ve ve- kletçe intihap olunacak bir müte- hassıstan mürekkep 7 kişilik bir he- yet tarafından her sene mart ayında tesbit edilecektir. Odalar kongresi isyona üç aza seçmiş olmadığı feler 1 eylülde meriyete gire- ceği için, bu ilk tarifeyi tanzim ede- cek komisyona odalar kongresi yerine rel odasınca 3 aza İnti - tur. Komisyona, Deniz teşarı Sadullah B. riyaset . İktmat vekâleti namma A- yetullah Bey şehrimizde bugünlerde faaliyete geçecek olan bu komisyona memur dilmiş ve Ankaradan gelmiş- tir. Devlet Deniz yolları İşletme mü- dürü Sadettin Bey dün vaki olan is- tifsarımıza cevaben, komisyona ida- rece bir mümessil. tayin edileceğini, fakat henüz bu mümessilin tayi çin iş'ar vaki olmadığını söylemişti Komisyon, vapurcular da bir mu- seçeceklerdir. Komisyon 1 ; i Lehistandan bir grup talebe geldi Lehistan başvekilinin refikası Ma dam Yemseyevitech ve Lehistanın Bük- rinin refikası Madam Artisevs ki Primeipera Maire vapuru ile tenez- 'Aynı vapurla Lehistan talebesinden bir gu- erkek talebe Galatasray lisesinde, kız talebe inde misafir edilmişlerdir. Talebe Pazara kadar şeb-